banner banner banner banner

Держбюджет на 2021 рік. Чому цифри з проекту кошторису не варті вашої уваги

Держбюджет на 2021 рік. Чому цифри з проекту кошторису не варті вашої уваги
З відкритих джерел

Ганна Пєшкова

Журналістка

Прем'єр-міністр Денис Шмигаль назвав проект кошторису країни на 2021 рік "бюджетом можливостей". Сперечатися з топ-менеджерами не будемо. Питання тільки в тому, про які конкретно можливості говорить прем'єр?

Експертна спільнота сурмить про величезний дефіцит, який пропонують закласти в державну скарбницю, – 270 млрд грн, або 6% від ВВП країни. Це тільки на 10% менше від тієї "діри", яку закладено на поточний рік. А вона, між іншим, за останні 5 років була рекордною. То що ж усе-таки має на увазі Шмигаль? Можливості вчергове позичити кількасот мільярдів гривень?

Можна було б, звичайно, так само як американці та європейці, запустити "друкарський верстат". Це не завжди є таким поганим варіантом, як його малюють. Але мова йде про занадто велику суму. Ще один варіант – вигідно позичити кошти у зовнішніх кредиторів. І якщо з "позичити" проблем немає, то з "вигідно" – вже складніше. Друга частина траншу від МВФ, якщо ми його все ж таки отримаємо, покриє лише половину цієї суми. Крім того, безпосередньо до держскарбниці ці гроші не надійдуть.

Новини за темою

Чиновники вирішили не робити ставку тільки на зовнішні запозичення, але зовсім не через небажання виконувати чергові "хотілки" кредиторів. Вони зійшлися в тому, щоб заповнити 80% діри за допомогою свого улюбленого механізму – ОВДП. Вам не здалося: мова про ту саму піраміду держоблігацій, яку створило екс-керівництво Нацбанку. Не будемо нагадувати про те, чому такі запозичення є невигідними та до яких наслідків вони можуть призвести. Про це і так сказано достатньо.

Біда навіть не в тому, що країна вдається до вкрай невигідних запозичень і загалом тільки нарощує свої борги у пікові роки виплат за боргами Яценюка і Гройсмана. Основна проблема полягає в тому, що на цих 270 мільярдах гривень ми навряд чи зупинимося. Сума може бути набагато вищою. І не тільки через коронакризу.

Проект кошторису держбюджету – це вже давно не той документ, який вартий уваги українців. У ньому малюють абсолютно нереалістичні, нічим, крім особистих "хотілок" чиновників, не обґрунтовані та не підкріплені цифри. Навіть незважаючи на величезний дефіцит, бюджети традиційно не виконують. У першому півріччі 2020 року план доходів державного бюджету недовиконано на 38 млрд грн. І якщо ситуацію можна пояснити пандемією, то чому не виконаний Держбюджет-2019?

Плануючи кошторис, чиновники спершу рахують, які необхідні витрати, а потім вже під них шукають доходи. У всьому ж світі роблять навпаки. Саме тому всі цифри, які наводять чиновники в головному економічному документі країни, – "пальцем у небо".

Щоб не бути голослівними, проаналізуємо ключові параметри Держбюджету-2021.

Він воістину є фантастичним. Влада прогнозує зростання ВВП на 4,6%. Це попри падіння економіки нашої країни в першому півріччі на 6,2%. Чиновники припускають, що номінальний ВВП наступного року буде вищим, ніж у 2019-му, – це справжнє диво, як і більш ніж скромні показники рівня безробіття.

Інфляцію прогнозують на рівні 7,3%. Цього року прогнозували – 8,7%. Здавалося б, усе логічно, якби не одне "але": зараз цей показник становить тільки 2,4%. Звідки взятися такому зростанню цін?

Через зниження внутрішнього попиту зараз немає жодних підстав для здорожчання товарів. Ціни і так вже на піку, і, якщо зростатимуть, нашу продукцію просто замінить імпортна. Нафта продовжує дешевшати. А нове керівництво Нацбанку не надто відійшло від політики попередників. Отже, єдиним обґрунтуванням для 7,3% інфляції може бути спроба завищити обсяг надходжень від податків і, відповідно, "роздути" дохідну частину бюджету.

Завищити надходження від податків цьогоріч намагаються і за рахунок підвищення мінімальної зарплати. Насамперед це призведе не до збільшення доходів українців (адже переважна більшість мінімальну зарплату не отримує), а до зростання оподаткування. Люди, однак, вітають цю подію, як і мікроскопічне збільшення прожиткового мінімуму. Чиновників, здається, зовсім не бентежить, що мінімальна пенсія буде нижчою за цей показник на 420 гривень. Звідки цю суму щомісяця візьмуть пенсіонери – незрозуміло. Мабуть, з якоїсь заначки, "жирового прошарку", який якимось чином у пенсіонерів мав би накопичитись.

Те, що Кабмін робить ставку на "збір податків", доводить і схвалений 14 вересня законопроект про зміни до Податкового кодексу, яким пропонують підвищити відрахування, у тому числі для ФОП. "Податковий зашморг", зважаючи на повну відсутність бачення розвитку економіки України, стає єдиним можливим варіантом для наповнення бюджету. Дійсно, кого ж притиснути, як не працюючий прошарок населення.

Зрозуміло, що чиновники намагаються домогтися хоча б якогось наповнення бюджету. Але щодо своїх методів вони помиляються. Державна скарбниця, навпаки, програє, адже збільшення оподаткування в країні завжди призводить до зростання "тіньових" окладів. Зрештою українці заплатять навіть менше податків. Це, з високим ступенем ймовірності, може стати ще однією причиною недовиконання Держбюджету-2021.

Новини за темою

Запланований середньорічний курс гривні до долара – це  взагалі те питання, яке викликає нервовий смішок. Мінфін завжди вкрай песимістичний у своїх прогнозах і передбачає дорогий долар. Адже в такому разі країна отримає більше доходів у гривневому еквіваленті. У Держбюджеті-2019 була закладена ціна долара у 29 гривень, а на практиці вона рідко перевищувала позначку 25 гривень. В оновленому бюджеті на поточний рік курс долара – 29,5 гривень, який ще жодного разу не сягнув такого значення. Що ж стосується наступного року: барабанний дріб... 29,1 гривні за долар. Не інакше, як любов до "граблів".

З року в рік бюджет також "роздувають" за рахунок планів продажу підприємств із сумнівною ефективністю, так ніби факт приватизації є вже доконаним. Або за рахунок інших проявів невичерпного оптимізму.

Що ж стосується видатків, то аналізувати цю частину постатейно поки що зарано. Скоріш усього, її неодноразово перепишуть. Теоретично основні висновки можна було б зробити з програми уряду. Але вона не те, що належним чином не розписана: її взагалі немає.

Витрати формують простіше простого: беруть бюджет попереднього року і проходяться по ньому "з ножичком". Десь урізали, десь додали. Якщо додали недостатньо, враховуючи коронавірусний фактор, можна і зовсім перерозподілити кошти у "ручному режимі" через резервний фонд із відповідною назвою. Так, кошти на апарати ШВЛ магічним чином спрямовуються на ремонт доріг.

Ось чому всі останні проекти кошторисів не варті і виїденого яйця.

Коли ж у 2021 році дебет знову не зійдеться з кредитом, чиновники виправдають цю ситуацію коронакризою і намалюють ще один безглуздий та нещадний бюджет. А експерти та народ знову будуть марно намагатися з його уривків скласти хоча б приблизне уявлення про те, куди рухається країна.

Анна Пєшкова

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>