Дороги в нас погані, бо вони безкоштовні

Трендова тема сьогодення – реформи. І сьогодні у нас в гостях людина, яка має безпосередній стосунок до цього. Замміністра інфраструктури України Володимир Шульмейстер

Дороги в нас погані, бо вони безкоштовні
112.ua

Наталія Влащенко

Журналіст

Трендова тема сьогодення – реформи. І сьогодні у нас в гостях людина, яка має безпосередній стосунок до цього. Замміністра інфраструктури України Володимир Шульмейстер

Влащенко: Здрастуйте, Володимире Юрійовичу. Звідки ви прийшли в державне управління?

Шульмейстер: Я пішов з групи «Фокстрот» у 2009 році. І після цього займався інвестиціями в різні бізнеси. І цей період у мене завершився приходом до Міністерства інфраструктури.

- Експерти кажуть, що бізнес і державне управління – це різні світи. Як ви почуваєтесь у державному управлінні?

- У міністерстві є дві частини. Одна частина – це чиновницька, друга – бізнес. Тобто в міністерстві теж є свій бізнес. І те, як я бачу зараз міністерство, це великий холдинг, під яким є багато великих компаній, які теж є своєю чергою холдингами. Це і «Укрзалізниця», і «Укрпошта», і порти. І кожен блок це, по суті, величезний холдинг, який зводиться після цього в міністерство.

- Як можна керувати великими холдингами, які повинні діяти за законами ринку, маючи українське державне управління? Це реально?

- У великому комерційному холдингу завжди є питання: як оптимізувати? Цієї проблеми тут зараз немає. Нам не потрібно нічого оптимізувати. Нам потрібно, щоб якомога більше грошей надійшло в казну. Тобто чи заплатять ці гроші через податки або дивіденди, або через ПДВ – для нас неважливо. Нам головне, щоб якомога більше надійшло до бюджету.

- ЗМІ та журналісти стверджують, що ваше міністерство починається з корупції. Кілька місяців тому був скандал з главою «Укртрансінспекції», який звільнився (або його примусили звільнитися), за корупцію. Він одразу ж у відповідь звинуватив вас у тому, що ви всі корупціонери, сепаратисти тощо.

- Я прийшов у міністерство у грудні, і за три тижні мого ознайомлення з міністерством ознайомився з компаніями, які перебувають під міністерством. Я втратив сім кг. Втратив через те, що дуже нервував, коли бачив, яким чином управляють компаніями. Наприклад, в однієї з компаній на банківських рахунках лежать гроші - 100 млн грн. На запитання, в яких банках розміщені гроші, виявляється, що в банках, які перебувають у стадії ліквідації. Розміщені вони були в листопаді – в той час, коли вже було зрозуміло, що ці банки не виживуть.

- Таким чином, ці гроші вже виводилися із державної системи?

- Це хай вже правоохоронні органи правильне слово підбирають. Але це абсолютно точно далеко від еталону господарності, і це були якісь інші причини у цих дій.

- Кримінальну справу порушено?

- Так.

- А що з Черненком, главою «Укртрансінспекції»?

- Щойно ми побачили, як розподіляються дозволи на перевезення транспортними вантажними засобами, ми спробували в цей процес втрутитися. Була комісія, і комісія на підставі формул, куди вставляються певні коефіцієнти з минулих періодів, виробляє розподіл дозволів. На жаль, вся дозвільна документація в країні практично скрізь, де є людина, що здійснює що-небудь, це є привід для корупції. І «Трансінспекція», на жаль, теж не була винятком. За чутками, за кожний дозвіл перевізники повинні були заплатити 50-100 доларів. Якщо ми скажемо, що кількість дозволів на рік, які розподіляються інспекцією, це 700 тисяч...

- І ви вирішували поміняти саму систему, щоб централізовано надходили ці дозволи?

- Ми зробили деякі зміни: проаналізували систему обліку. Цифри і букви, які вставляються у формули, беруться зі звіту минулих років. Ми провели ревізію наприкінці грудня. У нас тиждень працювала комісія, яка перевіряла, як працював облік у комісії. Дозвільну систему ми зараз змінюємо, ми її автоматизуємо. Там взагалі не повинна бути присутньою людина. Вона у процесі зміни.

- З моменту, коли спалахнув скандал, минуло вже три місяці. Можливо, ви довго «запрягали», з тим щоб змінити цю систему?

- За ці три місяці ми провели через Кабмін створення нової інспекції. Це буде об'єднана інспекція, дуже велика, яка формуватиметься за новими принципами.

- Ще один закид, який адресується вашому міністерству і новій команді це те, що ви передаєте за дуже низькі ціни в оренду значні площі портів. Конкретно кажуть про Одеське регіональне відділення: про Іллічівський порт, про частину Білгород-Дністровського порту і т. д.

- Перше, що я зробив, щойно з'явився в міністерстві, я заборонив через майнову комісію пропускати ділянки в портах, тому що це те, що дається на довгий термін, і те, що бажано для держави. Зробити це грамотно з точки зору великого числа учасників, кандидатів на оренду. І я зупинив цей процес. Те, що ми не встигли зупинити, воно відлунням вже йде січень, лютий, березень.

- А що ви не встигли зупинити?

- Наприклад, про Білгород-Дністровський я дізнався в лютому з інтернету. Процедура така: в міністерстві є майнова комісія, яку я очолюю і яка говорить «так» або «ні». Якщо комісія говорить «так», цей лот іде на фонд, який проводить оцінку і наступні торги. З грудня через комісію не пройшов жоден об'єкт. А Білгород-Дністровський пройшов у листопаді, ще до нас. Зараз у нас є команда аналітиків, і коли вони зважили і прорахували Білгород-Дністровський, то ця оренда була глибоко збитковою для держави. Зараз ми цю модель дораховуємо, знайшли орендарів і вступаємо в перемовини з ними, для того щоб передомовитися законним шляхом. Ми будемо намагатися внести коректування в умови оренди.

- У Миколаївському порту передано в оренду на 49 років 157 гектарів землі для спорудження торговельно-розвантажувального комплексу. А кому це було передано?

- Цього я не знаю, кому було передано. Про цю оборудку я нічого не знаю.

- Що зараз відбувається в «Укрпошті»?

- Коли я навів приклад з розміщенням грошей у банках, то це було саме про цю компанію. Там зараз тимчасово виконуючий обов'язки директор. У нас було проведено конкурс на посаду керівника «Укрпошти», але, на жаль, його не було завершено з певних причин. У нас всі проведення конкурсів були заблоковані рішенням Дніпропетровського суду.

- Володимир Паньків зараз у СІЗО перебуває чи на волі?

- Гадаю, що на волі.

- А чому чиновники, яких публічно звинувачують у крадіжці, корупції, залишаються на свободі?

- Доки в цій країні не буде працювати правоохоронна і судова система, доти ми нічого не зробимо. Я це називав «Ну, постривай». У кожній серії вовк ловить зайця, і в наступній серії знову всі побігли.

- А міністерство чи молода команда, вони можуть ініціювати порушення кримінальних справ?

- Ми передали всі матеріали до правоохоронних органів, і далі це їхня робота. Наскільки я знаю, справу порушено.

- Що відбувається зараз на Південно-Західній залізниці?

- Зараз туди призначено керівника. А у мене був випадок у житті, після якого я вирішив більше інвестицій в Україну не робити. У мене була інвестиція в один комбінат, на якому був спійманий співробітник, який виносив продукцію з комбінату на собі. Я з ним поспілкувався, думав, що він покається. Я у нього запитав, як він кваліфікує скоєне, і він відповів: «Мене зловили». Тобто він не вкрав, а його спіймали. Ось це проблема країни, що немає поваги до володіння. Те ж саме і до володіння державою. Це, взагалі, специфічна річ. Тому люди, які сидять на своєму троні в якій-небудь великій компанії, вони власника в концентрованому вигляді не бачать. І ось в цьому проблема.

- На якій підставі вам заморозили проведення конкурсів?

- Суд приймає рішення на підставі якихось речей, які мені не відомі. Повертаюсь до моєї тези, що поки ми не поміняємо нашу правоохоронну систему і судову, ми нікуди не зрушимо.

- А що вам вдалося, з вашої точки зору?

- Люди, які працюють зараз у міністерстві, вже зрозуміли, що так, як раніше, вже не буде. Нам вдалося поміняти те, як думають люди всередині міністерства. Реформа складається з двох частин. Реформа законодавства, тобто нам потрібно поміняти систему, зробити систему, яка не дозволятиме корупції як такій проявлятися. І друге – поміняти людей, носіїв ідеї. Ці два напрями потрібно робити одночасно. Зараз готується великий пакет змін щодо «Автодору». Ми збираємося цю організацію не реформувати, а скасувати.

- Краще доручити будівництво та ремонт доріг комерційним організаціям, які будуть за щось відповідати.

- Ми до цього йдемо.

- Державні організації – це велика годівниця для корупції і злодійства.

- Треба «вбити дракона», який всередині голови.

- Один міністр, іноземець, коли прийшов на посаду, сказав, що міністерство треба скасувати. Так, може, і Міністерство інфраструктури треба скасувати?

- Міністерство має займатися регулюванням. Воно не повинно займатися управлінням грошових потоків. Міністерство має будувати правила функціонування компаній на ринку, дозвіл доступу на ринок. Функція, про яку ми взагалі забули і яку ми зараз будемо відроджувати, це те, яким чином ми можемо перенаправляти вантажі з одного виду транспорту на інший. Наприклад, дороги у нас погані, тому що вони безкоштовні. У нас все, що можна, ставлять на великовантажний транспорт, він їде безкоштовною дорогою і її руйнує.

- А податок на дороги, який ми платимо як водії?

- Це не те. У більшості європейських країн є толлінг на проїзд великовантажного транспорту. Це по-перше. По-друге, є замірювання ваги вантажівки, яке не дозволяє машині з перенавантаженням виходити на трасу. Я коли в січні спілкувався з великими перевізниками і сказав, що ми збираємося вводити контроль перенавантаження, вони сказали: «Нам кінець. У нас перенавантаження – втричі». Якщо така машина виходить на дорогу влітку в 30-40 градусів, то після цієї машини – все. Коли перевізники прораховують свою бізнес-модель, то туди дорога не входить, тому що вона безкоштовна. Наше завдання – прибрати весь вантаж на залізницю. А все, що можна прибрати із залізниці на воду, треба прибрати на воду. Мається на увазі річка. Щодо річкового транспорту  ми зараз готуємо законопроект, якого не було ще, і це дуже важливий напрямок діяльності міністерства – завантажити річку. Раніше 60 млн тонн на рік перевозилося річкою. А торік – 2 млн. Тобто торік річка взагалі не працювала.

- Яку концепцію ви для себе вибираєте щодо того, як міняти людей?

- Ми з цим питанням живемо останні три місяці: брати фахівця, який просякнутий старою системою, або брати путнього не фахівця, але який може навчитися. Однозначно, я обираю другий шлях – брати людину не з галузі. А навчитися можна всього. Це я знаю по собі. Я – доктор наук з фізики, потім я займався фінансами, а зараз я займаюся управлінням.

- Ви фізикою вже скільки років не займаєтеся?

- З 98-го року.

- Якщо ви займаєтеся бізнесом вже 25 років, то саме не фізик, а та людина, яка потрібна в міністерстві. Тут небезпека інша: ви ніколи б свого близького родича не віддали на операцію людині, патріоту, чесному, але який оперувати якось у процесі навчиться.

- Головне, щоб не на моїх близьких родичів тренувалися.

- Але ви ж тренуєтеся на нашій країні, а це наш близький родич.

- Саме тому таких людей, яких ми беремо, грамотних, але не з галузі, ми підпираємо трьома-чотирма людьми, які є фахівцями, які не дозволять не так взяти скальпель у руки.

- Як ви вважаєте, ви встигнете щось зробити?

- Нам останні п'ять тижнів говорили, що ми перші у списку на вихід. Це маніпуляція для того, щоб ми якісь рішення приймали або не приймали. Ми просто робимо свою роботу і намагаємося це робити дуже добре. Саме тому ми беремо зараз кращих людей у команду, і від самого ранку понеділка до пізнього вечора неділі ми працюємо.

- Ви не боїтеся за свою біографію, біографії своїх товаришів, якщо у вас нічого не вийде?

- Абсолютно не боюся. Вже на сьогодні виходить, і я пишаюся тим, що я в цій команді займаюся тим, чим я займаюся.

- Багато пишуть про корупцію в уряді, в міністерствах. А ось що конкретно робиться з реформ – не пише ніхто, бо міністерства не працюють над тим, щоб розповідати, що зроблено, що може бути зроблено і для чого це робиться.

- Наше слабке місце – це наш піар. Ми не встигаємо розповідати те, чим ми займаємося. І тому наше завдання – налагодити роботу піару. Ми намагаємося по максимуму викладати на сайт міністерства, але, на жаль, не все встигаємо, не все вдається. А що стосується корупції в новому складі, то я хабарів не брав. І не давав. І сподіваюся прожити без цього.

- Ваше запитання?

- Чи вірите ви в те, що у нас вийде зробити те, навіщо ми прийшли?

- Дуже хочеться, щоб не тільки у вас, але й в усіх вийшло. І мені цього, без сумніву, хочеться разом з вами.

Велике спасибі.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>