banner banner banner banner

Біда на чотирьох колесах: Чому в Києві бардак з маршрутками

Відсутність коштів на великогабаритні міські автобуси, здатні замінити маршрутки – не єдина проблема столиці. Просто взяти останні і заборонити не вийде. У разі повного зникнення маршруток з київських доріг комунальний транспорт не впорається зі столичним пасажиропотоком

Біда на чотирьох колесах: Чому в Києві бардак з маршрутками
Фото з відкритих джерел

Михайло Поживанов

голова Фонду муніципальних реформ "Магдебурзьке право"

Відсутність коштів на великогабаритні міські автобуси, здатні замінити маршрутки – не єдина проблема столиці. Просто взяти останні і заборонити не вийде. У разі повного зникнення маршруток з київських доріг комунальний транспорт не впорається зі столичним пасажиропотоком

Верховна Рада ще навіть не затвердила норму про нову мінімальну зарплату (поки що лише був проголосований закон № 5130, а ухвалення бюджету-2017 з усіма поправками – попереду), але цифра "3200" вже дає про себе знати. Київські маршрутники вхопилися за неї, щоб використовувати як один з приводів для підвищення вартості проїзду. Деякий час тому перевізники заявили, що їм невигідно утримувати і обслуговувати маршрутні таксі за нинішніми тарифами і що подорожчання неминуче. Таким чином, проїзд може подорожчати приблизно до 8 гривень. Власники маршрутів вже направили свої вимоги владі.

Слід сказати, що в більшості європейських міст транспортна мережа повністю підпорядкована муніципалітету, тобто транспорт – це та монополізована галузь, яку контролює влада міста. У Києві склалася інша ситуація, тому користувачі громадського транспорту вдаються в основному саме до послуг приватних перевізників.

Новини за темою

Приватний транспорт у столиці – основний засіб пересування для більшості громадян. На сьогодні це 166 маршрутів і 31 приватна компанія-перевізник, що їх утримує (комунальний транспорт, наприклад, обслуговує лише 141 маршрут). За період незалежності України приватний ринок транспортної системи розширився, значно витісняючи комунальників. Нині "Київпастранс" намагається зрівняти цю ситуацію, однак для цього потрібно закупити новий транспорт, який зміг би замінити фізично приватні маршрутні таксі.

Відсутність коштів на великогабаритні міські автобуси, здатні замінити маршрутки – не єдина проблема столиці. Просто взяти останні і заборонити не вийде. У разі повного зникнення маршруток з київських доріг комунальний транспорт не впорається зі столичним пасажиропотоком. Ситуація в Києві – вкрай непроста, проте виникає питання, чи готове місто і надалі терпіти перевізників, які працюють тільки на власну кишеню і не виконують взяті зобов'язання – такі, наприклад, як сплата податків і забезпечення пасажирів адекватними послугами?

Новини за темою

Адже якщо проаналізувати роботу маршрутних таксі в місті, то не можна не визнати, що бюджет столиці недоотримує значні кошти. Власники маршруток, які не залежать від "Київпастрансу" і працюють виключно на себе, щомісяця платять податки за спрощеною системою оподаткування. При цьому більшість приватних маршрутів уникають сплати загального податку в місцевий бюджет.

А оскільки власники маршруток діляться з міською казною мізером, гроші, які громадяни віддають за проїзд, майже не обкладаються податком. У свою чергу досить часто комунальний транспорт ходить напівпорожній через дублювання його маршруту приватними перевізниками. У зв'язку з цим – знову-таки! – страждають "Київпастранс" і бюджет міста. Маршрутки ж, таким чином, підгодовують тіньову економіку. У той же час комунальний транспорт перевозить більше пільговиків, але на компенсації за це у держави часто немає коштів, і, відповідно, комунальний транспорт не тільки не отримує прибуток, але і виходить в мінус.

Маршрутів, які працюють за системою спрощеного оподаткування, у столиці більшість. А як часто ви отримуєте в маршрутних таксі талони за проїзд? Закінчуючи зміну, тільки водій може з точністю сказати, скільки людей скористалося послугами його маршрутного таксі. Без аудиту пасажиропотоку неможливо визначити кількість отриманих грошей, неможливо пропорційно прорахувати відсоток доходу, який повинен обкладатися податком, а це означає, що з бюджету регулярно вилучається чимала сума грошей, яка могла б йти на модернізацію старого комунального транспорту або придбання нового. І це при тому, що великий дефіцит рухомого складу громадського транспорту склався ще в 90-ті роки, і з тих пір ситуація практично не змінилася.

Проблемою транспорту, як комунального, так і приватного, залишається і погана якість управління. Непрозорі конкурси віддають маршрути власникам, у яких немає стимулів поліпшувати якість роботи транспорту. Монополія маршрутників призводить до зниження стандартів обслуговування та до недотримання мінімальних вимог до перевезення пасажирів.

Новини за темою

Оскільки транспортна система в столиці розподілена між різними юридичними особами, відповідальність за безпеку пасажирів не є головним болем місцевої влади. І якщо під час поїздки в маршрутному таксі пасажир отримає травму або потрапить в аварію, місто не зможе йому допомогти, оскільки транспортні послуги надає не муніципалітет, а конкретний власник.

Теоретично ситуацію з транспортом у столиці може поліпшити підготовка до проведення пісенного конкурсу "Євробачення", який пройде навесні 2017-го. У КМДА вже заявили, що до початку конкурсу планується зняти 40% приватних маршрутних таксі, на зміну яким прийде новий функціональний комунальний транспорт. А ті 60% маршрутів, які залишаться на ринку, повинні бути виставлені на прозорий конкурс, який не проводиться у столиці з 2009 року.

Однією з вимог до учасників такого конкурсу є дотримання нових екологічних і технічних стандартів. Маршрутки повинні мати не менше ніж 19 місць, двоє автоматичних дверей та можливість користування громадським транспортом для людей з особливими потребами. Останню вимогу київська влада оголошує обов'язковою для всіх претендентів.

Реформувавши транспортну систему столиці, Київ може перейняти приклад європейських міст і частково позбутися від приватних перевізників. Менш радикальним і витратним рішенням могло б бути створення конкуренції серед перевізників. Коли у пасажира буде вибір, то й у перевізника буде стимул покращувати свою роботу.

Новини за темою

Обіцянки Віталія Кличка навести порядок в системі міського транспорту залишаються обіцянками. Нинішній транспортний безлад, можливо, є його особистою зоною комфорту. Так чи інакше, але кияни добираються на роботу і з роботи, а значить, можна не напружуватися. У київського мера та ж біда, що і у більшості столичних перевізників – відсутність стимулу для впровадження змін. Адже вибори ще нескоро. Так що як-небудь доставимо Київ у світле європейське майбутнє – на "лисій" гумі, по дірявому асфальту і з нетверезим водієм за кермом. А раптом "прокотить" і цього разу.

Михайло Поживанов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>