"Сухі порти" на кордоні з ЄС повернуть транзит через Україну, - Андрій Шкляр

Шкляр зазначив, що ухвалене кілька років тому керівництвом УЗ рішення про підвищення доходів за рахунок підняття тарифів було недалекоглядним і прогнозовано призвело до різкого звуження присутності України на ринку транзиту

Керівник експертного спрямування ЦТС-Консалтинг Андрій Шкляр пояснив як Україні повернути статус основного транзитера вантажів до країн Європейського Союзу.

На думку експерта, існує перспективний спосіб повернення транзиту в Україну - розвиток спеціальних залізничних терміналів на кордоні з ЄС. Це так звані "сухі порти" - особливі залізничні станції на кордоні з Україною і ЄС, що дозволяють перевантажувати вантажі з вагонів з широкою колією в європейські. Головне в цій ідеї – можливість експорту-імпорту в Україну та навпаки за її межі з використанням  надійної інфраструктури на кордоні з ЄС.

"Ще в 2018 році дефіцит пропускної спроможності на митному переході Брест - Малашевиче оцінювався на рівні 4-5 поїздів на добу. Перспективними для створення так званих "сухих портів" є кордони з Угорщиною, Словаччиною та Румунією. УЗ повинна використовувати тарифні механізми для розвитку та залучення вантажопотоку. Тарифи повинні бути конкурентними в порівнянні з альтернативними маршрутами, а також прозорими і зрозумілими для міжнародних партнерів. Україна має позбутися статусу "головного болю" для транзитера, максимально швидко адаптуючи митні правила до європейського законодавства", - вважає Андрій Шкляр.

На думку експерта, якщо Україна не вживатиме термінових заходів адаптації до ринкових реалій, країна продовжить стрімкими темпами втрачати обсяги транзитного вантажопотоку. Починаючи з 2007-го щорічні втрати склали понад 51 млн тонн. Залізницею перевозиться лише 16,3 млн тонн, що вдвічі менше ніж 12 років тому. Причин тому кілька.

"Україна все ще залишається більш дорогою за вартістю логістики. Ситуація погіршується активним просуванням білоруських і польських компаній в рамках "Шовкового шляху", а також політичною підтримкою урядів цих країн у формі більш лояльних ставок", - констатує експерт.

Шкляр зазначив, що ухвалене кілька років тому керівництвом УЗ рішення про підвищення доходів за рахунок підняття тарифів було недалекоглядним і прогнозовано призвело до різкого звуження присутності України на ринку транзиту. Постачальники просто перенаправили свої вантажі в морські порти Балтики через Білорусь. У свою чергу, Росія активізувала будівництво нових терміналів у своїх портах Чорного і Балтійського морів.

Другим каменем спотикання на транзитних шляхах України є непрозора митна політика, що разюче дисонує з політикою тієї ж Білорусі.

"Білорусь використовує переваги єдиного митного простору з РФ як аргумент на користь перевезень через її територію, що спрощує документообіг та терміни проходження митних процедур", - каже Шкляр.

Третій бідою України, на думку експерта, є неузгоджена робота УЗ, складність і непередбачуваність у тарифній політиці і терміни доставки, обмежені інфраструктурні можливості заміни колісних пар на кордоні з ЄС.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Loading...


Новини за темою

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>