Міністр інфраструктури Володимир Омелян в ефірі "112 Україна"
112.ua

Влащенко: Сьогодні події тижня обговорюємо з міністром інфраструктури України В. Омеляном.

Добрий вечір, Володимире. Те, що "Укрзалізниця" тепер безпосередньо підпорядковується Кабміну, це продовження битви між НФ і БПП, або ж це виробничий конфлікт?

Омелян: На жаль, ми мали абсолютно неприємний інцидент, коли замість фахового обговорення ситуації, що ж відбувається навколо "Укрзалізниці", пішли просто емоції. Тут немає політичного конфлікту. Тут, навпаки, відбувся такий дуже дивний одномоментний сплав з боку не зовсім порядних людей проти реформ. Сумно, що це відбувалося в присутності прем’єр-міністра. Я сподіваюсь, що прем’єр-міністр буде мати можливість ознайомитися з тими матеріалами, які я йому надав. Ми готуємо зараз додаткову інформацію також, щоб мати фахову дискусію, що відбувається, припинити корупцію, щоб запустити ті реформи, які мали бути зроблені ще в минулому році і продовжуватися в цьому році.  

- Чому конфлікт почався саме з "Укрзалізниці", саме з Балчуна?

- Якраз дуже багато бажаючих зробити це особистим конфліктом між Балчуном і Омеляном.  Цього немає. Є конфлікт професійний і є конфлікт щодо того, що відсутня робота і відсутній прогрес. В мене не було жодних ілюзій, що хтось дозволить Омеляну зробити глобальні реформи на "Укрзалізниці". Але була чітка домовленість, що ми ці реформи будемо робити.  Власне, з цією метою був призначений Балчун, і з цією метою я всіляко намагався, щоб було незалежне правління, незалежна наглядова рада, щоб процес реформ був незворотній. На жаль, відбулася ситуація та, яку ми маємо станом на сьогодні: реформи або відсутні, або є просто красива імітація, коли концептуальні речі не відбуваються. А саме - створення вертикальної холдингової компанії, завершення процесу корпоратизації, прозорість і ефективність прийняття рішень.

- Від вас щось залежало в його призначенні? Чи було обумовлено по його контракту, що він може так часто покидати Україну?

- Я поставив дуже гостро питання тоді, що Балчун, Смілянський, як переможці незалежних конурсів, повинні бути призначені на свої посади.Це дуже багатьом не сподобалося, а я виходив з принципів, а вони завжди одні. В подальшому в нас було багато дискусій, я всіляко старався, щоб Балчун займався реформою, а  він собі обрав інший шлях: бути імітатором цієї реформи. Його присутність і відсутність на роботі ми багато обговорювали. Я йому пояснював, що "Укрзалізниця" не має такої можливості для керівника - не бути присутнім у вихідні дні. Він пояснює це європейською практикою, але, насправді, в мене багато друзів працюють в європейських компаніях і чим вища позиція в європейській компанії, тим менше у тебе вільного часу. Топ-менеджери весь час в бізнесі, в комунікації, і не зникають з радарів своїх співробітників.

-Від кого залежить присутність або звільнення Балчуна?

- В будь-якому випадку це залежить від Кабміну. В першу чергу, від прем'єр-міністра - чи він бачить його реформатором, чи не бачить. Хто вносить це подання - це формальність.

Новини за темою: Контракт з головою "Укрзалізниці" Балчуном закінчується у червні, - Омелян

-Чи правда, що сьогодні міністерство поділено на сфери впливу? Перевезення і тарифи - це СКМ і Живаго, поставки курирують Дубневичі, є команда Кравцова, який знаходиться під впливом Авакова, і є автодор, який знаходиться під опікою Кононенка, Герасимова. Чи так це?

-Це не зовсім так, і не тому, що мені не хочеться визнавати якісь очевидні речі. Справа в тому, що ми з Пивоварським ще в 15 році багато зробили: максимально знівелювали роль міністерства по впливу на державні підприємства. Тому роль міністра сьогодні набагато більш обмежена, ніж за часів Кирпи. Крім того, Аваков жодного стосунку до Кравцова не має, можливо, п. Євгену так хочеться це подавати. По інших фактах, безумовно, окремі впливи є. Але по тому ж автодору є чітка домовленість, що ми робимо реформу. Мені дуже приємно, що ВР підтримала дорожній фонд, підтримала децентралізацію "Укравтодору", і мені дуже приємно, що за минулий рік ми не мали скандалів з приводу підрядних робіт. Були проблеми з якістю, але ми не мали скандалів з хабарництвом, вимаганням, з вертикалями відкатів, що було достатньо часто в попередні роки.

- Тобто ви вважаєте, що публікації і розмови про вплив цих людей і про те, що вони сидять на потоках, і часто на корупційних - вони перебільшені?

- Ці потоки присутні і мають місце. Але потоки мають місце, в першу чергу, в державних підприємствах. Безумовно, завжди є спроби підірвати міністерство зсередини, як це було з призначенням державного секретаря в кінці минулого року, коли, фактично, ця особа була нав’язана, і як незрозуміла поведінка окремих моїх заступників. Але це нормальний процес, якщо ми робимо реформу. Ми за ніч її не зробимо, але ми можемо зробити її за добу.

- Експерти кажуть, що тарифи занижені і держава недоотримує на перевезенні сировини серйозні гроші. Крім цього є схема залізничних тарифів, з дисконтом фірмам, які знаходяться поруч, і продають їх бізнесу.

- Проблема в тому, що не покращилася система тарифоутворення - по структурі тарифу "Укрзалізниця" нічого не зробила.  Дійсно, вплив великих компаній є - возити за безцінь і заробляти на цьому додаткові кошти. Минулого року ми підняли тарифи вантажних перевезень на 15%, але тоді була чітка домовленість з бізнесом. Ми піднімаємо, але ви розумієте, що відбувається на "Укрзалізниці". Ідея була в тому, що залізниця, отримавши додаткові кошти, запускає економіку України - є прозорі, стабільні перевезення. На жаль, в 16 році ми отримали абсолютно іншу картинку: перевезення зірвані, оновлення рухомого складу не відбулося, українська економіка не побачила цих грошей. Куди вони зникли - питання окреме, слід детально розбиратися. Тарифи на внутрішні перевезення у нас набагато нижчі, ніж в країнах регіону, і, безумовно, їх треба піднімати. В такому стані, як знаходиться "Укрзалізниця" сьогодні, фактично, це вкидання грошей в прірву.

Новини за темою: Гройсман вважає, що Омелян недостатньо досвідчений, щоб критикувати роботу "Укрзалізниці"

- Чи є якийсь зв'язок між тарифами, вугіллям, який возять з ОРДЛО, і блокадою?

- Це компетенція Міністерства палива і енергетики. З мого боку є розуміння, що нам треба підвищити тарифи, але зробити їх прозорими і зрозумілими. Ми повинні чітко забезпечити всі умови функціонування цієї величезної монополії, яка впливає на роботу всієї економіки України. І тут питання відвертих і спокійних переговорів з бізнесом, що ми робили в минулому році. Ми їм пояснювали, що тариф ми підвищуємо, але є умови з боку держави, які вони виконують, і держава зацікавлена в прозорій системі роботи. І кінцевим варіантом є закон  про залізничний транспорт, який досі не проголосований ВР, на жаль, він заблокований. Бо тоді би в підвищенні тарифів був зацікавлений і бізнес, оскільки вони стають операторами приватними і зможуть бути повноцінними учасниками ринку.  

- Яку роль на "Укрзалізниці" грають брати Дубневичі? Чи треба розбивати їх монополію?

- Вплив будь-якого політика на роботу будь-якої державної компанії недопустимий. Якщо політик займається бізнесом, то хто тоді займається політикою? Про вплив  братів Дубневичів мені відомо, в нас були і особисті розмови, і в колі людей, різного характеру. Вони підкреслювали, що в них є особисті контакти з Балчуном. Я вважаю, що це неправильно. Наша мета була, як міністерства, щоб державні компанії керувалися незалежним правлінням, щоб були незалежні наглядові ради, щоб була компетентна робота керівництва. А державі просто потрібен максимальний прибуток. Ми працюємо тісно з правоохоронними органами, в них є всі матеріали і вони повинні поставити крапки над і - це корупція, чи це нормальна робота.

-Яка роль Кравцова, Михальчука?

- У Кравцова є своя власна мотивація, мабуть, він може краще про неї розповісти. Щодо Михальчука я неодноразово говорив прем’єр-міністру, п. Дубневичу, іншим високим чинам української політики, що це дискредитація самої ідеї реформи, присутність таких людей в правлінні, що це неправильно і що це чіткий конфлікт інтересів, коли представник того чи іншого лобістського угрупування присутній в правлінні і причетний до прийняття ключових рішень. На жаль, була реакція, що це політична доцільність, чи компроміс.  

- Журналісти пов'язують "Укравтодор" з І. Кононенком та з А. Герасимовим. Чи є ця організація інструментом для відмивання грошей?

- І. Кононенко доклав величезних зусиль для того, щоб в Україні був дорожній фонд. Так як і Дубневичі, і інші депутати, тому що він був проголосований кількістю в 300 голосів. Це великий крок для України вперед, бо ми створили системний інструмент будівництва українських автошляхів. Я маю велику честь працювати з п. Новаком, бо це не тільки непересічна людина, а і хороший політик. Щодо реформи "Укравтодору", то нам треба створювати приватний ринок з експлуатації і утримання наших доріг. Якщо приватні компанії приходять в Україну будувати - останні тендери "Укравтодору" показали, що біля 20 світових компаній беруть участь в тендері, то за  утримання доріг ніхто не хоче братися. Є певні процедурні обмеження, бо бюджет дозволяє тільки річні контракти, а треба мінімум 7-8 років. У нас є багато проблем з якістю. Але "Укравтодор" не відповідає за міста, села чи селища. Це вже відповідальність муніципальних органів влади і тих компаній, які вони наймають. "Укравтодор" відповідає за дороги міжобласні і вищі. Щодо якості, то ми запровадили міжнародну систему FIDIC - це міжнародний контроль якості. Коли ти виграв тендер, ти мусиш найняти міжнародного консультанта, який має міжнародний сертифікат якості цього FIDIC, який буде контролювати всі етапи робіт. Плюс контроль за контролем, система "Кост", яка працює в 17 країнах світу. Вони моніторять всі області.

- А ви знаєте хоч одного главу компанії, який був би засуджений?

- З цим у нас найбільша проблема по всій державі. В нас немає жодного корупціонера в тюрмі. Жоден топовий корупціонер у нас не сидить.

-У Дунайському пароплавстві найбільший флот і переважна кількість плавзасобів знаходиться в офшорах. Держава не отримує ніяких дивідендів.

- У нас було ще більше пароплавство, ЧМП "Бласко" - біля 300 океанського типу лайнерів. І воно все зникло. Справа ця розслідувалася, на неї наклали гриф "таємно" і десь заховали. Ми цю справу відновили, зараз вона знов розслідується, сподіваюсь, що винні будуть покарані. По Дунайському пароплавству є величезна проблема щодо господарської діяльності - вони в 16 році показали кращі показники. В офшорах знаходяться сотні плавзасобів. Вони всі під різною юрисдикцією, під різними прапорами.

Новини за темою: Рева розкритикував блокаду Донбасу через загрозу енергопостачанню

-Є заарештовані судна?

- Ми моніторимо ситуацію, тісно працюємо з нашими посольствами за кордоном, бо дуже багато недобросовісних орендарів, які брали, використовували це все, чи спеціально, з метою банкрутства це робили. По Дунайському пароплавству у нас була спроба аудиту в 2015 році, яка була не дуже вдалою. Але я думаю, що ми зможемо переговорити з керівництвом, з’ясувати їхню позицію, звірити її з позицією правоохоронних органів, і поставити крапку.

-Хто контролює, скільки в міністерстві працює людей від різних компаній? Як цю систему ламати?

-  Хтось має взяти на себе сміливість почати говорити правду. Не займатися якимись домовленостями кулуарно, а говорити про те, що нам необхідні системні речі, які йдуть одночасно на всіх фронтах. Ми або робимо реформу, або кажемо, що ми займаємося спокійними речами і звітуємо суспільству про прогрес.

- У нас відбулося зрощення бізнесу, політики. Чи є у нас можливість проголосувати якийсь закон у ВР, який би рвав корупцію?

- Насправді, з парламентом можна розмовляти, домовлятися, і там не настільки трагічна картинка, як інколи здається. Це довів досвід Мінінфраструктури і в контексті дорожнього фонду, і децентралізації "Укравтодору", і по електронному квитку. Завжди можна знайти ключик. Пояснення дуже просте - економіка і промисловий потенціал України зношені настільки, що великий бізнес сам розуміє загрози цього факту. Вони, нарешті, хочуть мати прозорі правила гри і рівного доступу до ринку. Безумовно, кожен буде торгуватися за своє місце під сонцем. Але коли держава в якості перших осіб чітко скаже, що торги припинилися, рівні правила, хто хоче домовлятися, той буде покараний - це спрацює. Щоб ми не придумували, завжди є найефективнішою модель приватної економіки, коли приватні компанії конкурують між собою і дають дешевший і якісніший продукт. В державних компаніях завжди буде стимул для тих чи інших зловживань.

- Ви виступаєте за приватизацію "Укрзалізниці", портів?

- Ми чітко виступаємо за приватизацію, або концесію морських портів, Дунайського пароплавства. Ми чітко виступаємо за те, що державною залишається інфраструктура залізнична, а самі перевезення, локомотиви, вагони - це ринок, і "Укрзалізниця" повинна на рівних умовах конкурувати з приватним оператором.

Новини за темою: Рішення про зниження портових зборів буде прийняте до квітня, - Омелян

- Багато хто говорять, що конкурси на посади або тендери носять умовний характер. Чи впевнені ви, що в ході приватизації всі ці підприємства не отримають "своїх" - з огляду на тісне зрощення політики, держави і бізнесу?

- Безумовно, по конкурсах, я вважаю, що ми дещо загралися. Якщо ми хочемо швидкі реформи, має бути політична відповідальність не міністра, а команди. Кожен член команди відповідає за свій напрям і відповідає за ці призначення. Тоді ми швидко рухаємося вперед, коли ми швидко призначаємо, швидко змінюємо людей, які не працюють адекватно. По приватизації: в Міністерстві інфраструктури у нас є чотири світові інвестори - General Electric,  Bombardier, Hutchison Ports и DP World, компанії з бездоганною репутацією. Вони готові заходити і працювати в Україні. Альтернативи ринку немає. Ринок повинен бути ефективним, а держава повинна його контролювати тільки в тій мірі, щоб був вільний доступ.

- Ваші опоненти говорять, що всі ці підприємства прибуткові. Але прибуток розтягується по приватних кишенях. Якщо звідти прибрати бізнесменів, які перебувають там на потоках, то ці підприємства стануть прибутковими.

- Це те, що я кажу на прикладі "Укрзалізниці". Вона має фантастичний потенціал. Це державна компанія, яка свого часу запускала авіакомпанії, будувала автобани. Все це вона може робити і сьогодні. Просто ті корупційні п’явки - і політичні, і просто бізнесові, які присмокталися, не дають їй цього ресурсу. Не може бути альтернативи вільного ринку. Навіть якщо маємо очищену, високоефективну "Укрзалізницю", як державний монополіст вона буде зацікавлена в збереженні свого монопольного становища. Для них завжди буде одна відповідь: "Підвищимо тарифи і будемо краще заробляти".

- Чому ви не поклали заяву про відставку після того, як вас публічно висікли?

- Мене не висікли публічно. Така риторика недопустима для керівництва держави і це принижує державу. Я не написав заяву, тому що розумію, скільки людей би хотіло, щоб я це зробив. Я вважаю, що я маю триматися до останнього патрону для того, щоб забезпечити рух країни вперед.

-Чи вірите ви в об'єктивність конкурсів на посади?

- Ні.

-Чи пов'язана блокада залізниці з тарифами?

- Не впевнений.

-Чи призначено директора аеропорту "Бориспіль"?

- Досі ні.

- Чи кришують СБУ і ГПУ порти, перевезення і т.д.?

- Є співробітники, які залучені до корупційних схем, але є дуже багато порядних людей, з якими ми співпрацюємо. Я вважаю, що порядні переможуть.

- Ваше ставлення до Яценюка і до його уряду?

- Він дуже яскрава людина і дуже сильно виріс за останні два роки. Я думаю, що  в нього хороше політичне майбутнє.

- Чи існує план розвитку та будівництва інфраструктури в країні на найближчі п'ять років?

- Так, в нас це все готове по автошляхах. Ми спільно зі світовим банком розробили план розвитку дорожньої інфраструктури, включаючи мости, на три роки поспіль. По морських портах ми зараз над цим працюємо. По авіації бачення чітке, по інших напрямках також.

- Коли можлива, за часом, реформа громадського транспорту?

- Якщо все буде добре, ми запустимо її в лютому. Це величезні зміни, які абсолютно відповідають європейським директивам і створенню ефективного ринку.

Новини за темою: Омелян озвучив свої вимоги до претендентів на посаду керівника аеропорту "Бориспіль"
  

- Чи лобіює таксі Uber свої інтереси у владі?

- Ні, не лобіює.  

- Чи правда, що Балчуна перед призначенням приводили до Дубневичів?

- Я чув від багатьох цю версію, і від нього також.

- Якщо у вас забрали "Укрзалізницю", як ви будете забезпечувати експорт і імпорт?

- Це абсурдна ситуація, насправді. Тобто всю транспортну стратегію України можна викидати в смітник.

- Три кроки, які треба зробити, щоб вся Україна відчула зміни?

- Якісні, незаангажовані кадри. Не боятися і говорити правду. Поставити інтереси України над своїми особистими.

- Вельми дякую, Володимире.