banner banner banner

Корупція, як і наркоманія, - вічна

Політичний аналітик. Народний депутат України 1-го скликання. У минулому - заступник міністра охорони здоров'я і радник президента України Віктора Ющенка. У 2001 році через загрозу з боку влади отримав політичний притулок у Великобританії. Закінчив Київський державний медичний інститут. Кандидат медичних наук. Працював лікарем-кардіохірургом

Корупція, як і наркоманія, - вічна
112.ua

Наталія Влащенко

Журналіст

Політичний аналітик. Народний депутат України 1-го скликання. У минулому - заступник міністра охорони здоров'я і радник президента України Віктора Ющенка. У 2001 році через загрозу з боку влади отримав політичний притулок у Великобританії. Закінчив Київський державний медичний інститут. Кандидат медичних наук. Працював лікарем-кардіохірургом

Влащенко: Сьогодні у нас в гостях - Валерій Івасюк.

Здрастуйте. Зрощення мафіозних структур і державних структур у нас відбулося давно і міцно. Хто, з вашої точки зору, причетний до наркотрафіку в Україні?

Івасюк: У 1995 році, коли я був головою комітету по боротьбі зі СНІДом і наркоманією, президент Кучма призначив мене ще першим заступником голови урядового комітету по боротьбі з незаконним обігом наркотиків. Справа полягала в тому, що до початку громадянської війни в Югославії її територія була основною країною транзиту наркотиків по всьому Близькому Сходу, і до США та Канади. Як тільки почалася громадянська війна, основною країною і територією транзиту наркотиків стала Україна. І проблема полягала в тому, що Україна в той час, і до цього дня, не мала кордону східного з Росією. Але мала потужний кордон на заході. Наркотики легко входили в Україну і досить важко покидали територію України. За законами бізнесу, товар, який затримується десь - починає продаватися десь для того, щоб виправдати свою затримку. І тоді, на початку дев'яностих років, почалася масова наркотизація населення України, причому наркотиками ін'єкційного шляху застосування. З тих пір і до цього дня майже 80% СНІДу, гепатиту В, С, тобто так званих кров'яних інфекцій - це ін'єкційний, наркоманський шлях поширення цих смертельних захворювань. І ось тоді, коли треба було вирішувати питання державного рішення, державної протидії цьому факту, що Україна стала такою територією - Кучма призначив мене на посаду і доручив мені очолити спеціальну робочу групу, до якої входили перші особи силових структур (СБУ, МВС, МО, митниця, кордон, МОЗ), для того, щоб з'ясувати, де ж ця "собака зарита", яка, по суті, забезпечує таку наркотизацію України. Сталося так, що жодне міністерство не подало жодної кандидатури в цю робочу групу. Я прийшов до президента і сказав йому, що всі "здрейфили". Кучма сказав мені: "Роби все сам". Я це зробив. Я об'їхав весь периметр усього кордону. 22 червня 1997 на базі Київської адміністрації, на чолі якої тоді був Омельченко, зібрався весь уряд, всі голови адміністрацій, і ми повинні були дослідити цю тему. Я приїхав до Дурдинця, який у той час виконував обов'язки прем'єр-міністра України, і саме тоді у ВР приймали бюджет. Я приїхав до Дурдинця, а мені СБУ на мій факс скинула інформацію, що в луганському нафтохімічному інституті була вироблена партія екстазі на 40 млн дойчмарок. І це, нібито, є наркобізнес. Я сказав Дурдинцю, що це ознаки наркомафії, а не наркобізнесу. Класично, будь-який незаконний бізнес можна назвати мафією, якщо в цьому бере участь держава в особі керівників. Дурдинець злякався і подзвонив при мені до президента. Він сказав Кучмі, що я збираюся завтра оголосити факти, які показують, що ви, пане президенте, очолюєте державу, яка бере участь у наркобізнесі. Президент сказав, щоб Дурдинець дав мені трубку. Я вислухав тираду на свою адресу, і він мені заборонив про це говорити. Вранці Дурдинець на ВР доповідає бюджет, а я перед усім урядом, перед усіма главами адміністрацій роблю головну доповідь, де називаю доказову базу, яка дає мені підстави зробити висновок про наркомафію, дивлячись в очі покійному Кравченку, Радченку, який тоді очолював СБУ. По суті, я їх звинуватив у тому, що Україна стала наркомафіозною державою, на чолі з президентом Кучмою.

- Вона сьогодні перестала нею бути?

- Дивно, режим Порошенка, ймовірно, найбільш закритий режим, щодо цієї інформації. Коли я став штатним радником в Ющенка, я також намагався втрутитися у цю сферу, бо так чи інакше ця сфера з чисто медичної точки зору мене цікавила завжди, я створював систему боротьби зі СНІДом в Україні. Подолати СНІД, не поборовши ін'єкційний шлях передачі цих кривавих інфекцій - неможливо. Першим головою СБУ в Ющенка був Турчинов, першим міністром МВС був Луценко. Без них досліджувати цю ситуацію не представлялося абсолютно ніякої можливості, на відміну від того, як це було при Кучмі. Я можу підтвердити, що ще гірша ситуація зараз. Ми не знаємо, ми можемо тільки за опосередкованими ознаками визначити скільки цих кривавих інфекцій, яка величезна хвиля зараз йде, нестримна, некерована епідемія. Як тільки з'явилося 5 - 7-е покоління ліків проти СНІДу - ця інфекція почала бути керованою. У 1998 році, в Женеві, а потім у Ванкувері в 2005 році, ВООЗ визначила ліки проти СНІДу не тільки, як лікувальні засоби, але і як профілактичні. Якщо людина не хоче захворіти на СНІД, але має ризиковані форми поведінки, то вона приймає відповідні ліки 6 - 7 покоління, і вона не хворіє на СНІД. Таким чином інфекцію СНІДу можна вважати керованою інфекцією. Але немає ніякої можливості на сьогоднішній день протидіяти ін'єкційній наркоманії, а ще до цього і війна. Самі найбільш наркотизовані регіони України, як і найбільш туберкулізовані це райони АТО - Луганська та Донецька області. Це запальний процес, який був раніше обмежений, а зараз його прорвало в Україні.

- Що з вашої точки зору відбувається сьогодні в МОЗі? Чому Квіташвілі не впорався і пішов?

- Жодна політична партія, жоден кандидат у президенти, жоден кандидат у депутати жодного рівня не визначає здоров'я нації, як першочергову складову своєї передвиборної програми. Так як немає соціального замовлення від суспільства. Суспільство не вважає індивідуальне здоров'я суспільною цінністю. У нас є глибока несправедливість в отриманні однакової якості, доступності, своєчасності, обсягу медичної допомоги. Для влади є одна медицина, а для пересічного громадянина - інша медицина. Це дуже депресує суспільство. А тривала депресія призводить до апатії, до розчарування. І ось ці фактори - державі наплювати на здоров'я нації, нації наплювати на своє здоров'я, тому що в основному нація зайнята повсякденними побутовими проблемами, в цих умовах хто б не став міністром - він приречений на поразку. І саме тому свого часу для того, щоб вивести систему охорони здоров'я на рівень загальнонаціонального значення, я переконав Ющенка, щоб він ввів главу МОЗ у РНБО. Що він і зробив з тодішнім міністром Юрієм Поляченком. Я вважаю, що будь-яке рішення в нашій державі, яке приймається державою, і передовсім главою держави, має бути рецензоване з точки зору користі (віддаленої, безпосередньої або опосередкованої) або зла здоров'ю нації.

Новини за темою

- Ви вважаєте, що сьогодні неможливо вивести корупцію з охорони здоров'я?

- Неможливо. Корупція, як і наркоманія - вічні. Тому що головним медіатором біохімічних реакцій в організмі людини є ендогенний морфін, який виробляється в центральному мозку. І якщо вживати наркотик - ви підвищуєте поріг чутливості до свого морфіну, і у вас виникає залежність. Корупція також буде вічною. Є два види корупції. Одна - звичайна, банальна, яка набиває грошима мішки і кишені незаконними діями осіб, пов'язаних з посадовими особами. А друга корупція має цю першу складову, але своєю метою має руйнування держави. Це те, що відбувається в Україні. Корупція є скрізь, але вона не стосується держави. Корупція президента Януковича призвела до війни. Це корупційні гроші, якими платять за кров. Ось така корупція має бути в Україні знищена.

- На фармакологічному, тендерному ринку колосальна корупція. Невже з цією корупцією не можна боротися?

- Найбільшим корупціонером в системі охорони здоров'я є ВР, яку обслуговується "Феофанія". Це корупція, моральна. З останнього скликання ВР СРСР по теперішній час - де десятки тисяч людей, ці сім'ї, які обслуговує "Феофанія". Де все начиння, всі ліки, все безкоштовно. Це та модель, яка, нібито мала бути для кожного пересічного українця. Але справа і в тому, що, якщо ви в ЗМІ бачите рекламу ліків, то це також є корупція. Якщо людину зомбують на певного виробника, на ліки, це також є корупція. Це робить ВР. Що стосується горезвісних тендерів, то з ними можна боротися двома шляхами. Перше - чесністю. Коли Ющенко запропонував мені бути міністром, Балога пішов до Ющенка і сказав, що мене не можна призначати, бо я людина Тимошенко. Ющенко поставив мого одногрупника - Юру Поляченка. Але потім попросив мене бути у нього заступником і вести найбільш життєво необхідні програми - СНІД, туберкульоз, національну службу крові, онкологію, діабет. Я поставив умову, що я погоджуся, якщо я особисто, не як член тендерного комітету, а як відповідальний заступник міністра, буду присутній не тільки на тендерах, а через мене будуть проходити всі тендерні процедури, крім закритих. Чесність - це суб'єктивний фактор. Але в медицині, особливо, він відіграє надзвичайно важливу роль. Мій учитель - Микола Амосов. Я до нього прийшов працювати в інститут ще в 15 років. Я пам'ятаю написані на папірці його рукою слова: "Лікарям гроші не давати. Квіточки - можна". Цим гаслом просякнута вся моя діяльність, як лікаря.

Новини за темою

- Кажуть, що з епідеміями ситуація катастрофічна. Наприклад, у Печерському районі колосальні цифри гепатиту С. Зростає, у зв'язку з АТО, епідемія туберкульозу, зростає кількість ВІЛ-інфікованих. Що з цим робити?

- Деякі депутати кажуть, що МОЗ має бути безпосередньо підпорядковане прем'єр-міністру України. Але я так не думаю. З Яценюка ніякий прем'єр, а при ньому міністр охорони здоров'я позитивно вплине тільки на зростання смертності та на знищення української нації - це однозначно. Відносно президента, я думаю, що президенту потрібно взяти під свій протекторат МОЗ. Тільки з його згоди призначеного міністра треба вводити в РНБО. І це буде дієвий безпосередній контроль, безпосередній контакт охорони здоров'я та президента.

Щодо епідемій. Туберкульоз - це епідемія голоду, великих переживань і стресів будь-якої нації, а тим більше війни. Але український туберкульоз має ще одну страшну ознаку - це резистентний, стійкий, і полірезистентний, багато стійкий туберкульоз. МОЗ з часів другої каденції Кучми наполегливо закуповує ліки індійського виробництва проти туберкульозу, які не мають сертифікату та дозволу ВООЗ. Саме тому, коли я прийшов на посаду заступника голови МОЗ, я прийшов до прем'єр-міністра Януковича і сказав, що я беру на себе туберкульоз. Я створив першу національну програму боротьби з туберкульозом і її концепцію провів через ВР. Вперше, не національну програму, а концепцію ВР затвердила своєю постановою. І там я закладав принципи лікування туберкульозу. Ці ліки, які закуповуються, вони мають низьку лікувальну здатність, паличка туберкульозу до них дуже швидко звикає, і наступні покоління паличок вживають ці ліки, як їжу. Але, в цих ліках є компоненти, які є в більшій дозі, в більшійякості, в справжніх ліках. Якщо почати давати справжні ліки після поганих - то до них покоління, які виховувалися поганими ліками, абсолютно нечутливі.

Новини за темою

- Чи є сьогодні люди, які можуть очолити МОЗ і зробити цю роботу ефективною?

- Я думаю, що я готовий очолити МОЗ.

- У вас є питання до мене?

- Що є більш важливим - здорова і велика нація чи освічена і хвора нація?

- Якщо нація хвора, то фінал неминучий. Напевно, здоров'я, все-таки, перш за все.

- Нас без війни, до АТО, вже на 8 млн менше. У нас зараз приймаються зміни до Констіції, і знову там нічого немає про здоров'я людей. Держава займеться цим тільки тоді, коли люди цього захочуть.

- Дуже дякую.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>