Чому та як архістратиг Михаїл став небесним покровителем Києва

21 листопада православна церква згадує Собор архістратига Михаїла та інших сил безплотних.

church.ua

Шанування святих у православ’ї є важливою складовою духовного життя християнина, нагадує Синодальний інформаційно-просвітницький відділ УПЦ

Загальновідомо, що святці нагадують віруючим про день небесного покровителя, його подвиг та особливе молитовне заступництво. У сукупності це спонукає християнина не забувати про духовний орієнтир і можливості просити у святого клопотання перед Богом. Однак таким "функціоналом" не вичерпується значення агіології, або науки про святих та їхнє прославлення в церкві.

Чудо Михайла Архангела в Хонех church.ua

Цікаво, що ті, яких шанують як святих, можуть самі багато чого розповісти про людей, котрі їх прославляють. Іншими словами, шанування святих постає як свого роду духовний портрет суспільства.

У зв’язку з цим цікаво закцентувати, хто на території нинішньої України — історичної Русі вшановувався народом як святий. Відповідь на це цікаве запитання породжує багатий ґрунт для роздумів, оскільки на Русі першими, хто був прославлений, стали благовірні князі Борис і Гліб. Ні монахи, ні архієреї або мученики, а страстотерпці княжого роду, котрі показали смиренність і віру в обставинах, за яких це видається майже неймовірним, — на вершині державної влади.

Якщо хронологічно підійти до того самого питання, то з жителів Русі першим, хто досяг святості, була жінка — княгиня Ольга. Її шанування "у святих" також є показовим, адже в Христа зуміла зодягнутися войовниця, яка до цього нещадно тисячами винищувала ворогів.

Архістратиг Михаїл на Лядських воротах church.ua


Серед подібних спостережень уваги заслуговує і шанування архангела Михаїла в серці історичної Русі — Києві. Як і в попередніх випадках, спрямованість у молитвах до архістратига небесних сил не є випадковою. У найзагальнішому сенсі вона свідчить про духовну перемогу: Бога над дияволом, християнства над язичництвом, світла над темрявою, добра над злом.

До такої думки приводить історія Хрещення Русі за часів св. рівноапостольного князя Володимира Великого. Починаючи з Києва, статуї ідолів, через яких звершувалося поклоніння бісам, знищували, а на їхньому місці будували храми. За допомогою такої зміни віруючий народ намагався освятити землю, де стояли кумири. Відомо, що коли ідол Перуна було скинуто з пагорбів Дніпра до річки, то деякі язичники, котрі залишалися вірними своєму культу, вигукували: "Видибай наш государе, боже, видибай". Статуя ж видибала або спливала на берег, чому місце й отримало назву "Видубичі". Згодом ідол усе ж таки втопили, а перший митрополит Київський Михаїл благословив побудувати на тому місці монастир на честь архістратига Михаїла в знамення перемоги над дияволом. Досі та обитель іменується Видубицькою.

Архістратиг Михаїл. Софія Київська church.ua


Продовжувачем традиції вшанування архангела був онук благовірного князя Ярослава Мудрого Святополк (не плутати зі Святополком – сином Володимира, який убив свв. Бориса і Гліба), який носив у хрещенні ім’я Михаїл. Саме він заклав на початку XIII століття на Старій київській горі Михайлівський золотоверхий собор. Хрещення князя в ім’я архістратига також було невипадковим, оскільки цим було наголошено на непримиренній до недругів політиці князя.

Пам’ятник Архангелу Михаїлу на Оболоні church.ua


Примітно, що любов киян до архістратига Михаїла зберігається з великокнязівських часів і дотепер. Як свідчать історики, з XVI століття це шанування було зафіксовано не тільки топонімічно (у церковних спорудах), а й геральдично (на гербі Київського воєводства). До наших днів це зображення зазнало різних змін: змінювалися розташування меча в руці архангела, його вбрання, кольори фону. За радянських часів узагалі було вирішено створити новий герб УРСР, проте нововведення із зображенням серпа, молота і каштанів проіснувало не більше 30 років. У 1995 році київський герб повернув на свій щит архістратига Михаїла.

Пам’ятник Архангелу Михаїлу на Оболоні church.ua

Слід визнати, що і сьогодні зберігається особливе шанування архістратига небесних сил безтілесних серед киян - як християн, так і тих, хто тільки на шляху до церкви. У поданні городян зображення архангела уособлює перемогу добра над злом, здатність з Божою поміччю перемогти труднощі та біди.

Ієромонах Силуан (Пасенко)

Джерело: 112.ua

відео по темі

Loading...


Новини за темою

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>