banner banner banner banner

Правоохоронні органи в нашій країні – це політична і бізнес-поліція

Народний депутат від БПП Віктор Чумак розповів про плани на чолі Агентства з запобігання корупції, про конфлікт у фракції БПП, а також чому заповнювати декларацію в 2016 році буде складно

Правоохоронні органи в нашій країні – це політична і бізнес-поліція
"112 Украина"

Наталія Влащенко

Журналіст

Народний депутат від БПП Віктор Чумак розповів про плани на чолі Агентства з запобігання корупції, про конфлікт у фракції БПП, а також чому заповнювати декларацію в 2016 році буде складно

Влащенко: Сьогодні події тижні ми обговорюємо з народним депутатом України Віктором Чумаком.

Здрастуйте, Вікторе Васильовичу. Ваша кандидатура була затверджена комісією з відбору в Нацагентство з попередження корупції. Чим займатиметься Нацагентство?

Чумак: Національне агентство запобігання корупції - це превентивний орган. Це орган не правоохоронного характеру, який буде порушувати кримінальні справи, проводити слідство, і так далі. Одне з головних завдань цього органу - вироблення державної політики у сфері антикорупційної діяльності. Це співпраця з фахівцями, які будуть писати антикорупційні закони, і обговорення цих законів для того, щоб вони мали реальну дію; це - антикорупційні програми у діяльності міністерств, відомств, державних підприємств. Другий напрямок - це контроль над стилем життя чиновників. Це не просто перевірка декларацій, а саме, контроль над стилем життя. У нас декларації і сьогодні перевіряють - а толку ніякого нема. Є таке поняття, як логічний і арифметичний контроль декларацій. Тобто, якщо людина за останні 3-4 роки заробила 2 млн гривень і купила автомобіль за 200 тис. євро, то може арифметично це і нормально, загальними цифрами, але логічно ніяк не збігається. Тому треба запитати пояснення, звідки гроші були на цей автомобіль. Наступне - це контроль за конфліктом інтересів всіх державних службовців. Конфлікт інтересів - це родичі в підпорядкуванні, особисті інтереси, які виникають у діяльності щодо бізнес-інтересів тих чи інших осіб, які займають політичні чи службові посади. І останнє - це контроль над фінансуванням політичних партій. Не в період виборчих кампаній - а постійний, щоденний аудит партійних фінансів. Політичних партій у нас поки немає - це політико-адміністративні проекти, але треба зробити, щоб були партії, і один з таких кроків - це зробити прозоре фінансування.

Новини за темою

- Коли запрацює ваше агентство? Коли проголосують за всіх, скільки вам знадобиться часу для того, щоб запуститися?

- 10 місяців за графіком, який на сьогоднішній день є - це зробити всі необхідні процедури для того, щоб працювала агенція в центрі і почати розвиток агенції на місцях. Але, це не означає 10 місяців нічого не робити. Наприклад, електронний контроль за деклараціями і нова система декларування оголошується саме цією агенцією, і вона повинна бути оголошена до кінця цього року. Якщо агенція не зробить це в цей час, то тоді залишається стара система декларування на наступний рік. А вона нас абсолютно не влаштовує, тому що вона не дає реальної картини. Тому паралельно з тим, як йтимуть процеси організаційні, повинні пройти і процеси по суті. Люди є, програми пишуться, люди працюють.

- У всіх претендентів на роботу в агентстві були проблеми з декларацією. Як же ви будете контролювати чужі декларації, якщо ви свої не зуміли заповнити?

- Так, у всіх були неточності в декларуванні. Це не те, щоб хтось спеціально ухилявся від сплати податків, або спеціально ухилявся від того, щоб показати своє майно. На сьогоднішній день ця система не дуже складна, а от з наступного року вона буде надскладною. Я думаю, що у всіх чиновників будуть величезні проблеми заповнювати електронну форму декларації. Більше того, необхідно буде зробити певні методичні курси для фахівців всіх органів, у яких працюють українські чиновники, для того, щоб провести навчання заповнювати декларації. З першого разу електронну декларацію не заповнити - з разу двадцятого.

- Чому ми можемо затримувати Фірташа тільки за запитом США, як заявив Аваков, а в рамках своїх справ ми не можемо його затримати?

- Як не дивно, немає наших справ щодо Фірташа. Це ж були слова Авакова, що в Україні немає питань до Фірташа. МВС виходило з офіційною заявою. А я питаю - куди поділася справащодо "РосУкрЕнерго"?

Новини за темою

- У нас, взагалі, виходить претензій немає ні до кого. У нас параліч правоохоронних органів?

- Так - це правда, і ми про це і говоримо. Я про це говорю 20 років - правоохоронні органи України є спеціальним загоном для тиску на політичних опонентів і на бізнес-конкурентів. 20 років вони більше нічим не займалися. Вони - політична та бізнес-поліція. Дільничний душить бабусь, які стоять на сходах, а генпрокурор душить олігархів та інших бізнесменів, які займаються політикою. Тому ми поміняли систему прокуратури, змінили систему особливо важливих справ, створивши ДБР, поки на папері. Але це все повинні робити люди, і є дефіцит людей, тому що люди заходять у інституцію, в якій є старі правила, старі зв'язки, стара кругова порука. Це треба розривати все - а це вкрай важко. Ми це все робимо - наскільки це швидко виходить, і як це виходить - ви це бачите.

- Якщо говорити про вашу фракцію, чому "в товаришах згоди немає"?

- В українській політиці є величезна проблема - це не політика, а продовження бізнесу. Така ж ситуація в будь-якій фракції - там превалює кількість людей, які прийшли в політику займатися бізнесом. Політика просто інструмент продовження своїх бізнес-інтересів. І виникає конфлікт інтересів. Людина може впливати на тендери, на розподіл державних коштів, на визначення посад на державній службі. А це все дає їй можливості впливати і на свої бізнеси, які працюватимуть з цими людьми, і отримувати додаткові преференції. Звідси випливає величезна проблема - суспільство бачить, що якісь депутати займаються не політикою, а власним бізнесом.

Новини за темою

- Березенко сказав, що дуже багато депутатів зав'язані на олігархах і працюють на них. Чому всередині фракції на нього накинулися і сказали, що він говорить неправду?

- Це абсолютно не секрет. Але питання в іншому - я не знаю, хто кому платить. Якщо Березенко каже, що він знає, хто кому платить, то нехай він назве прізвища. Але якщо у фракції є можливість говорити, і говорити гостро один одному в обличчя, то ще не так все погано.

- Під час засідання фракції ви висунули претензії своїм колегам по фракції, що вони беруть участь у корупційних схемах. Коли ми будемо готові виносити все це в публічну сферу, і обговорювати?

- Буде це в публічній сфері. Ми вирішили працювати таким чином: якщо є негативні факти - ми обговорюємо це на фракції. Якщо людина це визнає і припиняє цю діяльність - добре. Якщо людина не визнає, і не припиняє цю діяльність - ми виносимо це в публічну сферу, ми передаємо і тиснемо на правоохоронні органи.

- Юрій Луценко на засіданні фракції сказав, що "або депутати погоджуються на фракцію Порошенка, або на фракцію Коломойського". Що це означає?

- Я думаю, що Юрій Віталійович сказав це якось емоційно. Мене важко віднести до людини Коломойського.

Новини за темою

- Для чого треба було створювати ще одну групу в парламенті?

- Наша група - це внутрішньофракційна група. Ми працюємо в одній фракції і нам так набагато простіше боротися з корупцією. Якщо ми нічого не зробимо - з нас будуть сміятися. Якщо ми будемо щось робити - нас будуть "мочити". Я бачу, що є стратегія, щоб "мочити" людей, які займають активну позицію в антикорупційному русі.

Новини за темою

- Які завдання ви ставите перед собою, відмінні від інших депутатів?

- Люди, які є медійними людьми, які є особами партії, за яких люди голосували на виборах, ставлять собі дуже просте завдання - щоб, в принципі, в групі, в партії, в парламенті, не було прихованого або прямого лобізму власних інтересів депутатів; щоб народні депутати не займалися корупційними оборудками, і їх прикривав парламент; щоб це ставало надбанням гласності і ті люди склали мандати і йшли з парламенту. Ми можемо зібрати всі документи, поговорити відверто на фракції. Якщо людина сама не хоче це робити, ми ці документи передамо і новому антикорупційному прокурору, і НАБ, і вони будуть під нашим контролем це робити.

- Фактично, ви будете стежити за способом життя і діяльністю депутатів всередині парламенту?

- Якщо суспільство буде дізнаватися з журналістських розслідувань, з повідомлень преси про скандали, які трапляються з депутатами - ми будемо питати у цих депутатів.

- 15 осіб - це вже багато. Чому б вам не вийти з фракції БПП?

- Є внутрішньопарламентські процедури прийняття рішень. Суб'єктом ухвалення рішень є фракція. Не 15 блукаючих депутатів. Якщо ми виходимо з фракції - ми просто втрачаємо можливість впливати на можливість прийняття рішень всередині фракції. Ми всередині фракції знатимемо набагато більше, будемо впливати на це. Ми, всі ці люди, були особами цієї фракції - навіщо ми повинні звідти йти? Хай ідуть ті, хто займається поганою діяльністю.

- Чи повинні відрядження депутатів, які не є державними відрядженнями, стати публічними і прозорими? Журналісти, суспільство повинно мати доступ до того, навіщо поїхали депутати за кордон, за чий рахунок, що це за запрошуюча сторона?

- Без сумніву, це має бути абсолютно прозорим. Тим більше, що більшість цих запрошень - це запрошення від спеціальних державних органів: для вивчення досвіду, для вивчення законодавства; або запрошення від медіа або громадських організацій для участі у громадських заходах: конференції, круглі столи. Депутат повинен туди їздити, тому що депутат представляє країну не тільки всередині країни, але і за кордоном. Це не робить МЗС, бо чиновники МЗС артикулюють виключно державну позицію, а депутат висловлює свою позицію. Він може говорити набагато більше. З наступного року це все буде абсолютно прозоро, тому що саме такі виплати є додатковими виплатами, з яких потрібно платити податки.

- У нас багато депутатів, і ви в тому числі, які пройшли по мажоритарних округах. У вас, як у депутата, є 100% моральне право мати свою особисту позицію, тому що вас делегували виборці. Коли людина йде за партійним списком - у неї є якісь зобов'язання перед партією.

- Депутати, які йдуть в списках, їм, дійсно, набагато складніше висловлювати свою позицію шляхом виходу з фракції, тому що, на сьогоднішній день, в Конституції записано право імперативного мандату. Багато людей бояться цього, бо імперативний мандат стосується тих людей, які йшли за списками. Мажоритарники можуть вийти і ніяких наслідків правових від цього не буде. Але яка користь буде від мого власного виходу?

- Якщо ви підете працювати в агентство - ви складете мандат?

- Так.

- Між політикою і державною службою ви обираєте державну службу. Чи означає це, що ви вважаєте, що політика сьогодні має мінімум інструментарію для змін у країні?

- Сьогодні в парламенті треба мати команду, мати однодумців. Я йду з парламенту саме тому, що я реалізував за три роки те, що ставив собі на п'ять. Ми зараз маємо дуже хороше законодавство в антикорупційній сфері, але ми не маємо розвинених інституцій. І я хочу піти туди, щоб ця інституція була саме такою, як я її задумував на папері.

- Якщо ваша діяльність буде ефективною, ви не повернетеся більше в політику?

- А хіба це не політика? Державну службу - керівників відомств, агентств - формують політики, які спочатку йдуть на вибори до парламенту. Ми живемо в парламентській республіці.

- Ви сказали, що ставлення у фракції до вас не змінилося після того, що сталося: всі вітаються, як і раніше, а не вітаються лише ті, хто й раніше не вітався. Причини політичні чи особисті?

- Причини ціннісні - зовсім різні цінності в поглядах.

- Чи є у керівництва країни сьогодні політична воля?

- Політична воля є, її недостатньо, але дуже серйозний тиск з боку громадянського суспільства і дуже серйозний тиск з боку наших міжнародних партнерів.

- Чи вірите ви в арешт Фірташа?

- Так, вірю. Я думаю, що ця людина має відповідати за свої дії.

Новини за темою

- А чи вірите ви, що він повернеться в Україну?

- Ні, не вірю.

- Чи є доплати депутатам в конвертах?

- Не знаю, бо я це не отримую. Біля мене сидять депутати, які теж не отримують.

- Чи правда, що зміни прем'єр-міністра не буде?

- Я думаю, що потрібна дискусія.

- Чи вважаєте ви ефективними мінські домовленості?

- Я вважаю, що це були необхідні кроки, зроблені в окремому місці, в окремий час, в окремих міжнародних обставинах. Вони сьогодні спрацювали - ми маємо набагато меншу інтенсивність воєнних дій. Але чи будуть вони працювати далі - у мене великі сумніви.

- Як давно ви зустрічалися з президентом?

- На останній фракції.

- А чи правда, що у вас з ним напружені відносини?

- Напевно так, бо моя позиція іноді буває досить жорсткою.

- Це теж ціннісні причини?

- Так, це мої погляди.

- Ваш улюблений вид відпочинку?

- Копатися в саду.

- Три чиновники, чиї декларації, з вашої точки зору, треба перевірити на достовірність негайно, як тільки запрацює ваше агентство?

- Я - проти будь-якої вибірковості. Я вважаю, що це треба робити по відношенню до всіх осіб, які є політичними діячами і займають особливе положення. Питання не в прізвищах, а в системі.

- Дуже дякую.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>