Бенкет за рахунок автолюбителів: Гуртові ціни на автопаливо знижуються, а роздрібні стоять на місці

На тлі зниження гуртових цін на автопаливо АЗС не поспішають реагувати: роздрібні ціни на стелах залишаються на високому рівні. Природно, за бенкет платять українські споживачі: з кінця квітня і донині за рахунок завищених цін на бензин і дизпаливо на АЗС вони вже переплатили близько мільярда гривень. Це відбувається напередодні чергового можливого підвищення цін на автопаливо, для якого в Україні є серйозні передумови.

Бенкет за рахунок автолюбителів: Гуртові ціни на автопаливо знижуються, а роздрібні стоять на місці
Фото з відкритих джерел

На тлі зниження гуртових цін на автопаливо АЗС не поспішають реагувати: роздрібні ціни на стелах залишаються на високому рівні. Природно, за бенкет платять українські споживачі: з кінця квітня і донині за рахунок завищених цін на бензин і дизпаливо на АЗС вони вже переплатили близько мільярда гривень. Це відбувається напередодні чергового можливого підвищення цін на автопаливо, для якого в Україні є серйозні передумови.

У цілому ринок нафтопродуктів України демонструє позитивну для споживача динаміку. В останній місяць ми маємо деяке зниження роздрібних цін на бензини і дизельне паливо. Це добре ілюструється наведеною діаграмою цінових індикаторів у гуртовій і роздрібній торгівлі.

НТЦ Психея

Однак, якщо часові рамки аналізу розширити і додати квітень, то картина перестає бути такою радісною. На діаграмах добре видно зростання гуртових і роздрібних цін на бензини і дизпаливо, що було зумовлено обмеженнями відвантажень з Мозирського НПЗ. Хоча згодом відвантаження було відновлено і гуртові ціни на паливо не тільки досягли початкового рівня, але і знизилися. При цьому роздрібні ціни залишаються практично на тому ж високому рівні.

НТЦ Психея

НТЦ Психея

За даними НТЦ "Психея", індикативна в Україні гуртова ціна бензину марки А-95 євро ДСТУ 7687:2015 з 30 травня по 06 червня 2019 р. стала меншою на 3,7%, або 1251,2 грн/т, і становить 32842 грн/т. За останні 30 днів ціна бензину зазначеної марки стала меншою на 4,8%, або 1658,3 грн/т. Індикативна в Україні дрібногуртова ціна бензину марки А-95 ДСТУ 7687:2015 з 30 травня по 06 червня 2019 р. зменшилася на 0,9%, або 22,6 коп./л, і перебуває на рівні 25,66 грн/л. За останні 30 днів дрібногуртова ціна цього виду палива стала меншою на 3,9%, або 104,5 коп./л. При цьому індикативна ціна бензину марки А-95 ДСТУ 7687:2015 на АЗС України з 30 травня по 06 червня 2019 р. не змінилася й перебувала на рівні 30,56 грн/л. За останні 30 днів ціна бензину зазначеної марки стала меншою на 0,1%, або 4 коп./л.

Гуртова ціна дизпалива євро ДСТУ 7688:2015 з 30 травня по 06 червня 2019 р. знизилася на 1,6%, або 449 грн/т, і перебуває на рівні 26825 грн/т. За останні 30 днів ціна цього виду палива стала меншою на 4,5%, або 1275 грн/т. Індикативна ціна дизпалива євро ДСТУ 7688:2015 в дрібному гурті з 30 травня по 06 червня 2019 р. зменшилася на 1,2%, або 28,1 коп./л, і становить 22,97 грн/л. За останні 30 днів дрібногуртова ціна цього виду палива стала меншою на 5,1%, або 122,7 коп./л. Індикативна ціна дизпалива євро ДСТУ 7688:2015 на АЗС України з 30 травня по 06 червня 2019 р. стала меншою на 0,2%, або 7,0 коп./л, і становить 29,79 грн/л. За останні 30 днів ціна цього виду палива стала меншою всього на 0,6%, або 19,3 коп./л.

Це добре ілюструється графіками зміни гуртових та роздрібних цін на бензини і дизпаливо, на яких видно зростання і потім зниження гуртових цін, однак адекватного зниження роздрібних цін не відбулося.

Зрозуміло, що оплачувати цей бенкет буде кінцевий споживач. З кінця квітня і донині за рахунок завищених цін на бензин і дизпаливо на АСЗ український споживач переплатив близько мільярда гривень. Й абсолютно очевидно, що навіть якщо АМКУ відкриє справу (вкотре) щодо необґрунтованого одночасного зростання роздрібних цін, штрафи буде виплачено з тієї ж кишені кінцевого споживача.

А ризики знову воювати в судах з АМКУ щодо синхронної зміни цін на АЗС для операторів є. Наше дослідження показало, що, наприклад, у 2017 році рівень кореляції на них між різними АЗС украй високий. За шкалою Чеддока зв'язок є функціональним, дуже сильним або сильним. Це характерно для 99,4% АЗС, які торгують бензином А-95. Ще гірше виглядає картина для дизпалива, де цей показник склав 99,8%, і скрапленого вуглеводневого газу – 100%.

Аналогічно бензинам і дизпаливу виглядає динаміка цін на скраплений вуглеводневий газ. На діаграмі добре видно зростання роздрібних цін одночасно з гуртовими цінами. Після зниження цін у гурті роздріб залишився на високому ціновому рівні. З цієї причини автогаз втрачає свою економічну привабливість для споживача порівняно з бензином. За останній місяць він у гурті подорожчав на 13%. А ось роздрібна ціна на цей вид палива додала 22% до середнього рівня 13 грн 07 коп. за л.

Як результат маємо поточну динаміку гуртових і роздрібних цін, наведених на графіках, з яких видно, що роздрібні ціни на дизпаливо в Україні за місяць практично не змінилися і становлять 29 грн 79 коп. за л. Середня ціна на високооктан А-95 також за місяць майже не змінилася і становить 30 грн 56 коп. за л. Зріджений вуглеводневий газ після деякого зниження ціни наприкінці травня знову подорожчав. Ціна на нього становить 13 грн 61 коп. за л. На цьому тлі виграшно виглядає забутий багатьма автомобільний метан, ціна на який на початку червня знизилася в середньому на 56 коп. (-3,7%), і зараз він торгується по 14 грн 80 коп. за куб палива.

Якщо ж говорити про ціни на перспективу, то хотілося б трохи заспокоїти аграріїв і перевізників. Економічний прогноз гуртових цін на найближчий тиждень, що враховує основні фактори ціноутворення, свідчить про наявність потенціалу зниження роздрібних цін (див. діаграми) для бензину А-95 і дизпалива.

НТЦ Психея

НТЦ Психея

Зокрема, в найближчий тиждень бензин А-95 може подешевшати на 12 коп./л, а дизпаливо - на 10 коп./л. Однак з урахуванням вищесказаних ризиків зниження роздрібних цін на бензини і дизпаливо буде дещо меншим - у межах 5 коп./л. Роздрібні ціни на скраплений газ зберігатимуться на поточному рівні зі слабким трендом до зростання.

У більш далекій перспективі на ситуацію можуть впливати фактори, які можуть сприяти підвищенню цін. Зокрема, одним із факторів, які стримують зниження роздрібних цін на всі види палива, зараз є те, що ринок очікує змін до порядку експорту нафтопродуктів з Росії. Він вже знаходить свій прояв у паливному балансі через зниження обсягів експорту з РФ дизельного палива й обмеження транзиту казахського зрідженого вуглеводневого газу.

Окрім того, аналіз основних факторів ціноутворення, зокрема цін типового контракту Мозирського НПЗ, цін на бензин і дизпаливо на кордоні України, котирувань нафти BRENT, а також курсів долара і євро до гривні, не дозволяє говорити про наявність серйозних очікувань щодо зниження роздрібних цін.

Невизначеності додає і запровадження в Україні з 1 липня ліцензування виробництва, гуртового, роздрібного продажу і зберігання палива, яке було ухвалено наприкінці 2018 року. Те, що Верховна Рада відтермінувала до 1 січня 2020 року застосування штрафів у разі зберігання палива без наявності відповідної ліцензії, лише додало невизначеності в ситуацію щодо того, як аграріям вирішувати ці проблеми.

Якщо ж врахувати, що вся країна перебуває в стані парламентських виборів, долю чиновників міністерств і відомств не визначено, а частина з них взагалі збирається йти у політику, то й ухвалювати відповідальні рішення щодо стабілізації ринку нікому. 

Сергій Сапегін

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>