Чого я чекаю від нового парламенту

Чого я чекаю від нового парламенту
З відкритих джерел

Сергій Фурса

Інвестбанкір

Оригінал на сторінці Сергія Фурси у Facebook

Новий український парламент – це шалені можливості й велика відповідальність. І це свідчить про те, що можна виграти в лотерею. А можна все спустити в казино. І тепер від людей, які ухвалюють рішення, залежить, який шлях буде вибрано. Тому що такий парламент може прискорити структурні реформи, змінивши країну.

А може грати в популізм, і тоді нічого не зміниться, а економічне зростання знову стане мрією. Якщо йти шляхом швидких перетворень, то тебе, швидше за все, не будуть любити люди. Але оцінять нащадки. А якщо займатися популізмом, то всі на вулиці будуть любити тебе, але нащадки забудуть у кращому разі або проклянуть - у гіршому.

Можна робити справи, які призведуть до падіння рейтингу, а можна транслювати шоу і збирати оплески.

Що потрібно вимагати від парламенту з такими можливостями? Укладення нового суспільного договору.

Який нині є суспільний договір в Україні? Влада краде і не заважає людям красти для виживання. А люди не стежать за владою і прощають їй гріхи, тому що самі намагаються обдурити державу на кожному кроці.

Це суспільний договір постколоніальної країни, де держава завжди було чужою. Тепер важливо зрозуміти, що це наша держава. І змінити суспільний договір. І цей договір має бути засновано на розумінні, що це наша країна, а отже, обманюючи її, ми обманюємо самі себе.

Новини за темою

Усі разом ми програємо, хоча окремі люди можуть дозволити собі шампанське за 5 тисяч доларів. Це як ніби ви їдете одеською трасою в неділю ввечері, повертаючись до Києва після тривалих вихідних, і ближче до Києва устряєте в затор, що в рази більший, тому що низка індивідуумів їде узбіччям, щоб потім уклинитися.

Якби правила працювали, вони б так не робили, бо це було б дуже дорого. Але правил немає, вони приїдуть додому трохи раніше, але всі разом приїдуть набагато пізніше. А найбільше постраждають ті, хто принципово виконує закон.

І це треба змінити. А отже, влада не має права красти, а люди повинні виконувати закон. Закони. Верховенство права для всіх та єдині правила гри. Це основна запорука успішності країни в сучасному світі. І це необхідна умова для України, щоб претендувати на успішність. Не достатня, але необхідна.

І якщо ми укладемо такий суспільний договір, то можна прощати владі помилки. Тому що вона недосвідчена, але чесна. І тоді 5 років помилок - це краще, ніж 50 років саботажу.

Тому що за старого суспільного договору некомпетентність влади приплюсована до її корупційності, на яку плювати людям, котрі не платять податків і не дотримуються правил дорожнього руху.

Цей суспільний договір передбачає, що влада, якій українці довіряють, прискорено робить структурні реформи, а люди приймають правила гри. Цей суспільний договір передбачає, що правила гри змінюються і для людей, і для влади.

Коли поруч із земельною реформою є реформа судів. Коли штрафи за порушення правил дорожнього руху йдуть разом з антикорупційними справами. Коли схеми для "євробляхерів" закривають одночасно зі схемами відмивання грошей через страховий ринок і запровадженням "Спліту".

Коли боротьба з контрабандою означає не тільки скорочення площі будинків митників, а й продаж будь-якого товару з чеком. Коли цінності для людей при владі стають набагато важливішими за зв'язки і міста народження.

Реформа – це болючий процес. А Україна потребує реформ. Масштабних. Великих. А для цього потрібна велика народна підтримка. І тепер відчинене вікно можливостей. Цю підтримку треба направити на фундаментальні зміни. Зміни основи. А саме суспільний договір є основа взаємин в українському суспільстві.

Скріпити суспільний договір можна тільки зміною правил гри. А отже, треба приймати багато змін. Одні - на встановлення правил, а інші – на встановлення контролю за дотриманнями правил.

І так, зміни або відбуваються швидко, або не відбуваються взагалі. І так, ухвалити 100 законів в один день - це якось не зовсім демократично. Але є й інша сторона. Вікно можливостей дуже коротке. А зробити треба дуже багато. І вибір у такому разі є дуже простим.

Новини за темою

Або ви робите все й одразу, або вже не робите ніколи. Або ухвалюєте максимум змін протягом найближчих місяців, або реформи знову вкриє пилюка, як і мрії про швидке перетворення країни.

Тому що тільки тепер є можливість отримати майже 100% підтримки ініціативам уряду щодо зміни країни. І так, в ухвалених законах можуть бути і корупційні лазівки, яких не вичитаєш одразу.

І помилки. Але якщо вибирати – робити зміни, які будуть супроводжуватися ось такими ризиками, або не робити взагалі, то вибір є однозначним. Усе можна виправити, крім втрати часу. Корупційні дірки позатикати, якщо їх помітять. Помилки виправити, коли їх знайдуть.

Але такої можливості кардинально змінити країну вже більше не буде. І ефект від змін переб'є ймовірні втрати від корупційних лазівок, які можуть запхати в ці закони. І ризики затягування реформ є набагато вищими, ніж ризики помилок під час реалізації змін.

І сильна сторона України в тому, що нічого не треба вигадувати. Що робити, і без того зрозуміло. Ще з минулого скликання парламенту лежать десятки важливих законопроектів, спрямованих на реформи.

Україні треба просто повторити шлях своїх сусідів, і накопичений досвід допоможе зробити це навіть швидше. Якщо тільки не посилатися на особливий український шлях та унікальний український менталітет.

Тому що це було частиною старого суспільного договору. А ми потребуємо нового.

Сергій Фурса

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>