Фото з відкритих джерел

Днями президент Молдови Ігор Додон запропонував надати невизнаній Придністровській Молдавській Республіці (ПМР) особливий статус. На думку Додона, врегулювання конфлікту в Придністров'ї завершитися наданням регіону особливого статусу у складі Молдови, на території якого не будуть присутні іноземні (російські) війська. Саму ідею особливого статусу Придністров'я у складі Молдови запропонував міністр закордонних справ Австрії і діючий голова ОБСЄ Себастьян Курц. З 1 січня Австрія головує в ОБСЄ, і як один з пріоритетів діяльності організації австрійський міністр окреслив врегулювання конфліктів. У 1992 р. влада в Придністров'ї була захоплена проросійськими сепаратистами в ході збройного конфлікту за сприяння Росії. Придністровський конфлікт створив бар'єри на шляху інтеграції Молдови до ЄС і НАТО.

Особливий статус замість федералізації

Юридичні деталі особливого статусу Придністров'я не висвітлюються в ЗМІ. Їх ще належить розробити. Проте даний спосіб повернути Тирасполь під контроль Кишинева розглядається як альтернатива федералізації Молдови. Проти федералізації виступає прем'єр-міністр Молдови Павло Філіп. Змінилася думка з цього приводу й у самого президента. Під час передвиборчої кампанії Ігор Додон розглядав можливість федералізації Молдови як найбільш прийнятний спосіб врегулювання придністровського конфлікту. Себастьян Курц переконаний, що надання особливого статусу Придністров'ю є правильним шляхом вирішення конфлікту з урахуванням територіальної цілісності Молдови.

Себастьян Курц
EPA / UPG

Новини за темою: Президент Молдови виступив за виведення російських військ з Придністров'я

Федералізація Молдови скоротить самостійність Кишинева в проведенні зовнішньої і внутрішньої політики. Цей сценарій відповідає інтересам РФ. У 2003 р. Кремль пропонував уряду Молдови врегулювати придністровський конфлікт шляхом проведення федералізації. Автором цього плану був екс-заступник голови уряду РФ Дмитро Козак. Так званий "меморандум Козака" передбачав закріплення федеративного устрою Молдови в національному законодавстві та надання суб'єктам федерації Придністров'я і Гагаузії права блокувати закони парламенту Молдови в односторонньому порядку. Відповідно до "меморандуму Козака", російська армія отримувала право базуватися в Молдові протягом 20 років. Росія змогла б тривалий час і безпосередньо впливати на політичний курс Молдови завдяки "п'ятим колонам" в особі Придністров'я і Гагаузії, де сильні проросійські настрої. Де-факто Молдова перетворилася б на державу з обмеженим суверенітетом.

Молдавські чиновники хочуть повторити у Придністров'ї успішний досвід відновлення конституційного ладу в Гагаузії. На території даного регіону Молдови в 1990-94 рр. існувала самопроголошена держава Республіка Гагаузія, яка підтримувала ідею збереження СРСР. Гагаузи - це самобутній тюркський народ чисельністю 250 тис. осіб, з яких 147 тис. компактно проживають у Молдові. Гагаузьких сепаратистів вдалося переконати повернутися у склад Молдови в 1994 р. завдяки наданню Комратському, Чадир-Лунгському і Вулканештському районам особливого статусу. Було створено автономне адміністративно-територіальне утворення Гагаузія. У Гагаузії є своя конституція (Уложення Гагаузії), вища посадова особа (башкан), представницький орган (Халк Топлушу) орган виконавчої влади (Баканник Комітеті). Гагаузька і російська мови мають статус офіційних.

Росія ставить палиці в колеса

Проте Росія і спонсоровані сепаратисти Придністров'я не мають наміру йти назустріч ОБСЄ та Молдові. Так званий президент Придністров'я Вадим Красносельський відмовився обговорювати ідею про особливий статус з прем'єр-міністром Молдови Павлом Філіпом. Глава придністровських сепаратистів підкреслив, що не збирається змінювати політичний курс ПМР, спрямований на набуття незалежності з подальшим входженням до складу РФ. За це проголосувала більшість мешканців Придністров'я на референдумі 2006 р. Вадим Красносельський, як і інші лідери пострадянських сепаратистів, діє за вказівкою Кремля.

Новини за темою: Молдова і Україна працюють над створенням "зеленого коридору" для виведення російських військ із Придністров'я

Незважаючи на те, що Придністров'я є дірою в російському бюджеті (у 2016 р. виділено 622 млн руб. на пенсії місцевим жителям), для кремлівських бонз не вигідно повернення Придністров'я до складу Молдови. До тих пір, поки придністровський конфлікт не буде врегульовано, російські військові можуть залишатися на території ПМР. У Придністров'ї перебуває оперативна група російських військ чисельністю 1,7 тис. ос. під приводом охорони військових складів 14-ї радянської загальновійськової армії в н. п. Колбасна. У розпорядженні російських військових 100 танків, близько 50 БМП, понад 100 БТР, понад 200 зенітно-ракетних комплексів, РСЗВ "Град", артилерійські гармати, міномети, розвідувальні машини, майже 35 тис. автомобілів, 1,5 тис. од. інженерної техніки, 130 вагонів інженерного майна, 19-21,5 тис. т боєприпасів, 30 тис. одиниць стрілецької зброї.

Вадим Красносельський
З відкритих джерел

Росія використовує військову присутність у Придністров'ї як способу тиску на країни-члени НАТО на південно-західному фланзі. У рамках операції зі стримування РФ "Атлантична рішучість" у Румунії буде створено багатонаціональну бригаду з включенням підрозділів інших країн-членів НАТО. Також на території Румунії знаходиться американська система ПРО "Іджіс". Під командуванням НАТО планується координація системи ПРО з американськими військовими кораблями в Іспанії і радаром у Туреччині.

РФ проводить мілітаризацію Придністров'я. Цьогоріч планується доставити в ПМР 131 вагон з військовими вантажами. Для порівняння, в минулому році російські військові обійшлися 20 вагонами. Гіпотетично, на лівому березі Дністра можуть бути розміщені наступальні й оборонні озброєння. Розмістивши на території Придністров'я оперативно-тактичні ракетні комплекси (ОТРК), РФ зможе взяти на приціл американську систему ПРО на території Румунії. Відстань між н. п. Колбасна, де базується частина російського контингенту в Придністров'ї, і н. п. Девеселу, де розташована система ПРО "Іджіс", становить близько 758 км. ОТРК "Іскандер-К" може оснащуватися крилатими ракетами Р-500 дальністю польоту 2 тис. км. Також у 2010 р. екс-президент ПМР Ігор Смирнов пропонував Росії використовувати територію сепаратистського утворення для розміщення систем ПРО.

Шкурні інтереси

Сепаратисти не зацікавлені повернутися в правове поле Молдови через економічні інтереси. У напівсоціалістичній економіці ПМР процвітають тіньові схеми. На території сепаратистського утворення функціонують 50 суб'єктів господарської діяльності. У 2016 р. відрахування в бюджет ПМР склали 1,725 млрд придністровських рублів (152,6 млн дол.). Значний вплив на політику сепаратистів чинить холдинг "Шериф" олігархів Віктора Гушана та Іллі Казмали (колишні працівники міліції). "Шериф" володіє безліччю виробничих підприємств і торгових фірм. Дана компанія поповнює бюджет ПМР на 50% і контролює 60% господарської діяльності. Політичні діячі Придністров'я є колишніми співробітниками холдингу. Президент ПМР Вадим Красносельський у 2012-15 роках керував службою безпеки холдингу. Його попередник Євген Шевчук очолював "Агропромбанк", який є активом холдингу "Шериф". Депутатами Верховної ради ПМР є підприємці, пов'язані з холдингом. Серед них директор винно-коньячного заводу KVINT Олег Баєв, директор ТОВ "Шериф" Дмитро Огирчук і президент "Агропромбанку" Владислав Тидвил. Більшість у парламенті займає партія "Оновлення" екс-президента Ігоря Смирнова. За сприяння Ігоря Смирнова в 2006-11 рр. холдинг "Шериф" користувався фіскальними послабленнями, які не були прописані в нормативних документах сепаратистів. За цей період холдинг імпортував до ПМР товарів на суму 1,5 млрд дол. і вніс до бюджету 7 млн дол. замість 928,5 млн дол.

Супермаркет Шериф-13
Фото з відкритих джерел

Новини за темою: Придністров'я обрало президента: Що треба знати про Вадима Красносельського

Золотою жилою сепаратистів є продаж російського природного газу (близько 17% ВВП). Росія безкоштовно постачає газ до ПМР. Проте влада сепаратистів стягує зі споживачів плату за природний газ і перераховує отримані кошти на окремий рахунок. "Газпром" за весь час існування ПМР поставив природного газу на суму 5,2 млрд дол.

При цьому рівень життя місцевого населення залишає бажати кращого. З березня 2015 р. зарплати держслужбовців і пенсії були знижені на 30%. На кожного працюючого жителя республіки припадає 5,5 пенсіонерів та бюджетників. За останні 1,5 року з Придністров'я виїхали 40 тис. ос.

Повернення Придністров'я до складу Молдови не вигідно місцевому бізнесу не менше ніж Кремлю. Після повернення регіону до складу Молдови правоохоронні органи почнуть кримінальне переслідування місцевих бізнес-кіл та політиків, причетних до корупції та економічних злочинів. Холдинг "Шериф" та інші підприємства зіткнуться з проблемою конкуренції з боку молдавського і румунського бізнесу після виходу Придністров'я з міжнародної ізоляції. Своєю відмовою від особливого статусу придністровські сепаратисти діють на руку РФ, яка зацікавлена в існуванні "п'ятих колон" на території пострадянських держав, у тому числі України.

Тренування перед врегулюванням конфлікту на Донбасі

ОБСЄ не випадково активізувала зусилля з врегулювання придністровського конфлікту на основі особливого статусу. Схожим чином планується повернути до складу України окуповані території Донбасу, згідно з мінськими домовленостями. Придністров'я і ОРДЛО багато в чому схожі. На даних окупованих російськими військами територіях проживає переважно російськомовне населення. Близько 60% мешканців ПМР – росіяни й українці. Придністров'я й окуповані території Донбасу мають індустріальну специфіку. І там, і там існують симпатії до Росії.

У разі успішної інтеграції Придністров'я до складу Молдови аналогічну модель мирного врегулювання можна застосувати для вирішення конфлікту на Донбасі, який знаходиться в гарячій фазі. Заморожений придністровський конфлікт є полігоном ОБСЄ для того, щоб відпрацювати сценарій відновлення територіальної цілісності України.

Якщо Кремль схвалить надання особливого статусу Придністров'ю у складі Молдови і виведе звідти свої війська в найближчому майбутньому, то у Банкової, ЄС і ОБСЄ з'явитися істотна підстава вимагати від Росії вчинити так само і на Донбасі і виконати мінські домовленості. Для повноцінної інтеграції ОРДЛО в правове поле України і відновлення конституційного ладу потрібно добитися від Кремля виводу російських військ, а потім проводити вибори та інші політичні заходи. Вадим Красносельський торпедував ідею про особливий статус для того, щоб змусити молдовську владу задуматися про федералізацію Молдови. Росії потрібен зручний прецедент для того, щоб просувати сценарій федералізації в Україні. Росія зацікавлена в тому, щоб у владі "ДНР" і "ЛНР" залишалися підзвітні Кремлю керівники, які будуть відстоювати інтереси РФ в Україні – стримування євроатлантичної інтеграції, збереження військової присутності РФ на території Донбасу, зняття з порядку денного питання про повернення Криму, лобіювання вступу країни в Митний союз або інше об'єднання під верховенством РФ. Москва зацікавлена в тому, щоб "меморандум Козака" став реалією не тільки в Молдові, але і в Україні, щоб Луганськ та Донецьк мали свій голос у питаннях загальнодержавного значення.

Георгій Кухалейшвілі,

політолог-міжнародник