Фото з відкритих джерел

Вже намагалися - невдало

Проект закону №7348, яким передбачається, що з 1 січня 2019 р. сумарна місткість біокомпонентів для бензинів повинна становити 3,4 енергетичних відсотка, а з 1 липня 2020 р. – не менше 4,8%, зареєстрований у Верховній Раді і пройшов вже кілька обговорень на комітеті з ПЕК – 22 вересня і 30 жовтня. За відмову додавати біокомпоненти в автомобільне паливо передбачено штрафи.

Одним із співавторів і лобістів законопроекту є в. о. голови комітету з ПЕК Олександр Домбровський, екс-мер Вінниці та екс-губернатор області, якого вважають близьким до президента. Всього в документа 35 авторів. У коментарі 112.ua Домбровський не заперечував, що гаряче підтримує норму про обов'язкове додавання біоетанолу в бензин.

Зазначимо, що це вже не перша спроба закріпити обов'язкову норму додавання біокомпонентів у автомобільне паливо в Україні. Ще в 2012 році парламентом було схвалено закон "Про виробництво та використання моторного палива з вмістом біокомпонентів": обов'язковий обсяг їх добавки до палива мав складати не менше 5% обсягу в 2013 році і не менше 7% у 2016 році. Як писав у блозі для 112.ua директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн, тоді цю норму продавлювали міністр енергетики Юрій Бойко (який під цю програму почав будувати потужний спиртзавод в Рубіжному), а також його давні партнери Едуард Ставицький та міністр агрополітики Микола Присяжнюк. Компанія "БРСМ", яку в той час зв'язували з Ставицьким, тоді налагодила на умовах державно-приватного партнерства виробництво біоетанолу на майданчиках державних спиртозаводів, що входять в "Укрспирт". На практиці законопроект не був реалізований. А вже у 2015 році остаточними положеннями прийнятого Радою закону про умови спрощення умов ведення бізнесу його дію було скасовано.

Хто заробить на біоетанолі?

У разі прийняття законопроекту вже з 1 січня 2019 року в Україні з'явиться гарантований ринок збуту для близько 80 тис. тон етанолу, підрахували експерти. За середньої ринкової ціни 21 тис. грн/т це близько 1,6 млрд грн. При цьому можливості імпортувати етанол в країну для приватних компаній сьогодні немає через колізії в законодавстві. "Єдиний, хто сьогодні має ліцензію на імпорт біоетанолу, – це ДП "Укрспирт", - розповів 112.ua голова Асоціації "Укрбіотопливо" Тарас Миколаєнко. Хто ж у цій ситуації може розраховувати на півтора мільярди зараз і в найближчому майбутньому?

Як розповів Миколаєнко, зараз в Україні є близько 13 виробників біоетанолу, причому 8 з них працюють на майданчиках державних спиртзаводів, які внаслідок незакінченої реорганізації так і не були переведені у ДП "Укрспирт" і досі залишаються в складі недоліквідованого концерну "Укрспирт". "П'ять з них працюють досить успішно, але найуспішніші - Зарубінський і Гайсинський спиртзаводи. На Гайсинському заводі інвестори вирізали все старе обладнання, поставили нове, для виробництва етанолу використовують найсучасніші технології, зокрема, зневоднюють спирт за допомогою технології молекулярного сита", - розповів Тарас Миколаєнко.

За даними учасників ринку, на Гайсинському спиртзаводі виробництво налагодили інвестори, тісно пов'язані з мережею АЗС KLO, яка останні кілька років є лідером з продажу біопалива – бензину з етанолом. На Зарубінському заводі працює "БРСМ". На сьогодні сукупна продуктивність Зарубінського та Гайсинського спиртзаводів з виробництва етанолу становить у державному секторі економіки 40 тис. тон на рік і в приватному 20 тис. тон на рік, що дає їм можливість за правом вважатися найбільшими виробниками в країні.

Директор ТОВ "БРСМ" Віктор Щербатко в кулуарах форуму українського ринку скрапленого газу LPG Ukraine 2017 підтвердив 112.ua, що його компанія є комісіонером на державному Зарубінському спиртзаводі (Тернопільська область). Вироблений на підприємстві біоетанол компанія використовує для виготовлення свого альтернативного палива "А-95 Е Преміум плюс" (вміст етанолу 33%). Займатися альтернативними видами палива (зі вмістом понад 30% спирту в бензині) є сенс через спеціальний закон, який дає пільгу щодо бензину. Завдяки цій нормі бензин з етанолом на заправках коштує на 1 грн/л дешевше традиційного. Але це поки.

Також виробляють етанол, за словами Миколаєнка, Узинський цукровий завод і Гнідавський цукровий завод (ТМ "Солодко"): "Про наміри зайнятися виробництвом заявляв і один з найбільших виробників цукру в Україні – компанія "Астарта". Для цукрових заводів виробництво біоетанолу – хороша можливість замкнути виробничий ланцюг. Вони мають великі обсяги меляси (побічний продукт виробництва цукру), що є сировиною для виробництва етанолу. Також сировиною для нього може бути зерно, картопля, кукурудза".

В той же час ДП "Укрспирт" останнім часом біоетанол не виробляв. В. о. голови "Укрспирту" Юрій Лучечко в бесіді з кореспондентом 112.ua розповів, що "Укрспирт" підтримує законопроект про обов'язкову норму добавки біоетанола і біодизеля в автомобільне паливо, оскільки це допоможе завантажити потужності підприємств, що простоюють. "Виробництво біоетанолу ми бачимо як один з напрямків відновлення виробництва на наших майданчиках, які сьогодні простоюють", - сказав 112.ua Юрій Лучечко.

Новини за темою: Якщо ФДМУ буде розглядати майданчики "Укрспирт" на приватизацію, то зрозуміє - немає чого продати

За словами в. о. голови держпідприємства, у фінансовому плані "Укрспирту" (затверджується Кабміном, - ред.) на майбутній рік вже закладено виробництво біоетанолу. "Ми вже внесли зміни у фінансовий план і заклали достатньо коштів, щоб відновити виробництво або за рахунок власних коштів, або за рахунок залучення інвестора на засадах державно-приватного партнерства. Якщо, до того ж, держава прискорить питання приватизації ДП "Укрспирт", я думаю, ці майданчики також знайдуть своїх інвесторів", - сказав Лучечко.

На сьогодні в ДП "Укрспирт" технічно до виробництва біоетанолу готові два виробничі майданчики - Хоростковське і Лужанське МПД. Наразі вони вже більше року простоюють. "Там зроблені технічні умови (згідно з якими виробляється біоетанол), технічний регламент підприємств. Обладнання на ці два підприємства частково вже завезено, але для створення повного виробничого циклу ще необхідно дофінансування", - розповів 112.ua Лучечко.

В. о. голови "Укрспирту" також підкреслив, що загалом говорити про те, що підприємства ДП "Укрспирт" вже завтра можуть почати виробляти біоетанол в тих обсягах, які необхідні (після введення норми про обов'язкову добавку), некоректно. "Вартість однієї системи зневоднювання становить близько 500 тис. дол. Нам самим не під силу масштабні інвестиції", - зазначив Лучечко.

Ринок проти обов'язкової норми

Зрозуміло, що більшість автозаправних мереж, які на відміну від KLO і БРСМ не мають ані потужностей з виробництва етанолу, ані налагодженої системи продажів альтернативного палива, виступають категорично проти нововведення. У прес-службі АЗС "ОККО" 112.ua повідомили, що поки не продають паливо з біокомпонентами. "Значна частина сучасних двигунів автомобілів не призначена для роботи з нафтопродуктами з високим вмістом оксигенатів. Заправка таким паливом може привести до поламки двигуна", - підкреслили в прес-службі мережі АЗС.

В "ОККО" також сказали, що підтримують раніше озвучену позицію Нафтогазової асоціації про те, що "варто було б розширити список речовин, які можуть додаватися в базове паливо як біокомпоненти. "У пропонованому проекті закону цей список обмежується тільки біоетанолом. У той же час роль біододатків до бензинів можуть відігравати і інші речовини, наприклад, етил-трет-бутиловий ефір (ЕТБЕ), як в суміші з біоетанолом, так і без нього", - сказали в прес-службі мережі АЗС.

Як відомо, ЕТБЕ використовується для підвищення октанового числа бензину. Зараз оператори ринку імпортують і застосовують аналог цього компонента метил-трет-бутиловий ефір (МТБЕ).

Проти норми про обов'язкову добавку етанолу в бензин виступає і держкомпанія "Укргазвидобування", яка виробляє автопаливо на Шебелинському ГПЗ і розвиває власну мережу АЗС.

У прес-службі "Укргазвидобування" 112.ua розповіли, що не виробляють "альтернативні види палива" (з додаванням біокомпонентів), зокрема, у зв'язку з відсутністю ринку біоетанолу і біодизеля в Україні, високою та економічно непривабливою ціною на біокомпоненти, відсутністю нормативної документації та законодавчої бази, необхідністю ліцензування цього виду діяльності, а також у зв'язку з необхідністю вкласти значні капітальні інвестиції в реконструкцію і придбання додаткового обладнання. За даними держкомпанії, для реконструкції та придбання додаткового обладнання (для забезпечення обов'язкового додавання біокомпонентів у автопаливо) знадобиться від 50 до 100 млн грн.

У держкомпанії також нагадали, що "в Україні відсутні будь-які стандарти, які б чітко визначали вимоги до біоетанолу і біодизеля". "А це переносить відповідальність за якість моторних палив з додаванням біокомпонентів на виробників палив". У той же час серйозні ризики є. "Під час випробувального виготовлення моторних палив з додаванням біоетанолу спостерігається розшарування суміші, і, як наслідок, погіршення якісних показників бензинів, особливо в перехідний й холодний час року", - повідомили в прес-службі "Укргазвидобування".

Великою проблемою для інвесторів, які хотіли б зайнятися виробництвом етанолу в Україні, залишається неврегульованість нормативно-законодавчої бази. "Питання виробництва біоетанолу приватними компаніями до кінця законодавчо не врегульовано. З одного боку, приватним виробникам дозволено виробляти біоетанол, а з іншого боку є колізія. Адже за визначенням, біоетанол - це спирт етиловий зневоджений, виготовлений з біомаси або спирту етилового-сирцю для використання як біопаливо. Приватні виробники відразу додають у продукт 1% бензину, інші денатурати, що роблять його відрізняється за складом від продукту, який міг би бути визнаний спиртом. В Україні ж на виробництво спирту діє держмонополія", - розповів 112.ua Тарас Миколаєнко.

Ще одна проблема – при виробництві біоетанолу встановлена нульова ставка акцизу, а при його транспортуванні (після покупки з виробництва) потрібен налоговий  вексель на повну ставку акцизу, сьогодні - 126 грн/л етанолу. "Умовно при купівлі цистерни етанолу вартістю близько 700 тис. грн на векселі потрібно заморозити близько 3 млн грн (оборотних коштів, - ред.)", - пояснив Миколаєнко.

Експортувати етанол приватні компанії також не можуть, знову ж таки через недосконалість законодавства. На цей вид діяльності вони повинні отримувати ліцензію, яку на практиці податкова поки ще нікому не видала. "За фактом, до сьогоднішнього дня жодна приватна компанія не експортувала з України ні однієї тонни біоетанолу", - говорить Миколаєнко.

В. о. голови "Укрспирту" в бесіді з 112.ua також зазначив, що через законодавчу неврегульованість для проектів з приватно-державного партнерства на виробничих майданчиках ДП залучити інвесторів непросто. "Важливою умовою зацікавленості інвесторів є врегулювання нормативно-документальних питань, зокрема, питання з податковим векселем, нормою обов'язкової добавки", - сказав Юрій Лучечко.

У результаті ситуації, що сформувалася, єдині споживачі, які можуть бути зацікавлені в покупці етанолу в Україні, – автозаправні мережі, які віддають перевагу биокомпоненту – присадці МТБЕ, що підвищує октанове число бензину. Зараз вони її імпортують. Частка бензину з біоетанолом на сьогодні в загальному обсязі реалізації бензину через АЗС в Україні поки що невисока. За даними НТЦ "Психея", вона склала 2,2% в 2015 році в країні було продано 51 тис. т такого палива. У 2016 році його частка скоротилася до 1,3% - було продано удвічі менший обсяг – 28 тис. т. За підсумками першого півріччя 2017 року, частка бензину з етанолом не перевищувала 1,1% або 10 тис. т в загальному обсязі реалізації.

Плюси і мінуси альтернативного палива

Учасники ринку і експерти, з якими поспілкувався 112.ua, вказують на ризик підвищення цін на автомобільне паливо після введення вимог про обов'язкову добавку етанолу до бензину.

"Очевидно, що спиртовмісний бензин буде дорожче "звичайного". На скільки? Це багато в чому буде залежати і від монополіста в особі "Укрспирту", який опиняється в дуже солодкій позиції: ціни на біоетанол будуть виключно в його руках. Також зрозуміло, що все це буде включено в ціну на АЗС", - написав у блозі Сергій Куюн.

"Виробництво палива з біокомпонентами буде обкладено акцизом, що призведе до подорожчання продукту для кінцевих споживачів", - кажуть і в прес-службі ОККО, зазначаючи, що "в законопроекті не врегульовано питання акцизної складової".

Ще одним чинником підвищення ціни буде необхідність інвестувати в інфраструктуру для виконання норм законопроекту, повідомили 112.ua учасники ринку. "Разом з необхідністю проведення відповідної реконструкції технологічних установок, резервуарних парків та іншого обладнання будуть потрібні додаткові витрати, що збільшить собівартість товарної продукції. Одночасно з цим законопроектом не передбачені акцизні пільги для підприємств-виробників моторних палив з використанням біокомпонентів", - сказали в прес-службі "Укргазвидобування".

Про необхідність внесення змін в інфраструктуру для зберігання палива з біокомпонентами як на нафтобазах, так і на АЗС та доукомплектації обладнанням для аналізу біопалива лабораторій і повідомили в прес-службі "ОККО": "На виконання таких робіт потрібно як мінімум рік. Тому реальна реалізація вимог закону можлива не раніше ніж з початку 2019 року".

Ще один проблемний момент, пов'язаний з введенням норми обов'язкового додавання, за словами учасників ринку і експертів, - це готовність до нього українських двигунів автомобілів. У НТЦ "Психея", який вивчає проблематику "альтернативного палива" з 2012 року, відзначають, що етанол має меншу енергощільність. В 1 літрі етанолу міститься на 37% менше енергії, ніж в одному літрі бензину, що обумовлює більшу питому витрату спиртового палива. Ще один серйозний недолік альтернативного палива – значна залежність тиску насичених парів від температури, що утрудняє пуск двигуна за низьких температур і його роботу при температурі вище 25°С, каже начальник відділу -заступник директора НТЦ "Психея" Віктор Малевич. Він виділив і "високу корозійну активність альтернативного палива, що посилюється в присутності води".

Також альтернативне паливо не годиться для використання старими (старше 10 років) автомобілями, які є основою українського автопарку. "Сумішеві бензини Е10 з масовою часткою кисню до 3,7% та вмістом біоетанолу до 10% (за обсягом) або етил-трет-бутилового ефіру (ЕТБЕ) до 22% (за обсягом) можуть використовуватися тільки для живлення сучасних двигунів з системами уприскування, що мають розширений діапазон регулювання паливоповітряної суміші", - сказав 112.ua Малевич.

За даними німецького Федерального органу автомобільного транспорту (Kraftfahrt-Bundesamt), паливо Е10 неприйнятно і для цілої низки транспортних засобів, випущених для європейських споживачів до 2000 року. Серед них, зокрема, всі моделі Daewoo, Lada і Mitsubishi на основі двигунів GDI; Chevrolet Matiz, Aveo, Nubira, Lacetti; Mercedes-Benz C 200, CLK 200; Škoda Octavia, Fabia, Superb, Felicia, Forman, Favorit; Opel, повідомили в НТЦ "Психея".

Головний аргумент за використання етанолу – благотворний вплив на екологію. "При отриманні і подальшому згорянні біоетанолу виділяється стільки ж СО2, скільки було пов'язано з атмосфери використаними для його виробництва рослинами", - сказав 112.ua Віктор Малевич.

За словами експерта, при використанні альтернативного палива знижується токсичність вихлопу (викиди СО, вуглеводнів, твердих частинок). Це відбувається за рахунок того, що кисень, що міститься в етанолі, дозволяє повніше спалювати вуглеводні палива. Зокрема, 10% етанолу в бензині дозволяють скоротити викиди твердих часток на 50%, на 30%. При поточному виробництві спиртового палива це еквівалентно зникненню 1 млн автомобілів з доріг щорічно.

"У той же час наявність токсичних альдегідів у вихлопних газах (альтернативного палива) робить далеко не безперечними висновки щодо екологічної безпеки спиртового палива", - зазначив експерт.

У якості плюсів альтернативного палива в НТЦ "Психея" відзначили також високе октанове число (106...108 одиниць за дослідницьким методом) і, як наслідок, більший ступінь стиснення в камері згоряння (12...14) з меншою питомою витратою енергії на одиницю потужності (більший ККД двигуна). Крім того, менші нагароутворення і високі миючі властивості, які мають альтернативні види палива.

З біодизелем все погано

Якщо питання з етанолом більш-менш вивчене і зрозуміле, то з біодизелем в Україні все відверто погано. Вже кілька років його в Україні не виробляють, і масштабних потужностей для цього немає.

У період з 2006 по 2013 рік в Україні спостерігався буквально бум інтересу до біодизеля: на темі піарилися політики і експерти, одна за одною з'являлися держпрограми дотування галузі, в новинах через день миготіли заяви західних компаній про багатомільйонні інвестиції в будівництво заводів з виробництва біодизелю в Україні. І це мало певні практичні результати.

До 2013 року в Україні вже було 55 виробників біодизелю, зазначає Миколаєнко. У той же час, за його словами після введення ставки акцизу, яка зробила цю продукцію дорожчою за звичайний дизель, всі підприємства зупинилися. "Питання це, до речі, досі не врегульовано. Ставка акцизу досі діє", - зазначив голова Асоціації "Укрбіотопливо".

Інвесторів, за словами Миколаєнка, відштовхнули і випадки переслідування виробників біодизелю, які мали місце після введення високого акцизу в 2013 році. "Зокрема, їх зазнала австрійська компанія, що побудувала завод з виробництва біодизеля. Ну або ось приклад: фермер у Херсонській області привіз з Голландії суперкультуру – водні бактерії, які використовувалися для виробництва біодизеля. Фермер поставив біореактор, на його відкриття приїжджала Юлія Тимошенко. Після введення акцизу фермер продовжував виробництво для власних потреб – заливав біодизель у трактори, які обробляли його поля. У результаті його визнали порушником, який не сплатив акциз, порушили кримінальну справу. Він досі переховується в Європі", - розповів 112.ua експерт.

На виробничих майданчиках "Укрспирту", до речі, ліній з виробництва біодизеля також немає і фінансування на їх встановлення поки не передбачено. "Ми кілька днів тому повернулися, відвідували підприємства західного регіону. Там спільно з Тернопільською обладміністрацією готуємо до запуску пілотний проект з виробництва біодизелю. Обладнання для його виробництва "Укрспирту" готовий передати один з місцевих фермерів, який його купив. Нічого складного – технічний спирт, олія, гліцерин і на виході біодизель", - розповів 112.ua Юрій Лучечко.

Як додають етанол у паливо в інших країнах світу

Лобіюють питання запровадження обов'язкової добавки біоетанолу в паливо можновладці, котрі часто люблять посилатися на міжнародний досвід використання альтернативного палива, зокрема європейський. Але ось що особливо важливо: всі країни члени ЄС гарантують збереження постачання традиційних нафтопродуктів для неадаптованих транспортних засобів. Тобто вимоги щодо обов'язкової норми, та ще й під загрозою штрафу, у ЄС немає, написав у Facebook директор спеціальних проектів НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.

Як відомо, у світі хедлайнером з використання етанолу на заправках спочатку була Бразилія. З 1975 року в Бразилії діє закон, що зобов'язує АЗС додавати в бензин не менше 20% етанолу. Зазначимо, що зараз в країні за рахунок етанолу задовольняється близько 50% внутрішнього попиту на паливо. На біоетанолі здатні їздити дві третини автотранспорту в цій країні.

Популярність етанолу там пов'язана насамперед з його низькою собівартістю – основною сировиною для його виробництва є тростовий цукор, обсяги якого в Бразилії величезні. До того ж розвиток виробництва біоетанолу в Бразилії було продиктовано і необхідністю підтримати виробників цукру, які опинилися в непростому становищі через ведення квот на постачання їхньої продукції в низці країн, зокрема в ЄС (дешевий тростинний цукор через низьку ціну вбивав виробництво бурякового). У зв'язку з цим влада зробила своїм напрямом потужну підтримку галузі. Компаніям, які виявили бажання побудувати заводи з виробництва етанолу, видавали кредити під мінімальні відсотки. Держава практикувала оптові закупівлі спирту у виробників за бюджетні кошти. Пільги були передбачені і для бразильців, які побажали переобладнати свої автівки під альтернативне паливо.

У США етанол бензин також додавали ще з 70-х років минулого сторіччя. У Штатах інтерес до альтернативного палива був обумовлений у першу чергу турботою про екологію. Зокрема, американська пульмонологічна асоціація підтвердила, що з 1990 року застосування спиртобензинових сумішей дозволило на чверть зменшити викиди, що утворюють смог, розповіли в НТЦ "Психея".

У той же час у більшості країн останніми роками намітилася тенденція скорочення програм розвитку альтернативного палива, адже воно є одним із потужних драйверів зростання цін на сільськогосподарську продукцію - основну сировину для його виробництва. Цю проблему так і називають - проблемою порожньої тарілки і повного бака. Адже питання полягає у виборі: спекти з тонни пшениці хліб або переробити її і залити в бак. У зв'язку з цим зараз світ у цілях турботи про екологію основну ставку робить на розвиток напряму електротранспорту та відновлюваних джерел енергії, сказали 112.ua експерти.

Олена Голубєва