Нацрада — не регулятор, а всього лише інструмент. Нацрада сьогодні взагалі не потрібна

Минуло вже більше року з початку тиску Національної ради з питань організації мовлення та радіомовлення на телеканал "112 Україна". Небажання змінювати програмну концепцію, надумані приводи для попереджень та стягнення штрафів — це лише неповний арсенал методів впливу регулятора на телеканал. Далі може йти звернення до суду та анулювання ліцензії найпопулярнішого новинного каналу України. Ми вирішили дізнатися, що ж думають про дії сьогоднішнього складу Нацради колишні її члени. Тому ми вирішили взяти серію інтерв'ю і поставили однакові питання тим, хто впродовж останніх 20 років був причетний до регулювання на ринку телебачення і радіомовлення України. Відповіді на питання про історію, діяльність медіарегулятора, а також про необхідність його реформи – у низці інтерв'ю

Нацрада — не регулятор, а всього лише інструмент. Нацрада сьогодні взагалі не потрібна
112.ua

112.ua

Редакційний блог

Минуло вже більше року з початку тиску Національної ради з питань організації мовлення та радіомовлення на телеканал "112 Україна". Небажання змінювати програмну концепцію, надумані приводи для попереджень та стягнення штрафів — це лише неповний арсенал методів впливу регулятора на телеканал. Далі може йти звернення до суду та анулювання ліцензії найпопулярнішого новинного каналу України. Ми вирішили дізнатися, що ж думають про дії сьогоднішнього складу Нацради колишні її члени. Тому ми вирішили взяти серію інтерв'ю і поставили однакові питання тим, хто впродовж останніх 20 років був причетний до регулювання на ринку телебачення і радіомовлення України. Відповіді на питання про історію, діяльність медіарегулятора, а також про необхідність його реформи – у низці інтерв'ю

Ляхов Олександр Іванович, заступник голови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення 1995-1999 рр., ктн, в минулому президент "Спілки кабельного телебачення України", президент Асоціації "Телекомунікаційна палата України".

В даний час — завідувач кафедри нових технологій телебачення і радіомовлення "Українського телерадіопресінституту".

Ви були членом Нацради з 1994 по 1999 рр. Розкажіть, будь ласка, як створювалася Національна рада з питань телебачення і радіомовлення?

1 серпня 1994 р. президент розпустив першу НР (працювала з 24 березня 1994 р. на підставі указу Л. Кравчука). 15 грудня 1994 р. ВР затвердила тимчасове Положення про НР і затвердила персональний склад. Добором персонального складу безпосередньо займався А. Кочетков, який тоді працював в АП.

Якими були критерії призначення членів Нацради?

Дуже простими. Вони прописані в законі (у розділі "Завдання НР" – вісім основних завдань, і під кожну задачу був потрібен фахівець відповідного напряму та досвіду). Тобто у складі НР були потрібні: голова, спеціаліст з "оргроботи", юрист, інженер, спеціаліст з програмного наповнення, "творчий експерт", менеджер держтелебачення, помірний "націоналіст".

Як би ви оцінили персональний склад регулятора?

Найбільш освічений і професійний за всю історію. Лише двоє членів Нацради цього складу не мали вчених ступенів і звань.

Як би ви оцінили персональний склад чинного регулятора?

Приблизно на 3 (більше на 3 з мінусом) за п'ятибальною системою.

Якими були головні успіхи та невдачі Нацради, членом якої були ви?

Якщо про успіхи, то первинне формування та структуризація "медіапростору" (особливо його недержавного сегменту). Бурхливий старт ФМ-мовлення. Передача мереж ЦТ-2 і ЦТ-1 українським компаніям (прошу не плутати, це не заслуга засновників "Інтера", "1+1", а двох конкретних людей). Поява першої ТБ-мережі на власних технічних засобах (компанія НБМ, згодом - "5 канал"). І прошу не плутати: Порошенко не має до цього ніякого стосунку, він її потім відібрав. Відсутність корупції. Нацрада 1994-99 рр. - єдина, яка пішла природним шляхом (у зв'язку із закінченням строку повноважень). Всі інші нацради в тій чи іншій формі "розганяли" внаслідок тих чи інших скандалів.

Якщо про невдачі, то не сформовано повноцінну мережу ДМВ- і ФМ-мовлення для ОДТРК. Штучне стримування (в силу нерозуміння майбутнього розвитку багатоканальних систем передачі). Співучасть (потурання) у помилковому виборі стратегічного напряму розвитку медіазаконодавства.

Чим, на вашу думку, має займатися Нацрада, і наскільки зі своїми функціями справляється Нацрада сьогодні?

Перше. На мою думку, Нацрада у сьогоднішньому вигляді не потрібна ВЗАГАЛІ.

Друга. Займатися Нацрада має ВИКЛЮЧНО тим, що їй ставить закон про Нацраду.

І третє. Називаючи себе РЕГУЛЯТОРОМ, Нацрада з функцією регулювання взагалі ніяк НЕ справляється.

Цьогоріч Україна повинна була перейти на цифрове мовлення і відмовитися від аналога. Чому стався зрив цього плану?

"Зрив" було визначено в той момент, коли держава переклала свою функцію (забезпечити кожному громадянину доступ до мінімального пакету програм на всій території держави) на приватну компанію (функцією якої є максимізація власного прибутку).

Чи реально було його втілити в строк?

Абсолютно реально. Уганда ж втілила.

Нещодавно у ЗМІ з'явилися повідомлення, підкріплені колишнім заступником глави АП Мариною Ставнійчук, про наявність кабінету в Адміністрації президента одного з членів Нацради? Як ви вважаєте, це свідчить про ручне управління Нацради з АП? Як, на вашу думку, повинна була діяти влада?

Якщо АП з відома фонду Держмайна здає кабінети в оренду за гроші, і користувач справно цю оренду оплачує зі своєї кишені за договором, то будь ласка. Якщо - ні (за умови, що це правда), то це, щонайменше, корупція. Влада повинна за згодою і за ціною фонду Держмайна укласти договір оренди.

Ситуація навколо телеканалу "112 Україна", напевно, найгучніша і найпомітніша для чинного складу Нацради. Як ви оцінюєте ситуацію навколо "112 Україна"?

Не спокушайтеся, найгучніша і найпомітніша - це тому, що ви "гучні та помітні", а не ситуація. Такі ситуації відбуваються (і відбувалися) досить часто. Просто таким чином замовник намагається знизити ринкову вартість компанії. Коли один із генеральних прокурорів захотів взяти собі "Воля-кабель", ситуація була набагато крутішою (арешти, кримінальні справи тощо). Тож у вас все ще попереду... Ніхто канал не закриє. Його будуть перекуповувати у власника, і якщо він не влаштує, то все зміниться.

Якщо дивитися на останні склади Нацради, то завжди є телеканали, які стають об'єктом "небайдужого ставлення" з боку органів влади: НТН, 5 канал, ТВІ, Інтер, 112 Україна. Яка реформа регулятора потрібна, щоб таких проблем не було у майбутньому?

Не можна дивитися на останні склади Нацради" загалом. Вони всі різні: десь домінувала корупційна складова, десь - політична, десь - особиста відданість. По-перше, Нацрада - не регулятор, а всього лише інструмент. По-друге, Нацрада сьогодні взагалі не потрібна.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>