Кабмін звільнив Балчуна: Як розпочав свою діяльність в Україні польський реформатор і чого йому вдалося досягти

Кабінет міністрів на сьогоднішньому засіданні прийняв рішення про звільнення польського реформатора-залізничника Войцеха Балчуна з посади голови правління ПАТ "Укрзалізниця". Тимчасово виконуючим обов'язки голови правління компанії був призначений перший заступник міністра інфраструктури Євген Кравцов. Пропонуємо згадати, як розпочав свою діяльність в Україні польський реформатор Балчун і чого йому вдалося досягти, будучи головою "Укрзалізниці"

Войцех Балчун З відкритих джерел

Кабінет міністрів України призначив головою ПАТ "Укрзалізниця" польського реформатора-залізничника і рок-музиканта Войцеха Балчуна 20 квітня 2016 року. Відповідне рішення одноголосно підтримали всі члени уряду.

Таким чином, через місяць після звільнення Олександра Завгороднього, який, на думку Кабінету міністрів, виконав поставлене перед ним завдання по стабілізації підприємства, "Укрзалізниця" отримала нового керівника, який надалі повинен був зайнятися її реформуванням.

У середині травня Балчун вступив на посаду, на початку червня з ним було укладено трудовий контракт із заробітною платою в розмірі 463 тис. грн на місяць. Паралельно новий глава "Укрзалізниці" представив уряду своє бачення складу правління підприємства, який пізніше Кабмін схвалив. А ось план самого реформування було подано Міністерству інфраструктури в кінці липня.

Прогнози, плани, обіцянки

У перші дні на новій посаді Балчун заявляв, що процес модернізації української залізничної галузі розтягнеться на тривалий час.

"Моєю роллю є почати процеси реформування. У Польщі вважають, що я взяв на себе роль камікадзе. Я переконаний, що вони говорять правду. Я не знаю, як довго я буду в змозі функціонувати, маючи такі великі завдання. Мої наступники зможуть продовжити реформи", - зазначив він, додаючи, що, приміром, реформування залізниці в Польщі тривало близько 20 років, а німецька реформа залізниці не закінчилася й досі.

При цьому Балчун підкреслював, що досить значною проблемою на шляху реформування "Укрзалізниці" є високий рівень корупції в Україні, який не можна порівняти з іншими країнами Європи.

Представляючи в Мінінфраструктури план діяльності підприємства, Балчун зазначив, що в найближчі півроку пріоритетом для "Укрзалізниці" стане викорінення корупційних складових, зокрема в тендерних процедурах, а також поліпшення якості послуг для пасажирів.

Войцех Балчун З відкритих джерел

"Багато уваги приділено змінам у пасажирських перевезеннях, підготовці до модернізації рухомого складу, запуску нових поєднань і поліпшення сервісу для пасажирів. Від елементарної чистоти поїздів – до істотного підвищення якості обслуговування подорожуючих. В цілому підготовлено і найближчим часом почнуть впроваджуватися принципи плану відновлення нормальної діяльності у сфері пасажирських перевезень", - уточнив він.

Також Балчун анонсував, що для прозорості вантажоперевезень буде впроваджуватися пілотна комп'ютерна система, яка буде автоматично розподіляти вагони між клієнтами, що, за словами глави "Укрзалізниці", унеможливить свавілля чиновників.

Крім того, Балчун пообіцяв перевірити тарифну політику, а також анонсував більше активну міжнародну діяльність компанії. "Протягом півроку ми хочемо створити міжнародну марку UZ Cargo International", - уточнив він.

У вересні глава "Укрзалізниці" додав, що особисто перед собою поставив три основні цілі на посаді керівника компанії - подолати погану історію "Укрзалізниці", пов'язану з боргами і матеріальною базою, стабілізувати фінансове становище і підготувати стратегію на майбутнє, яку можна було б реалізувати в парі з перспективним інвестиційним планом компанії.

"Після реалізації цих трьох кроків можливе створення сучасної європейської, клієнтоорієнтованої залізниці, національного чемпіона, що використовує сучасні технології і є зразком для інших залізниць. І не тільки в Європі", - зазначив він, додаючи, що це цілком реально при наявності політичних умов.

Від слів до справ

Через 100 днів роботи на посаді голови "Укрзалізниці" Балчун поділився лише одним досягненням. "Я почав розуміти місцевий менталітет. Обіцяють одне – роблять інше, обіцяють – і не роблять, імітують роботу і перекладають провину на інших. Не всі, далеко не всі! Але - страждає результат", - зазначив він.

До кінця 2016 року найбільш вагомим стало підписання "Укрзалізницею" меморандумів про співпрацю з компаніями Siemens і Pesa Bydgoszcz, а також Крюківським вагонобудівним заводом. Зокрема, ці компанії повинні були допомогти "Укрзалізниці" з оновленням рухомого складу, знос якого складає більше 80%.

За підсумками річної роботи на посаді голови "Укрзалізниці" Балчун назвав своїм основним досягненням продовження роботи компанії. "Компанія Ernst & Young за результатами фінансового аудиту в цьому році прибрала зі свого звіту пункт, в якому говорилося, що є ризик для продовження діяльності УЗ. Реальна оцінка аудитора була - невідомо, чи переживе фірма 2016 рік. Зараз вони прийшли до нас з посмішками і сказали, що УЗ знаходиться в хороших руках і виходить на прямий шлях, давайте цього не втратимо", - зазначив він.

Показники І кварталу 2017 року діяльності "Укрзалізниці" Войцех Балчун/Facebook

"Укрзалізниця" оприлюднила інфографіку, згідно з якою, показники І кварталу 2017 року свідчать про покращення фінансово-економічних результатів компанії. Так, дохід компанії збільшено на 1,8 млрд грн (10%) і досягнуть показника 18,9 млрд грн. Загальні видатки зменшено на 0,6 млрд грн (3,3%). А ось витрати від перевезень виросли до 2,0 млрд грн (14,8%) і склали 15,5 млрд грн.

Показники І кварталу 2017 року діяльності "Укрзалізниці" Войцех Балчун/Facebook

Говорячи про провали, Балчун підкреслив, що очікував здійснення певних речей швидше, ніж це вийшло, проте яких саме – не уточнив.

Експерти іншої думки

Водночас експерти оцінили діяльність Балчуна на посаді голови "Укрзалізниці" дещо інакше. Так, позитивним моментом, за їх думку, є пасажирські перевезення. "Укрзалізниця" вперше запустила дуже важливі для країни повідомлення. Наприклад, ввела швидкісні потяги "Інтерсіті" з столиці у Кривий Ріг, Кропивницький (Кіровоград), Івано-Франківськ, Миколаїв і Херсон. Вперше почав курсувати пасажирський поїзд між Києвом та Ізмаїлом, що забезпечив стабільний зв'язок зі столицею для всієї Південної Бессарабії, в якій проживає 650 тис. осіб.

Також під керівництвом Балчуна "Укрзалізниця" запустила пряме сполучення між Києвом і Солотвиному, завдяки якому 600 тис. жителів Східного Закарпаття отримали можливість їздити поїздом до столиці, а інші громадяни України – пряме сполучення з курортними зонами цього регіону і знаменитою Долиною нарцисів.

Крім цього, компанія почала активно розвивати та міжнародні пасажирські перевезення – курсує швидкісний потяг "Інтерсіті+" за маршрутом Київ – Львів – Перемишль, а також регіональний поїзд за маршрутом Ковель – Хелм. Розпочата робота по запуску пасажирських поїздів по європейській колії з міста Мукачева в Угорщині, Словаччині та Румунії.

А ось провалів, переконані вони, набагато більше – Балчуну не вдалося повністю реалізувати жодну з поставлених їм завдань.

Зокрема, зазначають експерти, не була поліпшена організація вантажоперевезень: у жовтні 2016 року через брак дизельного палива "Укрзалізниця" зупинила понад 11 тис. вагонів, що призвело до зриву контрактів між українськими компаніями та їх іноземними партнерами; в березні і квітні 2017 року з вини "Укрзалізниці" українські Гзк недогрузили всього близько 125 тис. тонн ЗРС, збитки оцінені в 7,5 млн дол. валютної виручки.

З відкритих джерел

Також, на думку експертів, Балчуну не вдалося досягти прозорості і зниження корупції. Так, у березні 2017 проводився тендер на закупівлю 3 тис. піввагонів, проте умови були складені таким чином, що українські вагонобудівні підприємства не могли брати участь у конкурсі.

Також не був здійснений перехід "Укрзалізниці" на формульні контракти при закупівлі дизпалива.

Крім того, компанія хоч і збільшила бюджет на капітальні інвестиції, однак фактично не використовує кошти не за призначенням. Кошти від підвищення тарифів спрямовуються на покриття поточних видатків і погашення кредитів, але не на вирішення проблем з інфраструктурою і дефіцитом локомотивів. Ініційовано очевидно необґрунтоване підвищення тарифів в 2017 році на 22,5% (офіційний прогноз інфляції від КМУ - 8,5%). При цьому з початку 2017 року спостерігається уповільнення темпів промислового виробництва. Триває технічний дефолт "Укрзалізниці".

Крім того, експерти відзначають, що також не був поліпшений сервіс пасажирських перевезень, не вдалося повністю модернізувати рухомий склад. Також не були підняті на обіцяний рівень оклади співробітників "Укрзалізниці", не було досягнуто забезпечення безпеки перевезень і вантажів.

Варто відзначити, що Балчуна також неодноразово критикував міністр інфраструктури Володимир Омелян. На його думку, Балчун – примхливий шоумен, якому більш цікаві концерти і політичні домовленості, а не менеджмент "Укрзалізниці".

Войцех Балчун і Владимир Омелян З відкритих джерел

"Сподіваюся, у серпні, нарешті, буде заслухано звіт (Войцеха Балчуна, - ред.). Я так розумію, що наступне засідання Кабміну буде за два тижні і в цьому питанні потрібно поставити крапку. Команда ("Укрзалізниці", - ред.) потребує повної заміни. Сподіваюся, що це рішення буде прийнято найближчим часом. Моя позиція не змінилася", - заявив він тижнем раніше.

Довідково: Войцех Балчун прийшов в Україну як людина, яка має за плечима досвід успішного реформування польської залізничної компанії PKP Cargo і в інших сферах, неодноразово входив у рейтинги кращих управлінців Польщі.

У 2005-2007 рр. Балчун очолював наглядову раду корпорації PKP S. A (Польські залізниці). З 2008 по 2013 рр. був головою правління компанії PKP Cargo, яка на той час переживала реструктуризацію. У квітні 2012 р. Балчуна призначили головою правління LOT Polish Airlines.

Крім того, він лідер та гітарист рок-групи Chemia, яка виступала на одній сцені з такими всесвітньо відомими групами, як Deep Purple, guns'n'roses, Red Hot Chilli Peppers, 3 Doors Down.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів