Андрій Новаторов з сином Владиславом
пресс-служба
Уже цієї неділі, 1 жовтня, у Національній опері України оркестр Lords of the Sound виконає свою славетну програму Oscar Music Awards. До списку композицій концерту увійшли саундтреки до оскароносних фільмів. Інтерес до цього шоу був таким великим, що організаторам довелося влаштувати додатковий виступ. Ми поговорили з продюсером оркестру Андрієм Новаторовим про те, як виникла ідея незвичайного колективу, про створення програми Oscar Music Awards і про артистів, з якими хотілося б співпрацювати надалі.

Оркестр Lords of the Sound
Фото з відкритих джерел

За плечима в оркестру вже три роки успішних виступів. Вибраний формат, заснований на сучасній оркестровій музиці, написаній для масового слухача (кіно, серіали, ігри), виявився дуже затребуваним. А як взагалі виникла ідея створення такого колективу? Як підбирали музикантів? Хто виявляв бажання долучитися до проекту?

Похвилинно я не можу згадати, як ця ідея зародилася в голові, але одного разу я звернув увагу, що музика в кіно відіграє значно більшу роль, ніж їй відводять. І є саундтреки, які по своїй силі й глибині заслуговують на окреме життя. А над музикою в кіно часто працюють геніальні композитори, які ще за життя стали легендами: Джон Вільямс, Ханс Циммер, Джеймс Хорнер, Енніо Морріконе, Александр Деспла тощо. Їхні роботи неможливо залишити без уваги і дозволити їм існувати тільки в рамках кінокартини.

Маю сказати, що чимала заслуга в реалізації ідеї належить Віталію Саражинському (диригент оркестру Lords of the Sound, – прим. ред.). Коли я познайомився з ним, він працював диригентом оркестру у м. Біла Церква. Власне, саме він і займався добором музикантів, його музичний досвід і професіоналізм дозволили дати старт новому проекту.

Якщо вивести за дужки саму кінопремію "Оскар", за яким принципом відбирали композиції для програми Oscar Music Awards? Адже зрештою до неї увійшли не тільки, наприклад, симфонічний "Імперський марш" із "Зоряних воєн" або творіння найвідомішого кінокомпозитора і великого фахівця в оркестровій музиці Ханса Циммера ("Пірати Карибського моря", "Інтерстеллар", "Темний лицар" і багато інших). Ви виконуєте також первісно побудовані на електронному звучанні саундтреки з "Шаленого Макса: Дорога люті" та "Матриці".

Так, кінопремія "Оскар" була більшою мірою прив'язкою, ніж абсолютним фільтром. При підборі композицій спрацювало кілька факторів. В першу чергу ми відібрали наші хітові саундтреки, які викликають найбільш бурхливу реакцію у глядача. Виділили серед них ті, які лунають у фільмах, номінованих або нагороджених золотою статуеткою. Причому не тільки за "Найкращий саундтрек", а й за інші досягнення (гра акторів, монтаж, спецефекти тощо). Вибудували з них рейтинг, виходячи з особистих уподобань і думки глядачів. До речі, проводили опитування у соцмережах, у якому глядачі відзначали улюблені саундтреки. Ми виділили 20 композицій, але це далеко не все, що ми хочемо виконати. Але точно скажу, що зайвих серед них немає (посміхається, – прим. ред.).

Ви вже досить давно граєте музику для фільмів у форматі живих виступів. Багато гастролюєте за кордоном. Ще не отримували пропозицій попрацювати з кіностудіями безпосередньо над записом саундтреків до фільмів? Погодилися б на таку пропозицію?

Пропозицій не надходило поки, але, звісно, із задоволенням погодилися б. Ми ж профільний оркестр, який на цьому спеціалізується. Але зараз є бюджетні варіанти створення музики. Наприклад, візьмемо комп'ютерні ігри. Є готові шаблонні рішення, вони працюють за типом конструктора, які складають, змінюють акордову послідовність. Це дозволяє не придумувати свіжу ідею, не наймати композитора, а результат виходить набагато дешевшим і швидшим. Отримана мелодія не запам'ятається так, як авторська музика, але емоцію передасть.

Празький оркестр виконував музику з "Зоряних воєн" під орудою диригента в образі імператора Палпатіна, а на сцену його супроводжували імперські штурмовики і особисто Дарт Вейдер. Публіка від такої появи, звісно, була в захваті. Не плануєте теж використовувати елементи костюмів і кінодекорацій у своїх виступах?

Скажу так, ми з цього починали. Диригент виходив на сцену в образі Дарта Вейдера, і Джека Горобця, і Фантомаса. Так, публіці це подобалося, але поки ми працюємо над ідеями іншого характеру. Зараз ми відійшли від формату "один концерт на півроку", на якому потрібно задовольнити якнайширшу аудиторію, і створюємо вузькоспрямовані концерти. Наприклад, зараз шиють костюми для музикантів для програми Viking Music, а також проводимо тематичні програми у співпраці з танцювальними і театральними колективами. І на них, звичайно ж, є і костюми з декораціями, і шоу-елементи. Lords of the Sound – це проект, який створює нове уявлення про оркестри, показує, що це може бути дуже цікаво і захопливо. А до цієї весни ми готуємо щось дуже масштабне. Але поки жодних секретів не розкриємо.

У ваших найближчих планах – концерт з оперним тріо Il Volo у Палаці спорту і цілий тур з джазовою піаністкою Кейко Мацуї. А з якими ще виконавцями (українськими та зарубіжними) ви хотіли б попрацювати? І в яких жанрах?

Ми за всіляку співпрацю з артистами: це завжди нові завдання, досвід, можливості. Але були пропозиції, від яких доводилося відмовлятися через несумісність формату. За жанром нам найближчі рок-групи, як початківці, так і досвідчені. І є мрія виступити з легендарними Rammstein! У нас є вже готові партитури, залишилася справа за малим – домовитися (сміється, – прим. ред.).