banner banner banner

Процес треба запускати – виступати проти піратства і говорити про це

Дмитро Костюк - успішний український продюсер. Навчався у Дніпропетровському медичному інституті, за фахом стоматолог, але ніколи не працював за професією. У пострадянський час став успішним бізнесменом. Заснував перший український музичний телеканал "БІЗ-ТБ", чим довів, що в нашій країні вміють робити власний якісний телепродукт. Разом з Костянтином Меладзе створив групу "ВІА Гра", був її генеральним продюсером. В. о. генерального директора "Українського агентства з авторських і суміжних прав". Був одружений з українською поп-співачкою Євгенією Власовою. Є син і дочка

Процес треба запускати – виступати проти піратства і говорити про це
112.ua

Наталія Влащенко

Журналіст

Дмитро Костюк - успішний український продюсер. Навчався у Дніпропетровському медичному інституті, за фахом стоматолог, але ніколи не працював за професією. У пострадянський час став успішним бізнесменом. Заснував перший український музичний телеканал "БІЗ-ТБ", чим довів, що в нашій країні вміють робити власний якісний телепродукт. Разом з Костянтином Меладзе створив групу "ВІА Гра", був її генеральним продюсером. В. о. генерального директора "Українського агентства з авторських і суміжних прав". Був одружений з українською поп-співачкою Євгенією Власовою. Є син і дочка

Влащенко: Сьогодні у нас в гостях виконуючий обов'язки голови Державного агентства охорони авторських і суміжних прав Дмитро Костюк.

Вітаю, Дмитре. Досить несподіване призначення. А куди подівся колишній глава агентства?

Костюк: Колишнє керівництво звільнили через те, що там зникло дуже багато грошей авторів. Статус у цього агентства, з одного боку, державний, але ніяких бюджетних грошей там немає. Є тільки гроші авторів і правовласників, які передали туди управління. Я дізнався, що проводиться конкурс, пройшов дві співбесіди, і через два тижні мені запропонували контракт.

- Я вас вітаю. А колишня глава взяла 18 млн чужих гривень та зникла у невідомому напрямку?

- Вона зараз на лікарняному.

- Ви за фахом стоматолог, але не працювали жодного дня за спеціальністю. Навіщо ви там вчилися?

- Я не довчився в медінституті, так як припинив відвідувати заняття. Мене в житті привертали дві речі – лікарська професія і музика. На якомусь етапі музика перетягнула. Я припинив відвідувати заняття в медінституті, тому що у нас група була, не вистачало грошей на інструменти, і я пішов заробляти гроші.

- Чому вам перестав бути цікавим шоу-бізнес і ви його фактично покинули?

- Коли я став писати резюме, я побачив, що мені є чим пишатися. У мене багато інфраструктурних проектів, якими всі користуються. В агентство я, власне, погодився прийти, тому що переді мною поставили чітке завдання - реформувати його до рівня ЄС. Мені цікаво, щоб мої проекти розвивалися вперед. Власне, і в проекті "ВІА Гра", який я колись придумав і зібрав його, я зрозумів в якийсь момент, що все йде по колу, і далі я його витягнути вже не можу.

- Але ж на початку нульових потихеньку запрацювала індустрія, з'явилися програми, які працювали, як "фабрики", з'явилися продюсерські центри. А потім все "здулося" – ще до кризи 2008-го року. Чому це сталося?

- Те агентство, в яке мене призначили, у всіх розвинених країнах є основною інфраструктурною точкою відліку цих процесів. Все починається з авторів. А ми не зуміли створити ринок. Навколо нас всі створили ринок. Причому північний сусід створив ринок, який вже наздогнав Німеччину. Я почав цікавитися цим питанням давно і якийсь час не розумів, чому авторські публічні права - це така важлива річ. Вони захищаються дуже чітко в світі – ніхто не може на неї зазіхати. УААСП має акумулювати, збирати кошти, покликаний служити і захищати інтереси авторів, тому що автор - це людина, дуже специфічно влаштована і незахищена.

Новини за темою

- Одна з причин, що ми не змогли створити культурний ринок, це те, що немає фінансового стимулу, немає мотивації людей, які його створюють?

- Звичайно.

- До кінця 90-х УААСП регулярно перераховував гроші, а потім все закінчилося, і ніхто ні за що не відповів. Які завдання ви для себе сьогодні ставите, першочергові, щоб відновити інфраструктуру цього агентства?

- УААСП, на щастя, виявився не зовсім кульгавою качкою, як я думав. Таке враження, що спеціально останні роки його готували до умертвіння. Але там залишилися здорові сили і хороший склад авторів - класики, і навіть Ліна Костенко є членом УААСПу. У мене є дві позиції – порядок навести в УААСПі, тому що там документи ще лежать з радянських часів авторів, які зареєструвалися. З сьогоднішнього дня автори повинні зрозуміти, що у них з'явився їхній дім, УААСП, і з'явився я, який буде захищати їхні інтереси. І ми будемо ініціювати ініціативи, тому що тут без президента і без Кабміну не обійтися.

- А які сплачуються гонорари? Чи варто взагалі заходити в цей рідний дім за цими гонорарами?

- Наприклад, трагічно загиблому Кузьмі нараховано за вересень місяць 35 грн 35 коп. Скрипці – 3 грн 76 коп. Скрипка вже за одну пісню "Весна" повинен отримувати достатні гроші.

- А які механізми є для фіксації кількості виконань, місць виконання?

- З приходом грошей все більш-менш зрозуміло. Але УААСП виявився реальною конфедерацією. Кожен відділ – це незалежні республіки, між собою не сполучені. Це те перше, що я зараз буду реформувати й міняти – звичайно, ставити систему розподілу, систему розпізнавання. Якщо мене не звільнять, то вже буквально через кілька місяців все перейде в онлайн. Кожен автор, якщо він там зареєстрував права, буде знати, де прозвучало. - А як це можна контролювати?

- Сучасні технології вже все це дозволяють робити. Система, яку я буду впроваджувати, але за доброї волі тих же ресторанів, наприклад фіксувати, чиї пісні там виконувалися. Зараз розподіл базується на плей-листах радіостанцій.

Новини за темою

- А який відсоток сумлінності тих же FМ-радіостанцій?

- Я був радісно здивований, що радіостанції таки платять гроші. Не платить поки тільки "Бізнес Радіо Група".

- Дуже багато проблем з авторськими правами в інтернеті – книги, статті, музика, кінофільми. Ви будете цим займатися? Там же потрібні зміни законодавства про авторське право та суміжні права щодо захисту прав комп'ютерних програм і т. д. у відповідності з різними міжнародними угодами.

- Держава вперше повернулася до авторів обличчям. Але у нас є інша проблема. У нас, крім ОКР (організації колективного управління), якою є УААСП, ще є 18 ОКР. Колишні директори і топ-менеджери УААСПу виходили і створювали свої ОКР. Це ті організації, які мають дбати про авторські права. На сьогоднішній день їх 19. Не виключено, що якісь із них і дбають, але автори про це не знають. Більше того, закон, який прийняли, дозволяє цих ОКР мати хоч тисячу. Тобто не можна відмовити в реєстрації. І, відповідно, підприємці, які й не проти платити, розуміють, що у них 19 позицій на переговорах: якщо ти не хочеш платити, ти можеш вічно вести переговори з 19 ОКР. І ось дві ОКР збирають 60 млн грн, а інші 17 - 6-7 млн. Але перетягування каната призводить до того, що ринок не розвивається. Всі ці ОКР один одного ненавидять. І при цьому Польща, яка збирає 300 млн дол., Угорщина – близько 70 млн.

- Що буде з нелегальним програмним забезпеченням? Я вважаю, що державні установи повинні показати приватному сектору приклад легалізації програмного забезпечення.

- Пристрасті щодо порушення прав Windows зараз трохи втихли – це були основні претензії до України. Але нікуди не поділися претензії американської кіноіндустрії України. Вони вважають нас найбільшими піратами. Власники сайтів готові платити авторські, але нам весь час якісь закони висувають, щоб нас переламати через коліно.

- Потрібно створити закони, які дозволяли б бізнесу працювати і не померти – тобто легалізувати все це. А що робити з музикою?

- Сайти, які займаються музикою, повинні платити авторські відрахування, як і телебачення, і радіостанції. Це їх легалізує – вони платять авторам, в даному випадку в УААСП. А облік в інтернеті дуже чіткий.

- Що робити із вторгненням реклами в область авторських прав? Адже в Україні реклама дуже безпардонна.

- У нас ці 19 ОКУ, які захищають права на все що завгодно, вони, зібравши якісь гроші, знайдуть тисячу юридичних відмазок, щоб вам три роки ці гроші не виплатити, тому що за законом через три роки ці гроші вважаються незатребуваними. Тут без Кабміну і ВР не обійтися. Мені потрібна правильна, хороша авторська "сотня", щоб голос був почутий, і реформа, яку держава мене найняла провести з УААСПом, відбулася.

Новини за темою

- Чи є у нас підготовлені юристи в галузі авторських та суміжних прав?

- Юристи такі є, але, на жаль, їх не так багато. Але для мене завдання стоїть дуже чітко – привести у відповідність з вимогами ЄС.

- Чи є шанс у людини в Україні, якщо вона затіє судовий процес, виграти його, і їй виплатять гроші?

- Є.

Новини за темою

- Як пояснити нашим людям, що вкрасти у когось пісню послухати або подивитися фільм "на шару" - це те ж саме, що вкрасти півкіло ковбаси?

- Виїжджаючи за кордон, наші люди відразу стають європейцями. Потрібно вести і роз'яснювальну роботу, і приклади подавати. Цей процес просто потрібно запускати – виступати проти піратства, говорити про це. У нас же відбулася Революція гідності – це говорить про те, що сили і внутрішній потенціал нації є.

– Дуже дякую.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>