У реформуванні армії Україна зробила багато простих речей, але я не бачу, щоб велася робота зі складнішими викликами

У реформуванні армії Україна зробила багато простих речей, але я не бачу, щоб велася робота зі складнішими викликами
Глен Грант Фото з відкритих джерел

Глен Грант

Підполковник британської армії у відставці

Ведучий: Через 10 днів у Брюсселі розпочнеться саміт НАТО. До цього заходу Україна поспішала ухвалити закон про національну безпеку. Документ підписав голова Верховної Ради Андрій Парубій, а найближчим часом його повинен завізувати президент Порошенко. Ви працювали над першою версією документа в 2014 році. Порівнюючи його з остаточним варіантом, що змінилося в кращу сторону?

Глен Грант: У цьому документі багато нового. По-перше, це набагато більший документ порівняно з тим, який було написано у 2014 році, він тепер включає в себе реальність СБУ, Нацгвардії і всі інших відомств, які працюють у галузі оборони і безпеки. У ньому також є набагато сильніший набір стримувань і противаг, мета яких у тому, щоб парламент і громадськість мали більший контроль над силами оборони, ніж у минулому, можливо, навіть більший, ніж сили оборони хотіли б. Але ці речі дійсно важливі. І, звичайно, цивільна особа як міністр оборони.

Новини за темою

- Які головні недоліки має ухвалений законопроект, на вашу думку?

- Думаю, що головним недоліком є те, що в багатьох місцях є дуже нечіткі формулювання, дещо м'які. Немає розподілу обов'язків у досить жорсткій манері. До того ж Рада нацбезпеки й оборони не провела належної перевірки, щоб вирішити, хто має що робити. Тому у вас є спільні завдання в таких сферах, як-от боротьба з тероризмом, також є військові завдання. І кожен хоче свій "шматок пирога". Це потрібно прояснити, адже до чого це призведе? Якщо немає ясності, хто що робить, то це рецепт витрати грошей, це рецепт проблем. Однією з серйозних проблем є відсутність спільного штабу на рівні Міноборони і Генштабу. Без належного об'єднаного штабу неясно, якщо Росія насправді нападає, хто головний? Вся ідея створення об'єднаного штабу для Донбасу полягала в тому, щоб зупинити безліч дій, які мали місце, тому що ніхто не був явно відповідальний за те, що відбувається, а йдеться про військову діяльність. Але вся Україна потребує того ж, їй потрібен об'єднаний штаб для контролю за будь-якою військовою діяльністю, яка виходить за межі Донбасу і за межі інших спільних штабів. Насправді це, ймовірно, найбільш небезпечна частина закону, найнебезпечніша слабкість на цей момент.

- Як ви оцінюєте пункт, що міністр оборони, який зобов'язаний визначати форми і способи застосування зброї, види озброєння, а також планувати і віддавати накази військовикам, повинен бути цивільною особою?

- Насамперед вам потрібен цивільний міністр. Але завдання, які ви тільки що перерахували, – це не завдання міністра оборони. Міністр оборони не повинен бути генералом. Робота міністра оборони дуже ясна, насамперед це перевести стратегію уряду в політичну стратегію, яку начальник генштабу може зрозуміти і використати. Його завдання – керувати загальним захистом, а не військовими зусиллями. Іншими словами, типи і чисельність військ повинні бути предметом обговорення між держсекретарем Міноборони і начальником Генштабу: вирішувати, що краще всього відповідає стратегії, що доступно, що є стійким у довгостроковій перспективі. І головне у міністра оборони – це курс, якого можуть дотримуватися інші. Це цивільна особа, тому що курс – це політична діяльність на цьому рівні. А Міністерство оборони – це організація, її робота – це економічна активність, краще використання грошей, стежити, щоб гроші не витрачали на те, на що їх витрачати не слід, це завжди краще виходить у цивільного. Ще краще, якщо у цього цивільного є певний діловий і міжнародно-політичний досвід.

Новини за темою

- Давайте поговоримо про відносини України і Північноатлантичного альянсу. Через 10 днів стартує саміт НАТО. Єнс Столтенберг запросив президента України взяти участь у засіданні Північноатлантичної ради на рівні глав держав. Скажіть, про що говорить такий жест?

- Найбільша загроза в Європі – це Росія. Найбільша проблема в Європі – військовий потенціал України. Тому для НАТО було би немислимим не запросити президента Порошенка. І правильно, він повинен бути там. Те, що НАТО хотіло би почути від нього, – що робить Україна, щоб фактично протистояти Росії, щоб розвиватися в майбутньому і, звичайно, які кроки робить, щоб країна стала схожою на західну демократію за своєю формою і суттю, тому що НАТО – це організація цінностей. Якщо Україна хоче вступити до НАТО, то Україна повинна слідувати тим же цінностям, що й інші країни в НАТО. Тому члени НАТО хотіли би почути від президента Порошенка, що він робить у цьому відношенні. З іншого боку, я думаю, що НАТО дало б йому сильний, сподіваюся, позитивний сигнал. Ви знаєте, членство в НАТО – реальна можливість, але зміни та реформи мають відбутися до того, як настане членство в НАТО.

- Раніше Петро Порошенко заявив, що Україна продовжує реформувати сектор безпеки й оборони відповідно до стандартів НАТО. Раніше ви обіймали посаду радника президента Естонії з питань вступу до Альянсу. Виходячи з цього, чи бачите ви прогрес у реформуванні оборонного сектору нашої країни?

- Тут є два моменти. Перший - я працював з Естонією, Латвією, Чорногорією щодо членства в НАТО. Найголовніше в цьому всьому – абсолютна чесність і відкритість. Це те, над чим ще доведеться працювати в оборонній та військовій системі України. Думаю, є ще другий момент, згідно з яким Україна зараз на 90% готова для членства в НАТО. Я би подивився на це інакше. Принцип Парето свідчить – на 80% того, що ви робите, припадає 20% зусиль. Решта 20% займають 80% зусиль. Думаю, зараз саме це відбувається з реформою. Насправді зроблено безліч простих речей. Більш складні виклики реформи, особливо те, як ставляться до солдатів, і питання прав людини в оборонному секторі, ось що складно. Відмова від радянського мислення, перехід до доктрини західного типу, особливо в управлінні і зниженні контролю - це надзвичайно важке завдання для військових. Я досі не бачу, щоб вони працювали над цим у цей момент. Інші, може, бачать, але я ні.

- Порошенко раніше заявив, що мріє, щоб членство в ЄС і Північноатлантичному альянсі настало в середньостроковій перспективі вже у 2030 році. По-вашому, чи реально добитися цього за 12 років?

- Вони реалістичні, й обидва прогнози можливі. 12 років насправді задосить. Але членства не буде без яких-небудь жорстких дій з боку парламенту, уряду і самого президента. Відбуваються великі зміни, питання не в цьому. По всій Україні виникає ще питання – чому люди їдуть і що ще можна зробити? Це все в руках уряду, також у руках президента. Якщо він хоче встигнути за 12 років, думаю, це можливо, але це не завжди можливо з тією швидкістю, з якою він зараз рухається.

- Ми хочемо дізнатися ваше ставлення до введення миротворчої місії ООН на Донбасі. Який формат був би ідеальним для України в контексті чисельності, повноважень та географії розташування "блакитних шоломів"?

- Чесно кажучи, я б сказав, що ніякої. Думаю, це рецепт катастрофи. Це не мало жодної користі в інших країнах, це не має жодного ефекту, крім припинення бойових дій. Якщо це те, чого ви хочете – це виллється у втрату суверенітету в цьому регіоні для України майже напевно. Я просто не бачу, щоб Росія дозволила цьому статися, немає жодних доказів того, що Росія взагалі зацікавлена, щоб дозволити "блакитним шоломам" проникнути на Донбас у такому форматі, як це бачать інші. Я стурбований, що ця тема використовується, щоб забути про сувору реальність, що в якийсь момент доведеться зіткнутися з Росією серйозно.

- Чи варто розраховувати на те, що під час саміту НАТО буде ухвалено конкретні рішення щодо введення миротворчого контингенту на Донбас?

- Думаю, що це може статися. Думаю, ці рішення може бути ухвалено і країни можуть добровільно направити туди війська. Але це не означає, що це станеться, це буде всього лише рішення. Однак все може змінитися: політика й обставини. Путін може померти завтра. Обставини можуть змінитися завтра. І на цьому етапі мати план і допомогу інших країн – це було би дуже добре.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів