Дуже багато об'єктів "Євро-2012" добудовані зовні, а насправді не доопрацьовані зсередини

ВОЛОДИМИР ОМЕЛЯН - міністр інфраструктури України. Одним із пріоритетів його роботи в міністерстві було реформування "Укрзалізниці". Паралельно зайняв посаду члена наглядової ради держпідприємства "Укрекоресурси". Закінчив Львівський університет імені І.Франка та національний університет "Львівська політехніка". Отримав спеціальності: фінанси, міжнародні відносини, економіка і підприємництво. Одружений. Дружина - відомий український дизайнер Світлана Бевза. Має двох синів. Його двоюрідний брат - оперний співак Василь Сліпак

Дуже багато об'єктів "Євро-2012" добудовані зовні, а насправді не доопрацьовані зсередини
112.ua

Наталія Влащенко

Журналіст

ВОЛОДИМИР ОМЕЛЯН - міністр інфраструктури України. Одним із пріоритетів його роботи в міністерстві було реформування "Укрзалізниці". Паралельно зайняв посаду члена наглядової ради держпідприємства "Укрекоресурси". Закінчив Львівський університет імені І.Франка та національний університет "Львівська політехніка". Отримав спеціальності: фінанси, міжнародні відносини, економіка і підприємництво. Одружений. Дружина - відомий український дизайнер Світлана Бевза. Має двох синів. Його двоюрідний брат - оперний співак Василь Сліпак

Влащенко: Сьогодні у нас в гостях міністр Міністерства інфраструктури Володимир Омелян.

Добрий вечір. Ходять чутки, що ви є людиною Авакова. Як ви можете це прокоментувати?

Омелян: Моє висунення було непростим. Але мене висунув НФ, і ми домовились, що всі мої успіхи будуть завдячуватися їхній підтримці, бо для будь-якого міністерства одне з ключових завдань - підтримка в парламенті, голосування необхідних для галузі законів. Я познайомився з Аваковим, власне, під час проходження співбесіди - до того я його не знав. Тому не думаю, що можна вважати, що я його людина. Спілкування з ним абсолютно продуктивне і він дуже допомагає в роботі. Бо ця галузь не лише складна технологічно, - вона складна через корупцію, яка пронизала, фактично, її повністю, і за останні роки вона тільки посилювалася, а не спадала. Чи я чиєюсь людиною? Ні. Чи я відчуваю вдячність? Так, за те, що можу зробити необхідну реформу в своєму міністерстві. Є підтримка НФ, є діалог з депутатами, але не меншою є і підтримка з боку прем’єр-міністра.

- Як часто керівник "Укрзалізниці", польський менеджер Войцех Балчун буває в Україні? Наскільки вам легко з ним працювати?

- Вже набагато частіше буває, і навіть ці вихідні він працюватиме на роботі. Поки підписувався контракт, він входив в курс справ, і де-юре ставав керівником, безперечно, що йому доводилося багато часу проводити на батьківщині, де він закінчував свою роботу. З моменту підписання контракту пройшло вже півтора місяці, і з понеділка по п’ятницю він зобов’язаний бути на робочому місці. Моя функція не полягає в тому, щоб він був на робочому місці з 9-ої до 18-ої. Моя функція - щоб від нього був ефект і результати для суспільства. Власне, про це ми говоримо постійно, діалог є. Він людина з іншого середовища, йому достатньо складно входити в українські реалії. Я йому їх терпляче пояснюю. Ключове для нас, станом на сьогодні - план дій реформування, який повинен бути узгоджений, і який повинен бути публічним після його узгодження, щоб не лише міністр чи уряд знав, що робить новий керівник "Укрзалізниці", а і щоб суспільство розуміло, що відбувається. Процес реформ дуже складний, а процес реформ "Укрзалізниці" складніший вдвічі. Залізниці в Європі проходили корпоратизацію декілька років. Ми не можемо чекати так довго. Ми повинні розуміти, що якщо немає змін в перші півроку, то це буде в другому півріччі, або на наступний рік. Але ми повинні розуміти, що рухаємося з точки А в точку Б постійно, і темп не спадає.

- У Бальчуна є план реформ "Укрзалізниці"?

- План реформ в нього є. Але вимога з нашого боку, з боку міністерства, щоб цей план був так розписаний, щоб ми бачили помісячно,чи  потижнево, що зроблено, як ми переходимо до наступного етапу. Розуміння в нього є - є проблема кадрова. Але вона однакова, що для "Укрзалізниці", що для Міністерства інфраструктури. Тобто це ті люди, яким ти можеш  спокійно делегувати повноваження, і вони, в підсумку, дадуть тобі якісний результат роботи. От над цим ми власне зараз також  працюємо, бо оскільки "Укрзалізниця" одне з таких, умовно кажучи, ресурсних для корупції джерел, - ми розуміємо, що ті люди мають бути з бездоганною репутацією, високими професійними навиками і розумінням процесів. У нас немає можливостей вчити людей.  

Новини за темою

- Глава "Укрзалізниці" був запропонований Абромавичусом?

- Насправді він був обраний номінаційним комітетом. Абромавичус був просто одним з членів цього комітету. Я щиро сподіваюся, що ті два номінанти, які були обрані на найважливіші державні підприємства, вони були обрані прозоро і дадуть результат суспільству. З "Укрпоштою" я впевнений на 90%, з "Укрзалізницею" сподіваюсь 50 на 50.

Новини за темою

- Не секрет, що "Укрзалізниця ", будучи державним підприємством, була поділена між кількома людьми. Як ви збираєтеся з цим боротися?

- Там дійсно є дуже багато груп впливу, які за рахунок державного ресурсу стають раптом великими мільйонерами чи мільярдерами. Картинка типова для України. Ми переводимо все в публічну площину.Ми хочемо перевести всі закупівлі, від формування тендерних заявок до проведення тендерних процедур, в режим онлайн, щоб будь-хто, кому цікаво, міг мати доступ, а не як це зараз, коли відбуваються незрозумілі маніпуляції під килимом. Ми повинні сформувати ефективний менеджмент, скоротити значно центральний апарат "Укрзалізниці", бо чим більше людей, тим складніші процедури, тим більша спокуса зайнятися не роботою, а власним збагаченням. Я сподіваюсь, це Бальчуну вдасться, і я йому буду в цьому щиро допомагати. У нас дуже добрий діалог з правоохоронними органами, величезне сподівання покладаю на НАБУ, де ми відверто спілкуємося по прізвищах. Я сподіваюсь, що ми поставимо крапку на зловживаннях, бо та система,  яка  в нас сьогодні є: 50% - від корупції, 50% - від неефективності. Якщо ми зламаємо тренд, ми переможемо.

Новини за темою

- Що з підвищенням тарифів на перевезення? Скільки вагонів ми будемо закуповувати?

- У нас 90% інфраструктури є зношеною. Ми повинні це сприймати, як факт. Щодо оновлення і модернізації вагонного парку - ми повинні розробити мінімум 5-річний план таких заходів. Тільки тоді ми можемо мати стратегічних інвесторів в галузь. Нам необхідно прийняти закон про залізничний транспорт, який дасть можливість приватних інвестицій, і створення вільного ринку конкуренції на ньому. А отже, здешевлення цін. Коли ми приймали підвищення останніх тарифів, була дуже жорстка протидія, було блокування на всіх етапах. Нам вдалося переламати ситуацію - тарифи ми підняли. Але ключове завдання, яке зараз ставиться перед керівництвом "Укрзалізниці" - ми повинні переглянути собівартість тарифу. Ми повинні зрозуміти, що ж в ту собівартість входить. Ми повинні різко підняти ефективність роботи самої "Укрзалізниці". Десятиліття назад "Укрзалізниця" будувала автобан Київ-Одеса, запускала авіацію в Україні. Зараз вона, фактично, на межі виживання. Ми повинні повернути ситуацію в нормальне русло. Незважаючи на те, що більшість залізниць світу дотуються державами, ресурс "Укрзалізниці" абсолютно спокійно дозволяє їй бути величезним прибутковим підприємством. І бути одним з донорів і двигунів економіки України: розміщуючи замовлення по відновленню локомотивного господарства, по виробництву нових вагонів, ми запускаємо на території України наші підприємства. Ми хочемо привнести нову корпоративну культуру, нові технології в цю сферу, запросивши Bombardier, General Electric, які готові розміщувати свої виробництва також тут. І я сподіваюсь, що і Крюківський завод буде себе комфортно почувати в цій ситуації. Національний виробник дуже важливий. Але він повинен постачати продукцію конкурентну. Тоді він може бути успішним і на внутрішньому ринку, і на зовнішньому. Якщо цього немає, і ми просто волаємо про підтримку національного виробника - це дорога в нікуди. Автоматично ціни виростають на 30-50%, потім в декілька разів - і зупинка всієї економіки.  

- Чи можете ви підтвердити або спростувати чутки про приватизацію "Укрзалізниці"?

- Однозначно, приватизації "Укрзалізниці" не буде. За рахунок змін законодавства ми дозволимо приватним операторам перевозити пасажирів чи вантажі, мати власні локомотиви. Але це теж довготривалий період. Для того, щоб була ефективно діюча структура, нам потрібно цього року створити залізничну адміністрацію, після прийняття закону про залізничний транспорт. Це буде незалежний орган, який контролюватиме ефективний ринок, доступ всіх, рівномірний, до залізничної інфраструктури плюс створення окремого органу з тарифорегулювання, який включатиме в себе  тарифи не лише залізничні, але і морські та інші. Він буде визначати, чи дійсно підняття тарифів потрібно, чи має бути пониження. А не так, як ми сьогодні: проблеми  на "Укрзалізниці" - автоматично підвищуємо тариф.

- У чому буде полягати реформа "Укравтодору"? Чим буде займатися "Укрдорінвест"?

- Цього року маємо рекордні 19 млрд на українські дороги - близько 2000 тис. км повинно бути відремонтовано. Децентралізація "Укравтодору" приведе до дуже простих речей: управління стане прозорішим, ефективнішим, оперативнішим. Станом на сьогодні "Укравтодор" сам собі господар: що хоче, те й робить, контролює сам, і приймає роботу самостійно. Цього бути не повинно. Ми розробили повний пакет "дорожньої реформи" і внесли його в парламент. 

- Що робити з технологічністю ремонту доріг?

- Ми зараз залучаємо максимально всіх інвесторів, які готові прийти і брати участь у тендерах, і щоб вони давали найкращу якість і найдешевшу ціну. Традиція останніх років: у нас були регулярні 4-5 компаній, які між собою мінялися, і по черзі вигравали різні тендери. Ми це повинні змінити. У нас є величезна проблема з вибіркою кредитних міжнародних коштів - вибірка декілька відсотків. Я сподіваюся, що в "Укрдорінвесті" ситуація буде змінена, і ми з наступного року вже зможемо цю вибірку збільшити в рази і закумулювати вдвічі більшу суму на 2017 бюджетний рік.

- Хто відповідає за безпеку доріг?

- У нас завжди була традиція: дорога це просто асфальтне полотно, більш-менш пристойної якості, і всі вже вважають, що це автобан. Ми міняємо психологію. Дорожній фонд, який буде створений, передбачатиме 5% фінансування на заходи безпеки: роздільні смуги, освітлення, відповідні знаки. 

- До кого я, як водій, можу апелювати, якщо щось трапиться зі мною або з машиною через те, що таких речей на дорозі немає?

- В першу чергу це буде південний "Укравтодор" і державна служба безпеки.

- У нас є в країні стратегія розвитку аеропортів?

- Так. Урядом прийнята стратегія розвитку українських аеропортів до 2023 року. Ринок оживає. Фактично, кожні 2-3 тижні ми отримуємо новини про відкриття чергового регіонального аеропорту. Ми бачимо все більше європейських компаній, які висловлюють зацікавленість в заході на український ринок. Бізнес стає цікавим, прибутковим, і попит на такі послуги зріс в рази. І коли вдасться залучити компанії, які надають дешеві послуги, я думаю, що громадяни будуть користуватися ще більше цим. Ми зараз, фактично, вже створюємо агентство інфраструктурних проектів, і за рахунок цього ресурсу ми відремонтуємо найбільш проблемні регіональні аеропорти і льотні смуги. Все інше - це питання приватних компаній, які повинні заходити і інвестувати в термінали, в сферу послуг. Гігантоманії не потрібно, бо ми бачили Євро-2012, коли будувалися величезні аеропортні термінали, які потім, фактично, не використовувалися за призначенням. Ми хочемо робити невеликі споруди, де буде достатньо комфортно і буде достатній рівень послуг. Я думаю, нам це вдасться запустити цього року. Один з перших проектів - реставрація смуги в Одесі.  

Новини за темою

- Що з портами?

- Треба йти шляхом приватизації і концесії. За останні роки держава майже нічого не інвестувала в порти. Все робив приватний капітал. Коли ми створимо процедуру, приватний капітал там наведе порядок. Порти будуть ефективними і без корупційних схем. Доступ до державного ресурсу є причиною того, що морські порти є самі в собі закритими монопольними структурами, де є місцеві еліти, які за рахунок цього живляться, і певний набір київського істеблішменту, який їм киває головою і радісно приймає ці незаконні збагачення. Ми хочемо зробити морську адміністрацію, яка повністю опікуватиметься питаннями галузі. Ми хочемо передати їй все майно, яке залишиться після приватизаційного процесу. З іншого боку закордонні інвестори все більше вкладають в інфраструктуру - вони інвестують в термінали, в переробні комплекси. Ми повинні дати їм можливість збереження цих інвестицій, отримання прибутковості від них.   

- Чи впевнені в новому начальнику "Укрпошти"? Що такого робить директор "Укрпошти", що він повинен отримувати 330 тис. гривень на місяць?

- Кандидатура Смілянського поки що в мене не викликає запитань. Він до входження на свою посаду самостійно об’їхав дуже багато районних відділень, ознайомився з роботою. В перший день свого призначення надав план дій, своє бачення, яке ми зараз узгоджуємо всередині міністерства. В нього є чітке розуміння команди, з якою він хоче працювати. І їхнє корупційне минуле не визиває жодних підозр - нічого ці люди не зробили, ми їх перевіряли  по всіх можливих каналах. Але фактор людей ніхто не відкидає: люди завжди здатні принести сюрпризи. Але я сподіваюсь, що сюрпризів з його боку не буде. По зарплаті Смілянського, Бальчуна, і багатьох інших, відповідь проста. Ми завжди мали дуже "дешевих" чиновників, які дуже дорого обходилися державі. Ми хочемо цю ситуацію нормалізувати. В них нормальна зарплата - але і висока відповідальність перед суспільством.

- Але ця зарплата ж не повинна бути зухвало високою?

- По-іншому ми не зможемо отримати якісних керівників. Спокуса і доступ до незаконного збагачення в керівників такого рівня не те що 330 тис. гривень - це суми з 7-8 нулями. Тому ми даємо легальну можливість отримання. А керівники такого рівня завжди заробляють багато - що в нас, що на Заході, що в сусідніх країнах.

- Як ви збираєтеся систематизувати громадський транспорт,  міський?

- Ми в міністерстві хочемо зробити просту систему прийняття рішень, щоб вона була підзвітна і зрозуміла для суспільства. Без цього ми вічно будемо очікувати від міністрів якихось героїчних подвигів. Восени ми на рівні підзаконних актів, постанов Кабміну, врегулюємо ситуацію щодо вимог до автоперевізників. Щоб не було таких шалених моментів, коли автоперевізники на швидкості 200 км на годину, на розваленому автобусі з кріслами, привареними до підлоги, мчаться по трасі. Ми такі речі зупинимо, буде жорсткіший контроль з боку транспортної інспекції. Цього року ми вже ввели ваговий контроль. Перевізники, перевантажуючи транспорт в рази, вбивають дороги, на яких потім вбиваються люди. Це зрозуміли, навантаження на автомобілях зменшилося. Дороги, збереження їх, гроші, які ми туди вкладаємо - це ефективна інвестиція. Те саме буде з автомобільними перевізниками. Ми повинні їх нормалізувати, перевести з тіні, де вони платять хабарі невідомо кому за те, що вони взагалі існують і можуть перевозити людей - платити невеликий, але фіксований податок державі, дотримуючись вимог безпеки і комфорту для пасажирів.

- У нас було побудовано багато об'єктів вашого відомства до Євро-2012. Що з ними буде далі?

- Я можу навести приклад львівського аеропорту, який простоював. Там було декілька рейсів на добу. Ми поміняли керівника - і нам пощастило. Ми знайшли дуже діяльну жінку - Тетяну Романовську. Кількість рейсів збільшується щомісяця. Все залежить від людини: якщо буде людина активна, вона зможе навести порядок. Інший приклад - Київ-Пасажирський, центральний вокзал Києва. Ми всі заходимо і не звертаємо уваги на приміщення справа, зліва. А там величезні зали, які не використовуються. Це теж питання активності, пошуку інвесторів, які б хотіли розвивати ті всі речі. По об’єктах  Євро-2012 для мене ключове питання - ввести до кінця їх в експлуатацію. Дуже багато об’єктів добудовано зовнішньо, а насправді не дороблені зсередини, і ми маємо величезні проблеми по їхньому використанню. На це мають бути спрямовані мої зусилля.  

-Вельми дякую, Володимире.

 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>