banner banner banner banner

ТОП-3 причини, чому закони 16 січня не будуть виконуватися

До таких різких заходів навіть правоохоронна система виявилася неготовою

Коммерсант-Украина
Закони 16 січня, прийняті Партією регіонів і КПУ при дуже сумнівному голосуванні призвели до січневого повстання 19-20 січня, яке показало: застосування тактики "закручування гайок" є неефективним засобом у сучасній Україні.

Утім, закони вже опубліковані, це говорить про те, що вони, за великим рахунком, офіційно наберуть чинності вже сьогодні вночі.

Як виявилося, люди, що кидали коктейлі Молотова і бруківку у правоохоронців не боялися не тільки гіпотетичної кримінальної відповідальності, але і гумових куль "Беркуту", який стріляв у протестувальників з-за спин солдатів ВВ МВС.

Коммерсант-Украина

Чому ж закони 16 січня, так поспіхом прийняті, неможливо реально імплементувати в Україні? Портал "112 Україна" вирішив розібратися з основними причинами, які ставлять хрест на ініціативах ПР.

1. Нелегітимне голосування

Голосування підняттям рук без підрахунку голосів може бути визнане нелегітимним, і, фактично, вже визнане таким у США і ЄС. Це дає привід не підкорятися цим законам. Співавтор скандального закону №3879 Володимир Олійник зізнався журналістам, що навіть не підраховував підняті руки. Так, за його словами, дві фракції домовилися проголосувати за закон, а після голосування він просто назвав кількість депутатів у двох фракціях кількість голосів "за". А остаточну цифру "відшліфували" заднім числом, беручи листи "мажоритарників" про облік їхніх голосів "за".

Пізніше журналісти опублікували фото голосування і провели свій аналіз - було переконливо доведено, що максимальна кількість піднятих рук у залі засідань парламенту на момент голосування за законопроект №3879 становить... 119, а не 235, як говорив Олійник. І це не враховуючи того, що деякі депутати піднімали дві руки.

112.ua

Так чи інакше, але навіть до цифри у 226 голосів це число не наближається.

2. Суперечність з основним законом

Юристи вважають, що у цілому як закон №3879 Олійника-Колесніченка, так і інші (наприклад, про заочне правосуддя) суперечать Конституції України.

На думку керуючого партнера компанії "Назарець та партнери" Дмитра Назарця, при прочитанні закону необхідно виходити з його відповідності конституційним нормам.

"Є загальні норми Конституції, які говорять, що при прийнятті нових законів неприпустимо зниження прав і свобод, існуючих до цього. Наприклад, є право на проведення вільних мітингів і демонстрацій. Там не сказано, як це право може бути обмежене, і що може бути обмеженням цього права. Але нові закони можна трактувати так, що вони обмежують право на мирні зібрання. Тобто, закон у дрібницях не може обмежувати загальне конституційно право", - зазначив юрист.

На думку Назарця, можна зробити висновок про невідповідність законів Основному закону країни.

"Таким чином, ми спостерігаємо загальну невідповідність законів Конституції України", - зазначив юрист.

Що ж до вилучення транспортного засобу (наприклад, за рух у колоні з більше п'яти машин), то юрист зазначає, що в нормах закону сказано про платне вилучення.

112.ua

"На жаль, ЗМІ трохи перекрутили інформацію. Насправді йдеться про платне вилучення авто, а не про його конфіскацію. Таким чином, право власності формально не порушується, адже компенсацію людина отримує", - зазначає Назарець.

Фото з відкритих джерел

Головний же недолік законів, на думку Назарця, - невідповідність злочину і покарання.

"Мова йде про кричуще порушення принципу пропорційності. Наприклад, вилучення (платне) транспортного засобу дозволяється, якщо людина кілька разів була медичним аналізом, експертним висновком визнана нетверезою при перебуванні за кермом. А тут така ж норма передбачена просто за акцію протесту. Це за межею здорового глузду", - зазначає фахівець.

 

3. Технічні проблеми

У пояснювальних записках до законопроектів немає чіткого пояснення того, яких засобів з держбюджету і в які терміни потребуватиме реалізація даних положень. Більше того, немає пояснення, звідки можуть бути взяті ці кошти - з держбюджету (який прийнятий не так давно при великому дефіциті без урахування більшості поправок), або з місцевих бюджетів, більшість з яких все одно потребують асигнувань з центрального бюджету? Між тим, навіть без точного підрахунку, очевидні значні витрати у перспективі для реалізації положень одного лише закону "Олійника-Колесніченка". Не кажучи вже про платні конфіскації авто. Скільки повинно бути конфісковано автомобілів? В які терміни? Яка їхня вартість? Звідки взяти ці кошти в держбюджеті з дефіцитом майже 70 млрд. грн? Не виплачувати компенсації за авто не можна, оскільки у такому разі буде порушене конституційне право недоторканності приватної власності. Не зазначено у законі й те, як використовувати конфісковані машини, де їх зберігати або утилізувати. Також очевидним є той факт, що не дивлячись на те, що фінансування МВС у 2014 році було збільшено до небачених раніше 18 млрд. грн., виконання закону №3879 (враховуючи масштаби і кількість "порушників") вимагатиме колосальних вкладень. І для оперативно-розшукової роботи, і для ДАІ, і для збільшення числа співробітників МВС, оскільки  число порушників можна сміливо вимірювати сотнями тисяч.

 

Що в сухому залишку?

 

Закони 16 січня неймовірно суворі - за один автопробіг можна позбутися авто, за одну громадську акцію - потрапити у в'язницю на термін, який зазвичай дають за подвійне вбивство.

Втім, юристи впевнені, що навіть нелегітимне прийняття таких законів не спричинить за собою їхнього скасування. На думку адвоката Тетяни Монтян, у опозиції на це просто немає ресурсів, в тому числі і для того, щоб переманити на свій бік деяких незадоволених депутатів більшості.

"Так, регіонали, що називається, "биконули". Але я впевнена, що це залишиться безкарним", - зазначає Монтян.

На думку Дмитра Назарця, закони спочатку прописані для ситуативного застосування - виконувати їх постійно і регулярно владі також не вистачить ресурсу.

"Очевидно, що закони сформовані за жахливим принципом і повинні, за задумом їхніх авторів, мати стримуючу силу. Якщо хтось щось пише або робить не так - закон можна пустити в хід. Постійно ж вони (закони, - ред.) працювати не будуть", - упевнений юрист.

 

Тим часом законослухняні мешканці України вже активно намагаються втілити нове законодавство в життя. Так, один житель Вінницької області написав до місцевого РОВС звернення, в якому заявив, що оскільки він і його друзі їздять кожну п'ятницю в сауну числом більше десяти чоловік і колоною з більш ніж п'ять авто, МВС зобов'язане виділити учасникам акції автомобілі зі спецсигналами для супроводу автоколони, а також підрозділ співробітників МВС для охорони їхнього заходу. Також дбайливий і законослухняний громадянин попросив РОВС внести (через регулярність даної акції) супровід та надання охорони любителям сауни в календарний план роботи РОВС на найближчий рік.

До речі, у відділенні заяву прийняли, як те і зобов'язує закон. Якою була відповідь МВС - поки що невідомо...

 

Очевидно, що реалізувати положення новоприйнятих законів можна тільки в поодиноких випадках. Але події останніх днів чітко показують: одиничними випадками народ вже не залякати. З цієї точки зору більш логічним виглядає запровадження надзвичайного стану. Про можливості й перспективи такого кроку - у наших наступних матеріалах.

 

 

Сергій Костеж

Джерело: 112.ua
Loading...


Новини за темою

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>