Операція "Прагматико": Як Facebook виявив і закрив в Україні велику фабрику тролів
Facebook відзвітував про дві проведені операції проти інтернет-тролів. Одна з них була в українському сегменті і вийшла досить масштабною. Розповідаємо, що про неї відомо
15:57 17.09.2019
В Україні та Іраку виявлено FB-сторінки, групи і облікові записи, які були причетні до "скоординованої недостовірної поведінки" в соціальних мережах Facebook і Instagram. Іншими словами, вони займалися розповсюдженням дезінформації.
Слово голові кібербезпеки Facebook Натаніелю Глейхеру:
"Ми блокуємо ці сторінки, групи і облікові записи на основі їхньої поведінки, а не контенту, який вони опублікували. У кожному з випадків люди, які стоять за цим, координували свої дії і використовували підроблені облікові записи заради спотворення інформації, і це стало основою для наших дій".
За словами Глейхера, операції інтернет-тролів в Іраку і Україні не були пов'язані між собою. Але в обох випадках була створена мережа облікових записів "для введення в оману інших щодо того, ким вони були і чим займалися".
В результаті в Іраку були видалені 76 акаунтів, 120 FB-сторінок, одна група, два заходи і сім облікових записів в Instagram.
В Україні підсумки вийшли масштабнішими.
І які підсумки?
Видалені 168 облікових записів, 149 FB-сторінок і 79 груп. На сторінки, які маніпулювали новинами, підписалися 4,2 мільйона облікових записів. Близько 401 тисячі акаунтів приєднались хоча б до однієї з груп.
Бюджет, витрачений на рекламу в Facebook і Instagram, оцінюється в 1,6 мільйона доларів.
Що цікаво
Серед вилучених сторінок – акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Akcenty і Hyser.
"Люди, які займалися цією справою (розповсюдженням дезінформації, - прим. ред.), використовували підроблені облікові записи для управління групами і кількома сторінками, деякі з яких з часом змінювали свої імена", - пише Глейхер.
Крім того, підроблені акаунти використовувалися для підвищення залученості аудиторії, поширення контенту та залучення людей на сайти за межами Facebook, які позиціонуються як новинні.
"Адміністратори сторінки і власники акаунтів публікували інформацію про знаменитостей, шоу-бізнес, спорт, місцеві та міжнародні новини, політичні і економічні проблеми, включаючи українські вибори", - пише Глейхер.
При цьому, за його словами, не дивлячись на спроби людей, що стояли за цією діяльністю, приховати свою особу, всі ниточки вели до PR-компанії Pragmatico.
Що відомо про Pragmatico?
З відкритих джерел – практично нічого. Сторінка компанії у Facebook вже видалена, у неї, як пише Liga.net, було всього чотири лайка.
Видання провело розслідування і поспілкувалося з дівчиною, яка була в Pragmatico на співбесіді. За її словами, компанія займалася політичним піаром і розкручуванням політиків у Facebook.
Вона дала журналістам кілька контактів керівників, але при спробі зв'язатися з ними ті заявили, що нічого про Pragmatico не чули.
Що говорять в Facebook
"Ми добиваємося прогресу у викоріненні цього зловживання (поширення дезінформації, - ред.), але, як ми вже говорили, це постійна проблема. Ми прагнемо постійно вдосконалюватися, щоб залишатися попереду. Це означає створення більш досконалих технологій, наймання більшого числа людей і більш тісну співпрацю з правоохоронними органами, експертами з безпеки та іншими компаніями", - резюмує Глейхер.