Фото з відкритих джерел

1 січня в Україні набрав чинності ухвалений у грудні Верховною Радою Закон "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень", згідно з яким з 1 березня ставки акцизного податку на алкогольні напої підвищуються на 20%. Розмір акцизу становитиме 126,96 грн за літр стовідсоткового спирту. Після останнього підвищення відразу на 50% в березні 2016 р. він становив 105,8 грн за літр стовідсоткового спирту. Законом, який набрав чинності, також передбачено підвищення акцизу на виноробну та слабоалкогольну продукцію на індекс споживчих цін на 12%.

У пояснювальній записці до закону "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень" говориться, що підвищення ставок акцизного збору пов'язано з необхідністю гармонізувати українське законодавство з нормами Євросоюзу і скоротити споживання шкідливих для здоров'я товарів (алкогольні напої і тютюнові вироби). Слід зазначити, що радикально підвищити податок неодноразово рекомендував уряду МВФ. "Зараз ставки акцизного податку на підакцизні товари значно нижчі, ніж мінімальні, встановлені Директивами для Європейських країн. Зокрема, на тютюнові вироби - в 6 разів нижче, на горілку - в 1,5 раза, дизельне паливо - в 2,6-3,5 разів", - йшлося в пояснювальній записці до закону.

До того ж у Мінфіні розраховують додатково залучити до бюджету близько 1,3 млрд грн надходжень тільки від горілчаного ринку.

Новини за темою: В Україні зросли акцизи на алкоголь та сигарети

Учасники ринку відзначають, що найбільш серйозного удару зазнали виробники горілки, і саме на цей продукт ціна зросте більш всього. Адже на додаток до підвищених акцизів про двоетапне підвищення цін заявив державний виробник спирту ДП "Укрспирт". Спирт, як відомо, – це головний компонент для виготовлення горілки. Перший етап підвищення вже відбувся - від січня ціни на спирт зросли на 10,6%. Від березня ціни підвищаться ще на 8%. В абсолютному значенні вартість спирту класу "Люкс" з 285 грн/дал підвищилася до нинішніх 315 грн за дал.

Виробники відзначають, що підвищення акцизу, хоч і відбувалося буквально наприкінці року, було, як мінімум, очікуваним. Ще у вересні міністр фінансів Олександр Данилюк на засіданні уряду повідомив, що Кабінет міністрів України схвалив внесення на розгляд парламенту проекту закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків. Кабмін повинен був внести його у Верховну Раду. Ставки акцизного податку тоді пропонувалося підвищити на 12%.

"Укрспирт", за словами представників галузі, взагалі не обговорював питання підвищення своїх цін.

"Збільшення ставок акцизного податку на спирт передбачалося на рівні 12%, але потім Мінфін вирішив, що підвищення на рівень інфляції мало, і запропонував збільшити ставку на 20%", - говорить гендиректор Асоціації "Укргорілка" (до якої входять найбільші компанії) Володимир Остапюк.

"В умовах непередбачуваності податкової політики держави ми завжди чекаємо від уряду "сюрпризів" на Новий рік. Але навіть це знання не дозволяє підготуватися до них завчасно. Наприклад, торік перед підвищенням акцизу на 50% в законопроекті були ставки і на 100%, і на 25 %. Цьогоріч ситуація аналогічна: спочатку комітет і уряд підтримали ставку в 12% на зростання інфляції, а парламент у вигляді компенсатора зниження ставки з іншого податку вирішив збільшити розмір акцизу (на спирт) до 20%", - сказав генеральний директор Nemiroff є Юрій Сорочинський.

Представник великої горілчаної компанії на правах анонімності розповів, що підвищення цін на спирт з компаніями взагалі не обговорювали. "Не було ніяких обговорень. Ось в односторонньому порядку – ми підвищуємо, і все. З урахуванням усіх підвищень за останні місяці це загалом плюс 40%", - сказав він.

У листі "Асоціації легальних виробників алкоголю" на ім'я міністра аграрної політики Тараса Кутового також зазначається, що перед січневим підвищенням ціни "Укрспирт" не провів відкритих переговорів з виробниками і підвищив ціни на спирт, користуючись своїм монопольним становищем на ринку".

Новини за темою: Кабмін підвищив мінімальні ціни на алкоголь

У прес-службі "Укрспирту" пояснили необхідність підвищення ціни "економічними обставинами". Стверджують, що після останнього підвищення в квітні 2016 р. сировина подорожчала на 14%, паливо і електроенергія – майже на 24%.

Горілка: плюс 10 грн у ціні

У компанії Nemiroff підрахували, що тільки збільшення акцизу на 20% - це плюс 7 грн на полиці за умовну пляшку 0,5 л. "А якщо взяти ще й зростання спирту на 20% (два підвищення: 10% - в січні і 8% - у березні), зростання комплектації через зміну курсу долара (з 24,5 до 27,5 грн за 1 дол., або 11%), то це ще плюс 1,5-2 грн до собівартості, що дасть збільшення ціни на полиці ще додатково на 3 грн. Таким чином, економічно обґрунтоване зростання ціни – близько 10 грн на пляшці", - підрахував гендиректор компанії Юрій Сорочинський.

Фото з відкритих джерел

При цьому він був обережним в оцінці, коли компанії підвищать відпускні ціни для компенсації зрослої собівартості. "Як поведуть себе виробники, передбачити складно, але думаю, що з 1 березня нам не варто очікувати різкого підвищення ціни. Вона підніметься дещо пізніше, виходячи з фінансової міцності виробників", - сказав Сорочинський. Він пояснив, що в нинішніх умовах низької купівельної здатності, високих комунальних платежів у зимовий період" різке підвищення цін алкогольної продукції призведе до істотного спаду продажів. До того ж у грудні багато хто вже підвищив ціни.

На правах анонімності представник однієї з горілчаних компаній заявив, що реально підвищення цін до 85 грн за найдешевшу пляшку 0,5 літра слід очікувати вже в лютому-березні. "Ми вже працюємо з нульовою маржею, а деколи навіть і в збиток. Тому будь-яке підвищення (спирт, акциз, інші складові) - і ми змушені підвищувати ціну на свій продукт", - сказав представник компанії, зазначивши, що, швидше за все, всі компанії намагатимуться зробити підвищення максимально поступовим.

Новини за темою: Суд заарештував алкоголь Януковича, який зберігається в Межигір'ї

І якщо у попередні роки у виробників у подібних ситуаціях була можливість розтягнути період підвищення, щоб зробити його менш болючим для споживачів, за рахунок великих товарних запасів, зараз такої можливості практично ні в кого вже немає. "Минули ті часи, коли компанії мали можливість наперед випустити велику кількість продукції з колишніми ставками і марками. Сьогодні розмір ставок настільки високий, що ні в кого з компаній немає стільки обігових коштів, щоб напрацювати запас. А про банківські кредити говорити не доводиться (адже акцизний податок сплачується 100% авансом у бюджет ще до виробництва продукції)", - говорить гендиректор "Укргорілки" Володимир Остапюк.

"Укргорілка" ініціює підвищення мінімальних цін

Ще одним свідченням того, що ціна на горілку цьогоріч не буде статичною, є заява "Укргорілки" про підвищення мінімальної ціни щонайменше на 10 грн. Як відомо, "мінімальні ціни" - це індикатив, який відображає середню собівартість алкогольної продукції з урахуванням сплати всіх податків. Їх ухвалює Кабмін після консультацій з учасниками ринку, які пропонують такий індикатив на підставі практичних розрахунків. Нижче мінімальної ціни, за задумом, продукцію продавати не можна. Податкова має право знімати її з полиць і штрафувати недобросовісних постачальників.

Востаннє мінімальні ціни підвищувалися на початку грудня минулого року. 23 листопада в газеті "Урядовий кур'єр" було опубліковано постанову КМУ від 9 листопада 2016 р. № 828 про підвищення цін на окремі види алкогольних напоїв. Воно набрало чинності через 10 днів з дня його опублікування. Мінімальна роздрібна ціна за пляшку горілки 0,5 л з вмістом спирту 40% було підвищено з 54,90 до 69,78 грн, або на 27,1%.

"У будь-якому випадку ми будемо порушувати питання перед урядом про перегляд мінімальних цін на алкогольні напої. Попередньо можу сказати, що мінімальна ціна пляшки горілки 0,5 літра (міцністю 40%) складе не менше 79 грн", - сказав Володимир Остапюк.

Хто виграє від підвищення ціни

Виробники і експерти одностайні в думці, що від нинішнього підвищення цін на горілку виграють тільки виробники тіньової та контрафактної продукції, тобто всі, хто зможе запропонувати демпінгову ціну на тлі дорогої горілки легальних виробників. Вони ж своєю чергою опиняться в умовах, коли будуть змушені або працювати з тінню (тобто з нелегальним спиртом, марками-"сестричками" та іншими хитрощами, що дозволяють хоч якось утриматися на плаву), або змиритися з тим, що прибуток буде мінімальним.

Раніше 112.uа вже повідомляв про те, що нелегальна горілка є і в низькоціновому сегменті, але особливо її багато в середньоціновому. Близько 80% пляшок, що продаються в тіні, до болю схожі на найбільш упізнавані і всенародно улюблені бренди. Тільки коштують двійники на 20-30% дешевше.

З відкритих джерел

Торік тіньовий сегмент оцінювали в обсязі близько половини горілчаного ринку. "Врахувати тіньовий сегмент дуже складно, на те він і тіньовий, але наші припущення: він точно не зменшиться (в 2017 році). Ухвалення парламентом закону про приватизацію спиртової галузі як джерела тіньового сировини не передбачається. Тому ніяких передумов до скорочення тіньового ринку державою не створюється", - говорить Сорочинський.

Новини за темою: У Донецькій обл. після розпиття шампанського 15-річна дівчина впала в алкогольну кому

"Укргорілка" оцінює "тінь" близько 40-50%. "60% - це поки цифра, якої ми впевнено прагнемо", - говорить гендиректор Остапюк. Раніше в "Укргорілці" підрахували, що близько половини ринку в тіні, в грошах щонайменше  5 млрд грн на рік, які течуть повз каси бюджету в приватні кишені. Зазначалося, що значні частини цих сум у вигляді пухких конвертів осідають у кишенях чиновників.

"Заходів для боротьби з тінню повинна вживати держава та її органи. Це не функція виробників. У нас немає повноважень на здійснення яких-небудь дій. Ми своєю чергою, як і щороку, даємо представникам Державної фіскальної служби інформацію щодо виявлених на ринку випадків", - каже Остапюк.

Повідомлялося, що в мережевому роздробі "тінь" практично не продається. Її царство – це лінійний роздріб, невеликі магазинчики, гастрономи, а це не мало не багато - близько половини продажів алкоголю в торгівлі. Значними темпами зростає і торгівля через інтернет, яка ніяк і ніким не регулюється. "Пшенична" у так званих baginbox (пакет або коробка з краником) продається за 32 грн за літр з доставкою додому.

Також в "Укргорілці" неодноразово нарікали на відсутність електронного реєстру списаних акцизних марок. "Нам кажуть, 9,5 млн марок утилізовано в певному регіоні. Що це нам може дати? Та нічого, це просто статистика. А якщо б були номери утилізованих марок, то служба економічної безпеки могла б проїхатися регіонами, лінійною роздрібною мережею", - говорить 112.ua Остапюк. За його словами, якщо б номери були відомі, можна було б без зусиль знаходити пляшки з марками-"сестричками", з яких акциз не було сплачено, – з'ясовувати за накладними, хто поставив цей товар, вичислити винуватців.

Як ми вже повідомляли, "сестрички" з'являються, коли легальний виробник сплачує до бюджету за акцизні марки певної серії, а за чорний нал друкують пакет-близнюк з тими ж номерами. "Шанси на те, що пляшки з однаковими номерами акцизної марки опиняться на одній полиці, близькі до нуля, але шанси на те, що комусь спаде на думку звіряти ці номери, ще менше", - зазначав один з учасників ринку.

Прибуток легальних виробників знижується

Про факти зупинки виробничих потужностей або скорочення співробітників горілчаних компанії поки невідомо. Про такі наміри поки що не заявили в жодній з опитаних 112.ua горілчаних компаній. Втім, це може свідчити і про інше – про небажання компаній надавати подібним фактам розголосу. Адже абсолютно очевидно, що йдеться не про крихітних підприємців, а про компанії, що працюють на національному рівні, з тисячами працівників, контрагентів, пов'язаних експортними та торговими контрактами, що використовують банківські кредити та боргові інструменти. Тож можна з упевненістю сказати, що факти, які можуть завдати шкоди іміджу про фінансову стійкість і надійність, компанії будуть приховувати до останнього. До речі, саме так вчинила свого часу компанія "Союз-Віктан", керівництво якої приховувало факти складного фінансового становища буквально до дня офіційного оголошення про банкрутство.

Тільки в одній горілчаній компанії, і то на правах анонімності, нам сказали, що рентабельність роботи компанії близька до нуля.

"Якщо з 1 березня собівартість зросте на 2 грн без податків і ще на 4 грн підвищиться акциз, то простий математичний розрахунок показує, що легальний виробник горілки за збереження відпускної ціни перестане заробляти і стане збитковим. Зростання акцизного податку в країні з таким тіньовим сектором і низькими доходами населення призводить до кардинального зниження рентабельності легального алкогольного бізнесу. Ми прогнозуємо рівень рентабельності близько 3%, якщо не відбудеться падіння курсу гривні", - говорить Юрій Сорочинський з Nemiroff.

Новини за темою: У Черкаській обл. вандали зняли хрести з могил, здали на металобрухт і купили алкоголь

У листі Асоціації легальних виробників алкоголю до міністра агрополітики Тараса Кутового також сказано, що в 2016 р. "виробники лікерогорілчаної продукції в Україні працювали з рентабельністю 5-7%", тоді як "Укрспирт" декларував свою рентабельність на рівні 40%".

З урахуванням втрати ємних ринків Донбасу та окупованого Криму, а також з урахуванням втрати можливості експортувати горілку до Росії (у деяких компаній на цей напрям припадало 30-40% обсягу виробництва) можна з упевненістю вважати, що українські виробники горілки чи не вперше намагаються представити своє становище в очах громадськості навіть краще, ніж воно є насправді.

Якщо в 2016 р. низький ціновий сегмент починався ціною від 70 грн за пляшку 0,5 літра, то тепер його межа зрушиться на 80-85 грн за 0,5 літра. Це означає, що середній ціновий сегмент (зараз 75-120 грн) продовжить впевнене скорочення і перетікання вниз. Преміальний сегмент (понад 120 грн за 0,5 літра), за словами учасників ринку, випустив дух ще торік.

Національна поліція України

Зрозуміло, це не може не відбиватися на маркетингу продукції. У період "золотої ери" горілчаного бізнесу (за нашими власними оцінками, приблизно 2004-2012 рр.) горілчаники інвестували в розкрутку тільки середньоцінових і преміальних брендів, справедливо вважаючи, що низький ціновий сегмент продає себе сам за рахунок ціни. "Водночас інвестиції в маркетинг складали до 5 грн на одній пляшці, зараз – в кращому випадку гривня на пляшці", - підтвердив наші припущення один з учасників ринку.

Від нинішньої ситуації, можливо, могла б виграти імпортна горілка, яка вперше за всю історію України може бути в одній ціні з вітчизняним продуктом. Але, за словами Остапюка, "низька купівельна спроможність українців впливає на споживання імпортного продукту в тому числі". "Загальна низька купівельна спроможність призводить до зниження легального ринку алкоголю – і українського, і імпортного", - погоджується Юрій Сорочинський.

У хід може піти "глід"

Головне, що не на жарт турбує всіх опитаних 112.uа учасників ринку, що тепер питимуть українці. Те, що пити менше не стануть, в цьому сумніву немає. І це переконливо довела практика всіх попередніх років. Але ось як тепер зміняться смаки наших співгромадян? Особливо тих, кому 85 грн за пляшку буде зовсім не по грошах.

Нагадаємо, що у жовтні 2016 р. в Україні було зареєстровано 122 випадки отруєнь фальсифікованим небезпечним алкоголем, із них 54 завершилися летальним результатом. У Харківській обл. від отруєння сурогатним алкоголем померло 40 осіб. У Дніпропетровській області зареєстровано отруєння фальсифікованим небезпечним алкоголем у 8 жителів с. Катьощине Томаківського району, із них померла 1 людина. Всі потерпілі мали основні клінічні прояви: кровотеча зі слизової оболонки ротової порожнини, шлунково-кишкового тракту, сечостатевої системи.

Новини за темою: У Тернопільській обл. поліцейські займалися збутом сурогатного алкоголю

Спалахи отруєння неякісним алкоголем було зафіксовано в Донецькій, Луганській, Миколаївській, Запорізькій і Житомирській областях. Співробітники МВС виявили цех, в якому виготовляли сурогатний алкоголь, який викликав масове смертельне отруєння.

"Таких цехів буде чимало і в 2017 р., і отруєння будуть, тому що навіть якість того ж спирту, який продається із заводів "Укрспирту" "наліво", ніким не контролюється. Це страшні речі, адже люди не тільки помирають від фальсифікованого алкоголю, а багато хто залишається сліпими, глухими, інвалідами на все життя", - сказав один з учасників ринку на правах анонімності.

За його словами, небезпеку можуть представляти ті ж пластикові baginbox. Адже горілка – це агресивне середовище, і за ДСТУ вона повинна продаватися тільки в склі. Потрапляючи в пластикову упаковку, вона може розчиняти в собі шкідливі речовини самої оболонки, поступово перетворюючись на небезпечну для життя отруту.

Олена Голубєва