Сергій Федоренко - директор з комерційних питань "Укргазвидобування".
прес-служба Укргазвидобування

- Сергію Григоровичу, на сьогодні мережа АЗС "Укргазвидобування" налічує 18 заправок. Як плануєте розвивати напрям?

- Враховуючи, що всі наші заправки розташовані в Харкові та області поруч з нашим Шебелинським газопереробним заводом, продукція якого продається на наших заправках, потенційно ми, можливо, будемо розвивати роздрібну мережу в цьому регіоні і в кількох прилеглих до нього регіонах. Минулого тижня ми відкрили в Харкові першу заправку під брендом U. Go (раніше заправки під брендом "Укргазвидобування"). Під цей же бренд перейдуть ще 6-7 АЗС нашої нинішньої мережі. Ми будемо орієнтуватися на ліквідні, рентабельні заправки, частину ж (які не відповідають вимогам ліквідності АЗС), можливо, взагалі буде закрите або перенесено в інше місце. Постійно проводимо check рентабельності, і якщо заправка не генерує належний рівень доходу, то закриваємо.

Зараз чекаємо на рішення наглядової ради НАК "Нафтогазу України" - щодо обсягу фінансування для подальшого розвитку мережі. Можу сказати, що, швидше за все, це буде мінімум будівництва, а найвірогідніше, купівля (АЗС, - ред.).

- Які заправки купуватимете?

- Все залежить від рішення, яке ухвалить власник ("Нафтогаз України"). Якщо буде ухвалено рішення нарощувати активність, ми будемо і купувати, і будувати нові АЗС. Конкурувати з великими мережевими брендами не будемо. Ми чітко диференціюючи себе і за ціною на стелі, і за тією ціною, яку готові пропонувати за купівлю об'єктів.

- Вже є готові землевідведення під нові заправки?

- Ті заправки, які ми будуємо, там землевідведення вже є.

- Скільки будуєте і де?

- Зараз чотири АЗС будуємоя в Харківській області. Решта залежить від власника. Зрозуміло, у нас є пропозиції від влади на місцях, тому що ми біла, прозора компанія, що сплачує всі платежі, і вони зацікавлені в субвенціях, які повертаються до бюджетів в обсязі акцизних платежів з наших заправок. До нинішнього року, як ви знаєте, акциз сплачується з продажу із заправного пістолета. У зв'язку з тим, що деякі недобросовісні підприємці не всі продані обсяги проводили через касу, його перевели в центральний акцизний податок (сплачується при видобуванні і при імпорті). До місцевих бюджетів ці гроші повертаються у вигляді субвенції, яка розраховується на підставі офіційних обсягів палива, реалізованих на АЗС в області. Але знову-таки, не всі гравці ринку чинять чесно і проводять обсяги через касу, таким чином зменшуючи обсяги субвенцій. А ми - держкомпанія і завжди працюємо "в білу", все продаємо тільки через касу, тому місцеві власті зацікавлені співпрацювати з нами з причини високих обсягів отримуваної субвенції.

- Як плануєте розширити мережу U. Go?

- Ну, рішення ще не узгоджено. Ми подали ("Нафтогазу") різні сценарії. Враховуючи нинішні тренди ринку нафтопродуктів (те, що зростають обсяги продажу скрапленого газу, обсяги продажу бензину падають, а дизель стабільний), ми хочемо розвивати під брендом U. Go саме напрям пропан-бутанових заправок. Плануємо, що це будуть моно-АЗС з 3-4 пістолетами для заправки LPG і з маленькими магазинами. Орієнтуватися будемо як на великі міста, так і на невеликі, дороги районного значення.

Новини за темою: Зниження ціни на автогаз у вересні не буде, - експерт

Тобто бензину на заправках U. Go взагалі не буде?

- Переважно так. Напрям, який ми хочемо за допомогою цього проекту розвивати, це продажі LPG власного виробництва, на власних заправках, які будуть монопродуктовими.

- Чому вирішили зосередитися саме на заправках з LPG?

- В Україні продажі скрапленого газу вже перевищили обсяги продажу бензину. Це альтернативне паливо, соціальне паливо, і за рахунок його низької вартості, у порівнянні з бензином, попит на нього просто величезний.

- І, до речі, власний бренд U. Go: його саме під цей проект створено?

- Це загалом бренд роздрібу "Укргазвидобування". Ми зробили його лаконічним, зрозумілим, він несе смислове посилання, що зберігає айдентику з компанією: U в назві таке ж, як у назві нашої компанії, якщо писати його латинськими літерами.

НефтеРынок

- Заправки під брендом U. Go буде орієнтовано на преміальний сегмент? Як я розумію, дотепер компанія працювала в бюджетному ціновому сегменті.

- Я не скажу, що преміальний... Це буде стабільний середній плюс. Ми хочемо, щоб це були АЗС, які відповідають досить високим стандартам нашого ринку. Тобто це місце, де ти не тільки можеш заправити автомобіль, але й смачно поїсти, випити кави з хот-догом, придбати, як у магазині біля дому, якийсь мінімальний набір товарів за помірними цінами. Налагодити продаж свіжоспеченого хліба і лобстерів найближчим часом ми, зрозуміло, не зможемо (жартує, - ред.). На деяких заправках буде можливість залишити автомобіль на якийсь час: поїсти-попити спокійно, підзарядити мобільний. Адже зараз у мережі, яка виглядає непривабливо, складно продавати навіть продукцію, яка відрізняється високою якістю.

- Які сценарії розглядаєте за кількістю нових АЗС?

- Різні сценарії. Це десь від 30-40 заправок нових доведення до загального числа АЗС мережі до 150 у чотирьох областях: Харківській, Сумській, Полтавській, Дніпропетровській. І це десь радіус 300 км навколо Шебелинського ГПЗ, де ми можемо оперувати нашими газовозами (компанія має власний парк, - ред.).

- На нинішніх заправках ви продаєте тільки продукцію власного виробництва?

- Тільки власного та за цінами, які повинні виправдовувати собівартість існування заправки і приносити дохід компанії.

- Проте у вас є можливість продавати трохи дешевше, ніж у конкурентів?

- Я думаю, що ціна буде ринковою. Але ви маєте рацію, ми дійсно можемо пропонувати конкурентні ціни, враховуючи, що ми є вертикально-інтегрованою компанією – від свердловини до заправного пістолета. Ми до того ж працюємо в гривневій зоні, ми є найбільшим національним виробником і завжди можемо поставляти LPG на нашу заправку.

- Нинішня мережа "Укргазвидобування" до останнього часу працювала в низькому ціновому сегменті?

- Ми працювали в сегменті "середній мінус", з U. Go йдемо в "середній плюс". Компанія кардинально змінює підхід: якщо спочатку, до того як прийшов поточний менеджмент, рітейл розглядали з точки зору обсягу збуту, то зараз ми дивимося на цей напрям, як на прибутковий бізнес, який повинен працювати з премією. Логіка така: рітейл і зарплати співробітникам АЗС виправдані, якщо заправка генерує дохід, з якого це може бути оплачено. Завдання, яке зараз перед собою ставимо, – сформувати довіру споживача до нашого бренду і довіру до якості нашої продукції. Тоді ми зможемо продавати її за адекватну ціну.

- Наскільки ваші плани амбітні? Межа для мережі – чотири області чи бачите більш широке охоплення, можливо, вихід до Києва?

- Враховуючи, що національні виробники (а на сьогодні в Україні це ми і "Укртатнафта") наповнюють ринок нафтопродуктів на 30%, все інше – це імпортні поставки... І цілком логічно, що в залежності від регіону ввезення, вони відповідним чином представлені в конкретних регіонах в Україні. Північний захід країни - це бензини з Білорусі, західні області - відповідно Литва, Польща, Угорщина. Центр – це стик. Тому ми, національні виробники, конкуруємо саме в тих регіонах, де можемо бути конкурентними, зокрема, за рахунок логістики. Возити, наприклад, бензин до Західної України... Це, звичайно, відбувається. У нас є, наприклад, контрагенти (покупці бензину, виробленого на Шебелинському ГПЗ, - ред.) і в Ужгороді. Але це не носить масового характеру. Ви ж розумієте, економічно більш вигідно імпортувати з розташованого ближче польського чи угорського НПЗ, ніж везти його за 1,2 тис. км через всю Україну.

Новини за темою: Дикий ринок: Хто заробляє на подорожчанні автогазу в Україні

- Ви рік тому почали розвивати роздрібний напрям. Можете сказати, яку прибутковість (з урахуванням вертикальної інтеграції вашого бізнесу) воно генерує, навіть при роботі в сегменті "середній мінус"?

- Можу сказати, що заправка з адекватним місцем розташування, з протокою, яку можна зіставити з обсягом топових гравців, на яких припадає половина роздрібних продажів палива, за умови, що її побудовано з нуля, може окупитися за 3-5 років. Тобто це нормальний рентабельний бізнес.

- А якщо працювати в більш високому ціновому сегменті, в який ви з новим брендом йдете, то термін окупності ще більше скоротиться?

- Звичайно. Наше завдання - вийти на показник IRR (Internal Rate of Return – внутрішня норма рентабельності) близько 30% і навіть вище.

- Кого вважаєте своїми конкурентами?

- Це всі національні і регіональні гравці, які мають такий же, як у нас, набір послуг: продають бензин українського виробництва, супутні товари в середньому ціновому сегменті.

- У Полтавській області, в Кременчуці, ви увійдете в конкуренцію з "Укртатнафтою".

- Я б не сказав, що ми з ними конкуренти. Правду кажучи, ми робимо одну справу. Наш основний меседж – українці мають право на бензин європейської якості, не нижче стандарту Євро 5 за зрозумілою ціною. Ми по-здоровому конкуруємо з Кременчуком ("Укртатнафта" виробляє бензини і LPG на Кременчуцькому НПЗ), але ми з ними по один бік барикад, у тому сенсі, що чимало великих мереж заправок продають імпортне паливо, про якість якого краще не говорити.

- На сьогодні "Шебелинка" має достатньо технічних можливостей виробляти нафтопродукти високого стандарту?

- Безумовно. З 2015 року на підприємстві було проведено модернізацію, ми довели спочатку паливо стандарту Євро 4. Потім вже з весни 2016 року всі бензини і моторне паливо, яке ми виробляємо, відповідає євростандартам (Євро 5). І плануються етапи модернізації.

Реклама палива виробництва Шебелинського ГПЗ
Нафтогаз

- Які інвестиції на них передбачено?

- Насправді на першому етапі поки невеликі, близько 80 млн грн. Далі інвестиції будуть більшими, тому що нам потрібно буде розширюватися, збільшувати обсяги виробництва. Ми зараз переробляємо невеликий обсяг – трохи більш ніж 500 тис. т (нафти і газоконденсату) на рік, плануємо довести цей обсяг спочатку до 550-600 тис. т, а потім вийти на 1 млн т. Сировина, яка зараз переробляється, – це наша власна здобич, близько 450 тис. т на рік, а все, чого не вистачає, ми докуповуємо на внутрішньому ринку або імпортуємо. Ось нещодавно "Укртранснафта" вийшла на ринок з пропозицією певного обсягу нафти – частину ми купили.

- Той факт, що Кабмін гальмує з остаточним схваленням фінпланів підприємств "Нафтогазу", стримує розвиток проекту?

- Враховуючи, що протягом останніх п'яти років фінплан нинішнього року зазвичай ухвалювали в листопаді-грудні... Наш фінансовий план ("Укргазвидобування") на 2017 рік подавали, як і годиться, наприкінці 2016 року. На нинішні наші проекти, власне, неухвалення фінплану не дуже впливає. Це більш важливо стратегічно. Але все ж важливо, тому що у фінплан серед іншого закладено інвестиції на подальший розвиток рітейлу, і без дозволу власника (Кабміну) ми, зрозуміло, їх робити не можемо.

- Зрозуміло, не можу не запитати, що думаєте про цінову кризу, яка нещодавно вибухнула на ринку LPG?

- Це хвороба ринку, адже обсяг споживання пропан-бутану в Україні за останні три-чотири роки зріс майже на 100% - з 700-800 тис. т до 1,6 млн т, які прогнозують цьогоріч. Ви знаєте, що величезна кількість автолюбителів поставили собі ГБО (газобалонне обладнання, що дозволяє заправлятися скрапленим вуглеводневим газом), а ринок виявився не готовим і не зміг запропонувати поставки. Враховуючи, що велика частина ринку – це російський пропан-бутан, а з обох сторін (України і РФ) час від часу виникають перешкоди і законодавчого, і логістичного характеру... Постачання час від часу припиняються. Ми бачили це в жовтні минулого року. Ідентична ситуація, просто цього року вона ще більше ускладнилася, тому що ринок виріс і дефіцит став ще більше, відповідно відреагували ціни. У жовтні 2016 року, наприклад, ціни, які були на рівні 13 тис. грн/т (в опті), зросли до 22 тис. грн/т.

- Ви вважаєте, що змови трейдерів не було? Зростання цін відбулось під впливом ринкових чинників?

- Так, це ринкова ситуація. І важко змовитися на ринку, на якому в сезон пікового попиту споживається 140-150 тис. т автогазу, а його поставками займається не менше сотні імпортерів – як великих, так і малих компаній. Маленькі компанії, які не мають можливостей резервувати запаси, починають на злеті цін везти невеликі, але численні партії, і обвалюють ціни. Тому великі компанії, які могли б резервувати запаси, цього не роблять. Тому плюс-мінус 2 тис. грн ринок LPG постійно коливається. І коли в серпень треба було входити із запасом 30-40 тис. т, їх просто не було.

Новини за темою: Каплін: Кілька українських імпортерів шляхом змови заробили на скачку цін на автогаз 700 млн грн

- Ви будете розвивати напрям парку власних резервуарів?

- Все питання в тому, що наразі немає такої явної загрози, для якої це потрібно було б зробити. Справа в тому, що якщо автомобіль їздить на бензині, а його на заправках не буде, він стане. А от якщо не буде LPG, то автомобіліст заправить машину бензином. Питання ціни. Якщо ви не хочете заливати дорогий автогаз – заправляйтеся бензином, і в якийсь момент ціни на пропан-бутан починають падати. Це невидима рука ринку, яка насправді на цьому напрямі все регулює.

- Скільки автогазу виробляє Шебелинський ГПЗ?

- Близько 170 тис. т на рік, але це не той обсяг, з яким ми можемо впливати на ринок. У питомій вазі ринку наша частка не перевищує 11%. Хоча ще кілька років тому доходила до 20%. Ми просто великий трейдер. І щоб збільшувати обсяги виробництва, нам потрібно бурити нові свердловини. Обсяг виробництва LPG на наших підприємствах може бути збільшено за рахунок імпортних поставок сировини. Але враховуючи, що у нас є і логістичні, і інші проблеми, ми велику ставку, зрозуміло, робимо на видобуток. Однак, дійсно, у нас є проблеми зараз. Полтавська облрада нам зараз не погоджує ліцензії. А цей регіон – це наш український "нафтовиц Техас". У Харкові ситуація трохи легше. Зараз сировину для нашого пропан-бутану переважно видобувають на нових свердловинах, з новими ліцензіями. На старих обсяг видобування газоконденсату постійно зменшується. Тільки при бурінні на нових ліцензіях ми зможемо вийти на ринок як великий гравець з великими обсягами.

- Автогаз, який виробляє Шебелинський ГПЗ, для роздрібної мережі "Укргазвидобування" продається в пріоритетному порядку?

- У нас газ "Шебелинки" і ще чотирьох наших заводів продається на торгах на "Українській енергетичній біржі". Механізм абсолютно ринковий, хто завгодно може забрати обсяги LPG, виставлені на торги.

- Під час кризи "Укргазвидобування" за якою ціною продавало автогаз?

- Я б не називав це кризою. Криза – це коли газу немає в наявності. А він був, просто за високою ціною. Ми продавали в липні за цінами 17-18 тис. грн/т (в опті) і були очікування на рівні 20-22 тис. грн/т, Але ми вийшли наприкінці липня - на початку серпня на торги, і стартова ціна була 15 тис. грн/т, брало участь близько 50 компаній, і вони розігнали ціну до 28 тис. грн/т. Ми цього не очікували, і покупці самі не очікували, тому реально викупили тоді тільки 60% виставленого на торги обсягу. Ми вийшли на наступні торги, нещодавно вони відбулися, і ціни вже були 23-24 тис. грн/т.

- А ви могли якось вплинути на ціноутворення?

- Ми ніяк не впливаємо на ціну автогазу. Стартова ціна для торгів встановлюється комітетом, до якого входять представники Міненерго і МЕРТ. Ціна розраховується, виходячи з імпортної паритету - порядок формування затверджений постановою Кабміну №570. І, відповідно до неї, передбачено, що "Укргазвидобування" може виходити на торги тільки двічі на місяць. Зараз у Кабміні вже пройшов всі погодження проект змін до цієї постанови, які ми разом з Міненерго та Асоціацією скрапленого газу розробляли, погоджували і захищали протягом останніх двох років в усіх міністерствах. І він якимось дивним чином потрапив до Кабміну саме в той момент, коли почався ціновий стрибок. Проект змін передбачає, що "Укргазвидобування" може продавати LPG не просто в залі, як це зараз відбувається, а на електронних торгах. І не тільки двічі на місяць, а частіше, для того щоб ми могли покривати ці цінові коливання, які час від часу виникають. Адже ми зараз у ситуації, коли виходимо на торги з величезними обсягами LPG – 5-6 тис. т, а продаємо 2-3 тис. т за одну сесію. І потім знову потрібно чекати 2 тижні до наступних торгів.

- Коли цей документ може бути ухвалено, згідно з вашими очікуваннями?

- Проект пройшов погодження на урядовому комітеті Кабміну, і ми розраховуємо, дуже сподіваємося, що його буде затверджено до кінця нинішнього місяця.

Розмовляла Олена Голубєва