Обкладинка паспорта громадянина України
Фото з відкритих джерел

Верховній Раді пропонують боротися з біпатризмом, або множинним (подвійним) громадянством, в Україні. Відповідний законопроект №5433 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо набуття (припинення) громадянства України, громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав" у парламенті зареєстрували народні депутати – члени фракції "Народний фронт" Андрій Тетерук та Леонід Ємець.

Аргументи

Як зазначають автори законодавчої ініціативи у пояснювальній записці, на сьогодні національне законодавство не передбачає для громадян України можливість володіння паспортом іноземної держави. Так, згідно зі ст. 4 Конституції, в Україні існує єдине громадянство. Крім того, ст. 2 закону "Про громадянство України" встановлено, що одним з базових принципів українського законодавства про громадянство є принцип єдиного громадянства – громадянства держави Україна. Якщо громадянин України набув громадянство іншої держави або держав або якщо іноземець набув громадянство України, то у правових відносинах з Україною така особа визнається лише громадянином України.

"Проте розцінювати це як заборону подвійного громадянства насправді не можна, оскільки, згідно з чинним законодавством, втрата громадянства України відбувається не автоматично з набуттям громадянства іншої держави, а виключно з дня видання указу президента України про припинення громадянства щодо певної особи. Навіть якщо громадянин України набув громадянство іншої держави або держав, то він не позбавляється при цьому українського громадянства та у правових відносинах з Україною надалі визнається лише громадянином України", - зазначають автори законопроекту та доходять висновку, що де-факто в Україні є випадки подвійного громадянства фізичних осіб, що суперечить положенням Конституції.

Новини за темою: Ляшко звертається до Порошенка з вимогою позбавити українського громадянства Тимошенко

Нардепи також наводять низку аргументів на користь негайного законодавчого врегулювання поняття подвійного громадянства. Зокрема, за їх словами, біпатризм породжує сепаратистські настрої в суспільстві; несе в собі загрозу вторгнення військ іншої держави під приводом захисту інтересів громадян своєї країни; призводить до виникнення необхідності узгодження подвійної відповідальності; дозволяє легально уникати кримінального переслідування злочинцям; може стати першим кроком до федералізації країни; негативно впливає на захист інтересів громадян України, які мають іноземне громадянство, за кордоном; часто використовується як спосіб ухилення від обов'язків громадян перед державою (військова служба, сплата податків тощо).

Основні положення

Законопроектом №5433 пропонується врегулювати питання подвійного громадянства, зокрема визначивши поняття множинного (подвійного) громадянства та зобов'язання громадянина повернути паспорт іноземної держави при отриманні громадянства України, встановивши порядок повернення особою паспорта та передбачивши принцип запобігання виникненню випадків подвійного громадянства як один з головних принципів законодавства України про громадянство.

Згідно з проектом, українець, який добровільно отримав іноземне громадянство, буде зобов'язаний упродовж шести місяців письмово повідомити про це спеціально уповноважений орган державної влади чи дипломатичне представництво України. При цьому українське громадянство припиняється автоматично одночасно з набуттям громадянства або громадянств інших держав. У разі неподання або несвоєчасного подання громадянином України інформації про зміну громадянства йому загрожуватиме штраф від 500 до 1 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Документ значно розширює повноваження державних органів влади, що беруть участь у вирішенні питання громадянства, а також Служби безпеки України, Національної поліції України, Державної прикордонної служби України та органів прокуратури щодо запобігання, виявлення, припинення та розкриття випадків належності громадян України до громадянства іншої держави.

Проект закону, серед іншого, забороняє особам з подвійним (України та іншої держави) громадянством:

- працювати в СБУ, прокуратурі, Управлінні державної охорони, місцевих державних адміністраціях, органах місцевого самоврядування, Державній спеціальній службі транспорту, Державній кримінально-виконавчій службі України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України;

- обіймати керівні посади (голова та його заступники) в Антимонопольному комітеті України та Національному банку України;

- бути членом Кабінету міністрів України, Вищої ради юстиції, Ради НБУ, Центральної виборчої комісії, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення;

- нести строкову військову службу, служити у Збройних силах України за контрактом.

Біпатриди позбавляються права голосувати на всеукраїнському референдумі, голосувати та бути обраними на місцевих виборах. Крім того, їм буде відмовлено у допуску до державної таємниці.

Також Тетерук і Ємець пропонують зменшити термін подачі іноземцями документа про припинення іноземного громадянства або декларації про відмову від нього з двох років до шести місяців та замінити поняття "тимчасове посвідчення громадянина України" поняттям "тимчасове посвідчення особи, яка виявила намір набути громадянство України". На думку парламентаріїв, це дозволить виключити випадки відвертого маніпулювання нормами українського законодавства з боку деяких іноземців, які набувають громадянство України з метою уникнути кримінальної відповідальності в іншій країні або реалізувати свої меркантильні інтереси.

Новини за темою: ID-паспорт: Документ нового покоління чи звичайний “бейджик”?

Крім того, запропоновано розширити перелік умов прийняття до громадянства України, а саме включити до нього здачу іспиту на володіння державною мовою, включаючи здатність читати, писати і розмовляти українською мовою, знання основ Конституції та історії України.

Заборона для росіян

Ще одна важлива норма законопроекту №5433 - заборона надавати українське громадянство громадянам Російської Федерації (РФ). Пропонується встановити, що до громадянства України не приймається особа, яка, зокрема, належить до громадянства держави, щодо якої Україна оголосила стан війни і на п'ять років після дня укладення миру, здійснювала дії, спрямовані проти основ національної безпеки України, та належить до громадянства держави, яку Верховною Радою України визнано державою-агресором, на період дії резолюції № 68/262 сесії Генеральної асамблеї ООН від 27 березня 2014 р. про підтримку територіальної цілісності України та на п'ять років після дня втрати нею чинності, і на період проведення Антитерористичної операції (АТО) та на п'ять років після дня його завершення.

Вищеописані умови також позбавляють можливості отримати українське громадянство особу, яка може отримати його за територіальним походженням. Одночасно з цим проект закону по-новому викладає саме це поняття як підставу для отримання громадянства України. Так, територіальне походження буде визнаватися в тому разі, якщо людина сама або хоча б один з її батьків народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 р. на території, яка стала територією України відповідно до закону "Про правонаступництво України", або сама чи хоча б один з її батьків народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави (гетьманат Павла Скоропадського), Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), є особою без громадянства та після 24 серпня 1991 р. не отримала громадянство іншої держави.

Зазначимо, що в Раді неодноразово реєструються законодавчі ініціативи, які стосуються процедури отримання/позбавлення громадянства. Зокрема зараз очікують розгляду законопроекти про альтернативність умов прийняття до громадянства (№3321) та позбавлення українського громадянства осіб, засуджених судом за вчинення злочину проти основ національної безпеки України (№4115).

Також Кабінет міністрів пропонує парламенту запровадити процедуру визначення статусу особи без громадянства.

Новини за темою: Жданов: За роки незалежності 137 олімпійців змінили українське громадянство