112.ua

У середині березня виконавча служба заблокувала рахунки метрополітену. Причина — борг у 2 мільярди гривень за купівлю вагонів, які на умовах лізингу купилили міські депутати в 2009 році. Український суд став на бік російської компанії "Укррослізинг" і постановив виплатити борг. 23 березня Київрада звернулася до державної влади за допомогою у вирішенні цього питання.

Вагони в лізинг Київрада закупила ще в 2009 році. Чому досі за них не розрахувалися?

Так, дійсно у 2009-му Київрада проголосувала за придбання 100 вагонів метрополітену. За умовами договору оплата передбачалася з бюджетних коштів, а гарантом, що гроші виділять, була Київрада. У конкурсі перемогла компанія "Укррослізинг". До 2013 року всі вагони були поставлені, а метрополітен виплатив 817 мільйонів гривень. Але повністю борг не погасили: спочатку була економічна криза, потім зміна влади після Революції гідності. На сьогоднішній день борг через коливання курсу гривні становить близько 2 млрд гривень. Зазначу, що за умовами договору з "Укррослізингом" порушено декілька кримінальних справ, але всі вони до цих пір на етапі розслідування. Апеляційний суд виніс рішення на користь "Укррослізингу" і частково задовольнив його вимоги.

І до чого призвели судові позови?

Відтоді, як Віталій Кличко став мером Києва, міська адміністрація судиться з "Укррослізингом". На даний момент є рішення суду іменем України, виконавча служба виконує його: заарештувала рахунки метрополітену і стягує кошти. Хочемо ми чи ні платити борг компанії з російським корінням, який брала попередня влада, але ми повинні виконувати закони України. Також ми подали касацію на рішення суду, але поки немає навіть приблизних термінів, коли її можуть розглянути.

Як арешт рахунків позначається на роботі підприємства?

Метрополітен — це стратегічне підприємство, яке щодня перевозить півтора мільйона пасажирів. Ми не можемо допустити зупинки метро. Необхідно регулярно проводити технічні огляди, базові регламентні роботи, виплачувати зарплати, платити за електроенергію, купувати деталі для ремонту. У транспортній сфері склалася патова ситуація. Підприємство працює за рахунок накопичених ресурсів. Але в такому режимі підземка може функціонувати не більше місяця, адже вагони не можуть виїхати на лінії без планового огляду, на що теж потрібні кошти, а 6 числа кожного місяця потрібно видавати заробітну плату працівникам. Виходить, що через кредит, який брали ще при Черновецькому, сьогодні в столиці може зупинитися метрополітен. Але позиція у мера Кличка однозначна: не можна допустити зупинки метро, це питання життєдіяльності міста і пересування людей.

23 березня Київрада проголосувала за звернення до РНБО, Генпрокуратури і СБУ у зв'язку з ситуацією з боргом столичного метрополітену перед "Укррослізингом". Чи є вже реакція на звернення депутатів?

Це звернення ініціював Віталій Кличко, а міські депутати його підтримали. Міська адміністрація пропонує РНБО внести компанію "Укррослізинг" до списку санкційних за анексію Криму. Проблема в тому, що Віталій Кличко і міські обранці зверталися з такою пропозицією вже двічі: влітку і восени минулого року. За моєю інформацією - реакції від РНБО поки не надходило. Складно навіть уявити, що станеться, якщо хоча б на годину зупиниться "Київський метрополітен".

Ці 100 вагонів зараз арештовані?

Ні, вони вже майже 10 років перевозять пасажирів Куренівсько-Червоноармійської та Сирецько-Печерської ліній. Якщо забрати у нас 100 вагонів, то, повторюся, в місті відбудеться справжній транспортний апокаліпсис.

Як арешт рахунків метрополітену може вплинути на плани щодо будівництва підземки на Виноградар?

Мер Кличко поставив завдання розпочати будівельні роботи в кінці року, ми над цим працюємо. Замовник будівництва станцій у напрямку Виноградаря і лівого берега - "Київський метрополітен". Якщо у підприємства арештовані рахунки і немає можливості видати заробітну плату співробітникам, то складно говорити про будівництво нових станцій. Якщо Київрада брала цей кредит, то міські депутати повинні знайти кошти виплатити борг або ж домогтися відповіді від центральної влади: чи готові вони внести "Укррослізинг" у список санкційних компаній або допомогти виплатити борг. Тільки так можна вийти з цієї патової ситуації.