З відкритих джерел

Ймовірно, ніч проти 24 березня частина депутатів і багато хто з борців з корупцією провели однаково - вивчаючи закон "Про внесення змін до ст. 3 Закону України "Про попередження корупції", ухвалений Верховною Радою напередодні. Під час розгляду в залі проект було змінено. Та так, що підсумковий продукт викликав шок. Особливо у антикорупціонерів.

Що в документі?

Законопроект, внесений президентом України 10 березня нинішнього року, мав на меті благі цілі - звільнити військовослужбовців, які перебувають у зоні АТО, від заповнення е-декларацій. Як сказано в "пояснювальній записці", пропонувалося виключити військовослужбовців рядового, старшинського і сержантського, а також молодшого офіцерського складу та курсантів від клопітного справи.

З такою ініціативою не можна не погодитися. Що депутати і зробили, швидко підготувавши проект до другого читання. Проте на стадії підготовки з'явилися поправки, під час розгляду в залі – ще доповнення і корективи.

Новини за темою: НАЗК просить оштрафувати нардепа від "Самопомочі" Мірошніченка за несвоєчасне декларування мотоцикла

Підсумковий документ, дійсно звільнивши військовослужбовців зазначених категорій від е-декларування, розширив перелік осіб, які зобов'язані задекларувати свої доходи і майно. Йдеться про осіб, які входять до складу спостережної ради держбанку, держпідприємства або держорганізації, а також до рад громадського контролю при держорганах (якщо вони беруть участь у підготовці рішень з кадрових питань, підготовки, моніторингу, оцінки виконання антикорупційних програм).

Подаватимуть е-декларації кандидати в народні депутати, президенти, кандидати у депутати Верховної Ради Автономної республіки Крим, обласні, районні, міські, районні в містах, сільські, селищні ради, кандидати на посади сільських, селищних, міських голів та старост.

Не менш істотна правка, яка увійшла до закону, - обов'язок подавати е-декларації поширено й на фізосіб, які є одержувачами коштів у рамках реалізації в Україні програм технічної або іншої допомоги у сфері протидії корупції. Власне, ця правка і виявилася скандальною. Була ще одна – зобов'язати робити це ж і журналістів, але Тетяна Чорновол її відкликала.

На всіх тих, кого внесено до переліку зобов'язаних подавати е-декларації, поширюються і норми про відповідальність за жодні неточності, аж до кримінальної.

Якщо перефразувати, то виходить, що ті, хто активно викривав реальних або потенційних корупціонерів, тепер відчують на собі всі муки е-декларування. Строк встановлено до 2018 року (в попередній редакції закону – до 1 квітня 2017 року). Але чому ж антикорупціонери проти, якщо самі активно боролися за е-декларування?

Помста антикорупціонерам і погони на вагу золота?

Закон-перевертень, як його відразу охрестили в кулуарах, викликав, м'яко кажучи, неоднозначну реакцію депутатів. Версія критиків є такою: корупціонери вирішили помститися за е-декларування, намагаючись одночасно "втопити" тих, хто сприяв ухваленню потужних антикорупційних законів.

"Це абсурд! – не приховував свого подиву народний депутат і заступник голови парламентського комітету з питань запобігання і протидії корупції Віктор Чумак (позафракційний) у бесіді з 112.ua. – Логіки в законі немає, він абсолютно розбалансований, і я боюся, що він отримає вето президента. Абсолютно нелогічно зобов'язувати декларувати майно людей, які не отримують гроші з держбюджету, крім, хіба що, державних ЗМІ. Навіщо це? Думаю, дуже просто: на помилках у деклараціях ловити і тиснути на свободу слова. Це, в принципі, закон про іноземних агентів, який свого часу ухвалила РФ, задавивши всі громадські організації та незалежні ЗМІ. Саме для того щоб навісити замки на роти і сказати про громадських активістів: от бачите, які вони гроші заробляють... Громадські організації поставили під контроль силових структур. І НАПК, замість того, щоб ганятися за корупціонерами, ганятиметься за активістами".

Новини за темою: Константиновський дав пояснення генпрокурору щодо задекларованих доходів

Обурює власників ГО і ще одна норма. Одержувачі грошей донорів, вірогідно, це і підрядчики, і контрагенти, а значить, і вони нібито повинні потрапляти під е-декларування. Якщо так буде, то це може ускладнити роботу організацій, адже навіть постачальники витратних матеріалів або лектори змушені будуть звітувати, що може відбити в них охоту співпраці з ГО. Але цю норму не уточнено, а значить ще не факт, що треті особи підпадуть під декларування. Хоча "зрада" вже гуляє у соцмережах.

Але є й інші версії. Народний депутат Сергій Соболєв (фракція "Батьківщини") переконаний, що справжня мета законопроекту куди глибше помсти борцям з корупцією. "Цей закон потрібен був тільки для одного – щоб вивести з-під електронного декларування тих, хто має дуже серйозні проблеми з кримінальним законодавством", - говорить він. Політик прогнозує ухилення від електронного декларування шляхом вступу на курси, участі у військових заходах, які не матимуть ніякого стосунку до проведення АТО. "Формально туди може потрапити хто завгодно. Наприклад, ви в запасі й одночасно народний депутат. Такі депутати не заповнюють декларацій. Тобто будуть ховатися, оскільки не пройшла ключова правка, що не тільки сьогоднішній твій, але й учорашній статус є ключовим, коли ти подаєш електронне декларування".

На той же можливий ефект вказує і голова профільного парламентського комітету щодо запобігання і протидії корупції Єгор Соболєв (фракція "Самопоміч"): "Зламали закон, який дає людям інформацію поіменно, хто на них збагачується. І надали можливість прикриватися погонами, статусом військовослужбовця, співробітника спецзв'язку, щоб не відповідати за незаконне збагачення і брехню в декларації".

Не під запис деякі депутати іронізували, що відтепер погони стануть ціннішими за мандат, і лави української армії поповнять не тільки бойовиті, але й дуже багаті.

Покажіть приклад  почніть із себе

Прихильники закону у його кінцевому вигляді переконані, що критики підняли шум через те, що за ними грішки водяться. Так, у коментарі 112.uа народний депутат Андрій Лозовий (фракція РПЛ), відповідаючи на тезу про абсурд декларувати гроші від донорів, зазначив: "А в чому різниця? Грантоїди, які розповідають, які вони борці з корупцією, нехай покажуть, скільки грантів і від кого отримують. Депутати сільради повинні декларувати, а той, хто отримує по 10-20 тис. доларів США від іноземців, ні? Якщо вони чесні та відкриті, повинні були зробити це самі. А ми бачимо велику істерику від цих осіб зараз". Аналогію із законом РФ про іноземних агентів народний депутат відкидає, оскільки "у нас ніхто не перешкоджає працювати на грантах. Але треба чесно і чітко показати, за що ти працював". НАПК і НАБУ він вважає органами достатньо незалежними, з величезним кредитом довіри на даному етапі, щоб не побоюватися якихось інших впливів.

Новини за темою: Лещенко про роботу в університеті: Всі заплачені мені гроші задекларовано

Спокійна щодо грантових громадських проектів і Вікторія Сюмар (фракція "Народного фронту"): "Насправді кошти грантів, по суті, є грошима платників податків інших країн. І я переконана, що громадські організації не можуть показувати якісь зловживання. Це просто крок назустріч підзвітності, прозорості, про які ми всі говоримо. Тобто якщо нічого приховувати, то й нема чого боятися в електронному декларуванні. Я знаю точно, що громадяни США всі заповнюють декларації і звітують перед податковими органами, і ніхто з цього приводу не каже, що це якийсь там величезний тоталітарний крок".

"Це питання однозначного застосування закону для всіх, - підсумовує Максим Курячий (фракція БПП) в коментарі 112.ua. – Все, чим лякають, там цього немає! Тому закон слід прочитати від першої літери до останньої. Якщо людину призивають до війська, і вона укладає контракт, їде на схід захищати наші кордони від російської агресії, її потрібно звільнити. Тим більше, що вона повернеться і буде декларувати, через 90 днів". Відповідаючи на запитання про погони як прикриття, парламентарій зауважив, що "якщо б всі корупціонери пішли і кров'ю своєю реабілітувалися за все, що вони зробили, це також заслуговує на якусь розсудливість. Але ніхто не повинен уникати відповідальності".

Четверту владу мало не поклали під скло

Закон викликав бурхливу реакцію не лише депутатського корпусу. Адже під е-декларування могли потрапити і журналісти (засновники та редактори ЗМІ). Проте в ході обговорення автор правки, народний депутат Тетяна Чорновол відкликала її, зазначивши, що медіапрозорість буде врегульовано іншим проектом.

Але чому норма промайнула? І чи не виявиться вона в тілі закону, підготовленого до підписання? Сергій Лещенко (фракція БПП) обережний, радить подивитися підсумкову версію. І недаремно. Адже Сергій Соболєв зазначив, що версія закону, який було виставлено на голосування, суттєво відрізнялася від тієї, яку розглядали на засіданні комітету. Однак Єгор Соболєв, відповідаючи на запитання журналістів, відзначив, що "Тетяна Чорновол дійсно відкликала свої поправки".

Новини за темою: Гройсман: До мене доходять чутки, що хтось хоче завалити систему е-декларування

Остаточну ясність вносить Вікторія Сюмар: "Журналістів не може стосуватися електронне декларування, і жодних згадок про них у цьому законі немає. Що стосується власників ЗМІ, то це може бути врегульовано зовсім іншим законом, але поки що навіть такого проекту у Верховній Раді немає. Є просто відповідні директиви Ради Європи щодо прозорості фінансування медіа, де може бути декларування кінцевими бенефіціарами ЗМІ з урахуванням соціальної відповідальності медіабізнесу".

Лілія Брудницька