Автомобіль міг бути для нас добрим служником. Але він перетворився на нашого пана

Діти з нападами астми, пацієнти, які дістали травми в ДТП. Я дивуюся неймовірній різноманітності способів, якими автомобілі занапащають наше життя. Їх використання згубно впливає на наше життя і призводить до екологічних катастроф. Цю залежність можна перемогти тільки рішучими діями, вважає британський журналіст, відомий своєю боротьбою за екологію.

Автомобіль міг бути для нас добрим служником. Але він перетворився на нашого пана
З відкритих джерел

The Guardian

Сайт британської газети

Діти з нападами астми, пацієнти, які дістали травми в ДТП. Я дивуюся неймовірній різноманітності способів, якими автомобілі занапащають наше життя. Їх використання згубно впливає на наше життя і призводить до екологічних катастроф. Цю залежність можна перемогти тільки рішучими діями, вважає британський журналіст, відомий своєю боротьбою за екологію.

Оригінал на сайті The Guardian

Це була остання крапля, що переповнила чашу мого терпіння. Біля входу до лікарні припарковано мікроавтобус із увімкненим двигуном. Водій грає на мобільному телефоні. Лікарняний атріум наповнюється викидними газами. Я підходжу до вікна машини і прошу водія вимкнути мотор.

Невдоволено бурмочучи, він виконує моє прохання. І тут я помічаю, що на водієві медична форма. Я проходжу через атріум і йду по коридору в онкологічне відділення (цього разу щоб поговорити про відновлювальну хірургію).

Я оглядаю величезну приймальню і запитую себе, скільки присутніх тут людей можуть захворіти, надихавшись забрудненим повітрям.

Я думаю про людей в інших відділеннях: про дітей з нападами астми, про пацієнтів, які дістали травми внаслідок дорожньо-транспортних пригод або приречені провести залишок життя в інвалідному візку. І дивуюся неймовірній різноманітності способів, якими автомобілі занапащають наше життя.

Новини за темою

Давайте відмовимося від цього руйнівного експерименту, визнаємо, що ця технологія XIX століття зараз приносить більше шкоди, ніж користі, та обміркуємо вихід з цієї ситуації. Поставимо собі за мету протягом наступного десятиліття скоротити використання автомобілів на 90%.

Це правда, що машини все ще корисні – для деяких людей навіть незамінні. Автомобіль міг бути для нас добрим служником. Але він перетворився на нашого пана і псує все, до чого торкається. Сьогодні з ним пов'язана серія надзвичайних ситуацій, які потребують негайного реагування.

Одна з цих критичних ситуацій знайома лікарям будь-якої лікарні. Сьогодні з причини забруднення повітря у всьому світі помирає втричі більше людей, ніж від СНІДу, туберкульозу та малярії разом узятих.

Пам'ятаєте заяви на початку цього століття, навколо яких мільярдерська преса зчинила такий галас: мовляв, державні гроші краще витратити на профілактику інфекційних захворювань, ніж на запобігання кліматичній катастрофі?

Сьогодні ми бачимо, що відмова від використання викопного палива, найімовірніше, принесла би здоров'ю людей набагато більше користі. Зрозуміло, ніщо не заважало нам витрачати гроші на вирішення обох проблем: це була помилкова дилема. Згідно з недавньою статтею, спалювання викопного палива нині є "найбільшою загрозою здоров'ю дітей у світі".

В інших секторах економіки викиди парникових газів різко скоротилися. Однак викиди газів транспортними засобами Великої Британії з 1990 року знизилися всього на два відсотки.

Уряд офіційно поставив собі за мету до 2050 року скоротити ці викиди на 80%, хоча, як сьогодні говорять нам учені, навіть цей показник абсолютно не адекватний у нинішньому контексті.

Транспортні засоби головним чином через наше непереборне бажання мати власний автомобіль нині є основною причиною кліматичних змін – як у Великій Британії, так і в багатьох інших країнах.

До 2010 року у Великій Британії ми спостерігали неухильне скорочення кількості людей, що гинуть на дорогах, але раптово цей спад припинився. Чому? Тому що при меншій кількості смертей серед водіїв і пасажирів на 11% зросла кількість жертв серед пішоходів.

У США ситуація ще гірша: там щорічний рівень смертності пішоходів з 2009 року зріс на 51%. Схоже, цьому є дві причини: по-перше, це мобільні телефони, на які відволікаються водії, а по-друге, перехід зі звичайних автомобілів на позашляховики.

Оскільки кросовери більші за розмірами і важчі, підвищується вірогідність смертельного результату, коли під їхні колеса потрапляють пішоходи. Кермування позашляховиком у межах міста – антисуспільний акт.

Можна назвати й інші негативні ефекти, які не так явно впадають в очі, але при цьому мають всеосяжний характер. Транспортний рух заважає життю спільнот, оскільки шум, небезпека і забруднення, що панують на жвавих вулицях, заганяють людей у приміщення.

Ті громадські місця, де діти могли би гратися, а дорослі - сидіти і розмовляти, віддали під паркування. Наше життя минає під шум моторів – серйозна, але чи усвідомлювана причина стресу і хвороб.

Тим часом, як ми боремося за місце на дорозі, лаємося і трясемо кулаками іншим водіям, пішоходам і велосипедистам, скаржимося на обмеження швидкості та інші заходи зниження інтенсивності руху, автомобілі змінюють нашу психіку, посилюючи відчуття загрози і суперництва, віддаляючи нас один від одного.

Нові дороги покреслили сільську місцевість, порушуючи її безтурботність, створюючи фоновий шум і забруднення, спотворюючи ландшафт. Шкода, яку приносять дороги, поширюється на багато миль навколо. Осідання реактивного азоту з вихлопних газів автомобіля (серед інших факторів) може позначатися на біологічних системах навіть у найбільш віддалених від міст природних зонах.

У Сноудонії викид цієї речовини становить 24 кілограми на гектар на рік, що призводить до радикальних змін рослинного світу. Цілі війни ведуться за те, щоб знизити витрати на кермування: сотні тисяч людей загинули в Іраку в тому числі і заради досягнення цієї мети.

Земля порізана шахтами, необхідними для виробництва автомобілів, і нафтовими свердловинами, які потрібні для їхнього живлення, отруєна нафтовими розливами та відходами.

Перехід на електромобілі вирішує лише частину цих проблем. Вже сьогодні в гонитві за ресурсами для електромобілів у жертву приносяться найкрасивіші місця Землі. Наприклад, видобуток літію сьогодні отруює річки і виснажує ґрунтові води в різних куточках планети: від Тибету до Болівії.

Новини за темою

Виробництво автомобілів, як і раніше, вимагає величезних витрат енергії і простору. Їм потрібні шини, чиє виробництво й утилізація (шини надто складні для переробки) становлять серйозну загрозу екології.

Нам кажуть, що мати або не мати автомобіль – це вільний вибір кожного. Проте будь-який аспект цієї загрози пов'язаний з державним плануванням і субсидіями. Дороги будуються з урахуванням прогнозованого транспортного потоку, який згодом збільшується, щоб відповідати новій пропускній здатності. Планування вулиць змінюється з метою максимізувати потік автомобілів.

Пішоходи і велосипедисти витісняються планувальниками у вузькі і часто небезпечні простори – для них це другорядне питання. Якби ми платили за паркування на житловій вулиці за ринковими ставками на землю, аренда 12 квадратних метрів для одного автомобіля в найбільш багатих регіонах Великої Британії обійшлася б в три тисячі фунтів стерлінгів на рік. Хаос, що панує на наших дорогах, – це спланований хаос.

Транспорт повинен бути спланованим, але його організація повинна переслідувати зовсім інші цілі: домагатися максимальних соціальних вигод і зводити до мінімуму шкоду, що завдається.

Це означає масовий перехід на електричний громадський транспорт, безпечні й окремі велосипедні доріжки і широкі тротуари, що супроводжувалося б неухильною ліквідацією умов, які дозволяють автомобілям сваволити в нашому житті.

У деяких місцях і для деяких цілей автомобілі вкрай необхідні. Однак у більшості поїздок їх нескладно замінити – як це можна спостерігати в Амстердамі, Понтеведрі і Копенгагені. Ми могли би майже повністю позбавити наші міста від автомобілів.

В епоху численних критичних ситуацій: кліматичного хаосу, забруднення довкілля, соціального відчуження ми повинні пам'ятати, що технології існують для того, щоб служити нам, а не для того, щоб робити нас своїми рабами. Настав час прогнати автомобілі з нашого життя.

Джордж Монбіо

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>