Київ роздору: Як парламенту пропонують поділити владу в столиці

Зауважимо, що нині мер Києва Віталій Кличко є одночасно обраним мером Києва (який очолює Київраду) і призначеним головою КМДА.

112.ua

Верховна Рада найближчим часом може розглянути законопроект № 2143 та альтернативні про поділ двох посад - мера Києва як очільника Київради і голови Київської міської державної адміністрації (КМДА).

Документ, який уже встиг стати скандальним, передбачає проведення позачергових виборів столичного мера 8 грудня 2019 року - і вже відповідно до нововведень цього законопроекту. Однак проект закону містить й інші не менш цікаві нововведення.

Київрада окремо, КМДА - окремо

Згідно із законопроектом, місцеве самоврядування у столиці - це безпосередньо територіальна громада, Київрада та районні ради (вони своєю чергою формують виконавчі органи).

І міський голова, звісно.

Новини за темою: УДАРити по Зеленському: Що задумав Кличко?

Київська міська державна адміністрація (КМДА) більше не виконавчий орган Київської міськради, а окремий орган, який здійснює виконавчу владу в столиці.

Передбачається, що КМДА виконує переважно контрольно-наглядові та координаційні функції.

Місцеве самоврядування в Києві - не тільки міська рада, а й районні

Законопроект передбачає повернення ліквідованих восени 2010 року райрад та формування районів заново. Перелік районів має запропонувати Київрада, уряд - подати до парламенту, і саме за Верховною Радою буде останнє слово.

Зауважимо, нині в Києві 10 районів.

У результаті Київміськрада та районні ради мають поділити між собою повноваження місцевого самоврядування: наприклад, у сфері освіти інтернати - справа Київради, а школи і дитсадки - справа районних рад; у сфері охорони здоров’я - Київрада має опікуватися швидкими та стоматологіями, а районні ради - закладами первинної та профілактичної допомоги. Іноді повноваження перетинаються.

Загалом мають покрити багато сфер - освіта, медицина, культура, спорт, молодіжні програми, соцдопомога, землеустрій, житло та містобудування, пожежна безпека, благоустрій міста, організація громадського транспорту, паркування, торгівля на ринках, екопрограми, управління комунальним майном, утримання кладовищ та утилізація відходів тощо.

У Київради сфера повноважень трохи більша.

Новини за темою: Столична штучка: Як "слуги народу" мають намір перекроїти владу в Києві

Щодо кадрових питань. Законопроект передбачає проведення виборів мера Києва (а за сумісництвом і голови Київради) у два тури, якщо під час першого лідер не набрав понад 50% голосів.

Встановлюється, що секретаря київської міськради (фактично заступника міського голови) обиратимуть на строк повноважень ради таємним голосуванням.

Голів районних столичних рад теж пропонують обирати таємним голосуванням на строк повноважень відповідних рад. Достроково звільнити з посади голову районної ради можна буде голосами більшості депутатів від загального складу органу.

У проекті детально розписані повноваження голови районної ради, а також повноваження голови виконавчого комітету цього самого органу.

КМДА: контроль і право вето

Київська міська державна адміністрація отримує компетенції іншого характеру:

  • контролювати, щоб органи місцевого самоврядування дотримувалися Конституції та законів України;
  • ухвалювати рішення щодо держвласності у сфері управління адміністрації;
  • координувати діяльність терорганів центральної виконавчої влади;
  • забезпечувати втілення держпрограм на території Києва.

Очолить КМДА особа, яку запропонує уряд і затвердить президент (процедура звільнення аналогічна). Голова КМДА зможе перевірити акти органів міськради і припинити їхню дію.

Додаткові повноваження голів Київської міськради і КМДА

Обраний на виборах міський голова і призначений президентом очільник КМДА (обидва) братимуть участь у підготовці загальнодержавних і міжнародних заходів у Києві; отримають право дорадчого голосу на засіданнях уряду при розгляді питань щодо столиці. Окрім того, кожного з них долучатимуть до вирішення питань розташування у столиці резиденції президента, ВРУ, уряду та інших державних органів.

Є й повноваження, що відрізняються.

Мер Києва, зокрема, зможе долучатися до підготовки проектів законодавчих актів Верховної Ради, а також пропонувати передати у сферу управління Київміськради, громади чи районної ради підприємств чи установ державної чи інших форм власності.

Новини за темою: Доля Кличка: Навіщо Зеленський вирощує опозиціонера?

Натомість, голова КМДА погоджуватиме призначення та звільнення керівників держпідприємств та органів міністерств у Києві; погоджуватиме створення, реорганізацію, перепрофілювання держпідприємств у столиці.

Голові КМДА хочуть надати право перевіряти рішення органів місцевого самоврядування на предмет відповідності публічним інтересам тергромади, Конституції та законам України. У разі виявлення невідповідності очільник КМДА зможе накладати вето на рішення органів місцевого самоврядування. Вже з моменту опротестування припиняються дії із втілення акту.

Проте очільник КМДА одночасно з опротестуванням має звернутися до суду, який відкриває провадження щодо порушення. Якщо суд відмовився відкрити провадження, акт набуває чинності.

Нові правила розподілу грошей

У чинному законі "Про столицю України - місто-герой Київ" є стаття про особливості столичного бюджету. Її вилучають.

Натомість встановлюють, що столичний бюджет складатиметься з міського і районних бюджетів. Доходи формуватимуть завдяки власним надходженням і трансфертам з держбюджету. Видатки передбачаються у держбюджеті окремим рядком або закріплюються в інших законах про оподаткування.

Київська міськрада отримає право передати кошти столичним районам. Узагалі, питаннями розподілу видатків між міським і районними бюджетами опікуватиметься Київська міська рада. Очікується, що вона буде наближати соцпослуги до безпосереднього споживача і керуватиметься принципом субсидіарності (коли більшість проблем вирішують "на місцях").

Водночас безпосередньо в держбюджеті зможуть передбачати додаткові субвенції до районних бюджетів у Києві.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Loading...


Новини за темою

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>