На сьогодні в Україні вже є близько 7-8 видів опозиції

Тетяна Острикова - народний депутат ВР від фракції "Самопоміч". Член комітету з питань податкової та митної політики. Закінчила Національний університет "Києво-Могилянська Академія" за спеціальністю "Правознавство". Працювала в галузі дистрибуції ІТ і побутової техніки, де пройшла шлях від юриста до заступника генерального директора. Член Національної асоціації адвокатів України. Представник колективних членів Асоціації підприємств інформаційних технологій України. У березні 2015 р. вступила до міжфракційного депутатського об'єднання "Депутатський контроль"

 

На сьогодні в Україні вже є близько 7-8 видів опозиції
112.ua

Наталія Влащенко

Журналіст

Тетяна Острикова - народний депутат ВР від фракції "Самопоміч". Член комітету з питань податкової та митної політики. Закінчила Національний університет "Києво-Могилянська Академія" за спеціальністю "Правознавство". Працювала в галузі дистрибуції ІТ і побутової техніки, де пройшла шлях від юриста до заступника генерального директора. Член Національної асоціації адвокатів України. Представник колективних членів Асоціації підприємств інформаційних технологій України. У березні 2015 р. вступила до міжфракційного депутатського об'єднання "Депутатський контроль"

Влащенко: Сьогодні у нас у гостях народний депутат України від фракції "Самопоміч" Тетяна Острікова.

Вітаю, Тетяно. Розкажіть, будь ласка, як через реєстри "миють" ПДВ?

Острікова: 21 квітня ми на комітеті заслуховували звіт голови фіскальної служби Романа Насірова щодо діяльності податкової поліції і щодо діяльності на митниці. З 1 лютого 2015 р. було запроваджено систему електронного адміністрування ПДВ саме з метою подолання фіктивних фірм і фіктивного ПДВ-кредиту. Система працює таким чином, що перед тим, як виписати податкову накладну, підприємство повинно живими грошима сплатити ПДВ на спеціальний електронний рахунок, відкритий цьому підприємству в казначействі. Та от, саме 21 квітня мені стало відомо про те що, ймовірно, відбувається втручання в ручному режимі  в систему електронного адміністрування ПДВ, і робить це саме фіскальна служба, тому що вона є розпорядником цієї комп’ютерної мережі. Начебто вкидають в систему мільярди гривень. Конкретно озвучений мною випадок стосується операції загальною сумою 65 млн, в тому числі 10 з лишнім мільйонів – ПДВ. Це начебто ПДВ, яке кладеться на рахунок конкретного підприємства, яке здійснює свою діяльність на території Києва у Святошинському районі. І начебто це підприємство поповнило реєстраційну суму за формулою за рахунок ПДВ, сплаченого на митницю. Підприємство нове, створене в грудні. Згідно з базою митної статистики і згідно з базою, яка ведеться на митниці, воно не здійснювало зовнішньоекономічної діяльності. 

Новини за темою

- Чиє це підприємство?

- Воно зареєстровано на громадянина України, який проживає в гуртожитку.

- А як ви вийшли на цю тему?

- Насправді ситуація доволі кумедна. У фіскальній службі, незважаючи на всю її корумпованість і на те, що вона залишається, за всіма оцінками, найбільш корумпованим органом, залишаються працювати чесні, порядні люди, які сигналізують народним депутатам, до яких вони мають довіру, про те, що, на їхню думку, відбулися якісь дивні речі. Тобто підприємство не декларувало жодних товарів на митниці, і при цьому раптом його реєстраційну суму за формулою збільшено на 10 млн ПДВ. Просто руками цю суму туди покладено. Я не буду розкривати свої джерела, але саме завдяки таким людям нам вдається цю ситуацію витягнути на світло. Я поставила це запитання Насірову на засіданні комітету, яке було закритим для громадськості та для медіа. Він не знайшов відповіді за цими фактами.   

- Він промовчав?

- Відповіді про те, що йому відомо про ці факти і що вони вживають заходів щодо недопущення несанкціонованого втручання в систему електронного адміністрування ПДВ, не було. Я поставила запитання до Білана, до заступника Насірова з координації податкової міліції:  "Скажіть, чому я як народний депутат, перебуваючи у відрядженні за кордоном, можу отримати інформацію про те, що відбувається вхід у систему фіктивного ПДВ, а ви, начальник податкової поліції, сидячи в Києві у власному кабінеті і маючи доступ до всіх реєстрів, до усіх систем, цього не бачите. Дивні речі. Поясніть, будь ласка". Відповіді не було. Ця розмова відбувалася в присутності депутатів, членів комітету і нового міністра фінансів, який сказав, що він розбереться. Минув тиждень, і жодної відповіді я не отримала, тому сьогодні скерувала звернення до Генеральної прокуратури щодо реєстрації кримінальних проваджень за фактами зловживання владою, несанкціонованого втручання в комп’ютерну мережу й ухилення від сплати податків. Тому що далі абсолютно чітко видно, що це підприємство, не здійснюючи імпорту, отримує на рахунок цей ПДВ, воно далі розповсюдило, на інше підприємство-вигодоємець, яке розташовано вже в іншому районі, а далі перейшло на два підприємства, кінцевих вигодоємців, які працюють у Печерському районі.

- А хто були ці кінцеві вигодоємці?

- Це два підприємства, які здійснюють свою діяльність на території Печерського району. Я вважаю, що я не маю права, будучи законодавцем, втручатися в роботу виконавчої влади, окрім як у межах парламентського контролю. Я не є компетентним органом, не є слідчим, не є оперативним працівником, щоб здійснювати розслідування. Я хочу, щоб у цій державі саме компетентні органи займалися тим, чим їм потрібно займатися: не "кришували" це все, а за моєю заявою зареєстрували кримінальне провадження і контролювали, довели до кінця. Я впевнена, що ті два підприємства, які є на території Печерського району, це є підприємства реального сектору – з реальним директором, з реальним офісом, зі співробітниками. Просто їм треба мінімізувати податкові зобов’язання з ПДВ.

- Хто може бути кінцевим вигодоємцем?

- У цьому процесі завжди є два вигодоємці – на початку і наприкінці. Є  підприємство реального сектору, яке, наприклад,  ввезло товар за заниженою митною вартістю, а продало за реальною, ринковою ціною. І, відповідно, податкові зобов'язання треба якось мінімізувати. Тому воно користується послугами фіктивних фірм, і ці фіктивні фірми зараз за системою електронного адміністрування ПДВ вже точно не можуть функціонувати без відома "криші", парасольки ДФС й інших правоохоронних органів, тому що втрутитися в автоматизовану систему і покласти туди фіктивний ПДВ може тільки співробітник фіскальної служби. Не побачити це і не вжити заходів реагування може тільки СБУ, ГПУ і податкова поліція. З цього боку, це вже інші вигодонабувачі – в отриманні корупційної винагороди. Якщо підприємство є вигодонабувачем в мінімізації податкових зобов’язань, то вищеперелічені структури є вигодонабувачами в отриманні корупційної винагороди. На мою думку, голова фіскальної служби є простим оператором цих процесів. А коріння йде набагато глибше – до керівної верхівки, якій треба утримувати партії, фракції, міністрів, голів агенцій. Голова фіскальної служби – посада компромісна. Вона покликана забезпечувати баланс інтересів між олігархами і, відповідно, обслуговувати їхні інтереси. Тому є абсолютно чітка група фіктивних підприємств, яка обслуговує бізнеси, близькі до олігархів. Ми всі знаємо, що є зловживання в бензиновій сфері, а це підприємства, близькі до групи "Приват". Є зловживання в частині трансферного ціноутворення на сировинних підприємствах, близьких до групи Ахметова та інших небідних у цій державі людей. Тому голова фіскальної служби – та посада, яка покликана забезпечувати баланс між всіма групами впливу. І насправді, ці корупційні потоки, які йдуть через фіскальну службу… Цю посаду просто порівняно до логістичного оператора. Певний процент, звісно, залишається на утримання ДФС, на забезпечення всіх логістичних  процесів і на накладні витрати, але більшість цих коштів іде в зовсім інші джерела, про які я вже казала.    

Новини за темою

- Глава ДФС забезпечує, щоб всі ці потоки стікалися акуратно в центр? Я вас правильно розумію?

- Коли йшла коаліціада й обговорювали "дєльож" портфелів, то обговорювали, що на посаду голови ДФС піде Южаніна, яка наразі є головою парламентського комітету податкової і митної політики. Вона є фаховим аудитором за своїм життєвим статусом. Коли тоді її питали журналісти, чи це правда, що вона піде на ДФС, то вона казала: " Я не можу йти на посаду, яка передбачає реалізацію фіскальної політики, з якою я не згодна". Тобто є певна фіскальна політика держави, і голова ДФС – це людина, підконтрольна і підзвітна уряду, і це людина на сьогодні – виходець з БПП. Тому я би не демонізувала конкретно людину, яка обіймає цю посаду, тому що вона це робить за мовчазною згодою уряду, президента і його АП. Саме ця людина забезпечує на сьогодні "дєвочки, нє ссорьтесь", і "кожна" з них отримує щось своє. 

- Що насправді відбувається в країні, що навіть Южаніна, людина президента, не захотіла обіймати посаду?

- Це насправді означає, що у нас в Україні склалася та існує коаліція олігархату, і саме такий "дєльож" портфелів, який відбувся, забезпечує баланс інтересів всіх учасників процесу, до яких себе зараховує і керівна верхівка. Вони думають, що на деякий час забезпечили баланс, який і дозволить державі в такій конфігурації проіснувати до осені, а "там посмотрім".

- На чому базується договір українських еліт?

- Договір українських еліт базується на простому принципі: "Друзям нічого, ворогам – закон". У нас всі закони пишуться таким чином і містять настільки дискреційні норми, що в людей, близьких до влади, завжди є можливість уникнути виконання цього закону. А для всіх інших громадян завжди буде дуже жорстке і складне виконання закону. Власне, на цьому і базується договір українських еліт. У нас не працює антимонопольне законодавство, не працює належним чином податкове законодавство, не працює належним чином трансферне ціноутворення, яке покликане забирати в державний бюджет те, що потрібно, із сировинного бізнесу, коли податкова база переноситься в низькоподаткові юрисдикції внаслідок експорту сировини. У нас не працює судова система, як потрібно, в нас немає реального захисту права власності. І от на цьому всьому базується договір української коаліції олігархату.

- Що чекає Україну протягом найближчих років?

- Я думаю, що нам насамперед треба подумати про те, щоб провести справжню судову реформу, щоб провести реформу виборчого законодавства, щоб наділити парламент реальними функціями контролю, забезпечити парламент інструментами парламентського контролю.

- Чому фракції, які вийшли з коаліції, не створюють об'єднану опозицію? Як ви збираєтеся торпедувати прийняття законів, які не входять в інтереси коаліції?

- Щодо об’єднаної опозиції, то ми дуже різні. Серед нас є радикали, ліві, центристи. Об’єднуватися заради об’єднання я не бачу сенсу. Об’єднання повинно бути проведено заради досягнення конкретної, чіткої мети. Я не думаю, що у всіх тих, кого ми перелічили, ціль – зберегти країну. Я думаю, що є сили, які грають зовсім за іншим сценарієм.

- Це кого ви маєте на увазі?

- На сьогодні вже є близько 7-8 видів опозиції.

Новини за темою

- Але ви, Ляшко, Тимошенко перелічуєте одні й ті ж самі закони. Чому б вам для втілення цього не об'єднатися?

- Ми дуже різні за цілями, які перед нами стоять, і за тими методами, якими ми цих цілей добиваємося. "Самопоміч" – проєвропейська демократична  партія. Щоб досягти мети, ми не використовуємо якихось популістичних методів або методів шоу, блокування, побиття, зібрання проплачених людей перед ВР. У нас є чітке бачення, як досягати поставленої мети. Наприклад, закон про вибори внесено – той, який передбачає проведення виборів за відкритими списками, за пропорційною системою. Про необхідність прийняття цього закону говорив і президент України влітку 14-го року, і про це зараз починають говорити наші міжнародні партнери, Європейська комісія. Оскільки Україна постійно прислухається до думки МВФ, то ми повинні цю систему включити в політичні вимоги МВФ в тому числі. Про це зараз починають говорити і наші американські друзі. Тому, використовуючи всі ці важелі, а також маючи інструмент фракції в парламенті, я думаю, що ми досягнемо успіху. А інші фракції, які також декларують, що вони є опозиційними і демократичними, можуть нам у цьому дуже якісно допомагати. І тоді їхні декларації, які звучать з екранів телевізорів, можуть якісно втілитися в життя. 

- Тобто ви хочете, щоб об'єднувалися навколо вас?

- Я впевнена, що "Самопоміч" іде своїм шляхом і будує свій "магазин". Це правоцентристська партія, яка сповідує цінності європейської християнської демократії. Для того щоб бути послідовними і відповідати принципам та ідеології партії "Самопоміч", нам не потрібно формально об'єднуватися заради об'єднання. Ми можемо якісно голосувати і приймати необхідні для держави і народу закони без того, щоб бути з кимось у формальних об'єднаннях і таким чином знецінювати себе або знецінювати інших членів об'єднання. 

- Чи не вважаєте ви, що "Самопоміч" повинна переглянути ту програму і ту офіційну риторику, яку вона мала три роки тому, коли заходила у велику політику?

- Насправді, нам дуже легко приймати рішення. Вони дуже важко дискутуються, але потім, внаслідок дискусій на фракції, вони дуже легко приймаються. По-перше, ми є послідовними, ми постійно приймаємо рішення, базуючись на принципах. Ми завжди оперативно реагуємо на зміни і виклики. Коли ми йшли в парламент, нам на той час ще не нав’язували зміни до Конституції. Зіткнувшись з цим викликом, ми підготували гідну відповідь: закон про визнання територій окупованими, про правовий режим окупованих територій, про правовий режим відносин (гуманітарний, економічний) з окупованими територіями. 

- Ліберальні погляди виявилися не близькими країні, де переважна кількість людей живе дуже бідно. Ліберальна ідеологія є гарною там, де є міцний середній клас, якого у нас немає. Яку економіку ви будете офіційно проповідувати?

- Ми не змінюємо своїх гасел. Я є одним із співавторів Податкового кодексу, яким передбачено податкову лібералізацію. І той середній клас, який нам треба побудувати, то для того нам треба дати можливість підприємцям "нагуляти жирку". А це можливо завдяки тільки лібералізації.

Новини за темою

- Ваше запитання?

- Після візиту Вікторії Нуланд, я відчуваю, що держава входить у період турбулентності. Це стосується намагання проштовхувати "особливості місцевого самоврядування", вибори на окупованих територіях, шантаж "не дамо транш МВФ" тощо. Ми зараз починаємо задихатися в цій турбулентності. Дайте пораду, як нам правильно, достойно пройти цей період і все ж таки зробити державу суб’єктом, а не об’єктомполітики?

- Як би не було важко, як би не було складно, ми повинні відмовитися від донорської економіки, ми повинні відмовитися від іноземної допомоги. Ми повинні пройти цей страшний шлях, тому що без цього ми не зможемо відродитися, ми не зможемо почати будувати свою економіку.

Дякую, Тетяно.     

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>