Міжнародний енергоексперт Кшиштоф Рогульський розповів, що потрібно зробити для старту роботи нового ринку електроенергії

"Регулятору потрібно виконати дуже багато роботи, щоб запрацював роздрібний ринок електроенергії, не було стрімкого зростання цін і негативного сприйняття реформи через це", - зазначив він

Енергетичний експерт, директор консалтингової компанії Doradztwo Gospodarcze (Польща) Кшиштоф Рогульський вважає, що новий регулятор (Національна комісія з регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг) сьогодні знаходиться на самому початку свого шляху реформування ринку електроенергії після процесу оновлення складу Комісії, однак вже зрозуміло, що нова Комісія прагне до створення правильних і зрозумілих правил на енергоринку. Про це повідомляють "Українські новини".

"Вже видно, що Регулятор хоче створити нормальні умови роботи на ринку. Але, звичайно, потрібно більше часу. Для того, щоб 11 грудня увійти в нормальний ринок (ред. – новий ринок електроенергії), Регулятору потрібно виконати дуже багато роботи, щоб запрацював роздрібний ринок електроенергії, не було стрімкого зростання цін і негативного сприйняття реформи через це", - зазначив Кшиштоф Рогульський.

Разом з тим експерт вважає, що потрібно внести низку виправлень у новий закон "Про ринок електроенергії", а також до 11 грудня вирішити питання із запуском в Україні стимулювального тарифоутворення (RAB-тарифів) для операторів розподільної системи (ред. – раніше "обленерго"), оскільки це – одна з важливих складових нового ринку електроенергії (вступає в силу з липня 2019 року, - ред.).

"Так, є передумови, що RAB-тарифи буде запущено. Новий регулятор буде дивитися на це вже новим поглядом, але питання в тому, наскільки всі його (регулятора) підтримають", - зазначив експерт.

Кшиштоф Рогульський також підкреслив, що впровадження RAB-регулювання впливає на інтерес інвесторів до енергетичних активів, які готуються до приватизації в Україні, оскільки дозволять інвестору спрогнозувати, через який період часу він зможе повернути інвестиції в придбаний актив.

"Кожен інвестор ухвалює рішення про те, куди вкласти свої гроші, і він здійснює інвестиції з тим, щоб заробити. Реформа стосується двох рівнів. Це роздріб, який працює з клієнтом, і це оптовий ринок. У залежності від того, я хочу купити генерацію чи я хочу обленерго, як інвестор, я думаю і рахую: наскільки мені це вигідно. Умови успіху приватизації, якщо я говорю про обленерго, залежить від того, наскільки регулятор дозволить заробити на цьому ринку грошей. Тому що якщо на обленерго я "заведу", скажімо, кілька мільярдів, це дуже велика сума. Я хочу знати, що протягом 20 років мої інвестиції окупляться", - зазначив Кшиштоф Рогульський.

На думку енергоексперта, у частину тарифу, яка називається RAB, повинна бути закладена зворотна інвестиція.

"Що це означає? Якщо я повинен вкласти мільярд своїх грошей, то щонайменше протягом 20 років вони мають до мене повернутися, тому що якщо так не буде зроблено, то я покладу їх у банк, де я отримаю кращі відсотки. Якщо ці гроші я покладу в банк, то без ризику, ніякого регулятора на моєму шляху, я отримаю кращий відсоток, ніж ці інвестиції в енергоактив", - зазначив Кшиштоф Рогульський.

На його думку, енергетика – це той бізнес, де грошові потоки повинні бути розраховані на 20-30 років уперед, тому відсотковий дохід інвестора такого бізнесу не може бути меншим, ніж відсотковий дохід за вкладом (депозитом) у банку.

"RAB-тариф повинен бути впроваджений як мінімум на 20 років. Від цього залежить повернення грошей інвестору протягом періоду. І така віддача повинна бути на піввідсотка, навіть на 2 копійки більше, ніж банківський депозит. Тому що інакше інвестор піде зі своїми коштами до пенсійного фонду або в банк. Є, звичайно, стратегія, політика і різні фактори, але елементом успіху вважається RAB, і сьогодні всі зацікавлені в приватизації енергоактивів в Україні дивляться і чекають, що станеться з RAB, бо якщо його немає, то виникає питання, а чи варто вкладати гроші?" - зазначив директор консалтингової компанії Doradztwo Gospodarcze.

Відзначимо, в Проекті Порядку щодо встановлення тарифів для ОСР (розподільчих компаній) передбачено правила гри для переходу на стимулювальне тарифоутворення, а також можливість перехідного періоду (витрати +) для тих компаній, які поки не готові перейти на RAB-регулювання. Також враховано рекомендації Енергоспільноти в частині об'єднання декількох Порядків в один документ, передбачено обов'язкове надання аудиторського звіту щодо фінансової діяльності ліцензіатів тощо.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів