Reuters
Павлоградський міськрайонний суд 27 березня оголосив вирок генерал-майору Віктору Назарову, якого обвинувачують у службовій недбалості, яка потягнула за собою катастрофу Іл-76 в аеропорту Луганська. З моменту трагедії минуло майже 3 роки.

Ввечері 13 червня до луганського аеропорту для доставки особового складу, боєприпасів і бронетехніки було спрямовано три літаки Іл-76 зі складу 25-ї транспортної авіабригади. Перший здійснив успішну посадку, а другий був збитий бойовиками з ПЗРК "ИГла", внаслідок чого загинули 40 військовиків і 9 членів екіпажу. Третій, дізнавшись про катастрофу, зажадав скасування посадки і повернув назад.

Наступного дня, 15 червня, лідер луганських терористів, голова так званої "ЛНР" Валерій Болотов, підтвердив, що український літак збили люди з його незаконного збройного формування. Прокуратура України відкрила кримінальне провадження за статтею "Терористичний акт".

Радник заступника міністра оборони України Василь Будік так розповідає про передачу тіл загиблих десантників:

"Це, напевно, була найважча наша місія... Нам було поставлено завдання провести евакуацію загиблих хлопців з луганського аеропорту і забезпечити зліт борту, щоб він зміг приземлитися. На жаль, багато деталей заборонено публікувати і сьогодні. Можу сказати, що задачу було виконано, і наших хлопців було передано на мосту Карлівки для поховання. Також можу додати, що противник віддав честь подвигу десантників".

Facebook Василий Будик

Через 5 місяців після трагедії, 18 листопада, Генпрокуратура висунула звинувачення у службовій недбалості першому заступникові керівника Антитерористичної операції та заступнику начальника Генерального штабу, генерал-майору Віктору Назарову. У ході досудового розслідування ГПУ встановила, що генерал Назаров, який фактично керував на той момент штабом АТО, не врахував оперативної обстановки в районі аеропорту, не взяв до уваги дані розвідки і доповіді командирів частин і віддав наказ здійснити перекидання підрозділу літаком.

У матеріалах справи сказано, що літак ІЛ-76, яким летіли десантники, був повністю справним. Слідчі кажуть, що офіцери в той день не раз попереджали: у бойовиків є ПЗРК. Але він проігнорував попередження і відправив туди літак.

Військовий прокурор Анатолій Матіос зізнавався, що в ході слідства підозрюваними здійснювалися спроби вплинути на правоохоронні органи, журналісти також писали про те, що до матеріалів справи не прикріплено цілий ряд доказів.

25 листопада Печерський районний суд Києва, заарештувавши Назарова, випустив його під заставу в 365 тис. грн. Генеральна прокуратура України передала звинувачувальний акт до Ізюмського міськрайонного суду Харківської області, позаяк саме біля цього міста в 2014 році перебував штаб АТО. Проте невдовзі за клопотанням прокуратури Вищий спеціалізований суд переніс слухання до м. Павлоград Дніпропетровської області. Сторона звинувачення, адвокати, батьки загиблих десантників та екіпажу наполягали на проведенні суду в Дніпрі, а сторона захисту заперечувала.

17 грудня 2015 р. розпочався судовий процес, а розгляд справи по суті стартував 23 грудня.

Сам Назаров не визнав своєї провини в аварії і заявив, що можна звинуватити будь-якого генерала, який брав участь в Антитерористичній операції. "Я впевнений, що ні в чому не винен. Показання потерпілих не є доказами у справі, а свідків немає", - заявив він.

fakty.ua

У справі проходило 68 потерпілих, близько 40 з них подали позови про відшкодування моральної шкоди.

"Кожен позов по 500 тис. грн. Це позови до Міноборони, СБУ, Держказначейства і генерала Назарова",- сказав адвокат потерпілих Віталій Погосян. Також він підтвердив, що Військова прокуратура подала позов про відшкодування генерал-майором завданих збитків у розмірі 28 млн грн.

Документи з допиту Муженка: правда чи маніпуляція?

У січні 2016 р. в мережу потрапили нібито витяги з допиту голови Генерального штабу ЗСУ Віктора Муженка щодо аварії Іл-76. У них було сказано, що глава Генштабу тричі на добу отримує зведення щодо оперативної ситуації в зоні проведення АТО від оперативного штабу при СБУ. Після ознайомлення Муженка зі зведеннями, далі вони передаються відповідним підрозділам для аналізу та формування пропозицій для ухвалення рішень. Муженко заявив, що в 90% випадків інформація, яка міститься у цих зведеннях, не відповідає дійсності, є порожньою інформацією і дезінформацією.

Щодо довідок, в яких йшлося про намір бойовиків висуватися у бік аеропорту з наміром збивати всі літаки на посадці і зльоті, Муженко сказав, що не пам'ятає, чи ознайомився зі змістом цих зведень. Також він сказав, що ця інформація не заслуговувала на увагу. На запитання, які дії повинен був здійснити Назаров після того, як дізнався про наміри бойовиків з ПЗРК, Муженко відповів, що ніякого чіткого алгоритму на цей випадок у військовиків немає.

У Генштабі назвали опубліковані документи "свідомою маніпуляцією з метою тиску на суд і підриву авторитету військового керівництва ВСУ". Повідомляється, що документ скомпоновано з декількох частин різних матеріалів слідства і кримінальної справи, тому інформацію було спотворено. Також у військовому відомстві підтвердили, що єдиним сполученням з луганським аеропортом на червень 2014 р. було авіаційне. Тільки так українські військовики могли вивозити поранених, доставляти бійцям їжу і боєприпаси. Зазначається, що перед тим як терористами було збито Іл-76, в аеропорту відбулося 19 успішних приземлень літаків.

Як проходив суд

Згідно з висновком комплексної військово-тактичної криміналістичної експертизи, яку провели 13 фахівців протягом 1518 годин, вжити заходів щодо подолання ППО терористів і гарантувати безпеку перельоту до Луганська зобов'язаний був генерал-майор Віктор Назаров. Зараз він продовжує роботу в Генштабі, оскільки для його відсторонення немає підстав. Фігурант справи від слідства не ховається, а паралельно із судами, їздить у відрядження в зону АТО.

Суд вже завершив допит потерпілих, а 11 травня перейшов до допиту свідків від сторони обвинувачення. Всього заявлено 25 осіб.

Старший консультант штабу АТЦ, співробітник СБУ Наталія Вареня розповіла, що інформацію щодо бойовиків з ПЗРК було отримано нею після 12:00 13 червня 2014 р. і внесено в дві аналітичні довідки, які було скеровано до Штабу оперативного управління АТО. Заступник керівника АТЦ при АТО Андрій Кравченко розповів, що подібні довідки щодня передавалися керівнику АТО, генерал-лейтенанту Віктору Муженку, а в разі його відсутності - генерал-майору Віктору Назарову.

павлоград.dp.ua

13 червня він передав довідку Назарову, і з тієї хвилини подальша доля документа йому невідома. Сам Назаров навідріз відмовився від того, що отримував вищезгаданий документ. Сторона захисту наполягає на тому, що працівники СБУ не мали посадових інструкцій, що регулюють їхню діяльність. Що стосується довідки, Назаров не пояснив, як він не помітив відсутності документа, який щовечора регулярно з'являвся в нього чи в Муженка на столі і в питаннях до свідка називав його не інакше, як "документ, який ви нібито мені передавали".

Кравченко також у своїх свідченнях звернув увагу на різницю у роботі з аналітичною довідкою Муженка і Назарова. За його словами, генерал-лейтенант ретельно перечитував надані йому дані і робив позначки щодо подальших розпорядників інформації, а генерал-майор, не читаючи, складав на столі.

На останньому на даний момент судовому засіданні, яке відбулося 10 червня, за допомогою відеозв'язку дав свої свідчення Анатолій Пушняков, екс-командувач Сухопутних військ ЗСУ.

Новини за темою: Катастрофа Іл-76 під Луганськом: Винні не покарані, на слідство чиниться тиск

За його словами, вранці 13 червня 2014 року, напередодні трагедії з літаком, він одержав розпорядження про підготовку парашутно-десантної роти 25-ї бригади. У ньому йшлося по те, що до 17:00 рота повинна бути зосереджена в аеропорту Дніпра.

На запитання судді про те, хто повинен займатися безпекою доставки бійців, Пушняков відповів, що він відповідав за безпеку в аеропорту Дніпр, а далі порядок переміщення роти визначало керівництво АТО.

На запитання сторони обвинувачення щодо обізнаності про обстановку в луганському аеропорту в період 11-14 червня 2014 р. свідок відповів, що в ті дні аеродром перебував в оточенні сепаратистів, і українська сторона не могла забезпечувати свої підрозділи боєприпасами і продовольством наземним шляхом.

Вердикт

27 березня 2017 року Павлоградський міськрайонний суд оголосив вирок Назарову: 7 років позбавлення волі. Суд постановив, що генерал достовірно знав, що аеродром Луганська перебуває під обстрілом і зброєю, здатними ліквідувати літаки.

"Ніяких дій, спрямованих на захист літаків від ураження поблизу аеродрому в Луганську, Віктор Назаров не організував. Вчинено тяжкий злочин з непрямим умислом", - зачитала суддя.

Суд не вважав за потрібне позбавляти Назарова військового звання. На Міністерство оборони має бути покладено обов'язок відшкодування моральної шкоди родичам загиблих.