112.ua

Влащенко: Сьогодні ми будемо говорити з депутатом багатьох скликань, головою організації "Сила права" - Андрієм Сенченком.

Вітаю, Андрію Віленовичу. Як ви вважаєте, наскільки пов'язані конституційний процес, який зараз намагаються проштовхнути і проголосувати, та можлива відставка уряду?

Сенченко: Те, що ви назвали конституційним процесом, - це, насправді, продиктований Путіним сценарій повернення України, по суті, до лап Кремля, і те, що протягом останніх півтора року робив уряд Яценюка, - це все негативні для країни за своїми наслідками явища. Може бути, різного масштабу, тому що ті гроші, які розкрадені нашим урядом, ті завдання, які не виконані - гроші можна заробити, завдання можна виконати іншим складом уряду, а те, що намагаються реалізувати у вигляді конституційних змін - може зруйнувати Українську державу. Я не знаю, які для себе внутрішні виправдання знаходить президент, продовжуючи   наполягати на цьому руйнівному русі. Свою негативну точку зору щодо цього висловили різні люди: і Кучма, і Кравчук (вони обидва розуміють руйнацію того, що відбувається), багато дипломатів, колишні прем'єр-міністри, Марчук та інші люди. ЗМІ, громадяни говорять про те, що треба зупинитися. І він, тим не менш, продовжує все це робити, і більше того, відбуваються абсолютно розв'язні маніпуляції на цю тему - зневажання основоположних механізмів, які захищають Конституцію від маніпуляцій. Дії Кремля націлені на руйнування української держави, на обертання України в колонію. Те, що зараз періодично демонструється - колони з боєприпасами, рух російських військ - це свідомі дії, частина сценарію Кремля, і я це розумію. Але те, що робить президент, коли заявляє: що або мінський процес, так звані зміни до Конституції, або повномасштабна війна з Росією - це неправда.

Новини за темою: Результативне голосування щодо змін до Конституції в частині правосуддя може відбутися навесні, - Парубій

- А які, ви вважаєте, є цьому альтернативи?

- Росія сьогодні, на мій погляд, не в змозі піти на повномасштабну війну з багатьох причин. Є напруга з усім іншим світом. Так, вони активізували своїх євроадвокатів, які намагаються за всяку ціну зняти ці санкції, але в цілому настрій у світовій суспільній свідомості не на користь РФ. І будь-які їхні дії, як вони діяли останні три роки, якщо вони перейдуть до якихось активних дій - це викличе непропорційну реакцію, і вони це розуміють. Суспільство адекватно відреагувало на літак, збитий Туреччиною, а неадекватна реакція окремих політиків в окремих країнах просто призведе до того, що вони або політичні сили, які вони представляють, понесуть політичну відповідальність. Але, на мій погляд, найбільш неадекватне сприйняття ситуації демонструє наш президент. Всі ці розмови про безальтернативність мінського процесу стали на цей момент часу безальтернативними через те, що на ці мінські угоди пішов президент; через те, що влада в нашій країні, практично, втратила внутрішню легітимність. Сьогодні для виходу з мінського процесу досить жорсткої постановки питання про те, що були гарантії в Будапешті, і ми не просимо, а вимагаємо, щоб за столом переговорів перебували США, Великобританія. Але для того, щоб на повний зріст поставити це питання, потрібно розуміти, що тебе підтримує країна (у цьому питанні якраз підтримають). У принципі, ті, хто сьогодні сидить за столом переговорів з президентом Порошенком, знають, що він втратив значну частину підтримки наших громадян, знають, що український парламент, яким, по суті справи, керує опосередковано через Гройсмана і більшість президент Порошенко, практично втратив легітимність в очах громадян. Знають, що український уряд корумпований і не користується довірою наших громадян, і вони знають ще багато чого про можновладців в Україні, для того, щоб "цикнути" на будь-яку спробу щось сказати не так, як хотілося би чути. Треба сказати, що всі розмови, які почалися два роки тому, у період передвиборчої кампанії, про якийсь мирний план президента - це блеф. Його не було під час виборів, не було після вступу на посаду, і, на жаль, у нього мирного плану для нашої країни немає і зараз.

Новини за темою: Клімкін вважає за необхідне залучити Туреччину до формату "Женева+"

- Ви хочете сказати, що Порошенко про це знав уже, коли йшов на вибори?

- Я можу стверджувати, що, вступаючи на посаду президента, він не оцінював адекватно ситуацію на сході країни.

- Як ви вважаєте, чому за два роки не вдалося хоча б почати переформатування країни?

- Перше - це невідповідність кваліфікації, у першу чергу прем'єра. Він створив собі якийсь світлий образ, а насправді це людина, яка літала по життю. Йому десь у спину дули, він всюди потрохи політав, і склався образ такого інтелектуала в усіх сферах. Коли він був у Криму міністром економіки, він "досяг успіху" у приватизації окремих об'єктів за цей короткий термін.

- А що він приватизував у Криму?

- За моїми даними, зокрема центральний кінотеатр м. Ялти "Сатурн". Зараз, як говорять ці бандити в Криму - він націоналізований. На відстані я думав, що він дуже реактивний, сприйнятливий до нових речей, але коли ми опинилися в одній фракції, я йому декілька  місяців намагався пояснити, чому ми повинні негайно ініціювати судову реформу. Тоді була група Портнова, але ми теж мали певні механізми. Хочу сказати, що він зрозумів з разу п'ятого або шостого. Тобто, є досить вузьке коло питань, які йому цікаві і якими він готовий займатися цілодобово. Це, у першу чергу, стосується фінансових ресурсів. Але уряд - це орган з набагато більшим полем діяльності і набагато більшою відповідальністю перед людьми. Головна криза у нас - це криза довіри. Не буває урядів, які не роблять помилки, але помилки можна виправити, а якщо втрачено довіру, то на це потрібні десятиліття потім, щоб щось змінити. Безумовно, з цим урядом треба розлучатися, і я впевнений, що чим швидше пройдуть дострокові парламентські вибори - тим краще.

- За фактом, кожен наступний парламент виявляється гіршим, ніж попередній.

- Я не можу сказати, що це так.

- Але нинішній - найбільш непрофесійний.

- У цьому плані я абсолютно з вами згоден.

- Чи не вважаєте ви, що політичну відповідальність повинні нести не тільки Яценюк і його уряд, а й ті політичні сили, люди, які делегували своїх міністрів, тобто парламент?

- Це аксіома. Насправді всі ці механізми винайдені давно. Треба просто перестати вірити в якесь чудо. У кінцевому підсумку уряд - похідне від парламенту, а парламент - від результатів виборів, від суспільства. Погані результати - це не привід для того, щоб не проводити вибори. Інакше - консервація всього існуючого? На мій погляд, зараз у першу чергу виборці повинні погодитися з тим, що вибори будуть частіше. Нам потрібно займатися селекцією в органах влади. Це витратно, але в будь-якому випадку значно дешевше, ніж утримання неефективної корумпованої влади. Будь-які вибори дешевше для країни і платників податків, ніж така влада. Якщо уявити собі, що завтра дострокові вибори - дива не станеться, ми не оберемо просто ідеальний парламент, але дуже важливо, щоб на кожному витку поліпшувалася якість. Але для цього треба переосмислити підходи нашим виборцям. Я щиро вважав наприкінці 90-их, що країна назавжди розлучилася з мажоритарними виборами. Але в 2012 році наш виборець знову почав жувати цю солодку цукерку, коли маніпулятори зі штабу Януковича почали розповідати, що мажоритарний депутат найближчий до виборця. А в нинішньому складі уряду і, на жаль, в АП мало хто розуміє, чим уряд повинен займатися. Ніхто з фракцій, які сьогодні по суті справи визначають ситуацію в парламенті, а це БПП і НФ, і ніхто з АП, ніхто з них ні разу не сформулював проблему про те, що у нас структура українського уряду абсолютно не відповідає завданням, які стоять перед урядом України під час війни.

Новини за темою: Обговорюється варіант збереження Кабміну в поточному складі до осінніх перевиборів, - Семенченко

- Вони хочуть будувати українську політику з точки зору інтриг і, як вони кажуть, противаг, політичної боротьби, але не з точки зору економічно ефективної держави.

- Нам потрібно, як громадянам, назавжди забути всякі розповіді про технократів в уряді. Тому що цим користуються негідники. У кінцевому підсумку, сьогоднішній уряд, який сформований з іноземних фахівців, яких я називаю найманцями, з людей, які побували в літніх таборах зарубіжних університетів і пишуть, що вони отримали освіту - це все подавалося, що вони глибокі фахівці, а не політики. Насправді - це помилка, тому що уряд країни за законом і по суті - це орган, який повинен складатися з політиків. Більш того, там не повинно бути людей без партквитків. Якщо якась група людей називає себе політичною партією, то вона повинна мати програму. Якщо ця програма підтримується і ці люди входять у владу, то вони повинні мати команду політиків, яка розділяє цю програму і в стані цю програму реалізовувати. Сьогоднішній уряд України - це, по суті справи, збори представників орендарів. Тобто, деякі групи, які можуть називатися політичними партіями, можуть називатися олігархами - орендували крісла міністрів для своїх людей, підставних, по суті справи. Орендували разом з правом грабувати цілу галузь. Ось що таке сьогоднішній уряд. Але все це подавалося і підтримувалося суспільством як якась ідея залучення фахівців. Партія, яка втягла міністра, який розвалив або розграбував галузь, потім скаже, що він не член партії, і до виборів буде це розповідати, і народ знову піде за неї голосувати. Міністри - це політичні посади, це люди, які представляють певну партію. Для того, щоб потім не було можливості піти від політичної відповідальності, треба зобов'язати, аж на законодавчому рівні, щоб ця людина була абсолютно чітко ідентифікована з цією політичною силою. Тоді почнеться селекція в органах влади і в політичному співтоваристві. А інакше ми без кінця будемо вірити в диво. У структурі українського уряду є функції, які реалізовуються в рамках так званих галузевих міністерств, але кожен міністр поряд з тим, що відповідає за реалізацію політики в певній сфері, яка йому ввірена, - він є членом колегіального органу, і він несе відповідальність за будь-яке і кожне рішення, яке походить від імені цього уряду, навіть коли воно не стосується його сфери. Ось у цьому питанні - у них кожен займається своїм, а Яценюк "рулить", як хоче. Хто сьогодні в складі нашого уряду займається питаннями окупованих територій? Ніхто! А це сьогоднішні проблеми, завдання деокупації, питання вимушених територій, питання прифронтових територій. А це, якраз, координує функція одного з віце-прем'єрів. У нашому уряді ніхто не займається проблемами безпеки життя людей - це якість питної води, дорожній травматизм, якість меддопомоги тощо. Ніхто не піднімав ці питання ні на Банковій, ні в БПП, ні в НФ. А це, по суті, політичні сили, які утворюють українську владу сьогодні. У нас країна, яка поки ще не розгубила конкурентні переваги. Ми входимо в дуже невеликий клуб тих, хто може ще будувати ракети, літаки. Хто в цьому уряді займається розвитком конкурентних переваг нашої країни? Ніхто! Президент після новорічної прес-конференції нічого не говорив про економіку. Яценюк нічого не говорить про економіку. Вони кажуть - "позичити гроші, поділити". Усе!

- Як скоро ми дізнаємося правду про справжні події на Майдані і про багато інших речей?

- Коли ми будемо дуже чітко, як суспільство, формулювати питання до наших політиків. Я сам домігся, щоб мене допитали щодо подій на Майдані - я був комендантом Жовтневого палацу. Я піду ще й на допит, який сам проініціював, з анексії Криму, тому що я володію інформацією. І я домагаюся, щоб мене допитали з розслідування Іловайської трагедії. Я передав всі матеріали нашої комісії, але, крім цього, хочу, щоб мене допитали як громадянина і депутата колишнього, який очолював цю комісію, щоб це було все документовано. Кожному політикові, який приходить у ваш ефір, треба поставити запитання: чи давали вони свідчення в рамках розслідування кримінальної справи щодо Майдану? І 99% почне соватися на стільці.

- Дякую, Андрію Віленовичу.