banner banner banner

Російський кредит тимчасово вирішить проблеми України, але вже в 2015 р. доведеться звертатися до МВФ

Кредиту Росії не вистачить на фінансування передвиборчого бюджету 2014 р. і на повернення всіх зовнішніх валютних зобов'язань

Украинское фото
Кредит від Російської Федерації, про який домовився президент України Віктор Янукович на 6-му засіданні міждержавної комісії, не вирішує гострих та нагальних проблем української економіки: розбалансованості бюджету та торгового балансу, що постійно призводить до зростання державного боргу; структурних диспропорцій економіки; надзвичайно нерівномірного розподілу ВВП, як наслідок, низької купівельної спроможності населення; надзвичайно низької енерго- та ресурсоефективності.

Так, дійсно, гроші від Росії дозволять в повному обсязі профінансувати заплановані витрати в 2013 р., але з набагато більшим дефіцитом державного бюджету, ніж це було заплановано на початку року. Тобто, можна говорити, що такий кредит – без будь-яких вимог щодо реформування економіки – консервує її проблеми. Ці проблеми обов'язково проявлять себе пізніше – скоріше за все після президентських виборів 2015 р. Але через два роки вже більш гостро буде стояти питання державного боргу, оскільки його розмір суттєво зросте, і не тільки через згаданий кредит, але й через бюджет на наступні два роки, які за своїм характером будуть "бюджетами споживання", а не бюджетами розвитку. Про це пишуть аналітики громадської організації "Громадянська справедливість".

В сьогоднішніх реаліях української економіки доцільно не дотувати видобуток вугілля і витрачати на це офіційно понад 13 млрд грн., а варто витрачати ці кошти на проекти з розвитку альтернативних джерел енергії. Майбутнє всіх економік саме за ними. Розвіданих запасів нафти та газу вистачить на період в 50 років. Також варто розвивати дрібне та середнє виробництво, яке буде орієнтуватися на передові технології не лише виробництва, а й очистки.

Офіційно було заявлено, що Росія, шляхом викупу українських євробондів, позичить Україні суму, рівну 15 млрд дол. У понеділок, 23 грудня, було оголошено що перша емісії таких євробондів відбулася на Ірландській фондовій біржі за англійським правом на 3 млрд дол на 2 роки під 5 % річних. У вівторок, 24 грудня, ці кошти повинні були надійти на рахунок НБУ. За заявою Прем'єр-міністра, згадані кошти таки надійшли. Однак, поки відсутнє підтвердження надходження коштів від НБУ або Рахункової Палати. Також неможливо знайти проспект емісії розміщення згаданих євробондів (ані українською, ані англійською). Хоча Міністерство фінансів офіційно повідомляло, що проспект емісії розміщений на його сайті.

Але найцікавішим є те, що російські ЗМІ почали активно обговорювати можливість надання кредиту з Фонду національного благополуччя, а також розмір самого кредиту. Відповідно фінансової стратегії фонду до 2030 р. він може інвестувати до 90 % своїх ресурсів у суверенні зобов'язання, але позичальників із рейтингом, не нижче АА-. І лише 10 % - в державні облігації менш надійних позичальників. Україна на разі має рейтинг В- (S&P і Fitch) та Сааа1 від Moody's. Відповідно, якщо усі 10 % активів ФНБ буде спрямовано на купівлю українських євробондів, то це лише на разі близько 9 млрд дол.

Пояснень два: або Росія свідомо пішла на такого роду "обман", оскільки потрібно надавати не 15 млрд дол. одразу, а певними порціями; або решта – 6 млрд – буде взята з іншого суверенного фонду РФ (їх є три). Таке можливо, оскільки кредитний договір так і не оприлюднений. Крім того, в російських умовах така непрозора кредитна діяльність РФ є нормальним явищем (через закритість інформації для власного населення, перекручування фактів і т.д.).

Також варто звернути увагу на заяви російських високопосадовців щодо можливості в будь-який час повернути наданий Україні кредит. Апріорі, така ситуація є неможливою, оскільки купівля євробонду передбачає періодичну сплату відсотка за купоном, а в кінці терміну – номіналу самого бонду. Але, знову ж, оскільки кредитна угода недоступна, неможливо бути повністю впевненим.

Більш ймовірним виглядає теза про те, що російський уряд заспокоює своїх громадян, адже через кредит для України піднялася хвиля невдоволення в Росії. ФНП з самого початку формувався як фонд накопичення нафто та газодоларів на випадок проблем в економіці для виплат пенсій. Тому опозиція до Путіна намагається "розкачати" тему неефектиного використання накопичених ресурсів, фактично розбазарювання національного багатства задля амбіцій Путіна.

Якщо буде отримано від Росії всю заявлену суму, то її не вистачить на фінансування передвиборчого бюджету 2014 р та повернення усіх зовнішніх валютних зобов'язань. На наступні 2 роки Україні потрібно буде повернути близько 13 млрд дол зовнішнього боргу. Залишається 2 млрд, яких не вистачить для покриття дефіциту бюджету, навіть, на ступний рік. Постає питання про інші джерела фінансування. І тут варіант лише один – МВФ. Хай навіть не в 2014 р. Але в 2015 році Україні доведеться повертатися до співпраці з цією МФО. Звичайно, ситуацію могли б покращити дієві реформи, які б запустили процес іноземного інвестування. Іноземні інвестиції могли б збалансувати платіжний баланс. Платіжний баланс є на сьогодні збалансованим, але за рахунок кредитних грошей, які надходять в економіку. А кредити, на відміну від інвестицій, не створюють робочі місця, не збільшують ВВП, а лише вимивають ресурси з економіки, призводять до зростання зовнішнього боргу.

Покращення ситуації з інвестиціями не відбудеться, оскільки відповідно до проекту бюджету на наступний рік зросте податковий тиск на підприємців. Крім того, іноземців лякає корупція та недотримання законодавства. Зростання інвестицій можливе, але з боку російських компаній, а це є додатковою загрозою для економіки. Концентрація виробничого та фінансового капіталу в одних руках підвищує волатильність економіки.

Джерело: Громадянська справедливість

відео по темі

Loading...


Новини за темою

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>