Глава НАЗК Наталія Корчак у студії "112 Україна". 13.02.2017
112.ua

Влащенко: Сьогодні у нас у гостях голова Національного комітету із запобігання корупції Наталія Корчак.

Доброго вечора. Пройшов майже рік після вашого призначення. Чи збулися ваші плани, які ви собі намічали? Чи вдалося чогось досягнути за цей час?

Корчак: 28 березня минулого року відбулося перше офіційне засідання чотирьох членів Нацагентства, де мене обрали головою. Буквально 30 березня ми зареєструвалися як юридична особа. З цього моменту в нас почалася низка організаційних процедур, на які пішло майже 2 місяці. В нас не було коштів на розвиток – це якраз той варіант, коли держава дала заробітну плату, але забула вкласти в кошторис все, що називається розвитком.

- Мені здається, що головне, що вам вдалося за цей рік, що є електронні декларації.

- Електронні декларації - це те, що на слуху. Але ми ще запустили з 1 липня процес державного фінансування політичних партій. Тобто, ми розпочали прийом звітів.

- А ви особисто вірите в те, що як тільки почнеться державне фінансування політичних партій, там зникне співпраця з олігархами, корупція?

- А перші результати вже є. По-перше, партії звіти подавали. По-друге, коли вони одержали державні кошти, вони не почали їх витрачати наліво-направо. Вони з нами радилися, на що можна витратити ці кошти.

Новини за темою: НАЗК отримало від Мін'юсту зареєстрований порядок повної перевірки е-декларацій

- Це буде мотивом виключити все інше фінансування?

- Принаймні, це вже починає дисциплінувати. Ми в процесі аналізу звітів перевіряли джерела фінансування партій. На сьогоднішній день їх два – державне фінансування для великих партій і внески від юридичних і фізичних осіб у певному обсязі. На сьогоднішній день ми вже виявили порушення щодо цих внесків і вже склали три адміністративні протоколи, і направили до суду. Сподіваюся, що в нас вже будуть справи щодо конфіскації цих внесків.

- А ви можете навести приклад, у кого є порушення?

- Ми всю інформацію по партіях розміщуємо у себе на сайті. А протоколи буквально нещодавно склали.

- А що у вас з п. Гройсманом? Чому він незадоволений вами?

- Особисто персонально я ніколи з ним не спілкувалася, окрім єдиного засідання, де я буда змушена сказати, коли буде запущена система е-декларування. Ми є центральний орган виконавчої влади і підзвітні Кабміну, а відповідальні перед ВР. Такий дуалізм і плюс ще колегіальна форма організації роботи. Я думаю, що ми знайдемо точки дотику, тому я вже сама ініціюю і питання, і зустрічі з ним. Нещодавно я ініціювала створення міжвідомчої робочої групи, тому що поміж оцих дебатів з приводу порядків, поточної роботи ми забулися, що Нацагентство має підготувати національну доповідь з питань реалізації антикорупційної політики.

- Ми побачимо за два місяці нові декларації за 2016 рік?

- Так, система електронного декларування працює.

- Всіх вразили в деклараціях за 2015 рік ті купи готівки, які декларували наші депутати. А що далі? Чи є у вас механізми перевірити те, що написано в декларації?

- Це питання хвилює всіх, і мене в тому числі. Коли читаєш декларації, то розумієш, що хтось поглузував, хтось писав на всяк випадок, хтось, можливо, зважав, хтось взагалі нічого не написав. Проблема полягає в тому, що ми є превентивний орган. Ми не наділені функцією правоохоронного органу, щоб проводити якісь оперативно-розшукові дії. Ми свої функції перевірки декларацій і моніторингу способу життя повинні здійснювати без втручання в особисте життя. Що це таке – ніхто не знає. І це якраз той випадок, що Україна взяла в свій час дуже амбіційні на себе зобов’язання, тому що, як я розумію, європейці від нас не вимагали саме такої декларації стосовно такої кількості осіб, які мають подати. Переслідувалася ідея щодо топ-посадовців, а в нас сталося, як завжди. Перевірка готівки, може, буде здійснюватися не в цей період, би ми ж не можемо сказати, щоб нам принесли готівку – тоді ці гроші будуть ходити по колу. Тим більше, я ще знаю, що багато хто розлучався. Тому це питання ми обов’язково будемо вирішувати в процесі своєї роботи, можливо, керуючись власним досвідом, власними помилками. Я питала в колег з НАБУ, чи можемо ми долучити їх фахівців, чи скористатися їхнім ресурсом для перевірки декларацій. Вони відповіли, що є КПК – межі компетенції. Це якраз той варіант, що життя поставило перед нами виклик.

- Чи є сенс вносити правки до закону про НАЗК?

- Взагалі створення НАЗК у тому форматі, який ми сьогодні маємо, це не зовсім виправдано. Наприклад, колегіальна форма організації праці, коли ми всі рівноправні, а на мені лежить лише додаткова організаційна функція і координація їхньої діяльності.

- Якщо ви, теоретично, вбачаєте злочин у діях депутатів, що ви робите далі?

- Ми, нарешті, поставили крапку в порядку проведення перевірки. Коли вже цей порядок буде зареєстрований і опублікований, ми приймаємо рішення про початок проведення перевірки. І з цього моменту ми вже офіційно перевіряємо декларації, викликаємо осіб для дачі пояснень.

- Ви вже буде працювати з деклараціями 2016 року?

- Всі, хто подали декларації в 2015 році, вони подають і в 2016 році. Це, фактично, та ж сама декларація з оновленими даними. Тому основа в нас же буде. Наступна перевірка декларацій - це набагато простіший процес.

- Якщо ви побачите, що якийсь депутата задіяний у корупції, що ви будете робити далі?

- Ми тоді формуємо матеріали справи і своїм рішенням спрямовуємо його за підслідністю до НАБУ. Ми в цій частині співпрацюємо з НАБУ, а в частині політичних партій - з Нацполіцією.

Новини за темою: Перед проведенням повної перевірки е-декларацій чиновників НАЗК має визначити приорітетність, - Севостьянова

- Один з членів НАЗК, Р. Рябошапко отримував на особисту банківську картку гроші від організації "ПРООН". У поясненнях він стверджував, що тоді не знаходився на державній службі. Ви перевіряли цю історію?

- Ми не мали можливості перевірити, тому що ми обираємося за конкурсом і не можемо поставити під сумнів легітимність обраного члена Національного агентства. Чи працював він у Міністерстві юстиції, до нашої роботи це відношення не мало, але в мене виникали запитання з приводу того, що він знаходиться в конфлікті інтересів по відношенню до "ПРООН". Він критикував і мене, і НАЗК, коли в нас виникали питання з приводу програмного забезпечення. Останнім часом він знову ж таки лобіює те, що ми повинні прийняти на баланс четвертий, п’ятий модуль програмного забезпечення, те, що називається "Автоматична система верифікації даних і перевірки декларацій". Навіть, коли воно нам безкоштовно дається, якщо ми беремо на баланс, ми несемо за це відповідальність. Ми намагаємося виходити дипломатично з таких ситуацій, тому що я не дозволяю собі поступати по відношенню до свого колеги так само, як він іноді. Я вважаю неприпустимим, коли через "Фейсбук" починається оцінка дії своїх колег, що неприпустимо було б на державній службі. У тому і проблема, що коли вносили зміни до закону про державну службу і розділили політичні фігури від державних службовців, то по відношенню до державних службовців залишилися стандарти професійної етики. А політична фігура – "все що хочемо, то й  говоримо".

- Ваш колега Р. Радецький був затриманий за кермом у нетверезому стані. Ви щось знаєте про цю історію?

- Я знаю про цю історію рівно стільки, скільки і ви знаєте, з преси. Але, як на мене, ті, хто є уособленням керівництва НАЗК – вони не повинні припускатися навіть таких дрібничок. Це все асоціюється з НАЗК. Ця вся ситуація, яка склалася, це ще один предмет для роздумів. Це те, що я завжди говорила в певних колах, але мене не завжди дослухалися. Хоча з кожною людиною щось може статися.

Новини за темою: Структуру НАЗК можуть змінити для прискорення прийняття рішень, - Найєм

- Чи відслідковуєте ви історії з дивними збагаченнями людей, які є політичними фігурами? Як ви для себе вибудовуєте першочерговість – кого сьогодні треба перевіряти?

- Закон не встановлює черговості. У першу чергу треба перевіряти декларацію і викликати людину для дачі пояснень. Від того, як будуть надані пояснення, проводити процеси перевірки. Декларація не є свідченням того, звідки щось з’явилося. Це "називається моніторинг способу життя" - це низка процедур. Як проводити моніторинг способу життя, ми ще до кінця не знаємо. Ми консультувалися з послом Італії, тому що я маю їхати підписувати меморандум з антикорупційним органом Італії. Він сказав, що вони тільки роблять перші кроки по моніторингу способу життя. Але якраз цей моніторинг включає те, що перевіряється спосіб життя не тільки суб’єкта декларування, а і його родичів. Буде відслідковуватися низочка послідовних дій. Для того, щоб зробити вірне рішення, треба провести серйозну аналітичну роботу порівняльного характеру. Можна дати відповідь на окремі питання, але коли їх низка накопичується… тому тут і важлива співпраця з журналістами, з викривачами, з тими, хто надає певну інформацію, з тим, щоби порівнювати. Але, в першу чергу, будемо відштовхуватися від декларації.

Новини за темою: Гройсман про виклик Марушевської до НАЗК: Це навіть не смішно

- А ви можете взаємодіяти з фіскальними службами інших країн?

- У рамках правової допомоги – так.

- Чи відчуваєте ви тиск з боку депутатів, ваших колег, з боку влади? Чи були прямі дзвінки?

- Ні, такого не було. А можливо це з-за того, що я все-таки не людина влади, тому ніякого тиску не було. Коли говорити про тиск в опосередкованій формі, то, дійсно, те, що задаються питання, на які ти не можеш дати відповіді, тому що не можеш пояснити технологію, наприклад. Те, що ти просиш кошти, а тобі кажуть, що вже все є. На перших етапах бували такі питання, що нам казали, що нам допоможуть міжнародні організації.

- Коли ми почуємо перші прізвища людей, яких НАЗК підозрює в корупції?

- Як тільки офіційно публікується документ про порядок проведення перевірок, то з наступного дня ми можемо починати офіційно проводити перевірку.

- Ваше питання?

- Ви вірите, що ми будемо жити в заможній Україні?

- Я дуже хочу, щоб так було.

Дякую, п. Наталю.

Новини за темою: Якщо НАЗК не проведе спецперевірку декларацій, ставитиметься питання про ліквідацію агентства, - Петренко