112.ua

Влащенко: У нас сьогодні в гостях віце-прем'єр-міністр України Павло Розенко.

Доброго дня, Павле. Ви – член нового уряду Володимира Гройсмана. Саакашвілі назвав цей новий уряд "зборищем нездар". Як ви поясните його гнів?

Розенко: Я у своїй діяльності менше всього хотів би зараз обговорювати Саакашвілі. В мене до нього ставлення як до глави адміністрації. Я вже чув якесь його спростування і вважаю, що від нього ми всі чекаємо набагато більшого. Я знаю настрої в Одеській області. Надходить дуже багато скарг і пропозицій – від нього дуже багато чекають саме жителі Одеської області. Я хотів би, щоб частину своїх емоцій, частину своєї завзятості він якомога більше спрямовував на діяльність в Одеській області. Безумовно, він політик, хоча формально він, начебто, держслужбовець. Безумовно, рот йому закрити ніхто не може,  але в мене особисто немає жодного бажання дискутувати з ним на камеру. Якщо в мене  персонально будуть до нього претензії, я ніколи не скажу це на камеру. Я подзвоню йому і скажу, що мені не подобається. Якщо в нього буде такий же контакт з іншими членами уряду, і він всі свої претензії буде вирішувати в робочому режимі – від цього виграють всі.  

- Чим відрізняється уряд Яценюка від уряду Гройсмана? І чим відрізняється один від іншого за манерою вести справи?

- Перше, чим відрізняється - складом уряду. Уряд оновився на 70%. Це зовсім інший уряд, зовсім інші підходи. Порівнювати зараз надзвичайно важко. В мене досить висока оцінка членів уряду Яценюка, але той уряд виконав свою місію, і він мав піти. І пішов. 

- Яку місію він виконав?

- Старт реформування ціни на газ, те, що зробили в соціальній сфері, успіхи в реформуванні поліції. Але були зроблені і  точечні непопулярні рішення, які накопичили негатив на уряд.  Щодо уряду Гройсмана – то тут немає випадкових людей. Всі міністри – високопрофесійні.

Новини за темою: Яценюк прокоментував голосування за судову реформу

- Ви курируєте соцполітику, культуру та охорону здоров'я. Як ви розмежовуєте діяльність з міністрами?

- Віце-прем’єр – це, все-таки, координатор, комунікатор між різними міністерствами. Міністр несе повну відповідальність за конкретну сферу своєї діяльності. Наприклад, коли ми говоримо про реформу охорони здоров’я, то ми розуміємо, що це не лише проблема МОЗ. Тут і фінанси, і соціальна політика, і нацбезпека. Крім того, що ви назвали, я є ще керівником урядового комітету з питань гуманітарної і соціальної політики. Туди входять семеро міністрів, заступники міністрів. Це є перша ланка, яка виводить  проекти актів, законопроекти Кабміну перед тим, як вони зайдуть в уряд.

- А у вас є внутрішнє відчуття, що ви добре розбираєтеся в охороні здоров'я або культурі і що ви можете курирувати ці реформи?

- Коли мене призначали на посаду міністра соцполітики, навколо цієї посади не було ажіотажу. Бо для всіх Міністерство соцполітики – "похоронна команда", "похоронне" міністерство, де людина повністю втрачає свою політичну кар’єру. Мені дуже приємно, що коли формувався новий уряд, то на посаду міністра соцполітики вже був цілий ажіотаж. Це тому, що ми за рік і чотири місяці роботи показали те, що в нас на такому важкому напрямку можна досягати успіху і тезу про непопулярні реформи можна спокійно замінити на те, що навіть непопулярні реформи можна зробити популярними, якщо спілкуватися, комунікувати з людьми. Ми створили команду, яка сьогодні готова до будь -якого виклику і до будь-якої реформи.

- А яку реформу ви там провели? Система субсидій – це не реформа, а милиці для нинішньої соціалки.

-  Але коли ламається нога – іншого варіанту, ніж костилі, немає. Так, через місяць їх треба відкинути, але в нас не було часу думати, як зробити систему підняття життєвого рівня населення, щоб адекватно відповісти на зростання цін на газ, в той момент. Було прийнято правильне рішення – різко підняти ціни на газ. Нам треба було швидко знайти "ліки".  І ми реформували систему субсидій. 5,5 млн українських родин зайшли в ту систему субсидій.

Новини за темою: Мінсоцполітики працює над розробкою єдиного стандарту призначення і виплати субсидій, - Рева

- Хіба ви не вважаєте ганьбою для 40-мільйонної країни, коли 5,5 млн людей отримують субсидії?

- Через 5 років, якщо в нас буде 5, 5 млн або більше, це буде провалом соціальної політики. Якщо ми говоримо про довгострокову реформу – рік-два – це позитивний результат. Ми швидко зняли напругу у населення.

- Зараз найгостріша реформа – пенсійна. Коли ми зможемо її провести і в чому її концептуальна суть?

- В нас є прекрасні документи: стратегія президента "2020", коаліційна угода, програма діяльності уряду. Там основи пенсійної реформи закладені. Перше базове питання - трьохрівневе пенсійне забезпечення наших громадян. Це – наша стратегія, коли українець буде мати можливість отримувати пенсію з трьох джерел: солідарної системи, накопичувальної і недержавного пенсійного страхування. Це мета, до якої ми маємо йти. Чотири законопроекти із введення накопичувальної системи уряд Гройсмана  вже подав до ВР. У нас навколо цього йдуть дуже важкі дискусії з МВФ, тому що, окрім запровадження трьохрівневої системи, треба навести порядок в солідарному рівні, там, де є великі витрати державного бюджету – 144 млрд. 

- Якщо ви поїздите по Україні, то ви побачите начальника Пенсійного фонду, який живе набагато краще, ніж всі його підопічні.

- Не згоден. Можливо, ви це переплутали з податковою адміністрацією, прокуратурою і судами. Щоб унеможливити ці всі речі, наша команда, яка прийшла в Міністерство соцполітики, і нове керівництво Пенсійного фонду  перше, що зробили  - провели аудит, верифікацію Пенсійного фонду. Ми знайшли 80 тис., умовно кажучи, сумнівних справ, щодо яких є питання. Адже гроші можна заробляти лише тільки на сумнівних справах: на подвійних виплатах, на виплатах мертвим душам. Зараз взяло на себе ініціативу Міністерство фінансів.  За наявності політичної волі пенсійну реформу можна зробити до кінця цього року – прийняти необхідні законодавчі акти для запровадження пенсійної системи. Якщо брати накопичувальну систему, то я вважаю, що в нас є всі можливості в зв’язку з тим, що ми виходимо на тренд економічного зростання  - ми маємо можливість запровадити накопичувальну систему з 1 липня 2017 року.

- Це тільки ви бачите ознаки економічного зростання. Ми поки бачимо тільки падіння банків, інфляцію і все інше.

- Навіть падіння банків можна розглядати як прогрес. Це, що зараз рушиться – це були не класичні банки, а класичні помойки.  Це все зараз робиться для того, щоб очистити банківський сектор. Це буде лише позитив нам, коли на ринку банківських послуг залишаться лише надійні, прогнозовані банківські структури. Від цього виграє все суспільство.

- Кажуть, що ніхто не хоче ставати міністром МОЗ, тому що це буде людина з портфелем, але без повноважень. Наскільки це так?

- Я сам надзвичайно стурбований тим, що в нас відсутній сьогодні міністр МОЗ. Це поганий сигнал для системи, для ринку. І тому звертаюсь в черговий раз до ВР в межах коаліції  погодити кандидатуру міністра охорони здоров’я. Безумовно, міністерство непросте. Воно розбите на сфери впливу, а за кожною сферою стоїть окреме прізвище. Але та людина, яка візьметься за наведення порядку в цій сфері, може абсолютно повністю розраховувати на всю підтримку – мене, як віце-прем’єра, прем’єра і президента. Я і з Гройсманом, і з Порошенком неодноразово говорив на цю тему. Я бачу, що, окрім інтересу зробити для людей якісну систему охорони здоров’я, у нас ні в кого інших інтересів і побудови схем немає.

- Чому тоді ВР не може прийти до єдиної кандидатури в МОЗ?

- Тому що в ВР є дуже багато різноманітних впливів і течій. Не завжди те, що пропонується ззовні, прийнятно для уряду, адже дуже часто пропонуються люди з відповідним шлейфом, з відповідним бажанням не реформувати систему, а очолити схему. Тому таке прискіпливе у нас відношення до вибору кандидатури на керівника МОЗ.

- Ви сказали, що ціна на газ в Україні зафіксована на роки. І коли буде зростання соціальних стандартів, споживачі зможуть відмовитися від субсидій. А чому ви вважаєте, що ця ціна зафіксована на роки? Ціну на газ регулює ринок, а ви збираєтеся рукотворно це регулювати?

- Ми можемо сьогодні сказати про те, що, зважаючи на попередні всі динаміки, будуть коливання ціни, але не буде вже таких різких стрибків зростання ціни на газ, які були останні два роки. Далі коливання вже будуть справді ринкові.

- Собівартість видобутку газу в Україні – 500 грн. За рахунок чого прибудова до 6879 грн за тис. кубометрів?

- Коли була зафіксована ціна на газ, видобуток "Укргазвидобування" скоротився за 5-7 років в два рази. Тому що такою низькою ціною на газ, де була вказана лише собівартість і не вкладалося ні копійки в розвиток цього підприємства, підвищення заробітних плат рядовим працівникам, просто вбивалося українське газовидобування.

- А може, воно вбивається спільними проектами, нелегальними свердловинами?

- 100%. Треба нарощувати видобуток власного газу і ставати реально енергонезалежною державою. Бо ці всі розмови про дешевий газ власного виробництва ведуть до скорочення власного видобутку. І комусь дуже вигідна така ситуація – коли власний видобуток падає, а у нас з’являється один монополіст, російський "Газпром", на схемах якого у нас за останні 20 років повстали газові королі і королеви. Звичайно,  вони бояться втратити цей сегмент свого власного збагачення. 

- Що ви скажете про монетизацію субсидій?

- Мова не йде зараз про монетизацію, бо це буде зробити важко,  щодо адміністрування дорого і неможливо. Мова йде про монетизацію залишків, про монетизацію економії. Коли говорять про те, що система субсидій не залучає людей до економії ресурсу – ми хочемо застосувати механізм, коли людина, яка отримує субсидії, прикручуючи газ, може зробити економію на своїй субсидії. В кінці опалювального сезону в неї на рахунку скопиться певна сума економії, яку ми можемо монетизувати, і люди отримають реальні кошти,  або ці кошти вона може спрямувати на енергозбереження свого власного помешкання, щоб вже  в наступний опалювальний сезон економити ще більше і отримувати ще більшу вигоду від цього.

Новини за темою: Введення накопичувальної пенсійної системи зараз лише збільшить дефіцит Пенсійного фонду

- Кириленко, будучи міністром культури, не провів аудит всіх численних напрямів. Чи будете ви наполягати на тому, щоб зараз негайно почалася ця робота, щоб зрозуміти, які фінансові потоки там ходять, для того, щоб почати революційне реформування державного сектора культури?

- Ми вже обговорювали з Нищуком проведення аудиту. В нас є ідея залучити потужну міжнародну аудиторську компанію, яка проведе справжній, нормальний  фінансово-економічний аудит моделі культури, яка сьогодні є в Україні. І ми тоді спільно зможемо напрацювати ідеї щодо перевернення підходу до фінансування культури. Кириленко будував модель так, як він вважав за доцільне. Він вжив певні заходи, які, можливо, не сприймалися широкою громадськістю. 

- Шкода тільки, що суспільство не дізналося які.

- Це проблема комунікації. Можливо, однією з причин,  що попередній уряд мав піти у відставку, було те, що не було комунікацій. 

Новини за темою: Рева вважає одним із пріоритетів Мінсоцполітики монетизацію соцпільг

- Після того як ви очолили Міністерство соцполітики, на вас посипався шквал критики. Як ви особисто це пережили і чи готові ви до цього далі?

- Я як два роки тому ходив пішки Києвом і їздив в метро, так абсолютно спокійно роблю це і зараз. Уваги більше, спілкування більше, але агресії немає. Є незадоволення, є багато зауважень, але я в публічній діяльності працюю протягом останніх 20 років, і  в мене є бажання працювати в уряді, натхнення, сили, ідеї зробити країну кращою в соціальній політиці, в системі охорони здоров’я і внести свій внесок в реформування культури. Хоча я не є глибоким фахівцем ні в культурі, ні в системі охорони здоров’я.

- Ваше питання?

-  Коли ви востаннє потужно посміхалися, сміялися?

-  Коли Савченко повернулась до України.

Дуже дякую, Павле.