З відкритих джерел

На окуповані території можуть припинити постачання води та скасувати соцвиплати мешканцям ОРДЛО. Відповідальною за дотримання прав людини на Донбасі може стати Росія, а гарантом цього - ще одна країна-покровитель. Такі зміни передбачає законопроект №3593-д про окуповані території. Документ зараз розглядає профільний комітет, у той час як деякі політсили наполягають на його прийнятті, щоб законодавчо врегулювати питання територій під окупацією, як і торгівлі з ними.

Документ подали 28 народних депутатів, головний ініціатор - віце-спікер ВР Оксана Сироїд. За виступає "Самопоміч", підтримують ініціативу прийняти подібний законопроект - "Батьківщина", але вони можуть зустріти опір партій влади.

Зараз закон жодним чином не визначає правовий статус тимчасово окупованих територій, немає юридичного визначення лінії розмежування та порядку її перетину.

"Все це викликало хвилю невдоволення в суспільстві, а відсутність достойної реакції парламенту призвела до того, що народ почав громадську блокаду..." - йдеться в пояснювальній записці.

Мова йде про блокаду лінії адмінкордону з окупованим Кримом. А ви про що подумали? Нагадаємо, законопроект був поданий на розгляд Верховної Ради влітку 2016 року.

Новини за темою: За фактом блокади залізниці в Донецькій обл. відкрито чотири кримінальних справи

Документ складається з чотирьох частин: тимчасова окупація; звільнення території і введення режиму воєнного стану; правовий режим після скасування воєнного стану; порозуміння.

Віце-спікер Верховної Ради Оксана Сироїд
Зеркало Недели

Україна чи Росія: хто відповідальний за місцевих жителів

Окупована територія визнається невід'ємною частиною України, проте остання не несе жодної відповідальності за життя, здоров'я або майно жителів ОРДЛО і Криму, а пенсії та інші соцвиплати повинна платити Росія.

Взагалі, у Російської Федерації як окупанта багато обов'язків:

  • відповідати за порушення прав і свобод жителів окупованої території,
  • не позбавляти місцевих українського громадянства,
  • відшкодувати матеріальний і моральний збиток юр- і фізособам, які постраждали внаслідок окупації,
  • піклуватися про культурну спадщину на окупованих територіях.

Що стосується України, Кабмін, наскільки може, контролює дотримання прав людини на окупованих територіях. До цього також залучають сторонню "третю" країну, яка названа в законопроекті державою-покровителькою.

Кабмін за поданням СБУ створює перелік окупованих територій і населених пунктів з датами початку та припинення окупації. Генштаб ЗСУ повідомляє Кабміну про звільнення тимчасово окупованих територій, а той вилучає відповідні записи з переліку.

У законопроекті прописано, що після окупації Криму місцева влада нівелюється. У разі окупації обласного чи районного центру - владу переносять або евакуюють. Але якщо окупували район або область повністю - евакуація вже неможлива. Якщо більша частина області або району під окупацією, уряд може запропонувати парламенту приєднати підконтрольну Україні частину до іншого району чи області.

Проводити вибори або референдуми на окупованих територіях забороняється.

Всі, хто проголосив себе представниками так званої "влади" на окупованих територіях або призначений Росією, Україною не визнаються, їхні рішення "є нікчемними і не створюють юридичних наслідків".

Жителі окупованих територій - без водопостачання,

але з безвідсотковими кредитами

Міносвіти визначає, яким чином школярі атестуються та отримують відповідний документ на окупованих територіях. Засновники можуть перемістити вищі навчальні заклади і наукові установи на підконтрольні території України, - при цьому заклади втрачають всі ліцензії, акредитаційні сертифікати та статус національних. До того ж, Міносвіти може об'єднувати навчальні заклади або наукові установи, переміщені з окупованих територій.

Житло і землі на окупованих територіях належать Україні, органам держвлади або приватникам, навіть якщо останні переїхали на підконтрольні території. Житло або землі протягом окупації можна отримати тільки в спадщину за заповітом, засвідченим до окупації або на підконтрольних Україні територіях. Всі угоди купівлі-продажу "вважаються нікчемними і не створюють юридичних наслідків".

Кредити - не проблема для вихідців з окупованих територій. Таке правило вводить цей документ: з моменту окупації місцевим не можна нараховувати пеню і штрафи до основної суми заборгованості. А щоб ніхто таким "пощастило" не скористався, норма не діє в разі оформлення кредиту після набуття чинності цим законопроектом.

Межа тимчасово окупованої території цим законом прирівнюється до державного та митного кордонів України з такими особливостями:

  • перетинати кордон можна виключно в контрольних пунктах в'їзду-виїзду - за внутрішніми чи закордонними паспортами, як і будь-де на кордоні;
  • іноземцям та особам без громадянства заборонено в'їжджати на окуповані території без дозволу СБУ;
  • громадянам Росії заборонено в'їжджати на окуповані території;
  • на окуповані території не можна в'їжджати суддям, прокурорам і держслужбовцям категорії "А" і "Б", посадовим особам місцевого самоврядування, окрім як з метою звільнення полонених і відновлення конституційного ладу.

Блошиний ринок у Донецьку, 2014 рік. Напередодні було зруйновано кілька будинків.
 AFP 

Торговельні відносини з "ЛНР" і "ДНР"

Забороняється перетинати лінію розмежування цивільним літакам, будь-яким потягам, цивільним і торговим суднам - крім транзиту без заходження в окуповані порти для суден; російським річковим суднам та інших країн, яких обере Кабмін; а також вантажівкам. Забороняється послуга з перевезення людей через лінію розмежування.

Забороняється водопостачання на окуповані території. Також туди не можна ввозити алкоголь, сигарети, паливно-енергетичні ресурси і товари військового призначення. При цьому туди можна ввозити посилки громадянам і гумдопомогу; їжу і товари для груп осіб, затверджених Кабміном. Транзит через окуповані території заборонено.

З окупованої території не можна завозити товари. Дозволяється тільки вивезти особисті речі внутрішнім біженцям.

Післявоєнний режим воєнного стану

Після звільнення від окупантів району або міста обласного значення, або населеного пункту, де до окупації жили понад 50 тис. осіб, президент України вводить там мінімум на рік правовий режим воєнного стану, ВР повинна затвердити. Після цього протягом трьох днів президент створює військові адміністрації.

Ось що особливого в режимі воєнного стану:

  • місцеві жителі не можуть виїжджати без дозволу військової адміністрації,
  • у населений пункт не можна в'їжджати нікому, крім колишніх місцевих мешканців, без дозволу тієї ж військової адміністрації,
  • військова адміністрація сама депортує з України тих, хто сприяв окупантам,
  • проходить реєстрація місцевих, їм видають посвідчення і забирають документи самопроголошених "ЛНР" і "ДНР",
  • військова адміністрація проводить розмінування,
  • населення закликають здавати зброю, вибухівку та боєприпаси,
  • на територію постачають гумдопомогу, продукти і непродовольчі товари, затверджені Кабміном,
  • відновлюють роботу лікарень, шкіл і дитсадків,
  • відновлюють інфраструктуру,
  • оцінюють розмір шкоди, завданої окупантами,
  • вилучають символіку окупантів та самопроголошених "ЛНР" і "ДНР" і все, що з цим пов'язано,
  • працюють виключно державні ЗМІ.

Місцеві органи виконавчої влади в цей період формуються з числа військовослужбовців.

Під час воєнного стану на звільнених територіях повинні знищити символіку самопроголошених республік
З відкритих джерел

Після зняття воєнного стану

Воєнний стан триває від року до... верхня межа не прописана. Після його зняття відновлюється можливість вільно виїжджати і заїжджати в визволене місто. Наступний період в основному присвячено реорганізації влади - військові адміністрації змінюють місцеві державні адміністрації. Вони отримають повноваження місцевих рад. Тільки в Криму роль Верховної Ради АРК має виконувати представництво президента України.

Після зняття воєнного стану держадміністрації утворюють комісії для оцінки збитку, який завдала окупація всій державній і приватній власності. Порядок створення та роботи комісії визначає Кабмін. За результатами Міністерство юстиції звертається до Європейського суду з прав людини за позовами до РФ про відшкодування збитків.

Окрема стаття законопроекту присвячена тому, коли можна проводити вибори і референдуми на звільнених територіях:

  • мінімум через 2 роки після реорганізації військових адміністрацій у державні - вибори сільських і селищних рад та голів,
  • мінімум через 4 роки - вибори депутатів міських рад та голів,
  • всі інші вибори можливі через 6 років.

Це ще не всі обмеження. Треба провести перепис населення і відновити дію Державного реєстру виборців для проведення на звільнених територіях виборів президента, депутатів ВРУ або ВР АРК, місцевого або всеукраїнського референдуму тощо.

Держслужбовцями категорії "А" і "Б" не можна призначати місцевих, які залишилися жити на окупованих територіях.

Порозуміння: Так називається спостереження і контроль діяльності місцевих "ненадійних"

Законопроект передбачає створення Національної комісії із порозуміння, яка буде працювати при Мін'юсті. Склад комісії формує ВРУ, Кабмін і президент - кожен призначає по 2 людини - одна завжди жила на підконтрольних Україні територіях, інша - з внутрішніх переселенців. Є низка обмежень: вік члена комісії від 30 років, володіння українською мовою; політики-судді-прокурори- чиновники-правоохоронці під забороною.

Представники комісії обираються на 5 років і можуть бути вибрані вдруге, але третій раз - вже ні. Платити їм планують як заступникам міністрів. Голову обирають між собою таємним голосуванням на 1 рік без права бути обраним ще раз.

Всі ці клопоти для того, щоб комісія могла проводити так звані "заходи взаєморозуміння" - шукати причетних до агресії РФ проти України й обмежувати їхню діяльність, якщо потрібно.

Заходи взаєморозуміння можуть торкнутися поплічників окупантів, які приєднувалися до військових дій; посадових осіб незаконних органів влади, авторів публічних закликів до створення "ДНР" або "ЛНР", керівництва організацій, які працювали в умовах окупації, вчителів та викладачів шкіл і ВНЗ.

Усім цим людям багато що заборонено - йти на військову службу, бути правоохоронцями, суддями, дипломатами, держслужбовцями категорії "А", працювати в прокуратурі, володіти зброєю. А тим, хто був залучений до агресії, довічно не можна бути журналістом, володіти ЗМІ, керувати державним або комунальним підприємством. Такі ж заборони стосуються й інших зазначених громадян, однак терміном на 7-10 років.

Спеціально створена Нацкомісія з взаєморозумінню повинна збирати інформацію про "підозрілих" осіб і може заборонити займати певну посаду. Якщо людина розповість якісь подробиці про агресію РФ, які не знали українські правоохоронці, комісія може зменшити термін обмежень вдвічі, однак тільки один раз.

Створюється спеціальний реєстр "підозрілих", при чому деякі дані відкриті для широкої публіки (прописано, що вони не належать до конфіденційних):

  • ПІБ,
  • підстава застосування заходів розуміння,
  • перелік заборон з термінами.

На даний момент законопроект знаходиться на розгляді комітету і ще не отримав висновок. Про це сказав спікер Верховної Ради Андрій Парубій під час візиту до Львівської області 13 лютого. Тож будемо чекати включення документа до порядку денного парламенту і подальшого розвитку подій.