"112 Украина"

Влащенко: Сьогодні у нас в гостях міністр культури Євген Нищук.

Доброго вечора. Чи змінилося щось за час вашої відсутності в українській культурі?

Нищук: Той час, що мене не було в міністерському кабінеті, став для мене корисним. На початках я був такий запалений, привів тих людей, які мали вагу в мистецькому середовищі, громадському суспільстві, які не були ніколи дотичні до державних структур, і в нас були грандіозні плани. На злеті це все зупинилося, але я розумію, що це була політична зміна. Але той шок пройшов, і в мене цих два роки була можливість багато що проаналізувати, подивитися збоку, і, насправді, воно є дуже корисним. Я помітив такі принципові речі, яким треба ставити край зараз. Передусім, це велика прірва між процесом культурологічним, який є в країні, і державною структурою, яка, начебто, має відповідати за цей процес. В кожного міністра культури були добрі речі. Але, разом з тим, була успадкована система, яка задала чіткі рамки, що структура Міністерства культури здійснює розподіл коштів і нагляд за їх використанням в державних колективах, національних закладах, і дає кошти на якісь мистецькі проекти. Як воно розповсюджувалося - теж завжди були претензії, і справедливі. І дійсно, тоді серед громадського сектора і мистецького середовища постало питання: а для чого ж тоді потрібно Міністерство культури? Це може бути департамент, який просто розподіляє ці кошти, які і так передбачені на всі національні заклади. Тому я хочу, і ми взялися за цю роботу - змінити оцю всю парадигму, цю систему. Треба зробити модулі, модель формування культурної політики, як серед високого мистецтва, так і серед того, що відбувається тепер при децентралізації  в наших регіонах. Тепер Міністерство культури не керує закладами культури, які не мають статусу національного. Вони тепер є на утриманні муніципальному - ми гроші не даємо. Але, з іншого боку - щоб не було втрати маленьких клубів, бібліотек, бо вони найбільш розгалужені. Вони в критичному стані, під знищенням. І тому зараз треба звернути увагу кожного обласного центру, кожного губернатора, кожного начальника управління в тому, що в цих грошах, які є в рамках децентралізації, а вони є чималенькі, знайшлося б місце реформуванню або оновленню цих закладів культури, щоб, взагалі, підтримувалися ті чи інші мистецькі проекти, бо це є обличчя кожної області.   

Новини за темою: Нищук проведе фінревізію Мінкульту і створить Фонд культури

- Для того, щоб щось підтримувати, потрібно зрозуміти, а скільки нам цього потрібно. Хто проведе аудит цього великого державного сектору, в якому дуже багато баласту?

- Ми в цих питаннях собі ставимо завдання, тому що там є комплексна історія. Є момент певного аудиту, або діагностики цих закладів, бо, природно, що будь яке село хоче мати цей клуб, так званий. Але він не має бути в тому сенсі, щоб бути для танців на суботу, неділю. Ми навіть розробили архітектурний проект, який може бути в тендері кількох розробників. Є європейська модель хорошого ангарного типу, з металоконструктиву, такі модульні ангари, які можуть слугувати і в собі мати багатофункціональну діяльність. В цих закладах літні люди можуть по скайпу спілкуватися з рідними, діти можуть вивчати мову і т. д.  

- Чи є у вас цілісна концепція, і які напрямки в ній будуть пріоритетні?

- Бажаних напрямків в нас є чимало. Але тих, які затвердив Кабмін, їх є по три в кожному міністерстві. Коли я тільки прийшов, свої пріоритети, чи напрямки, я хотів побудувати в співпраці з громадським мистецьким середовищем, будувати на їх напрацюваннях. Ті пріоритети вже є прописані, вони є на сайті. Я підписав меморандум з Реанімаційним пакетом реформ - культура. Ми їх пропрацювали. Перше там те, про що ми говорили, друге - електронний реєстр культурної спадщини. Коли ми хотіли робити тільки паспортизацію, навіть, великий був супротив музейного середовища. Але в електронний спосіб потрібно все повністю реєструвати, тому що маємо 543 музеїв, біля 11 тис. експонатів. 

- Коли є електронний реєстр, то красти, чи підроблювати вже не можна.

- Ми, власне, і зіткнулися з ситуацією, що десь щось пропало, а десь не все в порядку з документами, або воно не було зареєстроване. Ми робимо ревізію, і зробили комісію, яка заходить по найбільшим фондам і бібліотекам, і також в музеях ми будемо здійснювати цей механізм для того, щоб ще за якимось даними, які хоча б збережені, відслідковувати те, що є на окупованих територіях.

Новини за темою: Гройсман пообіцяв особисто курувати питання української культури

- Чи є думки у вас щодо реформування театру, бо реформування театру це не тільки перехід на контракт? Що буде з кіновиробництвом?

- Контрактна система, практично, входить з січня 2017 року, по закону. Деякі театри звертаються вже про те, чи вони можуть це робити в міжсезоння. Ми кажемо, що це дозволяється, але є такий момент, що конкурс починається з того часу, коли закінчився контракт. А контракти за останній рік підписані у багатьох, і поки вони не закінчаться, нема прописаного  механізму, досконалого, розірвання контракту.

- Наскільки ви вважаєте природним, що в нас багато національних театрів керуються людьми похилого віку? Чи можливо зараз поміняти все, насамперед, культурні тренди?

- Я знаю, що мають бути механізми. Контракт понесе зараз в певний спосіб хвилю, бо в 5-7 провідних театрах, починаючи вже з кінця цього року, закінчуються контракти керівників, і молоде покоління буде брати участь в конкурсах. Я думаю, що їх час пройшов, і ця хвиля є неминучою. Звичайно, ми повинні розуміти, що все залежить від постатей акторів, не керівників, коли є ті люди, які є певними символами.   

- Коли людина працює - немає проблем.

- Безперечно.

- Коли ми говоримо про кіно, ми маємо прийняти закон про меценатство.

- Третій наш пріоритет - це створення українського культурного фонду. Це потрібно рішення Кабміну і ВР для того, щоб не міністр культури, а експертна рада з фахівців різних напрямків визначала заходи, які мають бути підтримані. 

- Чому це блокується 25 років?

- Мені дивно. Були закиди, що це будуть відмивати кошти. А, насправді, Голівуд піднявся завдяки такому закону. Були податкові пільги. Дуже важливий закон, дуже важливо впорядкувати ситуацію порядкування наших національних кіностудій, які, можливо, треба привести в окремий кіноконцерн, але потрібно змінити ситуацію діяльності всередині, і стосунки з державним фондом.

- Хто буде лобіювати цей закон в ВР?

- Закон про меценатство і створення українського культурного фонду я озвучив для президента України. Він є в різних варіантах, і знаходиться в доопрацюванні. Зараз вже на останній вичитці закон про кіно, і дуже важливо, щоб він пройшов. Ми повинні погодити це, тому що це зміни до Податкового кодексу. Як на нас, то хай би це був хоч 1%.

Новини за темою: На даний момент йде активна реорганізація Мінкультури, - Нищук

- Як ви вважаєте, нам дійсно потрібно заборонити завозити з Росії книжки, забороняти фільми, забороняти гастролі нашим артистам, які гастролюють у Росії, як це зробили у Львові? Яка політика ваша буде в цьому напрямку?

- Моя політика спрямована на те, щоб Міністерство культури було тим майданчиком, який би дав можливість розвитку. Очевидно, що коли країна в стані війни, то ті особи, які дозволяють собі ті чи інші виступи, чи висловлювання, які підпадають під те чи інше провадження, фіксуються СБУ, МВС, - вони мають піддаватись санкціям. Я би не називав ті списки "чорними", "білими". Ці люди, як в Америці, як в інших країнах, є під санкціями. Ті прізвища не треба озвучувати - в Америці ніхто не знає тих прізвищ - вони дізнаються, коли хочуть перетнути кордон, коли хочуть здійснити ту чи іншу свою діяльність. І коли доведено, що вони неодноразово принижували гідність української держави - вони підпадають під санкції.  

- А що стосується тих, які виступали в Росії?

- Звичайно, що ті артисти, або колективи, які є в державній кореляції, - ми їх закликаємо не здійснювати зараз ті чи інші гастролі, чи концертну діяльність на території РФ. Дехто цього не розуміє, каже: "Хай їдуть". Але в нас загинуло 10 тис. людей! І такого просто не може бути. Дай бог, завершиться війна, і саме культура може будувати діалог. Але нам треба врегулювати ситуацію, щоб не було перекосів. Є фільми Байрак, Балаяна,є фільми, які вийшли 40 років назад, і герой тих фільмів щось зараз  сказав, і ми цей фільм забороняємо - це є дещо абсурдно. Тобто ми маємо себе повести в адекватності, як демократична країна, не переводити це все в систему радянських заборон.  

- Так робили більшовики.

- Що стосується ситуації квот, чи нев’їзду, то, звичайно, ми маємо захищати свій інформаційний простір.

- І цим повинно займатися СБУ, а не Міністерство культури?

- Звичайно. Є Держкомтелерадіо, є Національна рада з питань телебачення.

- У вас є питання?

- Мені дуже хочеться, щоб, як хтось сказав, Міністерство культури було міністерством позитиву, настрою, добрих новин. Я б хотів, щоб ми могли спілкуватися про якісь гарні події.

- Мені здається, що Міністерство культури має стати тим місцем, яке повинно виробляти нові ідеї і тренди. А все інше будуть робити митці.

- Треба дати їм можливість, спровокувати до цього.

- Дякую, пане Євгене.