Екс-керівник головного слідчого управління СБУ Василь Вовк в студії "112 Україна". 27.02.2017
112.ua

Влащенко: Сьогодні наш гість – генерал СБУ Василь Вовк.

Доброго вечора, Василю Васильовичу. Чи є в нас уявлення про те, що відбулося в Княжичах? Це системний конфлікт чи випадковість?

Вовк: Я від самого початку заявив про те, що події в Княжичах страшні, трагічні, і ми повинні оцінювати їх з точки зори сімей загиблих, які знали, що їхні рідні працюють у правоохоронній системі, яку теж має бути захищено. Є для цього відповідні органи безпеки, які називаються органами внутрішньої безпеки. Події в Княжичах – це той рубікон, за яким потрібно визнати, що потрібно робити реформи. Реформа – це не зміна форми, це зміна суті, якою наповнюється форма. Добра справа – патрульна поліція, добре виглядає ззовні: для публічності, для того щоб ми показали Заходу, що ми дійсно рухаємося до них, до європейських цінностей, але екіпажі повинні в тих машинах сидіти таким чином, щоб була досвідчена особа і молода особа – з тих, недонавчених за три місяці. Цю систему мого образного  розуміння має бути перенесено на всю систему МВС. Сьогодні потрібно повернути в середню ланку тих,  хто не пройшов ті іспити. Іспити складають для того, щоб вступити на навчання. А тут іспити складають ті, хто повинен залишитися на роботі.

- Можливо, треба і частину люстрованих повернути? Якщо людина працювала за Януковича, але її не було задіяно в якихось злочинах, то чому вона не може працювати?

- Того, хто говорить про скасування закону про люстрацію, або про очищення влади, можуть назвати "рукою Кремля". Я хочу сказати, що саме Кремль і розробив це законодавство, тому що цей закон вихолощує професіоналів. Формально всі, хто обіймав в адміністрації Януковича посаду нижче першого заступника начальника управління, можуть далі працювати. Але ми повинні розуміти, що саме ті особи середньої ланки, то були перші шістки Януковича, перші виконавці тих злочинних замовлень. Тому ми, звільняючи під закон начальників управління і перших замів, не дивимося далі. Але далі саме були виконавці, ті, хто безпосередньо виконував злочинні накази, причому могли поза своїм безпосереднім керівництвом.   

- Так що ж, на вашу думку, відбулося в Княжичах?

- У Княжичах відбувся конфлікт інтересів, який зайшов дуже далеко – в систему МВС. Це вже не конфлікт між МВС і кримінальним світом, між МВС та іншими структурами. Це конфлікт інтересів всередині МВС. Ота реформа, яка вигнала, вилучила професіоналів, людей, які не мали освіти, але мали величезний досвід, величезні агентурні напрацювання, величезну агентурну сітку... Їх просто прибрали, і та агентурна сітка разом з ними почала працювати по інший бік. Ні для кого не секрет, що ті всі конкурси, атестації також купувалися. Для того щоб потрапити на службу простим патрульним поліцейським в обласному центрі, потрібно заплатити від 2 до 5 тис. дол. Для того щоб влаштуватися в обласну лікарню медсестрою, треба також заплатити 2 тис. дол.

Новини за темою: Для завершення експертиз щодо перестрілки в Княжичах потрібно ще як мінімум 2 місяці, - ГПУ

- Якщо є 2 тис. дол., навіщо працювати медсестрою?

- Батьки зібрали протягом свого життя. І за свою дитину вони знайдуть і 5 тис. дол.

- Скільки поліцейських потрібно в обласному центрі?

- 500-600, залежно від центру. Але я кажу про випадки взагалі. Не всі ж давали хабара. Давали ті, хто мав сумніви, що пройде тести, хто хотів потрапити на роботу. В обласних центрах є діти доволі небідних батьків, які теж не можуть знайти роботу.   

- Як ви сьогодні оцінюєте роботу СБУ?

- СБУ працює найуспішніше, тому що саме там реформи немає. Там менше всього відбулося змін, тих же люстраційних процесів. І за інерцією, за традицією СБУ може ще працювати кілька років успішно, але тільки кілька років. Інша справа, що в нас не тільки СБУ, а й інші правоохоронні органи працюють під призмою політичних відтінків. У нас всі органи залежні від політичних сил. Будь-яку операцію, будь-яку подію погоджують з куратором  (у СБУ куратором є президент): чи підлягає вона публічності, чи підлягає вона виконанню в повному обсязі, чи підлягає вона виконанню взагалі.

Новини за темою: У СБУ назвали імена організаторів обстрілу автобуса під Волновахою в січні 2015 року

- А хіба так не було завжди?

- Багато в чому ситуація залежить від керівника структури. Наприклад, Наливайченко не завжди погоджував ті чи інші операції, вказівки з керівництвом держави.

- Чому багато людей, які виходять зі спецслужб, відразу йдуть у політику?

- Я поки що не пішов в політику. Коли людина, яка більш-менш має інформацію, володіє деякими елементами, якими не володіють інші, виходить зі структури, вона одразу йде в політику, бо в нас повітря пронизано політикою. Людину або підхоплюють, або вона сама проситься, або сама провокує те, щоб піти в політику.

- У країні процеси контрабанди, незаконного збагачення, як мені кажуть чиновники в приватних розмовах, "кришують" офіцери МВС, СБУ, розвідки, а на сході – офіцери ЗСУ. Що робити з тією колосальною проблемою?

- Те, що в кожній структурі було розподілено, хто що "кришував", було розподілено навіть історично. За традиціями. Міноборони мало свої можливості – безкінечні об’єкти нерухомості, закупівлі на великі суми. Якщо на сьогодні брати, то до контрабанди мають стосунок прикордонники, які входять до структури МВС. "Кришування" – сфера діяльності  функціональних обов’язків того чи іншого оперативного відділу. Це гарантування безпеки того чи іншого процесу. Але, гарантуючи безпеку, людину заохочують ще чимось окремо крім зарплати. Це заохочення може вплинути на людину таким чином, що вона вже сама вимагає того, щоб її забезпечили. Це системна річ, але ми не повинні говорити, що це є всюди. На керівних посадах у правоохоронних органах повинні бути відповідальні люди, яких призначає особа, відповідальна за цю державу. Тоді на кожну проблему є відповідальна особа, і якщо вона не справилася, то її має бути позбавлено права обіймати будь-які відповідальні посади на державній службі протягом 5-10 років. Зрозуміло, що це примітивна схема, але ми не знайдемо зараз законодавчих, нормативних шляхів вирішення цієї проблеми. Лі Куан Ю колись сказав: для того, щоб перемогти корупцію в конкретній країні потрібно, щоб одночасно у вищих ешелонах влади зібралося 8-10 більш-менш порядних людей. Давайте збирати тих 8-10 порядних людей. Я, наприклад, не бачу перспектив ані в нинішній, ані в майбутній ВР. Я бачу перспективу у воєнному комітеті, який має бути створено. Не замість президента, а просто воєнний комітет, який повинен взяти на себе зобов’язання, тобто тих 8-10 більш-менш порядних людей. Але саме такі люди не викликають довіри у вищих ешелонах влади.  

- Люди, які є наверху, повинні для себе вирішити, що вони не бізнесом займаються на своїх посадах.

- Кілька років тому було призначено голову Державної митної служби, до якого підтягнулися заступники, зазвичай, свої. Вони вирішили працювати відповідально, затягнувши паски, вирішивши, що до низів це поступово дійде. Але через три дні керівник структури поміняв свою думку і сказав, що "не будемо затягувати паски". Це тому, що, напевно, він був не першою особою в державі і не міг ухвалити визначальних рішень. Для того щоб пробити реформу якоїсь структури, для того щоб пробити гроші, потрібно обходити в Кабміні, АП  купу департаментів, і ти розумієш, що всюди ти б’єшся об стінку, і якийсь конверт треба занести в ту чи іншу структуру.   

- Ви казали, що Україна має поставити ОРДЛО ультиматум щодо звільнення заручників. Які в нас є інструментарії для того, щоб ставити ультиматуми лідерам терористичних організацій?

- Росія зацікавлена в тому, щоб мінські перемовини, ця мінська тяганина, тривала  без кінця, бо це їм вигідно. Росія через "Мінськ" управляє Україною. І не тільки щодо ситуації на сході, а щодо всіх ситуацій – бізнесу, майна, яке всюди є на території РФ. Ультиматум повинна поставити Україна, і погроза в тому, що ми закриваємо мінський процес і закриваємо ситуацію в Донбасі. Коли я кажу, що потрібно відрізати Донбас, я не кажу, що потрібно від нього відмовитися. Я знаю, що визнання території окупованою тягне за собою відповідальність в інших сферах, в тому числі економічній. Концептуально  ми мусимо сказати, що на сьогодні ми не маємо можливості звільнити від російських військ, бандюків, терористів ту частину Донбасу, тому ультиматум такий. 

Новини за темою: Українська сторона в Мінську наполягла на допуску Червоного Хреста до тюрем в ОРДЛО, - Геращенко

- Чому регулярна армія в 200 тис. не може звільнити нашу окуповану територію?

- 31 липня 2014 р. була перша мінська зустріч, на якій я був. До мене підійшов Баранов, представник "ДНР", і сказав, що зараз ми можемо їх просто задушити, взяти через день-два Луганськ  і Донецьк. Але, показавши рукою на Зурабова, він сказав, що якщо ви думаєте, що ті хлопці нас залишать вам на поїдання, ви дуже помиляєтесь. Після цього стався Іловайськ. Дійсно, наша армія піднялася у порівняні з тим, якою вона була до цієї ситуації. Але тільки-но ми перейдемо лінію розмежування, регулярні війська РФ перейдуть кордон. Путін зробить так, що з допомогою регулярних військ терористи захоплять всю територію Донецької і Луганської областей. Давно би там сталася своя невизнана республіка, провели би голосування, референдум фейковий, але для них нецікаві ці кілька районів . Хочеться, щоб вся Донецька і Луганська області. А ще краще – Харківська, Херсонська, аж до Одеської.

- Що нам потрібно дуже активно і швидко робити в сенсі армії, спецслужб?

- Дуже активно і швидко треба зрозуміти, якою буде позиція США після обрання президентом Д. Трампа. Європа – ніяка, вона нам не допоможе. Трамп – оригінальний чоловік, але яким би не був оригінальним президент, він з часом входить у рамки, в ту колію, яку накреслено для президента США. Можна бути оригінальним, але вже не в плані ухвалення якихось доленосних рішень, тим більше на міжнародній арені. Я впевнений, що Трамп ще зверне увагу на Україну і зрозуміє, що ця ситуація може бути для нього визначальною. Америка – це єдиний шанс, щоб не залишитися нам один на один з РФ. Такі структури, як ОБСЄ, ООН, ПАРЄ, є лише спостережними організаціями.

- Дякую вам.