Україна може в п'ять разів збільшити використання шлаків при будівництві доріг, - експерт

З відкритих джерел

Україна може збільшити використання шлаків у дорожньому будівництві як мінімум у п'ять разів. Такий висновок зробив аналітик GMK Center Андрій Глущенко у своєму дослідженні для круглого столу "Техногенні відходи. Як збільшити використання промислових шлаків в Україні".

В Україні налічується близько 430 тис. км доріг. Якщо щорічно ремонтувати хоча б 3 тис. км (близько 0,6% їх кількості), то споживання шлаків збільшиться мінімум до 5 млн т – це в п'ять разів більше, ніж на сьогоднішній день. 

"Нам пора зрозуміти, що перехід на використання шлаків замість щебеню та піску з кар'єрів – це питання державної екологічної політики. З іншого боку, важливо, щоб дорожні роботи фінансувалися", – додав Глущенко.

Як відмінний приклад застосування шлаків для прокладки доріг аналітик GMK Center навів нещодавнє будівництво ділянки вулиці в австралійському Сіднеї.

Частину дорожнього полотна австралійці зробили з геополимерного бетону. Бетон виготовлений із суміші доменного шлаку і золи від ТЕС. Поки тестову ділянку дороги, і стан полотна будуть контролювати датчики. Якщо досвід виявиться успішним, його застосування будуть розширювати.

Інший приклад теж родом з Австралії – це кільцева дорожня розв'язка Oak Flats Interchange в Новому Південному Уельсі. На її будівництво пішло близько 50 тис. т шлаків. Проект здійснила австралійська компанія ASMS, яка вже утилізує до 1,2 млн т шлаковмісних матеріалів на рік.

Україна використовує приблизно вдвічі менше шлаків, ніж інші країни світу.

"У 2018 році країна утилізувала менше половини від шлаків металургійного виробництва  – 48% доменних шлаків і 37% сталеплавильних шлаків", - навів дані Андрій Глущенко.

Українські підприємства країни відправили на утилізацію лише 4,9 млн т шлаків, або 45,5%. При цьому 2,1 млн т пішло на виробництво цементу, ще 1 млн т – на дорожнє будівництво. 

З іншого боку, наша країна може наростити використання шлаків ще за двома напрямками: збільшити їх частку у виробництві цементу і за рахунок експорту, вважає аналітик GMK Center.

Сьогодні українські цементні заводи додають близько 24% шлаків в свою продукцію. У той же час у світі частка шлаку в складі цементних сумішей, у тому числі шлакопортландцементу, становить від 35 до 95%. Крім того, є потенціал для збільшення завантаження українських цементних заводів.

"Зросте завантаження – зросте і використання шлаків", – підкреслив Андрій Глущенко.

Світовий досвід підтверджує ефективність використання шлаків у будівництві. Наприклад, у Великобританії міст Королеви Єлизавети II побудований з використанням 40 тис. куб м доменного шлаку. 

На будівництво будівлі та злітно-посадкової смуги аеропорту Toowoomba Wellcamp Airport в Австралії пішло 100 тис. т геополимерного бетону. Ця технологія дозволила скоротити викиди СО2 на 6,6 тис. т.

Австралійці пишаються і першою будівлею, зведеною виключно з екологічних матеріалів. При будівництві будівлі Інституту глобальних змін в штаті Квінсленд в числі іншого були використані балки з 330 куб. м геополимерного бетону.

У 2017 році Україна посіла 12-е місце в світі по виробництву сталі – і лише 29-е з експорту шлаків, стверджує Андрій Глущенко. 

На його думку, вся справа в дорогій логістиці. Витрати на транспортування шлаків можуть доходити до 90% кінцевої ціни. 

"Експортна ціна шлаку з України – 3,5 дол/т. Тому нам цікаві ринки з високими цінами. Має сенс розглядати ринки з ціною не менше 35 долл/т", – вважає аналітик GMK Center. 

Такі гроші за шлаки платять на півночі Європи (Великобританія, Швеція), на Близькому Сході (Кувейт), в Північній і Західній Африці (Алжир, Гана, Кот-д’Івуар). Ємність ринків з ціною 35 дол. і вище – до 1,4 млн т в рік. 

"У цілому використання шлаків – це сучасна тенденція економіки замкненого циклу і шлях до більш екологічного майбутнього", – резюмував аналітик GMK Center.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Loading...


Новини за темою

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>