banner banner banner banner

Конфісковані "євробляхи" зрештою часто безкоштовно йдуть у район ООС

Автомобілі, квартири, будинки – будь-які цінності, вилучені під час конфіскації, – в усі часи були ласим шматком, який обіцяв чиновникам можливість непогано заробити. До 2014 року тільки на схемах з продажем арештованих і конфіскованих активів щороку бюджет втрачав до 1 млрд грн. Про те, що змінилося в системі продажів нині, які схеми збереглися досі, а також про те, в яких випадках конфіскат можна отримати безкоштовно, агенції 112.ua розповів Віктор Вишньов, гендиректор державного електронного майданчика СЕТАМ, що спеціалізується на проблемних активах

Конфісковані "євробляхи" зрештою часто безкоштовно йдуть у район ООС
Віктор Вишньов 112.ua

Віктор Вишньов

Генеральний директор ДП "СЕТАМ"

Автомобілі, квартири, будинки – будь-які цінності, вилучені під час конфіскації, – в усі часи були ласим шматком, який обіцяв чиновникам можливість непогано заробити. До 2014 року тільки на схемах з продажем арештованих і конфіскованих активів щороку бюджет втрачав до 1 млрд грн. Про те, що змінилося в системі продажів нині, які схеми збереглися досі, а також про те, в яких випадках конфіскат можна отримати безкоштовно, агенції 112.ua розповів Віктор Вишньов, гендиректор державного електронного майданчика СЕТАМ, що спеціалізується на проблемних активах

Продали вже на 6 млрд грн

- Вікторе Михайловичу, якою була ситуація з продажем арештованого та конфіскованого майна до появи СЕТАМ? Що змінилося в системі торгів проблемними активами?

- До 2014 року продажами арештованого та конфіскованого майна переважно займалися приватні компанії. Все відбувалося в абсолютно закритому режимі. Отримати інформацію щодо проведення торгів було практично неможливо. Нерідко її розміщували в маловідомих виданнях, навіть були випадки, коли з метою не допустити її виходу в публічну площину, викуповували цілі тиражі. Торги проводили у приміщеннях з обмеженим доступом: на території військових частин або промислових підприємств з обмеженим доступом, таких, куди неможливо потрапити без спеціальних дозволів. Були навіть випадки, коли на торгах брали плату за вхід. При цьому торговельні організації часто не розраховувалися з виконавчою службою або розраховувалися не повною мірою: систему було влаштовано так, що покупець розраховувався з торговельною організацією, а вона мала перераховувати гроші виконавчій службі. За деякими кейсам кошти не перераховано дотепер. За нашими оцінками, до 2014 року від таких продажів до бюджету не доходило близько 1 млрд грн на рік. Це був дуже ласий шматок.

На сьогодні всього цього немає, до торгів допускають всіх охочих, все відбувається прозоро. Для продажу арештованого майна і конфіскованого майна ми ввели електронні аукціони. Тепер всі охочі можуть бачити повний список активів і мають можливість їх придбати. Для цього потрібно лише зареєструватися на сайті СЕТАМ і подати заявку для участі в аукціоні.

Зазначу, що до 2014 року при продажу арештованого майна більшість активів продавалося тільки з третіх торгів, а ціна підвищувалася всього на 2-3%. Зараз на СЕТАМ активи, як правило, продаються з перших торгів, а ціна, зокрема після впровадження технології блокчейн, у процесі аукціону підвищується в середньому на 18%.

Новини за темою

- Яким чином цьому сприяла технологія блокчейн?

- Її впровадження (з вересня 2017 року) сприяло підвищенню довіри покупців – їх кількість зросла. Тому Я часто кажу, що блокчейн це більше про довіру, ніж про суперсучасні технології. До впровадження блокчейн середній показник підвищення ціни у нас був близько 12%.

- Тобто це на рівні психології?

- Певною мірою так, але значною мірою зростає інтерес і завдяки тій роботі, яку ми проводимо. Продаючи конфісковані та арештовані активи, нам постійно доводиться переламувати стереотип, що держава – це обов'язково договірняк і неефективно, доводити, що в нас корупції немає. СЕТАМ – це державний майданчик, яка існує на повній самоокупності. Завдяки нам, бюджет поповнився майже на 300 млн грн тільки за останні 2,5 роки. Всього з моменту створення майданчика ми вже продали лотів на 6 млрд грн, близько 80% - це переважно арештоване майно.

- Інформацію про покупців ви не розголошуєте?

- На СЕТАМ інформацію про учасників торгів не розголошують. Інші системи їх розкривають. Ось, наприклад, торги щодо Фонду гарантування вкладів розкривають імена переможців. Ми торгуємо специфічними активами: це арештоване майно, стосовно нього часто тривають судові процеси.

- Це одне з достоїнств, завдяки якому люди цінують ваш майданчик, наскільки я розумію?

- Так, мабуть. Просто уявіть, що у нас продається земельна ділянка вашого сусіда. Ви її купили, і починаються з'ясування. Він прийде до вас і запитає: як ти міг? (Сміється, - ред.). Персоналізовані протоколи ми надсилаємо тільки до виконавчої служби, щоб вони виписували акти про угоди.

FERRARI в рахунок аліментів

- Останнім часом активізувалася боротьба зі злісними неплатниками аліментів. На СЕТАМ зросла кількість активів, вилучених у них?

- Так, вилучених активів у неплатників аліментів стало значно більше. Мін'юст проводить активну кампанію зі стягнення аліментів, і вже ухвалено другий пакет законів з умовною назвою "Чужих дітей не буває". Тільки від початку цього року за аліментами вдалося стягнути близько 1,9 млрд грн. Це не тільки продаж активів, але й, згідно зі статистикою виконавчої служби, списання грошових коштів. Що стосується роботи СЕТАМ, то дійсно, останнім часом до нас стали частіше надходити такі активи, як автомобілі неплатників аліментів, частини нерухомості. У нас вже є непогані кейси, коли ми продавали автомобілі боржників, закриваючи борги по кількасот тисяч гривень перед дітьми.

Новини за темою

- Механізм включається після винесення рішення судом?

- Суд виносить рішення щодо сплати аліментів, у якому чітко прописано їх розмір. Коли борг досягає певного розміру, людина може звернутися до виконавчої служби, яка спробує стягнути з відповідача грошові кошти. Якщо ж відповідач не працевлаштований або не має коштів на банківських рахунках, то далі описуватиметься його майно. Якщо ж його буде недостатньо, то у нас вже є такі кейси, коли призначають примусові роботи, наприклад, прибирання територій.

- Це реально вже є?

- Так, реально є такі випадки в регіонах.

- Які яскраві, можливо, оригінальні активи було виставлено на торги в рамках заборгованості за аліментами?

- У нас нині на торгах є вилучений за аліментами автомобіль FERRARI 456 GT (Автомобіль 1998 року, може розігнатися до 100 км/год за 5,5 сек. Максимальна швидкість авто сягає 298 км/ч. На кузові та в салоні є численні подряпини і пошкодження. Стартова ціна автомобіля складала 2,15 млн грн, нині вона знизилася до 1,6 млн грн, - ред.).

- Господар FERRARI віддав автомобіль, щоб погасити борги за аліментами перед однією дитиною?

- У цьому випадку перед однією. Як ми дізналися зі ЗМІ, нібито колишня дружина забороняла йому бачитися з дитиною, і на цій підставі він вирішив, що може не платити аліменти. Вона подала до суду. Цікаво, але віддаючи автомобіль, відповідач найбільше переймався тим, що у нього можуть відібрати право на носіння зброї та заборонити виїзд за кордон. Обмеження перестануть бути для нього реальною загрозою щойно його борг буде реально погашено, тобто FERRARI буде продано. Складно сказати, як швидко це відбудеться. Все-таки це не найбільш затребувана модель автомобіля в Україні, там є свої особливості в обслуговуванні. До того ж, автомобіль не новий.

- А ви проводите оцінку технічного стану продаваних автомобілів?

- Ми ніяких оцінок не проводимо в принципі. Оцінку роблять експерти (акредитовані ФДМ), їх залучає виконавча служба, перш ніж передати актив на СЕТАМ.

Новини за темою

- Як покупець може дізнатися про технічний стан автомобіля, який йому пропонують придбати, чи справний він?

- Покупець може приїхати на наш склад та ознайомитися на ньому з майном. Він може приїхати з фахівцем, який може оцінити технічний стан активу. У нас майданчики є по всій Україні. На перегляд можна записатися через call-центр.

- Тест-драйв також можна провести?

- Ні, тест-драйв провести не можна, тому що ми не користуємося активами, які передано на зберігання. Ми за них матеріально відповідальні. Що робити, якщо під час тест-драйву ви потрапите в ДТП?

- І все ж, повертаючись до власника FERRARI, він політик? Його ім'я не назвете?

- Ім'я – ні. Це людина шоу-бізнесу, досить публічна особа. Він багатодітний батько, між іншим, у нього п'ятеро дітей, дружина – відома особа.

- Чи не про Антіна Мухарського ми говоримо зараз?

- Ні. Але ми вже продали два автомобілі Мухарського.

- Це в рахунок виплати аліментів Сніжані Єгоровій?

- Точно.

- Хоча б не FERRARI?

- Ні. Джипи з аерографікою, з портретами Сніжани. Ваші колеги робили сюжет про це, вони навіть самі знайшли покупця одного з автомобілів в Одесі.

- У вас немає автомобілів відомих політиків, оскільки вже ми про це заговорили?

- Ми самі частіше зі ЗМІ дізнаємося, кому належить майно, що продається у нас. Якщо це публічні особи, звісно. Можу сказати, що зараз у нас на торгах виставлено Morgan Aero 8 Давида Жванії. (Під алюмінієвим кузовом автомобіля каркас із дерева породи ясен. Розганяється до 100 км/год за п'ять секунд, максимальна швидкість - до 257 км/год, - ред.). Актив продається у зв'язку з боргом Жванії перед "Діамантбанком". Це ексклюзивний автомобіль, він є в єдиному екземплярі, аналогів у світі немає. Нині він продається за 2,3 млн грн (спочатку було виставлено за 3,1 млн грн, - ред.).

- Тобто якщо актив не вдається продати за ціною первісної оцінки, його вартість знижується?

- Щодо автомобілів, арештованого рухомого майна: якщо в перші торги продати актив не вдається, на другі його виставляють за ціною в розмірі мінус 25% від стартової ціни, на треті – мінус 50% від первісної вартості.

- А якщо і з третіх торгів продати актив не вдається?

- Тоді актив пропонується стягувачу в рахунок погашення боргу, а якщо він відмовляється, майно повертається боржникові, і виконавча служба продовжує пошуки ліквідного майна, яке можна продати в рахунок погашення боргу.

- Стосовно невиплачених зарплат у вас також є реальні випадки продажу майна?

- Так. Нещодавно ми продали приміщення дитячого садка, яке належало Черкаському “Азоту” і не використовувалося за призначенням, за 6 млн грн. Борг підприємства по зарплаті становив 379 тис. грн. Його закрили, інше пішло на погашення боргів перед іншими кредиторами. 

Автомобілі з "євробляхами" - безкоштовно

- Відомо, що ще один цікавий кейс, на якому ви спеціалізуєтеся, – реалізація автомобілів з "євробляхами". Можете розповісти про це більш детально?

- Так. Але не йдеться про автомобілі з "євробляхами", які їздять в Україні і які ви щодня бачите на вулицях. Ми продаємо автомобілі, конфісковані митницею у зв'язку зі спробою провезти на них контрабандні або заборонені товари. На одному з майданчиків у нас навіть є автомобіль з отворами в бампері, в яких ховали контрабандні сигарети.

Новини за темою

- Автомобілі конфісковано за рішенням суду?

- Безумовно. Митниця затримує їх за порушення, потім іде до суду, який виносить рішення щодо конфіскації автомобіля на користь держави. Після цього він потрапляє до нас на торги. Якщо в країні почнеться масштабна кампанія з конфіскації автомобілів з "євробляхами" у зв'язку з порушеннями митного режиму, ми готові до збільшення навантаження і організації масових продажів. Поки в судах мають місце лише одиничні процеси щодо автомобілів, що порушили митний режим.

- Якщо автомобіль з "євробляхами" купити через СЕТАМ, його можна вже переоформити з українською реєстрацією?

- Так. Коли виставляють такий автомобіль на реалізацію на нашому майданчику, то заповнюють документи, в яких має бути вказано розміри митних платежів. І навіть якщо буде проведено зниження ціни (у випадку відсутності попиту), оцінити нижче розміру митних платежів ми не маємо права. Державі у випадку продажу автомобіля буде повною мірою виплачено митний платіж.

- Але, наскільки я розумію, вся проблема в тому, що це у зв'язку з цим ціна автомобіля значно зросте. З митним платежем він стає дорогим і нецікавим…

- Так. Проблема реально в тому, що митні платежі часто складають більше реальної вартості автомобіля і його реально непросто продати. Вони продаються, але таких продажів у нас, на жаль, небагато. На цей випадок у нас є практика безоплатної передачі автомобіля іншому власнику. В усіх областях України створено комісії, до складу яких входять представники фіскальної, виконавчої служб. Якщо на майданчику СЕТАМ за три сесії торгів актив продати не вдалося, а це майно стягнуто в рахунок держави, то його передають комісії для безоплатної передачі.

- Зовсім безкоштовно?

- Йдеться про передачу активу установам, які за законодавством мають на це право. Це медичні, соціальні заклади, військові частини, а також установи пенітенціарної системи, дитячі будинки сімейного типу, благодійні фонди, держоргани. У такий спосіб можна передавати не тільки автомобілі, але й об'єкти нерухомого майна, які не вдалося продати. Ми зробили цей процес абсолютно відкритим. На сайті СЕТАМ ми публікуємо оголошення про підготовку передачі. З моменту розміщення цієї інформації починається відлік місячного терміну передачі. Всі оголошення є відкритими, всі охочі можуть з ними ознайомитися у режимі онлайн у нас на сайті. Потім ми публікуємо інформацію про те, кому передали, і громадськість може контролювати.

Новини за темою

- В ООС, куди передається багато майна, громадськість також може здійснювати контроль?

- Як я вже говорив, передачею майна займаються комісії. Саме вони розглядають заявки охочих отримати той чи інший актив безкоштовно і ухвалюють рішення. Представники СЕТАМ до складу комісій не входять. І суть ось у чому: в момент безоплатної передачі сплати митних платежів не проводять, але у випадку, якщо новий власник, який отримав таким чином, приміром, автомобіль, захоче його продати, він має сплатити митні платежі в повному обсязі. Ситуацію, в якій отримавши актив безкоштовно, його можна продати і заробити на цьому, виключено. Це неможливо.

- Наскільки я розумію, в ООС іде переважна більшість відданих на безкоштовну передачу автомобілів?

- За весь час роботи напряму військовим частинам в АТО було передано близько тисячі. Але також автомобілі передаються і дитячим будинкам, і медичним установам. Безумовно, комісії частіше віддають пріоритет військовикам. Гадаю, це зрозуміло всім на сьогодні: війську потрібно допомагати. Наші військовики часто відчувають брак транспортних засобів. Часто в техніці мають потребу військові частини, які перебувають "на передку", в районі активних бойових дій, причому військовики беруть автомобілі в будь-якому стані, самі їх ремонтують.

- А в разі безкоштовної передачі "євробляхи" також стають на українську реєстрацію і ними можна пересуватися і за межами ООС?

- Так, безумовно, можна. Не можна тільки продати такий автомобіль.

- Що ще передавалося в АТО на безоплатній основі?

- Збройним силам України і безпосередньо в район проведення АТО з 2016 року було передано 20 778 одиниць різного майна на суму 23,8 млн грн. Торік було передано велику партію рюкзаків і спальників (близько 1 тис. шт.), вилучену митницею під час ввезення а аеропорту "Бориспіль". Їх було передано на центральні склади Міноборони, і їх військовослужбовці на свій розсуд розподіляли між військовими частинами.

Земельні ділянки, танкер, літак

- Чи продавалося на СЕТАМ майно олігархів-втікачів, зокрема часів Януковича?

- Ми співпрацюємо з Агентством з питань розшуку та управління активами (АРМУ), яке займається активами, арештованими в рамках кримінальних проваджень. Багатьма активами АРМА управляє: знаходить для них управителів, які мають досвід в управлінні і можуть вести ефективну господарську діяльність. Це дуже цікава європейська практика. Справа в тому, що кримінальне провадження може тривати роками. За цей час активи можуть знецінитися. Щоб цього уникнути, сьогодні законодавчо є можливість або керувати активом, або продати його на акредитованих майданчиках. У разі продажу, як от на прикладі проданих на СЕТАМ декількох автомобілів, виручені кошти надходять на депозитний рахунок АРМА, і коли закінчиться процес і суд вирішить, чи винен фігурант, кошти з нарахованими на них відсотками або перейдуть до держбюджету, або їх буде повернуто фігуранту (якщо його буде визнано невинним). Так само на депозит надходять гроші від господарської діяльності арештованих підприємств, що перебувають в управлінні.

- Ваші великі активи, про які часто пишуть ЗМІ: яка їхня доля? Ось, зокрема, на реалізацію було передано літак.

- Літак – це Boeing, за допомогою продажу якого аеропорт "Жуляни" стягує борг з російської "ТранссАэро". Це борги із заправки, стоянки. Нині торги за цим активом припинено, позаяк авіакомпанія в суді намагається оскаржити продаж. Апеляція скаже в цьому процесі своє вагоме слово. Але поки що все на паузі. Якщо до нас приходять документи, що підтверджують судовий спір за актив, ми його або знімаємо з торгів, або припиняємо його продаж.

- Відомо, що ви продавали навіть російські танкери…

- Це танкери, які було затримано в Херсонському порту. Їх купили українські та іноземні компанії.

- На СЕТАМ продаються земельні ділянки. Чи торгуєте ви землею сільгосппризначення і чи можуть виведені вами цінові тренди в разі скасування мораторію на їх продаж стати реальними бенчмарками для ринку?

Новини за темою

- Завдяки змінам у законодавстві, тільки на СЕТАМ продаються арештовані земельні ділянки у форматі електронного аукціону. А взагалі, як не прикро, у нас досі законодавчо зафіксовано можливість проводити земельні торги в режимі старорежимних аукціонів – не на електронних майданчиках, на які можуть прийти всі охочі, а в приміщеннях з молотком. Якщо буде внесено зміни до законодавства, ми абсолютно готові працювати в цій галузі, причому майданчик може проводити необмежену кількість аукціонів на день. У нас були дні, коли за один день проводилося до 1 тис. аукціонів: система дозволяє витримати будь-яке навантаження.

Що ж стосується сільгоспземель, то мораторій діє. Але землі сільгосппризначення ми можемо продавати. Ми торгуємо тільки землею, яка офіційно такого статусу не має, але фактично придатна для сільськогосподарських робіт. І, так, ми зіткнулися з такою проблемою, як те, що у зв'язку з відсутністю ринку землі оцінювачі не розуміють, як її оцінювати. З грубою прикидкою оцінювали близько 300-400 дол. за гектар. І електронні торги дозволяли вийти на реальну оцінку. У нас були кейси, коли ціна зростала до 1 тис. дол. за гектар. І це не найродючіші ґрунти в Херсонській області, в зоні ризикового землеробства. Це були ділянки навіть без зрошення.

Якщо буде ухвалено політичне рішення і ринок землі в Україні буде відкрито, ми абсолютно готові стати майданчиком, який може організувати прозорі та висококонкурентні аукціони для їх продажу.

Лазні ФДМ і старі схеми

- Фонд держмайна заявляв, що до процесу малої приватизації може бути залучено електронні майданчики. Чи готові ви працювати в цьому напрямі?

- Ми вивчаємо це питання. На сьогодні у малої приватизації залишилося не так багато активів. Це не такі вже привабливі активи, як хотілося б. Однозначно, нині немає такої пропозиції, як в 90-ті роки… По суті, залишки колишньої могутності. Для ілюстрації: цінні заводи продано, а на приватизацію зараз підуть лазні, гаражі, що залишилися від цього. До речі, от правда, чого особливо багато у ФДМ на малу приватизацію нині залишилося, так це саме лазні!

- Уявляю, в якому вони стані!

- Ну, треба дивитися… У принципі, серед всіх держактивів, які підуть на малу приватизацію, можуть траплятися й цінні активи…

- Але загалом, я так розумію, для вас це не є нецікавим?

- Для нас все є цікавим. Але питання, наскільки на той чи інший актив вдасться знайти покупців.

- У Верховній Раді в першому читанні було ухвалено Кодекс про банкрутство. Наскільки я знаю, ви брали активну участь у процесі підготовки цього законопроекту, стежите за його долею. У чому полягає його важливість для СЕТАМ?

- Галузь банкрутства є важливою для нас, оскільки головним відповідальним за процедуру банкрутства органом є Мін'юст. При цьому торги майном банкротів досі проводять приватні компанії, які вибирають арбітражні керівники. Переважно це торги з молотком…

Новини за темою

- У закритих приміщеннях?

- Так! Все ті ж зловживання, про які ми говорили в контексті колишніх часів. Раніше це неврегульована галузь, і з нашого погляду, це неправильно. Нинішня редакція Кодексу закріплює положення про те, що майно банкрутів може продаватися тільки на електронних торгах. Нині, коли документ готується до другого читання, від імені ряду товаришів, серед яких, до речі, є представники деяких електронних майданчиків, у тому числі й прикріплених до Prozorro, лунають пропозиції запровадити кваліфікацію учасника торгів. Поясню це на прикладі нашого майданчика: у нас немає кваліфікаційних вимог – будь-хто сам реєструється на майданчику, подає заявку і вносить гарантійний внесок. Після цього система дає йому допуск. Це відбувається автоматично, без участі людського фактору. У разі запровадження кваліфікаційних вимог обійтися без людського фактору не вдасться. Скрізь, де він з'являється, виникає ризик корупції. Тому ми категорично проти таких нововведень. Ми вважаємо, що все має бути абсолютно автоматизовано і не має бути ніяких лазівок, механізмів впливу на торги.

- Майданчики, які лобіюють такі зміни, ви не назвете?

- Ні. Є робоча група, яка працює над законопроектом, і в ній є представники, які давно вже займаються торгами. Ще один момент, який у новому Кодексі намагаються продавити і з яким ми категорично не згодні, це положення про те, що арбітражний керівник отримує право призупиняти торги майном банкрута. Ми вважаємо, що таке право має мати або комітет кредиторів, або суд. У випадку з продажем арештованого майна, наприклад, продаж зупиняється, якщо є рішення суду або постанова виконавчої служби, і це закріплено в законодавстві.

- Нині в Україні немає документа, аналогічного до Кодексу про банкрутство?

- Ні, нині діє закон "Про банкрутство", в якому є багато прогалин, і в зв'язку з цим галузь залишається неврегульованою, і це зачіпає багато чутливих питань. Зокрема, зараз Фонд гарантування вкладів намагається продавати права вимог за кредитами, а їх ніхто не бере, тому що активи вже в банкрутстві. Компанії йдуть на цю процедуру, щоб, з огляду на ситуацію, задешево перекупити свої активи і перекинути їх на інші юридичні особи. Таким чином, продаються кредити, які часто вже нічим не забезпечено. Ухвалення норм Кодексу в нормальній редакції допоможе врегулювати цю ситуацію. У принципі, це давно вже треба було робити, ще в 2016-2017 рр., а зараз вже практично всі ліквідні активи пішли.

- Йдеться серед іншого й про активи збанкрутілих банків, наскільки розумію? До речі, була інформація, що СЕТАМ також буде залучено до процесу реалізації майна проблемних банків…

- Так. Ми також працювали з такими активами раніше. У 2016 році продали майна на суму близько півмільярда гривень.

Новини за темою

- Нині не займаєтеся активами проблемних банків?

- Нині - ні. Ми працюємо з банками за напрямом добровільних продажів, тобто продаємо активи, які вже взято банками на баланс у рахунок погашення боргів. Це вже очищені активи. У нас підписано такі договори майже з усіма топовими банками, з усіма державними банками: "Ощадбанк", "Укргазбанк", "ПриватБанк", "Ексімбанк", "Райффайзен Банк Аваль". Зараз ми в процесі підписання договору з "OTP-банком". Сума продажу банківських застав на СЕТАМ вже досягла 500 млн грн.

- Одразу після націоналізації "ПриватБанку" з'явилася інформація, що ви будете продавати їхні заставні активи (в тому числі й ті, власниками яких були колишні акціонери банку або пов'язані з ним особи). Ви цим вже не займаєтеся?

- З "ПриватБанком" у нас підписано договір про реалізацію на торгах СЕТАМ майна, яке банк передає добровільно.

- Була інформація, що саме на вашому майданчику буде реалізовано найбільш резонансні активи "ПриватБанку": курорт "Буковель" і стадіон "Дніпро". Якою є доля цих активів?

- Банк має багато цікавих активів, але конкретно щодо цих двох до нас заявки ще не приходили. Для того щоб актив було виставлено на продаж, має бути рішення самого банку. Щодо цих активів інформації ми ще не отримували. Наскільки мені відомо, названі вами активи перебувають на балансі "ПриватБанку". Стосовно "Буковелю", наскільки я знаю, там укладено договір оренди. Але якщо банком ухвалено рішення щодо продажу, тоді ж ухвалюватимуть рішення щодо того, хто і як їх продаватиме. Стосовно таких великих активів потрібно буде проводити досить складну підготовчу роботу. Зокрема, потрібно буде попрацювати з потенційними покупцями. Як правило, на такі активи, як "Буковель" багато клієнтів не знаходиться, позаяк вони дорогі. Потрібно було б провести велику роботу з іноземними інвесторами.

- І все ж, про ці активи та їх реалізацію на СЕТАМ з вами вели переговори чи це міф?

- Я пропоную говорити про активи, на які ми отримуємо чіткі заявки. Заявок на такі великі об'єкти у нас не було. У нас підписано договір, і ми будемо продавати ті активи, які банк вирішить виставити на продаж.

Як можна заробити на СЕТАМ

- Чи плануєте розширювати напрями діяльності вашого майданчика?

- Ми працюємо в різноманітних сегментах. СЕТАМ є акредитованим суб'єктом держреєстрації. Крім електронних торгів, ми займаємося реєстрацією прав власності, вносимо дані до Єдиного державного реєстру фізичних осіб підприємців. Також ми є акредитованим суб'єктом реєстрації шлюбів у проекті "Шлюб за 24 години".

- Не плануєте, сподіваюся, перенести на ваш віртуальний майданчик і послугу укладення шлюбу?

- На жаль, поки законодавство не дозволяє, але зараз ухвалено закон "Про довірчі послуги", він набирає чинності з 1 січня і передбачає право затвердження будь-яких документів цифровим підписом. Тому можна буде спокійно підписувати документи про шлюб, чому ж ні…

- Ну гаразд! Реально ж ви таке нововведення не розглядаєте?

- Ми подивимося. Поки закон ще не набув чинності… Загалом напрямів роботи у нас дуже багато, працюємо на різних ринках. Продаємо навіть квоти на ввезення в Україну озоноруйнівних речовин (дезодоранти, спреї, освіжувачі повітря), яке виставило Мінекології. У нас цей проект вже другий рік, але цьогоріч торги є особливо цікавими, ми їх проводимо взагалі без стартової ціни, в режимі закритих ставок, за принципом, скільки імпортери готові заплатити, адже обсяг квот обмежений. Якщо торік у нас було передбачено ціну близько 3 тис. грн за метричну одиницю і з урахуванням аукціонного кроку вона варіювалася від 7 до 10 тис. грн, то цього року ціна сягає від 50 до 70 тис. грн за метричну одиницю (раніше квоти Мінекології розподілялося безкоштовно, за заявками, - ред.). Всього на останніх торгах від продажу квот було виручено 938,98 тис. грн.

- Які ще нововведення слід очікувати на СЕТАМ найближчим часом?

- Нещодавно ми запровадили протокол API, який дозволяє іншим електронним майданчикам підключатися до СЕТАМ. На кожному приватному майданчику, який підключиться, відбиватиметься вся інформація, як і на СЕТАМ, і всі дії можна буде здійснити на цьому майданчику. Розраховуємо, що це допоможе збільшити число покупців. Адже чим вище конкуренція, тим вище ціна за лот, яку можна отримати. Приватні майданчики, які зможуть привести реальних покупців, отримуватимуть винагороду в розмірі 1% від суми проданого лота. Ми отримуємо 5%, але ми обслуговуємо базу даних, сайт, оплачуємо зберігання і перевезення майна, яке продається на орендованих майданчиках.

- Як відбиратимуть майданчики-партнери?

- Є спеціальна комісія Мін'юсту, яка затверджує такі майданчики. Після подачі мінімального пакету статутних документів комісія допускає до роботи як партнера СЕТАМ. Ми даємо щодо них свій технічний висновок.

- Без впровадження протоколу API ви не могли залучати партнерів?

- У нас до цього була агентська програма, але вона базувалася на перехід учасника із сайту майданчика на СЕТАМ. Із впровадженням протоколу учасники почали реєструватися безпосередньо на майданчику партнера і користуватися його сервісом, іноді потенційно кращим, ніж у СЕТАМ, або послугами, яких немає у нас.

Тобто ми даємо право вибору учасникам торгів заходити через будь-які майданчики, необов'язково через СЕТАМ. Покупець матиме вибір: заходити через наш сайт або сайт партнера. Це стимулюватиме партнерів до розширення спектру послуг і сервісу, що надаються покупцям.

Розмовляла Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>