Євродепутат: За нової української влади у нас скептичні очікування щодо перспектив децентралізації і медреформи

Депутат Європарламенту Віола фон Крамон-Таубадель в інтерв'ю 112.ua розповіла про зміни в Україні після обрання нової влади, про важливість свободи слова, про небезпеку, яка виходить від глави Офісу президента Андрія Богдана, а також про майбутнє українських реформ, на які Євросоюз дає гроші

Євродепутат: За нової української влади у нас скептичні очікування щодо перспектив децентралізації і медреформи
Віола фон Крамон-Таубадель Фото з відкритих джерел

Депутат Європарламенту Віола фон Крамон-Таубадель в інтерв'ю 112.ua розповіла про зміни в Україні після обрання нової влади, про важливість свободи слова, про небезпеку, яка виходить від глави Офісу президента Андрія Богдана, а також про майбутнє українських реформ, на які Євросоюз дає гроші

"112 Україна": Вже минуло 100 днів відтоді, як в Україні обрали президента. Ви бачите якісь зміни з приходом нової влади?

Віола фон Крамон-Таубадель: Насамперед я повинна привітати вас, тому що українці зробили ще одну революцію – революцію в урнах для голосування. Це стало величезною зміною для всіх нас. Раніше більшість депутатів Верховної Ради становили переважно старі люди, так чи інакше пов'язані з власним бізнесом, і завжди було важко знайти спільний інтерес. Я раніше була депутатом Бундестагу, і в той час мені було дуже важко знайти адекватних партнерів у Раді. Це змінилося вже після останніх виборів у 2014 році. У нас було 30-40 дійсно добре відомих журналістів, активістів громадських організацій, юристів тощо, людей із компаній-початківців. Вони вже зробили різницю. І тепер ми побачили, гадаю, що понад 80% є новими людьми в парламенті. І це шанс і виклик одночасно.

Те, що ми бачили в перші місяці роботи цього парламенту, було дуже амбіційним порядком денним, встановленим президентом, програмою реформ, і це можна вважати дуже позитивним сигналом. Він дійсно має мотивацію щось змінити в країні. З іншого боку, як парламентарій, як переконаний демократ, я хочу бачити участь парламентаріїв. Я хочу бачити участь новообраних парламентаріїв. Вони повинні розуміти і повинні знати, за що вони голосують і чому це так, тому їм потрібно призначати слухання, їм потрібно запрошувати експертів, їм потрібна належна парламентська процедура. Гадаю, що в перші тижні було трохи поспіху, тому було важко зрозуміти, хто насправді там лідирував. І я бачила, що Зеленський та його Офіс значною мірою встановлювали порядок денний, і парламентарії не надто контролювали цей уряд. Гадаю, зараз вже трохи більше все це врівноважено. Хоча гадаю, що можуть бути ще деякі, скажімо так, зусилля в цьому напрямі.

В інтерв'ю "Інтерфакс" ви згадали команду Зеленського і сказали, що Андрій Богдан, голова Офісу президента, є небезпечним. Що ви маєте на увазі, чому це так?

Це досить очевидно. Біля пана Зеленського є одна людина, яка тримає все в руках. Він колишній адвокат пана Коломойського, він робив, наскільки мені відомо, дуже брудні речі, він був в оточенні пана Януковича. І, звісно, ми побачили, що пан Богдан тим чи іншим чином представляє і проводить кожну інформацію, кожен законопроект, кожну ініціативу. І це дуже небезпечно, якщо є одна людина, настільки могутня, яка, очевидно, керує та управляє всією країною з президентського офісу. Тоді ми маємо великий недолік у системі стримувань і противаг. Тому нам потрібні сильні ЗМІ, нам потрібні добре поінформовані журналісти (і ми також можемо говорити про ставлення президента до ЗМІ), нам потрібен дуже добре інформований і сильний парламент і нам потрібні незалежні судді. І дотепер я не зовсім впевнена, чи має намір сам президент і його президентський офіс зробити це. І те, що я бачила довкола Богдана і його ініціатив, свідчить про те, що він не дуже й хоче це робити.

У медіа була інформація, що Богдан викликав до себе суддів, щоб у ручному режимі впливати на ситуацію довкола телеканалів "112 Україна" і NewsOne щодо продовження ліцензій телеканалам. Була також кампанія із закриття телеканалу. Що ви можете про це сказати?

Звісно, я не знаю про всі окремі випадки, але я би хотіла сказати, що насправді я дуже пишаюся Україною, тому що ви маєте плюралістичні ЗМІ, плюралістичний майданчик ЗМІ, і ми повинні зберегти це. Але не тільки це, тому що ЗМІ в Україні керуються переважно олігархами, і це, звісно, на мою думку, вже небезпечно. Необхідно створити сильний сектор ЗМІ з громадським фінансуванням. Є Перший канал, у вас є початок, але ми повинні краще його заповнити коштами державного сектору, уряду. І якщо хтось має можливість, як ви сказали, за законом закрити ЗМІ з політичних міркувань, це дуже небезпечно. Звісно, ми повинні розслідувати, чому це сталося, як це сталося, який інтерес був у пана Богдана або когось іще, а потім ми повинні оприлюднити це і подати до Венеціанської комісії. Тому що з погляду свободи преси, свободи ЗМІ, це одна з головних опор демократії. Як я вже сказала, нам потрібні сильні журналісти, нам потрібні сильні ЗМІ, незалежні ЗМІ, захищені законами та урядом.

Що ви думаєте про реформи, які впроваджуватиме адміністрація Зеленського?

Я уважно стежила за всім, що стоїть на порядку денному президента й особливо за ситуацією в області децентралізації, а також щодо реформ охорони здоров'я та судової реформи ... Я хочу наголосити на тому, що це був великий успіх ... Вони почали, вони дійсно систематично працювали, вони інформували, що давали консультації невеликим муніципалітетам, як переймати досвід, як працювати разом, як об'єднувати сили, і процес все ще триває. Гадаю, що це добре, що він триває. Тепер Зеленський хоче це посилити, він гадає, що необхідно прискорити процес децентралізації та об'єднання районів або міст ... Цей процес зайняв 10-15-20 років в інших країнах, а Україна витратила всього три з половиною роки ... Він гадає, що має прискорити і завершити цей процес, і я би пильно рекомендувала залишатися в цьому темпі. Я маю на увазі, дати регіонам морквину, дати більше фінансових стимулів для більш швидкого копіювання процесів, спільної роботи, співпраці, пошуку спільних коштів, чого завгодно, але не робити це так, як вони зараз собі намітили. Я також гадаю, що ці керівники, яких вони прописали в першому проекті закону, це дуже небезпечно, тому що виконавча влада президента в регіонах є сильною. Таким чином, регіони не мають донорської допомоги, тому що вони знають, що в будь-який час чиновник із центру може все скасувати. І це дає дуже поганий сигнал, як на мене, регіонам і самоврядуванню регіонів.

Зеленський сказав, що Європа мало інвестувала в Україну, хоча ми знаємо, що Європейський Союз вклав у нас більше, ніж інші країни, і Федеріка Могеріні також зазначила це. Що ви думаєте про це?

Можливо, його просто не проінформовано, тому що, як ви правильно сказали, Європейський Союз є найбільшим донором, вони дають більше, ніж хто-небудь інший, навіть якщо ми не позначаємо прапорцями всі наші об'єкти, всі наші інвестиції, проекти, конференції тощо. Якщо підбити підсумки, то Україна є другим найбільшим одержувачем європейських фондів у світі. Перший – Палестина, другий – Україна, а третій – Косово. Тож Україна – великий одержувач. І це стосується всіх галузей. Йдеться про модернізацію інфраструктури, енергетики, освіти, децентралізації. Таким чином, у нас є різні сектори, в які йдуть європейські гроші, і гадаю, що поки вони були дуже успішними.

Але повертаючись до того, які, скажімо, реформи ми хотіли би підтримати, то я також бачу, що нам потрібно домогтися успіху в соціальній галузі. Люди чекають цього від нового українського уряду, очікують поліпшення соціальних стандартів, і тому гадаю, що реформа охорони здоров'я була дуже гарним прикладом, коли за короткий час люди реєструвалися як пацієнти, і це було добре, тому що лікарі знали, за які послуги їм платили, корупції не було, це було дуже добре для децентралізації і це дуже добре, тому що ви знаєте, які послуги ви отримуєте. І тепер ми все ще чекаємо другого етапу цієї реформи, який буде реалізовано в лікарнях. І те, що ми бачимо самі, й інші люди з міжнародної сфери, що довкола нового міністра охорони здоров'я зібралися люди, які від початку виступали проти реформи… Тому я трохи скептично ставлюся до того, що ці люди підуть на продовження впровадження цієї реформи. А для людей важливо мати більш високі стандарти в системі охорони здоров'я. Також потрібно боротися з корупцією в лікарнях, позаяк деякі лікарі дуже корумповані. Ще питання – це деолігархізація, ця проблема дуже широка. Тож почекаймо і подивымося.

Красно дякую за інтерв'ю.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>