banner banner banner banner

А що, якби "Антонов" опинився в руках у китайців?

А що, якби "Антонов" опинився в руках у китайців?
З відкритих джерел

Павло Вернівський

Радник Голови ФРУ з економічних питань

Оригінал на сторінці Павла Вернівського у Facebook

Якщо би зараз ДП "Антонов" дістався китайцям? Вони би його теж угробили, махнувши рукою, що продукція застаріла і неконкурентна? А, може, на його базі створили би гіганта, що кинув виклик "Боїнгу" та "Ербасу"?

Можете не вгадувати. Скажу, що конкретно зробили би китайці.

1. Китай не зупинило, що у світі кілька дуже великих іноземних компаній контролюють ринок.

Візьмімо реальний приклад у виробництві залізничного транспорту. Навіщо запускати своє виробництво, якщо у світі існують гіганти галузі, як Alstom, Siemens, General Electric, Hyundai? І в Україні знайшли би тисячу причин, що розвиток такої компанії є недоцільним, неконкурентним.

Новини за темою

Для китайців це нічого не означало і вони хотіли створити свого виробника. У них вийшло. Це державна компанія CRRC, яка стала найбільшим у світі виробником залізничної техніки.

2. Китай не зупинило, що продукція програє західним аналогам.

Китайці створювали галузі з нуля, де у них не було ані технологій, ані знань, ані досвіду. Причому в таких складних напрямах, де вони відставали від Заходу на десятки років, якщо не більше. Це їх не зупиняло і вони робили все, щоб навчитися від Заходу робити конкурентноздатну продукцію. Вони закуповували іноземне обладнання. Наймали іноземних фахівців.

Якщо іноземний інвестор хотів відкривати виробництво в Китаї, то основною вимогою була передача технологій. Коли китайці поставили мету створити авіавиробництво, то залучали до країни ключових виробників компонентів і запчастин. І в якийсь момент виявилося, що китайці володіють повним циклом виробництва своєї авіації.

3. Забезпечили би "Антонов" держзамовленнями.

Повернімося до CRRC. Так. Нині це найбільша у світі компанія у своєму сегменті, але вона стала такою, тому що держава стала основним замовником цієї компанії, коли робила масштабні інвестиції в залізничний транспорт.

Ще Китай став світовим лідером із виробництва сталі. І знову ж основним замовником тут була держава, яка використала цю сталь для будівництва та створення транспортної інфраструктури.

4. Забезпечив компанію дешевим і доступним фінансуванням.

Якщо китайська держава вважає галузь стратегічно важливою, то вони забезпечують компанії з галузі величезними субсидіями і дешевим кредитуванням.

Та сама компанія CRRC, за даними Global Trade Alert, у 2018 році отримала субсидій на 2 млрд дол. (у 2017 році - 1,6 млрд).

Коли вирішили зробити суднобудування стратегічною галуззю, то за 6 років вони витратили 4,5 млрд на субсидії, модернізацію виробничих площ і будівництво верфей.

Китай так само скопіював в Японії грошово-кредитну політику window guidance. Це форма державного втручання, коли банкам дають вказівки, які галузі та в якому обсязі вони повинні кредитувати. Причому якщо в Японії банки були приватними, то в Китаї цю функцію виконують 4 державні банки, які входять до найбільших у світі. За такого кредитування часто ігнорують ринкову доцільність кредитування як можливість отримання прибутку. І за допомогою таких кредитів китайці лізуть у свідомо збиткові проекти тільки для того, щоб зайняти цю нішу.

5. Допомагали розвитку експорту.

Китай щорічно виділяє десятки мільярдів доларів на фінансування експортних контрактів.

Наприклад, в межах фінансування міжнародного проекту "Один пояс - один шлях" Китай використовує тільки китайських підрядників. Відбувається це так. Якщо інша держава хоче профінансувати інфраструктурний проект, то Китай може на це виділити гроші. З однією умовою. За ці гроші можна купити тільки китайську продукцію.

Новини за темою

У 2015 році державний Банк розвитку Китаю виділив майже 2 млрд дол. Південній Африці на купівлю залізничної продукції китайської компанії CRRC.

Китайську політику розвитку можна описати таким жартом: "Краще вистрілити, перезарядити і ще раз вистрілити, ніж світити ліхтариком і питати "Хто тут?".

І я більш ніж упевнений, що якщо би така компанія дісталася Китаю, то вони би точно її вивели на новий рівень.

І такого підходу нам бракує. Навіть якщо у нас буде одна очевидна причина, чому так, то ми знайдемо сотні причин, чому ні.

Павло Вернівський

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

 

 

 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>