Без води, їжі та пояснень: Як українці стали "заручниками" закордонних аеропортів і хто за це відповість

В Україні заговорили про зрив туристичного сезону. Розповідаємо, з чим це пов'язано

Українські туристи в аеропорту Албанії соцсети

Затяжні вихідні з нагоди святкування Дня Конституції України для сотень наших співгромадян виявилися зовсім не радісними: одні застрягли в аеропортах курортних міст світу і не могли повернутися з відпусток додому, інші, навпаки, з дому вирішили нарешті вирушити на довгоочікуваний відпочинок за кордон. Чому туристичний сезон було зірвано, хто за це відповість і чи можливе повторення цієї ситуації? – це, напевно, сьогодні головні питання, які цікавлять не тільки потерпілих громадян, але і всіх українців, які планують відпочинок у заморських країнах. 

Без води, їжі та пояснень: Як українці стали "заручниками" аеропортів

Перші повідомлення про сотні українських туристів, які просиджують години в аеропортах курортних міст світу, розлетілися країною 29 червня. "З аеропорту "Монастір" у Тунісі вже другу добу не можуть вилетіти до Харкова близько 300 українських туристів. Пасажири стверджують, що авіакомпанія Bravo Airways і туроператор Oasis Travel в особі компанії, що приймає, Insight Holidays не виконують своїх зобов'язань щодо повернення громадян України додому. Частина туристів залишається в аеропорту без інформації про запланований виліт, іншу групу туристів, які повинні були вилетіти до Харкова о 7:35 28 червня, привезли до готелю в місті Сус", - йдеться в сюжеті "ТСН".

Згодом виявилося, що українці чекають свої рейси не лише з аеропортів Тунісу - з подібною ситуацією також зіткнулися наші громадяни у Грузії, Туреччині, Єгипті, Албанії та інших країнах, куди їздили на літній відпочинок. Загалом - близько тисячі осіб.

  • Українські туристи - у
    Українські туристи - у "заручниках" аеропортів соцсети
  • Українські туристи - у
    Українські туристи - у "заручниках" аеропортів соцсети
  • Українські туристи - у
    Українські туристи - у "заручниках" аеропортів соцсети

"У мене непереборне бажання набити морду керівнику цього авіаційного непорозуміння (мається на увазі авіакомпанія Bravo Airways, - ред.). Вже майже дев'ять годин близько 200 клієнтів цієї компанії очікують свій літак у міжнародному аеропорту Албанії "Тирана". Це сім годин без води, їжі та жодних пояснень. Вбиває насправді байдужість. За цей час жоден представник авіакомпанії не знайшов можливості або бажання пояснити людям. Адміністрація аеропорту самоусунулася. Велика кількість дітей намагається заснути, а це непросто в цих умовах. У залі очікування холодно. Нерви у тих, хто не спить, на межі", - зазначив у Facebook житель Івано-Франківська Ростислав Артеменко, який 1 липня поповнив списки "заручників" світових аеропортів.

Але й це не все. Паралельно на затримку рейсів скаржилися і сотні громадян, які не могли годинами вилетіти з України за кордон. Наприклад, киянка Ганна Каранова хотіла з мамою і дитиною поїхати на відпочинок до Єгипту, але після непорозумінь з туроператором та авіакомпанією була змушена відмовитися від такої ідеї.

Як уточнила жінка на своїй сторінці в Facebook, спочатку туроператор Join Up довго не міг визначитися з часом вильоту, потім з аеропортом відправлення, його нібито поміняв перевізник - авіакомпанія Bravo Airways.

Після 12-годинного очікування в аеропорту Борисполя Ганна - і з нею ще 200 осіб - все-таки сіла в літак, який, зробивши кілька кіл у небі, через 40 хвилин приземлився назад на злітну смугу - команда літака пояснила це технічними неполадками.

Коли їх усунули, люди почали саботувати виліт і просити інший літак. Цю вимогу не виконали.

Зрештою пасажири відмовилися летіти до Єгипту і, викликавши поліцію, написали колективну скаргу.

Перевізник або туроператор: Хто винен у зриві туристичного сезону

Авіакомпанія Bravo Airways, на яку скаржаться численні пасажири, звинувачує у затримках рейсів туроператорів - зокрема згадану раніше компанію Oasis Travel. "У зв'язку з систематичним невиконанням туроператором Oasis своїх фінансових зобов'язань протягом останніх двох років і нарощуванням фінансової заборгованості перед авіакомпанією, яка на 27 червня досягла 25 млн грн і призвела до вимушеного скасування рейсів, змінився розклад всіх польотів авіакомпанії", - йдеться на сайті перевізника.

У туроператора своєю чергою заперечують звинувачення у заборгованості, а провину за затримки рейсів поклали на перевізника. "Oasis Travel Ukraine відповідально заявляє, що порушення в розкладі авіаперельотів є наслідком дій і рішень авіакомпанії Bravo Airways. З червня 2018 року авіакомпанією систематично порушувались умови договору на здійснення чартерних рейсів до Тунісу, затримки з вильотами становили понад 13 годин… Ситуація, що склалася з транспортними засобами, призвела до того, що авіакомпанія має заборгованість перед аеропортами Тунісу і не має коштів для оплати посадки, обслуговування і зльоту рейсів в аеропортах Туніської Республіки і, ймовірно, тому відмовилася їх виконувати", - зазначила прес-служба компанії в Facebook.

Тим часом експерти галузі стверджують, що якими б не були відносини в авіаперевізника та туроператора, відповідальність за те, що сотні українців опинилися "заручниками" аеропортів у чужих країнах або у своїй власній, лежить на обох сторонах.

При цьому голова Всеукраїнської асоціації туроператорів Ігор Голубаха додав, що, на його думку, в цьому конкретному випадку насамперед про людей повинен був подумати перевізник, який доставив їх в іншу країну і зобов'язаний був повернути назад.

Як пояснив він "BBC Україна", ще до виконання рейсів оплата туроператора повинна бути на рахунках авіакомпанії - тобто у разі існування заборгованості перевізник про це знає ще до початку туру.

Зауважимо, міністр закордонних справ Павло Клімкін також вважає, що за нинішній "туристичний колапс" відповідальні "недобросовісні авіаперевізники та туроператори", проте не уточнює, хто саме з них.

На його думку, українська влада повинна провести "ретельний і всебічний аудит", щоб знайти винних. "Нам треба не просто санувати наслідки подібних неподобств, а нарешті звернути увагу на причини, які їх породжують. Компанії, які викликали туристичний колапс, повинні за це відповісти. Ретельний і всебічний аудит повинен з'ясувати, чому вони не виконують умови ліцензій і чи здатні їх взагалі виконувати. І робити це необхідно не колись там, а прямо зараз. Досить, як страуси, ховати голову в пісок", - наголосив Клімкін на своїй сторінці в Facebook.

Варто відзначити, що подібна ситуація з туристами відбувається вже не вперше - у квітні цього року 218 українських туристів більше доби не могли вилетіти з аеропорту Шарм-ель-Шейха до Львова. Перевізником тоді була авіакомпанія Yan Air. Проблему вдалося вирішити після втручання президента України та Міністерства закордонних справ.

"Інспектор Фреймут" для літаків та інші санкції: Що кажуть відповідальні відомства

Через відсутність конструктивного діалогу між авіаперевізником і туроператором за вирішення "туристичного колапсу" взялася держава. Майже відразу ж після повідомлень про те, що сотні українців опинилися "заручниками" аеропортів, відповідальні відомства – Міністерство інфраструктури, Міністерство економічного розвитку і торгівлі провели переговори зі сторонами конфлікту. За їхніми підсумками, авіакомпанія Bravo Airways погодилася взяти на себе витрати, пов'язані з поверненням людей додому, після чого вони повинні бути відшкодовані туроператором.

Пізніше глава Мінінфраструктури Володимир Омелян додав, що підконтрольне йому відомство збирається "закінчувати з вольницею, яка в гонитві за грошима переросла в безвідповідальність", свідками якої ми стали в останні дні.  

Як саме це відбуватиметься, міністр розповів сьогодні, 3 липня, після наради з представниками авіакомпаній та туристичних операторів. Зокрема, за словами Омеляна, була досягнута домовленість, що з наступного року обслуговувати польоти над Україною і на міжнародних рейсах будуть лише літаки, яким не більше 20 років. "Впродовж найближчих двох тижнів Державіаслужба проведе повну технічну ревізію, тих літаків, які використовуються насамперед у нерегулярних перевезеннях. І прошу нікого не ображатися, якщо деякі з них буде визнано такими, що не відповідають належному технічному стану", - підкреслив міністр, додавши, що також обговорювалася можливість введення так званого "інспектора Фреймут" для перевірки стану салонів, особливо старих літаків.

Крім цього, Омелян пообіцяв, що до кінця тижня на сайті Мінінфраструктури та Державіаційної служби буде розміщено рейтинг авіакомпаній. "Рейтинг буде оновлюватися кожен місяць. Кожен громадянин, туроператор, турагентство зможе побачити якісну аналітику: з якою частотою виконується рейс, як часто є запізнення, і вибрати, або заплатити на 50 доларів дорожче за путівку та мати своєчасний виліт, або заощадити і провести деякий час в аеропорту прибуття або відбуття", - сказав він.

Що стосується туроператорів, Омелян зазначив, що ініціював скасування ліцензії для Oasis Travel.

За його словами, це питання буде розглянуто завтра, 4 липня, на нараді МЕРТ під головуванням Степана Кубіва. Тобто глава Мінінфраструктури підтримав скаргу авіаперевізника.

Водночас у туроператора Join Up ніхто ліцензію відбирати не збирається. Як було зазначено, у компанії заборгованості перед Bravo Airways немає, вона також, як і туристи, стала заручником ситуації довкола Oasis Travel.

Всі вдома, або Що важливо не забувати туристам

У МЗС України констатували, що всі наші співгромадяни, які мучилися в аеропортах різних курортних міст світу, чекаючи на свої рейси з 27 червня, вже повернулися на батьківщину. Останні гуманітарні літаки приземлилися в Україні сьогодні вдень. "Станом на 11:43 за київським часом було завершено відправлення українських туристів на батьківщину. Загалом авіакомпанії Fun Air та Anda Air на замовлення Bravo Airways 30 червня, 2 і 3 липня здійснили 6 авіарейсів, які забезпечили повернення 994 наших співвітчизників до України", - повідомив "Українській правді" заступник директора Департаменту консульської служби МЗС України Василь Кирилич.

Пізніше цю інформацію також підтвердили у Мінінфраструктури і сам авіаперевізник. "Ми забезпечили повернення всіх українських громадян з Тунісу, з Албанії, з інших держав, кризу подолано, питання вирішено", - наголосив глава українського транспортного відомства Володимир Омелян.

Тепер експерти радять пасажирам, які стали жертвами недобросовісності перевізників або туроператорів, звертатися до суду і вимагати компенсації за незручності.

Ми ж тим часом нагадуємо рекомендації МЗС для громадян України, які тільки планують свої поїздки за кордон:

– ретельно обмірковуйте свої подорожі, враховуючи обставини, які можуть раптово виникнути;

– уважно вибирайте туристичного оператора, вимагайте від нього повну інформацію щодо дій у випадку надзвичайної ситуації, контактні дані компаній та осіб, до яких цілодобово можна звернутися у разі виникнення форс-мажорних обставин;

– уважно вивчіть умови контракту про надання туристичних послуг;

– враховуйте безпечну ситуацію в країні, ситуацію в міжнародних аеропортах, через які здійснюватиметься подорож;

– зареєструйтеся на веб-ресурсі Департаменту консульської служби МЗС України "Добровільна реєстрація українських громадян при поїздках за кордон ("ДРУГ") – він створений для розшуку і надання сприяння громадянам України у разі надзвичайних подій за кордоном.

Інформація ж щодо прав пасажирів є на веб-сайті Державної авіаційної служби України. Зокрема, якщо в міжнародному аеропорту склалися непередбачені обставини, громадянам рекомендують вжити наступні заходи:

– невідкладно встановити та підтримувати зв'язок з туроператором, авіаперевізником або їхніми представниками в країні перебування, відповідними аеропортовими службами, з'ясувати причину затримки (скасування) рейсу, перспективи і шляхи вирішення питання, отримати інформацію про порядок розміщення в готелі, надання медичної та іншої необхідної допомоги;

– інформувати про актуальний стан ситуації родичів або знайомих в Україні;

– невідкладно телефонувати на "гарячу лінію" посольства чи консульської установи України в країні перебування в аеропорту або на цілодобову "гарячу лінію" МЗС.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...