banner banner banner banner

Реформи в ДФС зустріли колосальний спротив

Як побудувати якісну роботу митного напряму в Державній фіскальній службі, чи вдалося ліквідувати колишні схеми контрабанди і як система пручається очищенню. Про це в інтерв'ю розповів колишній позаштатний радник глави ДФС Геннадій Романенко

Реформи в ДФС зустріли колосальний спротив
Фото з відкритих джерел

112.ua

Редакційний блог

Як побудувати якісну роботу митного напряму в Державній фіскальній службі, чи вдалося ліквідувати колишні схеми контрабанди і як система пручається очищенню. Про це в інтерв'ю розповів колишній позаштатний радник глави ДФС Геннадій Романенко

Оригінал на сайті "Апостроф":

- Перше питання – чому ви працювали позаштатним радником?

- Коли мене запрошували консультувати щодо питань митниці, зважали насамперед на мій досвід. Чотири місяці тому мене запросили з метою допомогти розібратися в ситуації, що склалася на митниці. Я допоміг, чим зміг, і зараз вже не є позаштатним радником, моя задача виконана. В митних органах я з 1997 року, де пройшов шлях від рядового інспектора до начальника декількох великих митниць. За свою професійну кар'єру працював у 8-ми ключових регіонах країни до 2014 року. Тому знайомий зі специфікою роботи всієї митної системи України. Мене запрошували для виконання конкретного завдання – допомогти розплутати контрабандні схеми, які склалися на митниці, до призначення нового голови ДФС.

- І який результат?

- Моя функція, як експерта, полягала в консультаціях і пропозиціях. Головне завдання, яке стояло перед відомством і яке вирішувала нова команда, – стабілізувати ситуацію на митному напрямку. Я вважаю, що їм це вдалося зробити, незважаючи на повну бездіяльність пана Лікарчука, який відповідав за цей напрямок.

- А чому її потрібно було стабілізувати? Була криза?

- Так, ситуація була критичною. У кожному регіоні йшли свої процеси, на які у держави з різних причин не було можливості ефективно впливати. Тобто ми бачили втрату управління процесами на місцях.

- Тобто фактично існували удільні князівства?

- Можна сказати і так. І багатьох це влаштовувало. Але так не повинно бути. Тому що в цій ситуації якраз і виникають різні контрабандні схеми. Звичайно, комусь на регіональному рівні це зручно. Митна і податкова служби повинні бути єдиною структурою, яка працює під єдиним центральним управлінням, принаймні на цьому етапі розвитку нашої держави. Повинна бути чітка вертикаль. Забезпечити ефективне і стабільне наповнення державного бюджету за інших варіантів неможливо. Їх просто не існує.

- Ці регіональні князі досить багаті і впливові. Вони так просто відмовилися від своїх можливостей на користь держави?

- Зовсім не просто. Опір був божевільним, він і зараз є. Люди не хочуть втрачати регіонального впливу на митницю, вони йдуть на все, щоб зберегти колишні правила гри, які збагачують тільки цих місцевих князьків, а не йдуть на користь українському народу. На жаль, з допомогою київських покровителів вони били скрізь, де могли, в тому числі і в ЗМІ. Але не сварять і не намагаються очорнити тільки того, хто нічого не робить і нікому не заважає. Так що можна вважати це критерієм і оцінкою роботи.

- Якщо ми говоримо про критику, то 7 вересня звільнили заступника голови ДФС Лікарчука, і він відразу почав активно викривати роботу служби. Чому його взагалі звільнили?

- Це рішення Кабінету міністрів, тому з мого боку не зовсім коректно його коментувати. Але пан Лікарчук був і продовжує залишатися дуже далеким від розуміння роботи тієї ж митниці. На цій посаді це була випадкова людина, яка на своєму звільненні, в тому числі фейковими викриттями, намагається заробити хоча б політичних дивідендів. Маніпулює вирваними з контексту цифрами, підмінює поняття і т. д. При цьому постійно чуємо скарги, що йому хтось і щось заважає, починаючи від Романенка і закінчуючи МВФ. Я ще скажу по-іншому: якби цієї людини на цій посаді не було взагалі, то результати роботи відомства за ці 4 місяці були б в рази кращі. Цю посаду має зайняти професійний і чесний митник. Двічі цей пост займали не кадрові митники, і двічі це закінчувалося фіаско.

- Він наполягав на розділенні податкової і митниці, в цьому є сенс?

- Я проти поділу. Це повинна бути єдина структура.

Митна та податкова служби повинні спільно вирішувати фіскальні завдання. Наведу приклад: досі існує практика окремої реєстрації бізнесу в податковій та акредитації на митниці. Хіба це правильно? Потрібно ліквідувати ці зайві складнощі для підприємців. На регіональному рівні ці структури досі розділені. Я вважаю, що це неправильно. Спільна робота податкової та митної структур у фіскальному сегменті на регіональному рівні швидко дасть позитивний результат як для держави, так і для бізнесу. Дозволить покінчити з махінаціями при декларуванні вартості товарів, так як буде видно весь комерційний ланцюжок переміщення товарів від перетину кордону і до чека при продажу. Не сплатив під час розмитнення – сплатиш під час продажу шляхом сплати податку на прибуток. Подивіться, хто проти цього процесу? 99% тих, хто заперечує, представляють так звані фірми-одноденки, які створюються, щоб пропустити через себе імпортний товар за різними "протизаконними схемами", коли товар, перш ніж потрапити до споживача, проходить через так звані податкові ями, при цьому самі фірми оформлюють на осіб без постійного місця проживання, з яких і запитати нема чого. Ті ж, хто працює чесно, об'єднання підтримують. Але потрібно враховувати, що митники у пунктах пропуску через кордон виконують, в тому числі, й інші дуже важливі для держави функції. І цьому сегменту роботи митниці треба приділити особливу увагу. Також треба залишити всі митні атрибути, окрему профспілку, доцільно відновити професійне свято - День митної служби України.

Боротьба зі схемами йде дуже жорстка, просто дуже рідко процес виходить в інформаційний простір. Але іноді ліквідація контрабандного ланцюжка призводить до серйозних конфліктів – як це було в Закарпатті. Всі побачили тільки фінал конфлікту, а передісторію мало хто знає.

- Що є головним чинником для організації якісної роботи митної служби?

- Те ж, що і для будь-якої іншої служби. Але в митниці виняткова - особлива роль людського фактора. Тут більше повноважень і вища відповідальність за прийняття рішень. Потрібні грамотні, відповідальні люди, для яких совість - не просто слово. Якщо проблема з кадрами, найкращі закони не допоможуть – їх будуть обходити і порушувати. Головне питання – це питання сили волі і совісті. Змінили кадри, і різні схеми, які працювали, зараз перестали працювати. Багато чого можна зупинити вольовим рішенням. Професіоналізм і відповідальність – ось ключові якості, які необхідні для успішної роботи.

Тому реформувати ДФС в митній частині на даному етапі потрібно, спираючись на чинних порядних і професійних митників, незважаючи на ярлики, які на них починають вішати відразу після призначення на посаду. Бо часто виходить так, що до призначення ніхто не знав про людину, а наступного дня про неї пишуть купу різних звинувачень.

Буває, що в окремих персонажів демагогія просто зашкалює: одні присвоїли собі право, ніколи не бачивши людину, давати їй оцінку, виходячи з анекдотів, підслуханих на базарі; інші, знайшовши, вибачте, у смітнику якісь папірці, подають їх як чиюсь особливу думку. Це теж форма опору системи реформам.

Разом з тим паралельно готувати нових митних фахівців та управлінців, але необхідно, враховуючи, що тільки цілий рік йде на підготовку рядового інспектора з вищою освітою, це буде не швидкий процес. Це як у медицині не можна прийти без відповідної підготовки і зробити операцію, нехай і з допомогою суперкомп'ютера. Чи захочете ви, щоб вас оперував лікар з 4-місячним досвідом роботи? Звичайно, ні. Тому і не слід над митницею проводити необдумані експерименти.

- Багато говорили про створення єдиних пунктів пропуску, на яких спільно працюють українські та іноземні митники і прикордонники. Як відбувається цей процес?

- Для цього потрібен міждержавний договір. Наскільки я знаю, робота в цьому напрямі активно ведеться. Хотілося б, щоб ця робота була завершена якомога швидше, і весь західний кордон, в основному це країни Євросоюзу, отримав спільні пункти пропуску. У більшості випадків партнери підтримують це, але кожен випадок індивідуальний. Потрібно проводити переговори і приймати рішення. Це ефективно в боротьбі з контрабандою, у боротьбі з корупційними схемами, і це буде дуже зручно для громадян, які перетинають кордон.

- Що сьогодні в основному ввозять та вивозять з України незаконним шляхом, приховуючи від контролю?

- Один з найпоширеніших видів контрабанди сьогодні – підакцизні товари, наприклад сигарети. У нас пачка коштує менш ніж 1 євро, а в Італії п'ять євро. Тобто, навіть продаючи по три євро за пачку, ці люди отримують величезний прибуток. І, щоб не платити мито за ввезення, шукають обхідні шляхи. У нас зараз немає кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизних товарів, і я вважаю, що її варто повернути. До нас під виглядом інших більш дешевих товарів намагаються провезти взуття, одяг та інші товари.

- Ваші опоненти часто заявляють, що ви потрапляєте під люстрацію. Як ви це прокоментуєте?

- Що стосується мене, то я звільнився з митних органів за власним бажанням і не є люстрованим чиновником. Але в цілому навіть у разі люстрації це не позбавляє будь-яку людину її конституційних прав, не забороняє займатися громадською роботою, політичною діяльністю, консультувати, допомагати, заходити у приміщення органів державної влади. Люстрація - це не заборона служити і бути корисним своїй країні і своєму народові.

Микола Ткачук

Джерело: Апостроф

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>