banner banner banner banner

Прискорення реформ неминуче. Без цього не буде економічного зростання

Цього літа Україна так і не дочекалася чергового траншу від Міжнародного валютного фонду, і, на думку багатьох аналітиків, має всі "шанси" перейти з цією проблемою в новий 2017 рік. У вересні поточного року уряд вже має подати перший драфт бюджету на наступний рік. Поки відомо лише про два сценарії розвитку країни, які розробили в Мінекономіки. Жоден з них не передбачає галопуючих темпів зростання і швидкого виходу з кризи. Як, втім, і глобальних шоків для економіки України. Про ймовірність реалізації цих сценаріїв, а також про макропрогнози в коротко- і середньостроковій перспективі говоримо із заступником голови бюджетного комітету Верховної Ради Олексієм Савченком

Прискорення реформ неминуче. Без цього не буде економічного зростання
Олексій Савченко 112.ua

112.ua

Редакційний блог

Цього літа Україна так і не дочекалася чергового траншу від Міжнародного валютного фонду, і, на думку багатьох аналітиків, має всі "шанси" перейти з цією проблемою в новий 2017 рік. У вересні поточного року уряд вже має подати перший драфт бюджету на наступний рік. Поки відомо лише про два сценарії розвитку країни, які розробили в Мінекономіки. Жоден з них не передбачає галопуючих темпів зростання і швидкого виходу з кризи. Як, втім, і глобальних шоків для економіки України. Про ймовірність реалізації цих сценаріїв, а також про макропрогнози в коротко- і середньостроковій перспективі говоримо із заступником голови бюджетного комітету Верховної Ради Олексієм Савченком

Який сценарій розвитку України, на вашу думку, є найбільш вірогідним із запропонованих Мінекономіки – оптимістичний чи песимістичний?

Незважаючи на те, що в цілому щодо економіки та подальшого майбутнього країни у мене виключно позитивні очікування, про короткострокову перспективу я б говорив з дуже стриманим оптимізмом. Ситуацію, яку ми зараз спостерігаємо, з легкістю можна назвати затишшям перед бурею, так і реальною стабілізацією. При цьому, незважаючи на те, що багато аналітиків пророкують Україні черговий провал через ситуацію на зовнішніх ринках, я вважаю, що переважна частина відповідальності за розвиток подій лежить і на уряді з коаліцією. Від того, як динамічно ми будемо впроваджувати ті чи інші реформи, урізати витрати і шукати нові джерела доходів для бюджету, буде залежати і транш МВФ, і бюджетний дефіцит, і стабільність курсу. І той економічний ріст, який прописало міністерство на рівні 3% в оптимістичному і 1,5% у песимістичному сценарії. Хоча ні той, ні інший не є достатніми для посткризового відновлення та виходу на траєкторію сталого зростання.

Відсутність траншу – це критично сьогодні? Є думка, що якщо ситуація в економіці налагоджується, зайві кредити нам ні до чого.

Перша частина відповіді – формально це дійсно так, конкретно в даний момент очікувана від МВФ сума погоди в країні не зробить. Унаслідок інфляції бюджет перевиконується, ресурсів достатньо, щоб закрити всі поточні платежі. Серйозний недобір, втім, може статися по єдиному соціальному внеску. І тоді бюджету доведеться закривати цю дірку в Пенсійному фонді, вийшовши за межі обумовлених з МВФ показників дефіциту.

Олексій Савченко 112.ua

Друга частина – МВФ потрібен нам як лікар-діагност, який дасть оцінку стану економіки, ходу реформ, рівню credibility ("довіри") нашого уряду. І важливо, щоб про позитивний діагноз було оголошено привселюдно. Тоді замість 17 млрд дол. від Фонду ми отримуємо близько 26 млрд дол. – це з допомогою інших міжнародних партнерів, які орієнтуються на рішення МВФ. І це не кажучи про ті засоби, які вже виділені Україні і які ми просто не можемо забрати унаслідок якихось юридичних зволікань.

Таким чином, нам критично важливо отримати позитивні сигнали з Вашингтона. Але те, що відбувається зараз, на жаль, оптимізму не викликає. Люди, які глибоко знайомі з системою прийняття рішень у МВФ з упевненістю стверджують: поки що ми в стадії делікатної відмови. Причому нам відмовляють в отриманні наступного траншу не з позиції "давайте подивимося, скільки ви без нас протягнете", а з позиції "якщо ви не поспішайте робити реформи – значить, не дуже-то і потрібні гроші".

На жаль, попередній досвід співпраці з МВФ, коли домовленості не виконувалися, зробив не лише клерків Фонду, але і весь фінансовий світ набагато обережнішими по відношенню до України.

Що потрібно зробити в першу чергу?

Питання не в тому, яку реформу запустити першою. Питання в тому, яким чином виконувати обіцянки, записані в Меморандумі. І питання електронного декларування доходів чиновниками, і перегляд пенсійної системи, і звуження переліку соціальних гарантій – все це важливі фактори, на які дивляться у Фонді. В Україні ж, на жаль, все міряють електоральною лінійкою і кон'юнктурними інтересами.

Олексій Савченко 112.ua

Ось, здавалося б, що простіше – продати Одеський припортовий завод за адекватною ціною, зробивши його символом прозорої приватизації, чітких намірів і курсу на реформи в країні? Але конкурс провалено, все виглядає як чистий "договірняк". Справа не в сумі коштів, які планувалося виручити. Справа в тому, що ситуацію з ОПЗ інші інвестори будуть тепер екстраполювати на потенційно цікаві їм об'єкти. Або - чому не прийняти всі необхідні закони "на вимогу МВФ", адже в них немає ні корупційних складових, ні лобістських інтересів депутатських груп. Є тільки лобіювання поліпшення стандартів життя в Україні. А неприйняття цього закону - знову втрата довіри, знову відкладання в довгий ящик підвищення ефективності держпідприємств, залучення іноземних інвестицій в країну.

До слова, навіть у песимістичному сценарії розвитку уряд закладає приріст іноземних інвестицій на рівні 2,5-3 млрд дол. Дуже хотілося б сподіватися, що мова не піде знову просто про докапіталізацію іноземних банків, які "підживлюють" материнські компанії. Адже до прямих інвестицій у розвиток та інновації цей процес не має ніякого відношення.

Голова Миколаївської ОДА Олексій Савченко 112.ua

З такими темпами, як ви вважаєте, песимістичний сценарій більш вірогідний, особливо з урахуванням ситуації на зовнішніх ринках?

Ситуація дійсно складається не кращим чином для наших виробників основних експортних товарів. Зерновиків врятувало тільки рекордне збільшення врожаю в тоннах, у той час як прибутки їх, швидше за все, залишаться на рівні попереднього року. Але, наприклад, у тих же металургів такої "подушки" немає. Зовнішньоторговельне сальдо після короткострокового "плюса" у зв'язку з кардинальним падінням імпорту зараз знову збільшує "мінус". А несприятлива кон'юнктура на зовнішніх ринках може лише погіршити ситуацію. Що буде посилювати тиск на гривню. Ще один фактор нестабільності – новий опалювальний сезон з новими цінами. Як показав минулий рік – це теж може стати чинником для курсових коливань. Також ми повинні будемо заплатити великий платіж за єврооблігаціями.

Яким у такому випадку буде бюджет 2017 року? Бюджетом "проїдання", "розвитку", "виживання"?

Я б назвав його бюджетом "реальних можливостей" або "тверезої оцінки". Ми в парламенті точно не дамо уряду безпідставно роздути ні дохідну, ні видаткову частину. Всі непрофільні та неефективні витрати необхідно буде скоротити, а під всіма статтями доходів – отримати чітку аргументацію, звідки вони візьмуться. Оптимістичний сценарій уряду багато в чому засновано на реформах, поліпшенні ситуації з кредитами для МСБ, спрощенні регуляторного середовища. Було б непогано, щоб в Кабміні показали хоча б концептуальне бачення таких документів. Тому що обмежитися пояснювальною запискою і "намалювати" в проекті бюджету нереальні цифри – цілком у традиціях урядів в Україні. Моя думка: краще опрацювати отримання кредитів від міжнародних фінансових організацій, ніж сподіватися на емісію або "малювати" дохідну частину бюджету за рахунок неповернення ПДВ експортерам. Але кредит – це тимчасово. "Вікном можливостей" потрібно користуватися для того, щоб налагодити процеси і "рвонути" вперед. Тому прискорення реформ у цьому проміжку часу неминуче. Без цього не буде економічного зростання.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>